Tietääkö kukaan, mikä niissä metalli hommissa on niin hirveää ettei kukaan halua sitä tehdä?
Olisin itse lähtenyt opiskelemaan mutta ei tullut ryhmää kun ei kukaan ollut hakenut. Ei kuulemma kiinnosta Suomalaisia, vaikka töitä riittäisi ihan hirveästi. Mietin vaan, että miksiköhän tämä ala ei kelpaa kenellekään?
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
No mun mies teki liki 20 vuotta levyseppähitsarin hommia kunnes meni terveys. Ja syynä oli siis tuo työ.
Eikä palkkakaan ollut kummoinen, käteen jäi about 1700e/kk.
Millä tavalla meni terveys?
Olen hitsannut koulussa, olin aivan surkea...
Kädentaidot ei oo mun juttu.
CNC-koneistus taas on todella tylsää ja yleensä kolmivuorossa, eli raskasta kropalle ja pääkopalle siltä osin.
Olen paljon mieluummin työttömänä kuin paskasissa metallipajoissa 1600 euron kk liksalla. Erittäin meluisaa ja pölyistä ja kemikaaleja, terveys menee. Ja Kiitosta ei saa vaikka raataa niska limassa. Onneksi on hyvä sosiaaliturva Suomessa.
Metalli/teknologia-alalta löytyy työympäristöjä pienistä verstaista aina jättimäisiin tehdaskomplekseihin. Samoin työtehtävät voivat vaihdella paljon ja tämä näkyy tietysti palkoissakin.
Paljon mielummin seurustelisin hitsarin kuin työttömän kanssa. (Niille jotka valittivat hajusta / siitä että olisi ennemmin työtön)
N27
10 vuotta alalla, ja alanvaihto mielessä. Työt pääosin raskaita ja likaisia, ja saa tehdä helvetin kovalla tahdilla kun kulunutta työaikaa seurataan niin tarkasti. Palkkakehitys aivan onnetonta vaikka osaamista olisi vaikka muille jakaa. Monessa pajassa myös ilmapiiri aivan hanurista, tuntuu että tälle alalle pesiytyy paljon näitä entisiä koulukiusaajia tai muita mielenvikaisia. Nuorille en tätä suosittele missään nimessä. Myöskin todella suhdanneherkkä ala, pieniä notkahduksia kun tulee niin saman tien on jo lomautuslappua kourassa.
Raskasta, paskasta ja metallipöly keuhkoissa ja nenässä tuhoaa terveyden. Ja homma on millimetrin sadasosan tarkkuutta.
Vierailija kirjoitti:
10 vuotta alalla, ja alanvaihto mielessä. Työt pääosin raskaita ja likaisia, ja saa tehdä helvetin kovalla tahdilla kun kulunutta työaikaa seurataan niin tarkasti. Palkkakehitys aivan onnetonta vaikka osaamista olisi vaikka muille jakaa. Monessa pajassa myös ilmapiiri aivan hanurista, tuntuu että tälle alalle pesiytyy paljon näitä entisiä koulukiusaajia tai muita mielenvikaisia. Nuorille en tätä suosittele missään nimessä. Myöskin todella suhdanneherkkä ala, pieniä notkahduksia kun tulee niin saman tien on jo lomautuslappua kourassa.
Aikanaan olin töissä parissakin nyrkkipajassa ja meininki oli juurikin kuvatunlaista. Todella umpimielistä sakkia. Minkäänlaista kehitystä ei suvaittu, koska pieninkin muutos koetaan uhkana. Samoja vanhoja asioita jankataan päivästä toiseen. Yhdessäkin mestassa eräs duunari jaksoi jokaisella tauolla selittää, kun oli armeijassa metsäleirillä viilannut moottorisahan teräketjun purupiikkiä - kuuntele sitten tällaista kolme vuotta putkeen. Yritä siinä sitten olla rakentava ja pitää yllä työpisteiden välistä ilmapiiriä...
M 45
Itse opiskelen tällä hetkellä levyseppähitsariksi kun ei oikein mikään sellainen ala ole tuntunut omalta missä pitää olla ihmisten kanssa tekemisissä, eikä älliä/perslihaksia riitä oikein mihinkään akaatemisempaan. Koulussa on kyllä ihan parasta, kiinnostavaa ja monipuolista ja parhaat opettajat ja luokkatoverit. En jaksa murehtia mitä työelämä tulee olemaan, se on sen ajan murhe. Mutta uskon kyllä, että voi löytää siedettävänkin työpaikan. Jos on ilmapiiri, palkka ja työajat pelkkää páskaa, niin sit vaan hittoon sieltä ja muualle.
Samaa páskaa selitetään ihan kaikista aloista ja sit todetaan että mielummin työttömänä. Saakelin lusmut. Meillä on ihan liian hyvät sosiaalituet kun lusmuilu kiinnsotaa enemmän kuin 1800e per kk.
