Kun häälahja pyydetään rahana tilille,
kuuluuko viedä korttia?
Vai laitetaanko sekin 5,90 ahneiden tilille =D
Kommentit (92)
Miksi pidät heitä ahneina? Tuollainen rahat tilille tapa miellyttäisi ainakin minua. Ei tarvitse miettiä päätä puhki jotain hyödyllistä ja toivottua lahjaa. ( Joka ei olisi lahjan saajille ylimääräistä krääsää kaapien täytteeksi). Sen lisäksi häät eivät ole ihan sieltä halvimmasta päästä järjestää, joten jos saavat rahaa lahjaksi, niin voivat sitten sijoittaa lahjansa johonkin, mitä oikeasti tarvitsevat... Häämatka, taloremppa, uudet huonekalut, tms... Ja kortin voi antaa jos haluaa.
inhottava asenne sulla; "ahneiden" tilille. huh huh. taidat itse olla ahne.
Mietin juuri samaa. Miten menetellään - rahat tilille etukäteen ja häihin kahta kättä heittäen? Kukka? Ei mitään?
Erikseen vaadittuja ainakaan raha ei ole lahja vaan lahjoitus.
Tosin mielipide on vain minun omani, enkä siitä halua kiistellä. Aloituksessa oli ihan kysymyskin, et sitä vaivautuisi kommentoimaan?
AP
Olen vienyt kortin. Kukkia ei häihin kuulu vieä.
En ole vienyt korttia. Roskiinhan se kuitenkin hääpaikalla heitetään (tämä on nähty)
Me pyysimme häälahjan rahana häämatkatilille. Saimme myös lähes kaikilta onnittelukortin ja ne aseteltiin hääpaikalla lahjapöydälle. Jotkut olivat tuoneet ihan perinteisesti paketinkin, joten pöytää tarvittiin muutenkin.
Korteissa oli ihania, ajatuksella kirjoitettuja toivotuksia ja runoja, ja minulle oli itsestäänselvää, että ne säästetään. Ne ovat edelleen yhteen lahjakassiin pakattuna lipastossa ja aina välillä muistaessani olen saattanut palata häiden tunnelmiin ja selailla niitä :)
Ai että sama summa rahana on ahneutta mutta tavarana ok? Mitä sillä on merkitystä jos kuitenkin saman summan käyttää hääparia varten? Vai onko niin kamalaa antaa jotain "mieleistä" esimerkiksi häämatkaa varten jos parilla on jo kaikkea, eivätkä haluaa kaappeihin ylimääräistä tavaraa pölyttymään? Mikä ihmeen vaikeus nimenomaan suomalaisilla naisilla on noiden rahalahjojen kanssa? Mielestäni hyvä että voi antaa rahaa niin ei tarvitse erikseen ostaa jotain tiettyä ja miettiä mikä sitten olisi parin maun mukaista... Ei varmaan kannata mennä häihin ollenkaan jos haukut täällä paria ahneiksi.
onko taa joku uusi tyyli suomessa etta rahaa pyydetaan? onpa moukkamaista. kaytannollista ehka, mutta jotenkin kammottavaa. jos noin rahan peraan ollaan ni ehka kannttais pitaa vaan pienet perheen kesken haat ni ei tarvitsisi rahaa kysella. ei tulisi kuuloonkaan englannissa. jos taalla suoraa rahaa pyydetaan sita pyydetaan jonkun hyvantekevaisyysjarjeston tilille. eika kylla ennen tullut suomessakaan kysymykseen.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 00:52"]
onko taa joku uusi tyyli suomessa etta rahaa pyydetaan? onpa moukkamaista. kaytannollista ehka, mutta jotenkin kammottavaa. jos noin rahan peraan ollaan ni ehka kannttais pitaa vaan pienet perheen kesken haat ni ei tarvitsisi rahaa kysella. ei tulisi kuuloonkaan englannissa. jos taalla suoraa rahaa pyydetaan sita pyydetaan jonkun hyvantekevaisyysjarjeston tilille. eika kylla ennen tullut suomessakaan kysymykseen.
[/quote]
No toki lahjoista on hyvä aina olla kiitollinen, mutta ehkä siksi, että nämä katkerat suomalaiset jotka haukkuvat hääparia ahneeksi, vievät jotain mahdollisimman mautonta ja halpaa krääsää jota hääpari ei halua säilyttää kaappien perällä. Siksi helpompaa kaikille kun voi antaa rahaa, ei tarvitse miettiä ja kierrellä kauppoja ja jos parilla on jo kaikkea, niin mikä silloin olisi parempi kuin raha? Euroopassa monin paikoin viedäänkin rahaa ja upeita lahjoja ja niihin panostetaan hääparin makuakin ajatellen, eikä niin kuin täällä että viedään Tiimarin halvin kynttilälyhty. Jos jollain ei ole varaa niin silloin toki ymmärtää, mutta esim. joitain kotimaisia arvostetumpia design tuotteita saa parilla kympilläkin. Se vaan kun toisilla ei ole mitään käsitystä sen parin mausta.
Me pyysimme häälahjan mielummin rahana häämatkaa varten. Mitään lahjapakkoa meillä ei ollut, vaan kuka halusi muistaa niin mielummin rahana kuin kahvinkeittimillä. Meillä oli jo kuitenkin kaikki tarpeellinen, koska olimme asuneet jo pidemmän aikaa yhdessä. Muotoilimme asian kutsuun JOS haluatte muistaa lahjalla. Kyllähän me saimme pari lahjaakin. Kumpikaan meistä ei ole lahjojen perään, joten rahallinen muistaminen (jos välttämättä jotain halusi antaa) oli parempi idea.
