Nuori teinipoika mäkkärissä, tilasi 9 hampurilaista ja juoman!
Olin jonossa toiselle kassalle, kun viereen pölähti lauma nuoria poikia, ensimmäinen aika pitkä ja hoikka poika teki tilauksen, ja ajattelin että jaa, poika tarjoaa kavereilleen myös hampurilaiset, ja jotkut syö jopa kaksi, mutta vähän olin ihmeissäni kun huomasin, että poika tilasikin vain itselleen, muut pojat seisoivat rahat kourassa odottamassa tilausvuoroaan.
Mulla on jo aikuinen tytär, ja kaksi nelivuotiasta poikaa, ja vaikka tiedän että kasvavat pojat syö paljon, hirvittää se ruokamäärä mitä pitää kymmenen vuoden päästä kaupasta kotiin kantaa, mieskin kun on suuriruokainen. Nyt pojat eivät syö kuin korkeintaan puolet lasten hampurilaisateriasta, mulle riittää myös sama määrä ruokaa (lasten ateria) vaikka olen yli 130kg ja 172cm pitkä. Mies ja tytär (hoikka) syövät sitten kunnon isommat ateriat.
Kuinka paljon teinipojat oikein oikeasti syö? Syövätkö kotiruuan lisäksi vielä kaupungilla kavereiden kanssa?
Kommentit (128)
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 21:46"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 21:32"]
No ei tuossa mitään ihmeellistä ole... esimerkiksi mäkkärin euron hampurilaiset on miehelle aika olemattoman pieniä, helposti menee tuo 9. Ja monien olen kuullut tilaavan nimenomaan noita hampurilaisia useamman kerralla koonsa vuoksi.. eihän siellä sisällä ole kuin yksi kurkku ja ketsuppi, juusto + pihvi, aika olematon.
Mun mieheni on 22 vuotias normaali painoinen ja tilaa mäkkäristä ITSELLENSÄ 4 ateriaa plussana, yleinsä tuosta jää vain yhdet ranskalaiset.
[/quote]
Kannattais varmaan sit käydä jossain muualla syömässä ja kuluttaa se 30 euroa ihan vaikka kauppaan. Ite en ikinä tuhlais tollasia summia johonkin mäkkipaskaan ja ruokailun tarkotus ei oo ahtaa itteään ihan täpötäyteen. Kyllä mua hävettäis tollasen kanssa lähteä mäkkäriin.
[/quote]
Ei se tulekkaan täpötäyteen, me käydään vielä kaupassa tuon jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 22:42"]
Mietin tässä vaan, että onko niiden teinipoikien kasvulle sitten jotenkin välttämätöntä älytän syöminen? Kasvaisiko ne oikeasti ihan yhtä hyvin jos söisivät vähän vähemmän. Esim jossain mäkissä voisi yksinkertaisesti vaan sanoa, että yksi ateria syödään eikä enempää. Tai kotonakin joku raja siihen ruuan vetämiseen? Vai onko se sitten kasvua vaurioittavaa?
[/quote]
Kyllä on. Siitä on ihan päteviä tutkimuksiakin tehty, että perimän mukaisesta pituudesta voi jäädä useampi sentti uupumaan, ellei kasvun aikana saa tarpeeksi ravintoa. Lähinnä hyvälaatuista proteiinia siis.
Itse oon syöttänyt pojalle paljon broilerin fileetä ja leikettä, äidin tekemät jauhelihapullat maistuu, maitoa ei juo enää (16vee) jne. Ei oo sportti nuori vaan nörtti nuori ja menestyy loistavasti koulussa.
Miten ap vastailee vieläkin, vaikka aloitus on heinäkuulta 2013? :o
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 18:59"]
Olin jonossa toiselle kassalle, kun viereen pölähti lauma nuoria poikia, ensimmäinen aika pitkä ja hoikka poika teki tilauksen, ja ajattelin että jaa, poika tarjoaa kavereilleen myös hampurilaiset, ja jotkut syö jopa kaksi, mutta vähän olin ihmeissäni kun huomasin, että poika tilasikin vain itselleen, muut pojat seisoivat rahat kourassa odottamassa tilausvuoroaan.
