Voinko lopettaa neuroleptit omin päin?
Olen lihonut 10 kg abilify maintenalla puolessa vuodessa. Ei kestäisi lihoa enää enempää. Enhän ole pakkohoidossa, joten miksi minua pakotetaan piikille? Mitä seurauksia tulee, jos vain päätän olla ottamatta piikitystä?
Kommentit (23)
Tarkoitettu skitsofrenian hoitoon tuo lääke. Lievemissä häiriöissä en kyllä ottaisi.
Ei piikki ole pakollinen, sen voi ottaa myös pillerinä. Kumma kuin olet piikistä lihonnut paljon vaikka hoitajat sanovat että piiki ei lihota niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Ei piikki ole pakollinen, sen voi ottaa myös pillerinä. Kumma kuin olet piikistä lihonnut paljon vaikka hoitajat sanovat että piiki ei lihota niin paljon.
Sama lääkeaine. Tottakai lihottaa yhtä paljon.
Lopeta vaan, muutamassa viikossa olet lukkojen takana ihmettelemässä kuinka tässä näin kävi?
Minä lopetin abilifyn. Itseasiassa kahdesti. Ensimmäisellä kerralla viekkarit vei osastolle. Toisella kertaa ei tapahtunut mitään.
Älä lopeta omin päin, tekee aivoille hallaa äkkilopetus. Kerro lääkärille etteivät sovi, pyydä että kokeilette jotain muuta.
Jos sulla on ne lääkkeet siksi että näet harhoja, valitettavasti ei ole terveellistä lopettaa. Vaikka susta nyt tuntuukin että se vaan lihottaa eikä sulla ole hätää, ne harhat voi palata heti kun lääkkeen vaikutus lakkaa etkä itse välttämättä edes tiedosta sitä.
Kuitenkin, älä lopeta mitään lääkettä ominpäin, se on tosi tärkeetä. Asut onneks Suomessa, jossa lääkärillä ei oo mitään syytä lääkitä sua turhaan, se maksaa vaan jne. eli yleensä antavat ihan syystä niitä reseptejä.
Äkkilopetus omin päin voi aiheuttaa paljon vaaroja, tosi moni satuttaa itteään kun vaikutus lakkaa eikä edes tajua että se itsetuhoisuus johtuu vaan siitä kemiamylläkästä jonka yhtäkkinen lopetus aiheuttaa - eikä ole siis oikea oma tunne. :(
Olen lopettanut monesti eikä ole käynyt mitään. Paitsi psykoosi jonkun ajan kuluttua. Mutta olenkin skitsofreenikko. Skitsoaffektiivinenkin tuppaa olemaan sellainen sairaus, ettei ilman lääkitystä pärjää. Itsehän tiedät parhaiten taustasi ja sen pärjäätkö ilman lääkitystä.
Olet oikeutettu lopettamaan, mutta todennäköisesti psykiatria tulee uhkailemaan ja taivuttelemaan injektion käytön jatkamiseen. Saattavat mennä pitkällekin uhkailussa, jos olet vaikka yhteiskunnan tuilla; psykiatria koettaa kumota tulosi jos piikki ei enää kiinnosta.
Jos haluat koettaa lopettamista pelaa varman päälle. Pyydä Abilify tablettimuotoisena ja vähennä annostusta hiljalleen. Tämä siksi, että vaikka täysin terve ihminen käyttäisi neuroleptejä; voi hän joutua akuuttiin psykoosiin lopettaessaan lääkityksen - niin voimakkaasti lääkkeet vaikuttavat aivojen toimintaan.
Ei missään nimessä pidä lopettaa seinään, sen verran vahva lääke ja sen verran vaikea sairaus. Varmasti on muitakin lääkevaihtoehtoja, joiden sivuvaikutuksien kanssa pystyy paremmin elämään. Kannattaa siis puhua lääkkeenvaihdosta lääkärin kanssa ja tehdä vaihto hallitusti.
Ei sitä valitettavasti itse aina tiedä sillä kaikilla ei ole sairauden tuntua itsellään. Tämän tiedän ja sen ovat hoitajatkin kertoneet sillä lähi piirissäni on kyseistä sairautta sairastava ihminen. Mutta kyllä neuroleptit lihottaa ja jos lihominen on noinkin paljon se on yksi syy kokeilla jotain toista lääkettä. Tietysti vois laitaa vaikka kuukauden ylös paperille niitä syömisiä ja kalorimääriä ja sitten hoitajan tai lääkärin kanssa miettiä asiaa, ja itsekin näkisi lihottaako se ruoka vai lääke.
