Nuori teinipoika mäkkärissä, tilasi 9 hampurilaista ja juoman!
Olin jonossa toiselle kassalle, kun viereen pölähti lauma nuoria poikia, ensimmäinen aika pitkä ja hoikka poika teki tilauksen, ja ajattelin että jaa, poika tarjoaa kavereilleen myös hampurilaiset, ja jotkut syö jopa kaksi, mutta vähän olin ihmeissäni kun huomasin, että poika tilasikin vain itselleen, muut pojat seisoivat rahat kourassa odottamassa tilausvuoroaan.
Mulla on jo aikuinen tytär, ja kaksi nelivuotiasta poikaa, ja vaikka tiedän että kasvavat pojat syö paljon, hirvittää se ruokamäärä mitä pitää kymmenen vuoden päästä kaupasta kotiin kantaa, mieskin kun on suuriruokainen. Nyt pojat eivät syö kuin korkeintaan puolet lasten hampurilaisateriasta, mulle riittää myös sama määrä ruokaa (lasten ateria) vaikka olen yli 130kg ja 172cm pitkä. Mies ja tytär (hoikka) syövät sitten kunnon isommat ateriat.
Kuinka paljon teinipojat oikein oikeasti syö? Syövätkö kotiruuan lisäksi vielä kaupungilla kavereiden kanssa?
Kommentit (128)
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 18:59"]
Olin jonossa toiselle kassalle, kun viereen pölähti lauma nuoria poikia, ensimmäinen aika pitkä ja hoikka poika teki tilauksen, ja ajattelin että jaa, poika tarjoaa kavereilleen myös hampurilaiset, ja jotkut syö jopa kaksi, mutta vähän olin ihmeissäni kun huomasin, että poika tilasikin vain itselleen, muut pojat seisoivat rahat kourassa odottamassa tilausvuoroaan.
Mulla on jo aikuinen tytär, ja kaksi nelivuotiasta poikaa, ja vaikka tiedän että kasvavat pojat syö paljon, hirvittää se ruokamäärä mitä pitää kymmenen vuoden päästä kaupasta kotiin kantaa, mieskin kun on suuriruokainen. Nyt pojat eivät syö kuin korkeintaan puolet lasten hampurilaisateriasta, mulle riittää myös sama määrä ruokaa (lasten ateria) vaikka olen yli 130kg ja 172cm pitkä. Mies ja tytär (hoikka) syövät sitten kunnon isommat ateriat.
Kuinka paljon teinipojat oikein oikeasti syö? Syövätkö kotiruuan lisäksi vielä kaupungilla kavereiden kanssa?
[/quote]
130 kg elopainoa ei ylläpidetä lastenaterialla. Vedät todella paljon kaikkea muuta ruokaa. Tuohon painoon pääsemiseksi sun on pitänyt syödä parit big macit päivässä ja paljon muuta ruokaa. Tosiaan tuon painon ylläpitämiseen pitää syödä valtavasti.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 22:46"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 22:42"]
Mietin tässä vaan, että onko niiden teinipoikien kasvulle sitten jotenkin välttämätöntä älytän syöminen? Kasvaisiko ne oikeasti ihan yhtä hyvin jos söisivät vähän vähemmän. Esim jossain mäkissä voisi yksinkertaisesti vaan sanoa, että yksi ateria syödään eikä enempää. Tai kotonakin joku raja siihen ruuan vetämiseen? Vai onko se sitten kasvua vaurioittavaa?
[/quote]
No en mä kyllä keksi ainoatakaan syytä pitää kasvavaa lasta nälässä, jos on vieläpä laiha muutenkin. Johonkin se kaikki katoaa, ja kyllähän pojat tietyssä iässä helposti venähtää pituuttakin aivan valtavia määriä. Lihasten kehittymiseen tarvitaan runsaasti energiaa myös.
Ruuan laatuun kannattaa tietysti kiinnittää huomiota, mutta ei se homma nyt satunnaisiin hamppareihin kaadu.