[/quote]
Nykyään Suomessa on käytäntö, etä vieraat maksaa tilille sen summan, mikä menee heidän ruokailuun ja juhlan järjestämisessä. Oli ihan marttojen neuvo muutama vuosi sitten, että vieras maksaa tilille lahjana VÄHINTÄÄN jokaisen ruokailuun menevän hinnan.
Tiedäthän, että juhlien järjestäminen ei ole ilmaista, joten olet itse ahne, kun kuvittelet, että saat tulla jollain vitosen tiimarin mukin hinnalla mässyttämään lapsinesi ja puolisoinesi mahan täyteen
[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 01:33"]
Me pyysimme häälahjan mielummin rahana häämatkaa varten. Mitään lahjapakkoa meillä ei ollut, vaan kuka halusi muistaa niin mielummin rahana kuin kahvinkeittimillä. Meillä oli jo kuitenkin kaikki tarpeellinen, koska olimme asuneet jo pidemmän aikaa yhdessä. Muotoilimme asian kutsuun JOS haluatte muistaa lahjalla. Kyllähän me saimme pari lahjaakin. Kumpikaan meistä ei ole lahjojen perään, joten rahallinen muistaminen (jos välttämättä jotain halusi antaa) oli parempi idea.
[/quote]
Meillä eräs tuttu pari teki asian tyylikkäämmin ja heistä ei jäänyt ahnetta vaikutelmaa
Pyysivät vieraita laittamaan lahjarahat erään perinnöllisen sairauden järjestön tilille, koska heillä oli jo kaikkea .
Vain ahne haluaa rahaa tililleen lahjana, jos heillä muka on jo kaikkea. Jos on kaikkea, miksi kerjätään sitten rahaa vieraiden ruokailuun ja häämatkaan.
Rahalahja on ongelma meille köyhille. Tavaralahjan voi saada edullisesti esim. jostain tarjouksesta tai loppuunmyynnistä. Eli 100€ vaasin 30€:llä ja voi olla laatu/desing-tavaraa. Rahaa on annettava määrätty määrä ja siinä ei ole alennuksia. Rahaa ei kehtaa antaa kovin pientä summaa.
Tätä samaa keskustelua käydään täällä koko ajan.
Itse olen mennyt kahdesti naimisiin. Molemmilla kerroilla toivoimme rahaa mutta myös teimme lahjalistan. Näin ihmiset saivat valita olimmeko ahneita vai emme. Saimme myös tavaraa jota emme toivoneet ja ne kaikki ovat varastossa tai myyty pois/heitetty roskiin.
Seuraavissa häissä (jos sellaiset vielä syystä tai toisesta tulevat) teen lahjalistan ja palautan kaikki lahjat niin kukaan ei voi syyttää ahneeksi.
Niin ja vie kortti. Voit tehdä sen itse niin ei tarvitse maksaa.
Me pyysimme, ettei annettaisi mitään, koska kaikkea jo löytyy. Halusimme vain järjestää ystäville ja sukulaisille mukavan illan..
Kannattaa menää maistraatissa naimisiin jollei ole varaa itse maksaa häitään..
[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 09:24"]
[/quote]
Asiat ovat muuttuneet sinun nuorudestasi viisikymmentäluvulta. Nykyään kun asutaan yhdessä pitkään(kin) ennen avioliittoa, joten kaikki yleensä löytyy jo kotoa. Siksi pyydetään rahaa. Ja siksi että ajatellaan ekologisesti eikä haluta turhaa romua nurkkiin pyörimään.
Englanti on muuten Europaan juntein maa. Oikea white trahs paratiisi.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 09:37"]
Me pyysimme, ettei annettaisi mitään, koska kaikkea jo löytyy. Halusimme vain järjestää ystäville ja sukulaisille mukavan illan..
Kannattaa menää maistraatissa naimisiin jollei ole varaa itse maksaa häitään..
[/quote]
No minä ainakin haluan muistaa ystävää/läheistä joka menee naimisiin vaikka kuinka toivoisivat "ei mitään". Moukkamaista tuo "ei mitään" kun normaalit, tervepäiset ihmiset haluavat muistaa juhlakalua ja se kuuluu myös HYVIIN käytöstapoihin.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 09:24"]
[/quote]
Nykyään Suomessa on käytäntö, etä vieraat maksaa tilille sen summan, mikä menee heidän ruokailuun ja juhlan järjestämisessä. Oli ihan marttojen neuvo muutama vuosi sitten, että vieras maksaa tilille lahjana VÄHINTÄÄN jokaisen ruokailuun menevän hinnan.
Tiedäthän, että juhlien järjestäminen ei ole ilmaista, joten olet itse ahne, kun kuvittelet, että saat tulla jollain vitosen tiimarin mukin hinnalla mässyttämään lapsinesi ja puolisoinesi mahan täyteen
[/quote]
Musta on todella mautonta pyytää maksua "pääsylipusta" häihin. Todellako Martat ovat tuollaista suositelleet?
Kolme vuotta sitten järjestettiin omat häämme ja halusimme juhlia yhdessä läheistemme kanssa, ja myös maksaa itse juhlamme. Musta olisi ollut todella noloa maksattaa itse kutsumilla vieraillamme häät, joten meidän kutsussa ei todellakaan ollut tilinumeroa, eikä myöskään lahjalistaa väkerretty.
Kyllä mä ainakin veisin kortin.
Tiedä sitten onko sellainen hääpari yhtään sen ahneempi kuin tavaran saaja?
Mua ainakin helpottaa sellaiset jotka mieluummin ottavat lahjan rahana kuin tavarana.