Mulla on jo aikuinen tytär, ja kaksi nelivuotiasta poikaa, ja vaikka tiedän että kasvavat pojat syö paljon, hirvittää se ruokamäärä mitä pitää kymmenen vuoden päästä kaupasta kotiin kantaa, mieskin kun on suuriruokainen. Nyt pojat eivät syö kuin korkeintaan puolet lasten hampurilaisateriasta, mulle riittää myös sama määrä ruokaa (lasten ateria) vaikka olen yli 130kg ja 172cm pitkä. Mies ja tytär (hoikka) syövät sitten kunnon isommat ateriat.
Kuinka paljon teinipojat oikein oikeasti syö? Syövätkö kotiruuan lisäksi vielä kaupungilla kavereiden kanssa?
Oma painosi 130kg ja pituus vain 172cm. oot selvästi ylipainoinen. Ei sinun kannattaisi muitten ruoka-annoksia kauheasti ihemtellä kummiski syöt tuplasti kun ne. En usko et päräät lasten aterialla ;)
Syö ne kuule paljon. Kaikki menee kasvuun. Rahat ei tahdo riittää. Meillä kaksi teinipoikaa kohta 11 v. ja 13v. ja meno vaan pahenee. Toinen on kilpauimari ja jo 9 luokkalaiset uimarit on miehen mitoissa ja omani on neljännellä luokalla ja toinen on 13v. Aina niillä on nälkä.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 22:43"]
Olen tyttöperheestä jossa isäkin oli pieniruokainen. Äidilleni oli aika järkytys, kun vävyt tulivat kuvioihin. eikä kymmenen perunaa riittänyt enää mihinkään. Nyttemmin tyttärenpoikiakin on jo monta, joten uusia perunoitakin keitetään kolme kiloa ihan ihmettelemättä.
[/quote]
Omaa anoppia ihmettelen. Vaimo on ainut lapsi ja anoppi ei vaan ole ymmärtänyt miten paljon 186 cm/90 kg mies tarvitsee ravintoa. Kerran pääsi heidän mökiltään perunatkin loppumaan ja jonkin aikaa vein sen jälkeen aina mukanani pussin perunoita.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 20:07"]
Mutta sinun addiktiosi olisi pitkälle hoidettavissa sillä, että alkaisit lisätä syömisiisi sitä terveellisempää materiaalia. Aloittaisit vaikka hedelmistä tai mikä nyt helpoiten alas menee, mikä on edes suunnilleen oikeaa ruokaa. Mistä johtuu, ettet tee niin? Onko se pieniruokaisuus jotain katumusharjoitusta? Eli samaan aikaan kieltäydyt ruuasta ja olet vapaasti hillitön, ja nämä tasapainottavat toisensa jotenkin mystisesti? Mutta jos opettelet syömään kasviksia, voit jatkaa ihan kuin nytkin, mutta verensokeri alkaa jo tasapainottua ja saat ravintoaineita ja väsymys alkaa kevetä.
Miten perhe suhtautuu syömiseesi?
[/quote]
Ei ole mitään katumusharjoitusta, minä syön vaan mistä tykkään, ja mitä jaksan. Jos ei tee mieli alkaa kuoria jotain hedelmää, en kuori, lapsille kuorin tietysti kun on pakko. Aina välillä yritän ryhdistäytyä, mutta sitten se taas jää. Otan kyllä salaattia jos sitä on valmiina, se on jostain syystä se tekeminen aina vastenmielistä. Aina kun teen salaatin niin ajattelen, että ei siinä nyt niin kova homma ollut, ja hyväähän se on aina ruuan kanssa, ja ajattelen että tästä lähtien alan tehdä aina salaattia, mutta en sitten jostain syystä tee. Pelkkää kasvista ei voi kauheasti syödä kerralla kun sitten menee taas maha sekaisin, uunijuurekset on hyviä, mutta maha ei tykkää. Jos mulla olis kokki joka tekisi terveelliset ruuat aina, niin mä olisinki varmaan hoikka.
