Nuori teinipoika mäkkärissä, tilasi 9 hampurilaista ja juoman!
Olin jonossa toiselle kassalle, kun viereen pölähti lauma nuoria poikia, ensimmäinen aika pitkä ja hoikka poika teki tilauksen, ja ajattelin että jaa, poika tarjoaa kavereilleen myös hampurilaiset, ja jotkut syö jopa kaksi, mutta vähän olin ihmeissäni kun huomasin, että poika tilasikin vain itselleen, muut pojat seisoivat rahat kourassa odottamassa tilausvuoroaan.
Mulla on jo aikuinen tytär, ja kaksi nelivuotiasta poikaa, ja vaikka tiedän että kasvavat pojat syö paljon, hirvittää se ruokamäärä mitä pitää kymmenen vuoden päästä kaupasta kotiin kantaa, mieskin kun on suuriruokainen. Nyt pojat eivät syö kuin korkeintaan puolet lasten hampurilaisateriasta, mulle riittää myös sama määrä ruokaa (lasten ateria) vaikka olen yli 130kg ja 172cm pitkä. Mies ja tytär (hoikka) syövät sitten kunnon isommat ateriat.
Kuinka paljon teinipojat oikein oikeasti syö? Syövätkö kotiruuan lisäksi vielä kaupungilla kavereiden kanssa?
Kommentit (128)
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 20:25"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 20:04"]
Kyllä minä olen reilu kymmenen vuotta sitten kerännyt viimeksi kiloja n. 30, ihan vaan suklaata napostelemalla pitkin päivää. En edes muista koska viimeksi on mäkkäriruokaa syöty, minä otin itselleni sellaisen grillattua kanaa sisältävän wrapin, limua en jaksanut juoda kuin puolet, ja ranskalaisia vain muutaman, otin sen ison annoksen sen takia kun sai niitä laseja. Syödään noutoruokaa ehkä kerran kuussa, yleensä pitsaa, kotipitsan pitsasta syön parhaimmillaankin reilu puolet. Kyllä näitä kiloja on yllättävän helppo pitää yllä, ei tarvi kuin suklaata syödä päivittäin 100-200g.
[/quote]
Joopajoo... Pakko kommentoida vaikka meneekin asian vierestä.
Mä syön lähes joka päivä ainakin yhden suklaapatukan, ja usein tulee ostettua se levykin jonka syön useimmiten yhden päivän aikana.
Olen normaalipainoinen, mutta muuten syönkin oikeastaan vain salaatteja ja keittoja ja juon kahvia. Eli pakko sanoa että saa siihen 130kg ylläpitämiseen syödä jotain muutakin hiukan liikaa :D
[/quote]
No, sun pitää tulla katsomaan mitä mä syön, jugurttia aamupalaksi, korkeintaan kerran päivässä pieni määrä jotain oikeaa ruokaa, illalla ehkä vielä jugurttia, ja sitten sitä suklaata. Leipää syön aina joskus, välillä menee kuukausia etten syö palaakaan leipää, kahvia en juo, joten pullaakaan ei meidän taloudesta löydy kovin usein, ne kun tuppaa jäädä syömättä, keksejä syön joskus, jos niitä tulee ostettua, tulee myös syötyä. Jäätelöä syön joskus myös kausittain, yleensä kesällä, mutta en paria tuuttia enempää päivän mittaan. Sipsejä syön joskus, mutta en pysty niin suolaisia syömään kovin paljon kerralla, pussi kestää kauan, ja loput menee roskiin. Limua tai mehua juon lasillisen tai kaksi päivän mittaan, vettä ei tule vaan juotua vaikka pitäisi. Sitä on moni ihmetellyt miten mä pidän nää kiloni, mutta en kai sitten kuluta paljoa yli 2000 kaloria joka menee ihan hengissä pysymiseen. ap
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 21:32"]
No ei tuossa mitään ihmeellistä ole... esimerkiksi mäkkärin euron hampurilaiset on miehelle aika olemattoman pieniä, helposti menee tuo 9. Ja monien olen kuullut tilaavan nimenomaan noita hampurilaisia useamman kerralla koonsa vuoksi.. eihän siellä sisällä ole kuin yksi kurkku ja ketsuppi, juusto + pihvi, aika olematon.
Mun mieheni on 22 vuotias normaali painoinen ja tilaa mäkkäristä ITSELLENSÄ 4 ateriaa plussana, yleinsä tuosta jää vain yhdet ranskalaiset.