Sulla on jo injektiona se lääkitys, koska et ole suostunut käyttämään suun kautta otettavaa Abilifytä (kenellekään ei muuten injektiota määrätä)... Ja nyt mietit, voiko injektion lopettaa. Joo ei.
Vierailija kirjoitti:
Olen lopettanut monesti eikä ole käynyt mitään. Paitsi psykoosi jonkun ajan kuluttua. Mutta olenkin skitsofreenikko. Skitsoaffektiivinenkin tuppaa olemaan sellainen sairaus, ettei ilman lääkitystä pärjää. Itsehän tiedät parhaiten taustasi ja sen pärjäätkö ilman lääkitystä.
No tässähän se vastaus tuli sulle just hyvin.
Perustauti pahenee, kun jättää lääkkeet pois.
Puoliso on useamminkin vähän säätänyt neurolääkityksiään itse samoista syistä, ja muiden sivuvaikutusten takia. Pyydä lääkäriltä joku muu lääke, on vaihtoehtoja kyllä. Puoliso käytti ketipinoria pisimpään, mutta kun sai rauhoittavat on pystynyt olemaan melkein kokonaan ilman leptejä jo melkein kaksi vuotta, välillä paremmin ja välillä huonommin, mutta tuntee itsensä ja sairautensa hyvin ja tietää jos tarvitsee satunnaisesti ottaa lääkitystä ja mitkä tilanteet ja asiat pahentaa.
Minulle määrättiin Abilify injektiona, eikä kyse ollu siitä, ettenkö olisi suostunut syömään tabletteja, vaan lääkäri mainosti, että injektio kerran kuussa on helppo ratkaisu tablettihoitoon verrattuna. Lääke määrättiin minulle psykoosin hoitoon.
Lääkärin mukaan lääkettä olisi pitänyt käyttää 3-5 vuotta ja mikäli lopettaisin hoidon kesken ja sairastuisin psykoosiin uudelleen, hoito tulisi kestämään loppuelämäni.
Lopetin lääkkeen käytön lääkärin vastustuksesta huolimatta alle vuoden käytön jälkeen. Minkäänlaisia vieroitusoireita ei tullut, eikä myöskään psykoosi ole uusiutunut. Tästä on kaksi vuotta aikaa.
Injektiohan on ihan hemmetin kallis, melkein 400€/kpl, kun lääkeyhtiön patentti on vielä voimassa, eikä rinnakkaisvalmisteita ole. Sain lääkkeeseen erityiskorvauksen Kelalta, eli maksoin itse omavastuuosuuden, joka oli muutamia euroja. Loput korvasi Kela. En voi välttyä ajatukselta, etteikö lääkeyhtiöllä olisi näppinsä pelissä, kun ainakin oma lääkärini osastolla määräsi järjestäen jokaiselle psykoosipotilaalle (ml. skitsofreenikot) Abilifyn injektiona.
Suosittelen lopettamista mutta hitaasti vähentämisellä eli ei niinkuin itse tein. Jätin siis kaksi neuroleptiä pois kerralla. Sain tarpeeksi niiden oloista ja syömisestä. Vähensin toki niiden määriä hiljalleen ensin lopullista lopetusta. Olisin voinut tehdä tätä pidempäänkin. Lääkäri ehdotti minullekin injektiota kun aloin puhua toisen lääkkeen vähentämisestä. Sainkin siihen pienemmän reseptin.
Vieroitusoireista kärsinyt nyt pari viikkoa.
Ootteko tosisanne että voi lopettaa psykoosilääkityksen? Mulla myös skitsoaffektiivinen häiriö ja oon eläkkeellä. Lääkäri sanonut että joudun loppuelämän syömään lääkkeitä. Oon lihonut paljon. Lääkkeet lamictal 200mg ja olanzapin 10mg
Puolisolleni määrättiin alkavaan psykoosiin olanzapin. Hön alkoi syödä valtavia määriä ruokaa ja aiheutti väsymystä. Lääkitys pystyttiin lopettamaan muutamassa viikossa. Tablettia pilkottiin aina vaan pienemmiksi apteekista saatavalla laitteella. Olin kotona lomalla, kun lääkitys laskettiin alas ja seurasin koko ajan vierestä vointia varmuuden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Ootteko tosisanne että voi lopettaa psykoosilääkityksen? Mulla myös skitsoaffektiivinen häiriö ja oon eläkkeellä. Lääkäri sanonut että joudun loppuelämän syömään lääkkeitä. Oon lihonut paljon. Lääkkeet lamictal 200mg ja olanzapin 10mg
Lääkäri sanoo niin. Itse lopetin neuroleptit ja olen normaalisti työelämässä. Ei lääkäri mikään jumala ole. Päätä itse. M38
Up, lopetan, se on selvä nyt!