[/quote]
eikö ketään muuta häiritse nämä pizzapuffeteissa ahnehtiat? Siis joo, on idea että voi syödä nin paljon kun jaksaa, mutta joku tolkku sillä loputtomalla ahneudellakin pitää olla, jotain sivistystä sentäs...
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 21:36"][quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 20:25"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 20:04"]
Kyllä minä olen reilu kymmenen vuotta sitten kerännyt viimeksi kiloja n. 30, ihan vaan suklaata napostelemalla pitkin päivää. En edes muista koska viimeksi on mäkkäriruokaa syöty, minä otin itselleni sellaisen grillattua kanaa sisältävän wrapin, limua en jaksanut juoda kuin puolet, ja ranskalaisia vain muutaman, otin sen ison annoksen sen takia kun sai niitä laseja. Syödään noutoruokaa ehkä kerran kuussa, yleensä pitsaa, kotipitsan pitsasta syön parhaimmillaankin reilu puolet. Kyllä näitä kiloja on yllättävän helppo pitää yllä, ei tarvi kuin suklaata syödä päivittäin 100-200g.
[/quote]
Joopajoo... Pakko kommentoida vaikka meneekin asian vierestä.
Mä syön lähes joka päivä ainakin yhden suklaapatukan, ja usein tulee ostettua se levykin jonka syön useimmiten yhden päivän aikana.
Olen normaalipainoinen, mutta muuten syönkin oikeastaan vain salaatteja ja keittoja ja juon kahvia. Eli pakko sanoa että saa siihen 130kg ylläpitämiseen syödä jotain muutakin hiukan liikaa :D
[/quote]
No, sun pitää tulla katsomaan mitä mä syön, jugurttia aamupalaksi, korkeintaan kerran päivässä pieni määrä jotain oikeaa ruokaa, illalla ehkä vielä jugurttia, ja sitten sitä suklaata. Leipää syön aina joskus, välillä menee kuukausia etten syö palaakaan leipää, kahvia en juo, joten pullaakaan ei meidän taloudesta löydy kovin usein, ne kun tuppaa jäädä syömättä, keksejä syön joskus, jos niitä tulee ostettua, tulee myös syötyä. Jäätelöä syön joskus myös kausittain, yleensä kesällä, mutta en paria tuuttia enempää päivän mittaan. Sipsejä syön joskus, mutta en pysty niin suolaisia syömään kovin paljon kerralla, pussi kestää kauan, ja loput menee roskiin. Limua tai mehua juon lasillisen tai kaksi päivän mittaan, vettä ei tule vaan juotua vaikka pitäisi. Sitä on moni ihmetellyt miten mä pidän nää kiloni, mutta en kai sitten kuluta paljoa yli 2000 kaloria joka menee ihan hengissä pysymiseen. ap
[/quote]
Kuulostat ihan siltä bloggari-pipsalta.
Toisaalta suklaalevyssä on 1000 kaloria, et ihan uskottavaa, ainakin jos menee pari levyä päivässä. (En muista kuinka monta grammaa yksi levy on, ite kun oon läski ihan annoskokojen takia)
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 13:56"]Mun luokkakaveri vetäs ruokkiksella hesassa kymmenen hampurilaista ja juoman, olin mukana, kun en muuten olisi uskonut :D Ois kuulemma voinut ottaa vielä muutaman lisää. Mitat sillä noin 165/70 ja poika on. Itselle ei uppoa hampurilaiset jostain syystä, mutta voin vetää pizzerian ison perhepizzan yhdellä istumalla, päälle limsaa, ja sit saman päivän aikana vielä 2x 300g sipsipussia, 2pack sokerillista limsaa, 500g karkkia, muutaman jäätelön, suklaata ja muutaman popparipussin. Noi oli viime lauantain syömiset. Ja olen 16v tyttö, 165/48 :D En oksentele/muutenkaan harrasta mitään syömishäiröilyä, minulta vaan löytyy pohjaton vatsa ja liikun tosi aktiivisesti.