[/quote]
Kannattais varmaan sit käydä jossain muualla syömässä ja kuluttaa se 30 euroa ihan vaikka kauppaan. Ite en ikinä tuhlais tollasia summia johonkin mäkkipaskaan ja ruokailun tarkotus ei oo ahtaa itteään ihan täpötäyteen. Kyllä mua hävettäis tollasen kanssa lähteä mäkkäriin.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 19:30"]
Uskomatonta! Meidän pitäis alkaa säästää poikien tuleviin ruokiin, eikä opiskeluun tai ajokorttiin :)
ap
[/quote]
Sama ajatus tuli mullakin mieleen...
t: kahden parivuotiaan pojan + yhden pienen tytön äiti... :-O
Kyllähän teinillä joka urheilee niin on kovat ruokahalut. Toivottavasti pojalla joka tilasi 9 hampparia(roskaa) niin toi satsi oli poikkeus, on äiti joka tekee ravitsevaa kotiruokaa, toivottavasti.
Kovasti olen kuullut näitä tarinoita, että pojat syö paljon. Meillä on neljä poikaa, vanhin 8vuotta ja syövät kyllä tosi vähän ja nirsosti. Ihan odotetaan, että alkaisivat syömään kunnolla. Meillä menee ruokaa kauheasti roskiin koko ajan kun nää närppii muutaman hassun haarukan. Maitoa kyllä menee meilläkin aika paljon, mutta siihen ollaan tehty ratkaisu niin, että toisella ruualla juodaan vain vettä. Ettei mene pelkäksi maidon litkimiseksi. Jännä nähdä, että alkaako nää missään vaiheessa oikeesti syömään paljon niin kun pelotellaan.
Meidän teinopoika (urheilja-sellainen) tilaa Hesellä mega-aterian isona ja kolme juustohampparia.
Tämä ei siis ole arkiruokaa meillä, joten ap - en olisi niin huolestunut kertomastasi tapauksesta.
Jaa, jännityksellä odotan, milloin mun 5-vuotias poika ryhtyy kunnolla syömään. Nykyisellään hän on niitä, jotka elävät yhdellä puolukalla päivässä.
Huh huh, miten paljon porukka syö! :O En enää ihmettele yhtään, kun mies usein päivittelee miten isoja annoksia sen työkaverit vetää. Mies itse saa just vedettyä mäkkärin plusaterian, pizzaa harvoin syö kokonaan.
En osaa kuvitellakaan, että joku söis 9(!) hampparia kerralla, mutta näin kai sitten joku tekee.
Heh, tästä tulee mieleen lukion urheilijapojat, ne pitkät korstot jotka pelas kahdessa joukkueessa ja otti valinnaisen lisäliikunnan joka vuosi. Oli aika näky kun nämä pojat saapui samaan aikaan ruokalaan, lautaselle niin iso keko ruokaa kun vaan taitelemalla mahtuu, litra maitoa ja 5-10kpl näkkileipää. Usein saattoivat lähteä vielä hyppytunnilla perään kebabille tai mäkkiin, kasvavia super urheilullisia poikia nämä, ei mitään ihmeellistä minustakaan.
Ps: kyllä noita euron juustoja vetelee pieni nainenkin nälkäisenä useamman, ei mikään ongelma.
Taitaa tuo syötävän ruuan määrä olla kovin yksilöllinen juttu, meillä on aina ollut kaikki perheessä todella isoruokaisia, kaverit jaksavat edelleen ihmetellä mun annoskokoja. Aina oltu kaikki normaalipainoisia ilman sen kummempaa miettimistä tai painon tarkkailua. Palstaa lukiessa jaksaa ihmetyttää nämä aikuiset ihmiset, jotka on puolikkaasta pitsasta ihan ähkyssä seuraavan viikon:)
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 22:00"]
Kovasti olen kuullut näitä tarinoita, että pojat syö paljon. Meillä on neljä poikaa, vanhin 8vuotta ja syövät kyllä tosi vähän ja nirsosti. Ihan odotetaan, että alkaisivat syömään kunnolla. Meillä menee ruokaa kauheasti roskiin koko ajan kun nää närppii muutaman hassun haarukan. Maitoa kyllä menee meilläkin aika paljon, mutta siihen ollaan tehty ratkaisu niin, että toisella ruualla juodaan vain vettä. Ettei mene pelkäksi maidon litkimiseksi. Jännä nähdä, että alkaako nää missään vaiheessa oikeesti syömään paljon niin kun pelotellaan.