Palkkakehitys on jäänyt pahasti jälkeen työn vaativuuteen ja kuormaan nähden hitsaus hommissa. Vuorolisillä ja sunnuntai ylitöillä isossa talossa ammattimies pääsee reilusti Yli 50000 vuosiansioihin, joka nyt on koulutukseen nähden ihan jees ansio. Tai oli reilu 10vuotta sitten, kun itse ko talossa aloitin. Perustunneilla 45k-47k /vuosi. Progressio verotuksessa on tuossa tuloluokassa on niin järjetön, että ylityöt on kyllä vähän niin ja näin, jos muutakin elämää on. Fyysisyys on paljon alalla vähentynyt nosturien ja ergonomia kehityksen myötä mutta ei siellä enää 70 vuotiaana kukaan heilu 40h viikko keskellä yötä. Pikku pajassa hommaa kokeilin aiemmin, paskasta joka puolella, huono työilmapiiri jne. Ja palkka oli sama kuukaudessa, kun uudessa paikassa 2viikkossa. Eli tämä tarina tiivistettynä: riippuu hyvin paljon missä niitä metallihommia tekee.
Sopiiko ala naisille vai nauretaanko pihalle? Itseä kiinnostais.
Vuorotyötä, suhdanneherkkää, ja työolosuhteet usein huonot. On metallipölyä ja melua.
Hitsimies kirjoitti:
Olen paljon mieluummin työttömänä kuin paskasissa metallipajoissa 1600 euron kk liksalla. Erittäin meluisaa ja pölyistä ja kemikaaleja, terveys menee. Ja Kiitosta ei saa vaikka raataa niska limassa. Onneksi on hyvä sosiaaliturva Suomessa.
Alalla riittää niitä, jotka ovat ensimmäisenä jonossa kun irtisanomisia jaetaan, ja tekevät töitä vain kun liiton rahat loppuvat. Kai työoloissakin on vikaa eikä vain tekijöissä.
Vierailija kirjoitti:
No itse olen CNC-koneistaja. Ei se hullumpaa hommaa ole. Riippuu vähän kuinka nopeita työstöaikoja kappaleilla on. Teräpalojen vaihtoa, terävien reunojen hiomista valmiista kappaleista, työkappaleiden kiinnittämistä. 3-vuorotyö vähän raskasta.
Olen tehnyt samaa vähän aikaa. En tykännyt, vielä huono ilmapiiri työpaikalla kaiken lisäksi.
Olen metallialalla, ja työ on todella siistiä sisätyötä. Jättimäinen halli, jossa ei pölyhiukkastakaan. Pölyä nimenomaan ei saa olla, se olisi riski. Eikä haalaritkaan likaannu näissä hommissa. Mistä ihmeestä tulee käsitys, että olisi likaista ja rasvaista? Jostain Härski Hartikaisen stereotyypistäkö? Puhdasta hommaa tämä on.
Vierailija kirjoitti:
Sopiiko ala naisille vai nauretaanko pihalle? Itseä kiinnostais.
Sopii hyvin. Esim hitsauksessa työnantajat arvostavat naisia kun luulevat vähemmän ja ovat tarkempia. Yleistys mutta kuitenkin. Tunnen muutamankin kampaajan, jotka ovat vaihtaneet alaa metalliin.
Kuten tästä keskustelusta huomaa, metallialan työpaikkoja ja työtehtäviä on erilaisia tosi paljon. Mun mies työskentelee alalla. Hitsausta on paljon, mies pääosin tykkää siitä, mutta toki hankaliakin paikkoja on kun esim. 8h päivän hitsaa selällään maaten jossain putkessa. On töissä pienessä firmassa joka tekee töitä esim. voimalaitoksille ja tehtaille. peruspalkka on ollut 2800e käteen/kk. Tämän lisäksi aika paljon saa tehdä ylitöitä jos haluaa. Silloin tällöin lähtevät toiselle paikkakunnalle töihin ja yöpyvät siellä, siitä tulee lisäksi veroton päiväraha. Mies on ihan tyytyväinen, ollut tuossa firmassa jo 15 vuotta.
Lähdin amikseen metallilinjalle 1998, onneksi tajusin lopettaa muutaman kuukauden jälkeen vaikka äitimuori yrittikin saada pysymään koulussa. Sittemmin yrittivät työkkäristä pakottaa jatkamaan tutkintoa. Aikuiskoulutuksen kursseilla metallipuolella sitten polttelin norttia ja potkin muttereita pari vuotta enkä koskaan valmistunut. Työ oli karseaa mitä nyt ehdin sitä näkemään. Paskasta ja haisevaa. Siitä työstä pitää maksaa kunnon korvaus jos kuvitellaan, että sitä joku tekee. Vähintään kolme neljä tonnia pitäisi tulla lapaan. Itse lähdin muihin hommiin enkä ole koskaan katunut. Onneksi pidin pääni silloin 16 vuotiaana.
Hitsarit on tunnetusti höyrypäitä, kun on niitä hitsauksessa syntyviä höyryjä hengitelleet vuosikaudet. Nykyään on vähän paremmat hengityssuojavehkeet, mutta silti niiltä höyryiltä ei voi kokonaan välttyä.