[/quote]
*hesessä piti kirjoittaa
Itsekin nuorempana pystyin syömään ihan mitä vain, milloin vain ja ihan miten paljon vain ilman lihomista, mutta sitten kun se pituuden kasvaminen loppuu niin se ruoka alkaa kertyä mahaan. Aloituksen poikakin varmasti kokee saman jos 9kpl juustohamppiksia on vakio.
Meillä 29v miesystäväni syö helposti kerralla >10 euron juustoa. Hänen mitat n. 175/58. Ja syö siis usein ja paljon.
Itse olen hiukan painavampi ja lyhyempi, silti syön varmaan kolmasosan tuosta, silti mies nillittää usein kun ruokakulut eivät mene puoliksi. :D
Tolla painolla ei oo varaa arvostella toisten syömisiä..
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 14:17"]
Meillä 29v miesystäväni syö helposti kerralla >10 euron juustoa. Hänen mitat n. 175/58. Ja syö siis usein ja paljon.
Itse olen hiukan painavampi ja lyhyempi, silti syön varmaan kolmasosan tuosta, silti mies nillittää usein kun ruokakulut eivät mene puoliksi. :D
[/quote]
Onko kaveri käynyt lääkärissä, ettei olisi esim. loisia elimistössä.
Muakin kauhistuttaa, että millaista teinipojan ruokkiminen tulee olemaan. Meidän vasta 1-vuotias rakastaa kaikkea ruokaa, syödään esim. ihan samanlaiset aamupalat tämän pojan kanssa (paitsi minä juon teetä, poika maitoa).
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 14:21"]
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 14:17"]
[/quote]
Onko kaveri käynyt lääkärissä, ettei olisi esim. loisia elimistössä.
[/quote]
Ei ole käyny lääkärissä, eikä ole edes mielessä käynyt, että olisi loisia.. Vanhemmatkin hänellä on tosi hoikkia ja tekee fyysistä työtä. Jotkut on hoikkia luonnostaan, teininä on varmasti ollut tuotakin hoikempi.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 14:17"]Meillä 29v miesystäväni syö helposti kerralla >10 euron juustoa. Hänen mitat n. 175/58. Ja syö siis usein ja paljon.
[/quote]
Ihankuin mun siskon mies :D Tämä on 180/58 (sisko aina kauhistelee kuinka vähän painaa) ja tekee pitkää päivää korjaamolla ja sen jälkeen remppaa omaa ja mun siskon kotia, ja pystyy syömään kerralla päälle 10 hampurilaista. Hyvin harvoin jaksaa alkaa tekemään mtn eväitä töihin/hakea mtn. Saattaa olla töissä klo.8-18, ja menee koko päivän yhdellä roiskeläppäpizzalla. Silti syö ihan älyttömästi silloin, jos joku tekee ruuan ja tuo nenän eteen :D Hauskaa seurata raxissa tms miten paljon tähän uppoo ruokaa. Itsekkin kyllä olen suursyömäri, vaikka bmi on pikkasen alle 18. Helposti menee kaksi pizzerian (isoa) pizzaa yhdeltä istumalta.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 14:00"][quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 18:59"]
[/quote]
130 kg elopainoa ei ylläpidetä lastenaterialla. Vedät todella paljon kaikkea muuta ruokaa. Tuohon painoon pääsemiseksi sun on pitänyt syödä parit big macit päivässä ja paljon muuta ruokaa. Tosiaan tuon painon ylläpitämiseen pitää syödä valtavasti.
[/quote]
Ei välttämättä. Esimerkiksi päivittäisestä 100-200 g suklaan syömisestä tulee viikossa helposti 5000 ylimääräistä kaloria. Tämä yhdistettynä hitaaseen aineenvaihduntaan (taustalla esim. syömistottumukset, liikkumattomuus, sairaudet, perintötekijät) ylläpitää ylipainoa, vaikka muuten söisikin määrällisesti vähän. Lisäksi sokeriset välipalat (kuten jugurtti) nostaa nopeasti verensokeria -> insuliinia erittyy reilusti vereen ja anabolisena hormonina stimuloi rasvakudoksen muodostusta.