[/quote]
Joo tämä on jännä, kun pojat aina muka syö niin valtavasti. Ja usein kuulostaa siltä kuin tytöt eivät söisi juuri minkään vertaa. Meidän 10v tyttö syö kyllä ihan tosi paljon. Samalla tavalla ne tytötkin kasvaa ja kuluttaa, etenkin jos liikkuu.
Älytöntä syömistä. Laiha, mutta sisuksista läski nuorukainen varmasti. Kivat kolesterolit kohta.
Tänään oli iltiksessä että mummit syöttävät lapset lihaviksi. Hyi hyi mummit. Rakkautta voi antaa muutenkin kun syöttämällä herkkuja, halikaa, olkaa läsnä, lukekaa satuja pienille, jutelkaa jne
Mietin tässä vaan, että onko niiden teinipoikien kasvulle sitten jotenkin välttämätöntä älytän syöminen? Kasvaisiko ne oikeasti ihan yhtä hyvin jos söisivät vähän vähemmän. Esim jossain mäkissä voisi yksinkertaisesti vaan sanoa, että yksi ateria syödään eikä enempää. Tai kotonakin joku raja siihen ruuan vetämiseen? Vai onko se sitten kasvua vaurioittavaa?
Olen tyttöperheestä jossa isäkin oli pieniruokainen. Äidilleni oli aika järkytys, kun vävyt tulivat kuvioihin. eikä kymmenen perunaa riittänyt enää mihinkään. Nyttemmin tyttärenpoikiakin on jo monta, joten uusia perunoitakin keitetään kolme kiloa ihan ihmettelemättä.
Itse mietin, että miten osaan enää tehdä jonain päivänä pieniä määrää ruokaa?
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 22:42"]
Mietin tässä vaan, että onko niiden teinipoikien kasvulle sitten jotenkin välttämätöntä älytän syöminen? Kasvaisiko ne oikeasti ihan yhtä hyvin jos söisivät vähän vähemmän. Esim jossain mäkissä voisi yksinkertaisesti vaan sanoa, että yksi ateria syödään eikä enempää. Tai kotonakin joku raja siihen ruuan vetämiseen? Vai onko se sitten kasvua vaurioittavaa?
[/quote]
Nii-in. Eipä niitä poikia oikein nälkäisinäkään viitsi pitää - tulevat niin pirun pahantuulisiksikin.
Jos vuodessa tulee pituutta 20 senttiä, niin kaiketikin siihen pitää se energia jostain saada?
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 22:42"]
[/quote]
No en mä kyllä keksi ainoatakaan syytä pitää kasvavaa lasta nälässä, jos on vieläpä laiha muutenkin. Johonkin se kaikki katoaa, ja kyllähän pojat tietyssä iässä helposti venähtää pituuttakin aivan valtavia määriä. Lihasten kehittymiseen tarvitaan runsaasti energiaa myös.
Ruuan laatuun kannattaa tietysti kiinnittää huomiota, mutta ei se homma nyt satunnaisiin hamppareihin kaadu.
Joo, pojathan kehittävät lihaksia enemmän kuin tytöt, ja kaikilla murrosikäisillä on myös aivot kovilla kierroksilla, myös aivot kuluttaa aika paljon energiaa.
Mun poika on sit poikkeus, 17v ja aktiivinen ja urheilee mutta ei syö paljoa, vähemmän kuin mä..Ja on ihan normipaino, ehkä hiukan laiha mutta lihaksikas..
Ettei ne kaikki pojat syö hirveitä määriä.
No ei tuossa mitään ihmeellistä ole... esimerkiksi mäkkärin euron hampurilaiset on miehelle aika olemattoman pieniä, helposti menee tuo 9. Ja monien olen kuullut tilaavan nimenomaan noita hampurilaisia useamman kerralla koonsa vuoksi.. eihän siellä sisällä ole kuin yksi kurkku ja ketsuppi, juusto + pihvi, aika olematon.
Mun mieheni on 22 vuotias normaali painoinen ja tilaa mäkkäristä ITSELLENSÄ 4 ateriaa plussana, yleinsä tuosta jää vain yhdet ranskalaiset.