Tekeekö muilla näin tiukkaa PMS-masennuksen kanssa?
Mulla on pitkä kierto, noin 35-42 päivää.
Mitä pidempi kierto on, sitä ahdistuneempi olen hetimmiten ovulaation jälkeen. Usein herään parin viikon päästä aamulla ja tunnen oloni paljon paremmaksi ja tiedän että menkat alkavat illalla. Sen jälkeen olen muutaman viikon oma itseni.
Olen siis 35-vuotias, perusterve, tupakoimaton, liikunnallinen nainen. Syön terveellisesti, välttelen stressiä. Lapset jo nuoruusiässä. Avioliitto kunnossa ja seksiä säännöllisesti, miehen osalta hoidettu ehkäisy iäksi kuntoon, joten en syö e-pillereitä tms.
Mutta nämä päivät ennen menkkoja. Olen niin onneton, surullinen ja epätoivoinen, että joskus mietin onko elämässä mitään järkeä. Ja vaikka kuinka tiedän että johtuu hormooneista, se ei auta. Lasken päiviä että vuoto alkaa ja saan taas itseni takaisin.
Kotona en kiukkua, mutta siivoan, siivoan ja siivoan. Itken salaa jossakin nurkassa ja mietin miten ruma tällainen vanha ämmä jo on. Valvon, turpoan ja kaikki näyttää vaan niin toivottomalta.
Kommentit (21)
Onneksi minulla ei ole ollut ikinä mitään tuollaista. Eikö tuohon todellakaan ole mitään ratkaisua? Eihän tuollainen itkeskely ja ahdistus ole millään tavoin terveen tuntuista.
Mulla auttoi hormonikierukka. Elämä ihan muuttui. Nyt 48, enkä joudu miettimään hormoneja. Jos nyt sitten tästä kurjistuu niin olipa ainakin pitkä tasainen vaihe.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi minulla ei ole ollut ikinä mitään tuollaista. Eikö tuohon todellakaan ole mitään ratkaisua? Eihän tuollainen itkeskely ja ahdistus ole millään tavoin terveen tuntuista.
Jotain masennuslääkettä tuohon määrätään. Googlaa se pmdd tosiaan.
40v jälkeen pms kahta kauhempaa ainakin itsellä ollut. Yksi normaali viikko ollut koko aikuisiän kuukaudessa.
Joillakin auttaa e-pillerit, mirena tai masennuslääke pahimpina päivinä. Sitten myös iso annos b6-vitamiinia voi auttaa, siihen vielä kalsium ja magnesium kylkeen.
Mulla sama ongelma. Oletko kokeillut lisätä reilusti B-vitamiinin syöntiä ennen kuukautisia? Minulla se auttoi nimenomaan tuohon masennukseen.
Hei, B-vitamiinin lisäämistä en ole kokeillut!
Monenlaista vitamiinia ja öljyä kuuluu tälläkin hetkellä, mutta täytyy kyllä hakea vielä erikseen tuota, kiitos vinkistä.
Kaikki vinkit otan vastaan lämmöllä.
En ole agressiivinen ennen menkkoja, enemmänkin sellainen loputon pohdiskelija ja yritän koko ajan tsempata itseäni pirteämmäksi.
Mies tietää tilanteen hyvin, mutta yritän kyllä kaikkeni että perhe ei kärsi alakulostani. Mutta sekin väsyttää entisestään. Toki tunteet pitää saada näyttää, mutta tuskin kukaan jaksaa tätä kuunnella jatkuvasti.
Ap
Mä oon tänä vuonna huomannut että PMS pistää hirveän masennusvitutuksen päälle. Kärsin kyllä toistuvasta masennuksesta muutenkin mutta nyt oon huomannu että mieliala romahtaa niin voimakkaasti täysin yllättäen ilman syytä ja kas, menkat alkaa siinä viikon sisällä. Oon pitäny mielialapäiväkirjaakin seuratakseni tätä ilmiötä.
Viimeks tässä alkuviikolla alko taas, viikonloppuna oli hemmetin hyvä fiilis vielä pitkästä aikaa, ja sitte naps, kaikki onki yhtäkkiä ihan paskaa ja tekis mieli tappaa itsensä. Tänään alko menkat, että pitäs helpottaa kohta...
Oon 31-v. Aiemmin en tosiaan ole huomannut että pms olisi näin voimakas!
Oli niin pahat psyykkiset oireet et sain masennuslääkkeet, vähän pienempi annos per vrk. Mutta kyllä niitä syödään ihan koko ajan eikä "pahimpina päivinä" niinkuin joku tuossa väläytteli. Masennuslääkkeet ei toimi niin et popsitaan silloin tällöin siitä menee huonompaan kuntoon.
Mulla ei luojan kiitos kestä kuin pari päivää ennen menkkoja, mutta olen kyllä niin perseelle ammuttu karhu ne muutamat päivät, että tekisi mieli vaan hautautua yksin jonnekin murjottamaan. Mies ja lapset saa osansa myös, valitettavasti. Suhtaudun aika skeptisesti mihinkään vitamiineihin, mutta pitäisiköhän kuitenkin antaa tuolle b-vitamiinille mahdollisuus🤔
Jännä, itellä masennus on pahinta nimenomaan menkkojen aikaan. Juuri ennen menkkoja myös kaikki lihakset koko kropassa jumiutuu ja kipeytyy. Ovulaation aikaan oon varmaan parhaimmillani.
Mulla on endometrioosi, joten syön e-pillereitä aina puol vuotta putkeen, mieliala on tasainen, ei ohivuotoja eikä kipuja. Menkkamasennus on hirveää.
Minipillerit, mielialalääkkeet, spironolaktoni? Kannattaa käydä gynekologilla juttelemassa, jos asialle voisi tehdä jotain. Tiedän omasta kokemuksesta, että pms/pmdd pilaa elämän todella hyvin.
Lisäravinteista/vitamiineista voi saada helpotusta. Kannattaa kiinnittää huomiota myös ruokavalioon. Minulla on normaalistikin pahat pms-oireet, mutta nyt lomalla vielä kahta kauheammat, ja mietin syyksi huonompaa ja epäsäännöllisempää syömistä.
Syön luomua niin paljon kuin pystyn, b6, juon limettivettä jäillä, en patoa tunteita, nukun kun väsyttää tai räjähdän, pitkiä suihkuja tai kylpyjä, melatoniinia, siivoan, järjestän, meditoin, juon siiderin tai oluen, syön adaptogeenejä, kääriydyn miellyttäviin materiaaleihin, kävelen, luontoilen, kirjoittelen...
Paula Heinonen järjestää kursseja aiheesta. Katsoin ilmaisen videon jossa suositteli kalsium+magnesium, auttoi mulla.
Minulle gyne määräsi pms-vaivoihin Estrogen-geeliä. Käytän sitä n. 2 viikkoa kk. Auttoi todella hyvin!
Helpotus kirjoitti:
Minulle gyne määräsi pms-vaivoihin Estrogen-geeliä. Käytän sitä n. 2 viikkoa kk. Auttoi todella hyvin!
Ei sitä enää kaikille suositella vai peräti lainkaan pms-oireisiin.
PMDD. Mulla on samantyyppistä oireilua joka kuukausi ennen menkkoja. Ihan hirveää. :/ Tuo on vaikeasti hoidettava vaiva. Joitakin auttavat hormonit (mua ei, sekoan niistä ihan täysin) tai masennuslääkkeet.