Vaikka perussääntö "kuluta enemmän kuin syöt" pitääkin paikkansa niin todellisuudessa painonhallinta ei ole aina niin yksioikoista.
En ole lihava, vaan ihmisen fysiologiaa opiskellut, urheilullinen ja hoikka 22 v.
Mun pikkuveljelle piti hakea yläaste- lukioikäisenä usein valmisruokaa grilliltä tai jostain ravintolasta kun vanhemmat tuli töistä, jotta äiti sai valmistettua ruuan ennen kuin veljeni kuoli nälkään :) Veli on jotain 185cm pitkä ja en tiedä onko koskaan painanut paljoa päälle 70kg. Syö edelleenkin aika paljon, tosin taitaa urheilla enemmän kuin teini-iässä. Ikää lähemmäs 40v
Mun nyt jo yli 20v poikani ennätys on 11 euron juustoa yhdeltä istumalta. Itse en ole nähnyt sen syövän kuin kahdeksan, mutta väittää joskus syövänsä edelleen sen 11. Hän pelaa salibanbyä useita kertoja viikossa, siis kilpailumielessä. Ulkoisesti näyttää kyllä pakkasen n****malta pulkan narulta, painoa en tiedä.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 21:53"]
Kyllähän teinillä joka urheilee niin on kovat ruokahalut. Toivottavasti pojalla joka tilasi 9 hampparia(roskaa) niin toi satsi oli poikkeus, on äiti joka tekee ravitsevaa kotiruokaa, toivottavasti.
[/quote]
Juu, toivottavasti ÄITI kokkaa. Jos isä kokkaisi, pojasta tulisi moraaliton massamurhaaja tai vähintäänkin homo, ja homohan ei saa olla!
Näin kerran kaksi noin 25 -vuotiasta miestä mäkkärissä. He tilasivat 50 (!!) juustohampurilaista ja istuivat pöytään niitä syömään. En tiedä montako söivät vai mitä niille kävi, mutta sen jälkeen en järkyty mistään.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 12:52"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 18:59"]
Oma painosi 130kg ja pituus vain 172cm. oot selvästi ylipainoinen. Ei sinun kannattaisi muitten ruoka-annoksia kauheasti ihemtellä kummiski syöt tuplasti kun ne. En usko et päräät lasten aterialla ;)
[/quote]
No en syö. Mulla on pieni mahalaukku, enkä tykkää ähkystä olosta. Toki joka päivä syön suklaata, mutta en 100g enenpää kerralla, sokerista jugurttia 2-3dl aamupalaksi... tavallista ruokaa syön hyvin vähän. Enkä liiku juurikaan, olen aina uupunut joten mitään ylimääräistä en urheile.
ap
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 13:46"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 18:59"]...mutta vähän olin ihmeissäni kun huomasin, että poika tilasikin vain itselleen, muut pojat seisoivat rahat kourassa odottamassa tilausvuoroaan...[/quote]
Millaiset tilaukset nämä muut pojat tekivät vuorollaan?
[/quote]
En jäänyt seuraamaan sen tarkemmin, en ainakaan muista kun tuosta on jo aikaa. Mutta kyllä ne kaikki omat annokset ostivat.
ap
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 13:50"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 19:34"]
Ihmettelen enemmän, että miten sillä on varaa!
[/quote]
Mitä mahtaa maksaa 9 kpl yhden euron juustoja ja juoma yhteensä? Samalla rahalla saat, Raxia lukuunottamatta, jossain toisessa syöttölässä kirpun kokoisen annoksen.
[/quote]
No itse asiassa sillä hintaa (tai max pari euroa päälle) saat monesta lounasravintolasta seisovan pöydän, jossa on jopa ravintorikastakin syötävää salaatteineen.