ap
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 20:19"]
Miten ap vastailee vieläkin, vaikka aloitus on heinäkuulta 2013? :o
[/quote]
No huomasin että oli joku nostanut mun vanhan ketjun :)
ap
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 18:59"]...mutta vähän olin ihmeissäni kun huomasin, että poika tilasikin vain itselleen, muut pojat seisoivat rahat kourassa odottamassa tilausvuoroaan...[/quote]
Millaiset tilaukset nämä muut pojat tekivät vuorollaan?
No ei mun poika (18 v.) ole koskaan syönyt mitään hurjia määriä, vaikka liikkuvainen onkin. Nytkin syö vain kahdesti päivässä. Olen jopa joskus ollut vähän huolissani, kun ei syö paljoa, mutta kaipa tuo itse tietää paljonko tarvitsee ja koska on nälkä. Maitoa tosin juo paljon.
http://kaloritaulukoita.blogspot.fi/p/pikaruokalat.html
Tämän mukaan euron juustossa on 300 kaloria.
Tämän tiedon perusteellä jäpikkä sai mäkkireissultaan yli 2700 kaloria, kun juoma lasketaan mukaan. Ja tuon lisäksi syö varmasti vielä kotona.
Ja sitten vielä ihmetellään, miksi Suomi lihoaa.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 22:46"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 22:42"]
Mietin tässä vaan, että onko niiden teinipoikien kasvulle sitten jotenkin välttämätöntä älytän syöminen? Kasvaisiko ne oikeasti ihan yhtä hyvin jos söisivät vähän vähemmän. Esim jossain mäkissä voisi yksinkertaisesti vaan sanoa, että yksi ateria syödään eikä enempää. Tai kotonakin joku raja siihen ruuan vetämiseen? Vai onko se sitten kasvua vaurioittavaa?
[/quote]
Nii-in. Eipä niitä poikia oikein nälkäisinäkään viitsi pitää - tulevat niin pirun pahantuulisiksikin.
Jos vuodessa tulee pituutta 20 senttiä, niin kaiketikin siihen pitää se energia jostain saada?
[/quote]
Mäkkiruoasta et saa kuin tyhjää energiaa höttöhiilareineen. Jos haluat tukea nuoren kasvua, tarjoa nyt herranjumala oikeaa ruokaa äläkä kannata mäkkiruoan nimeen.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 19:34"]
Ihmettelen enemmän, että miten sillä on varaa!
[/quote]
Mitä mahtaa maksaa 9 kpl yhden euron juustoja ja juoma yhteensä? Samalla rahalla saat, Raxia lukuunottamatta, jossain toisessa syöttölässä kirpun kokoisen annoksen.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 21:36"][quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 20:25"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 20:04"]
Kyllä minä olen reilu kymmenen vuotta sitten kerännyt viimeksi kiloja n. 30, ihan vaan suklaata napostelemalla pitkin päivää. En edes muista koska viimeksi on mäkkäriruokaa syöty, minä otin itselleni sellaisen grillattua kanaa sisältävän wrapin, limua en jaksanut juoda kuin puolet, ja ranskalaisia vain muutaman, otin sen ison annoksen sen takia kun sai niitä laseja. Syödään noutoruokaa ehkä kerran kuussa, yleensä pitsaa, kotipitsan pitsasta syön parhaimmillaankin reilu puolet. Kyllä näitä kiloja on yllättävän helppo pitää yllä, ei tarvi kuin suklaata syödä päivittäin 100-200g.
[/quote]
Joopajoo... Pakko kommentoida vaikka meneekin asian vierestä.
Mä syön lähes joka päivä ainakin yhden suklaapatukan, ja usein tulee ostettua se levykin jonka syön useimmiten yhden päivän aikana.
Olen normaalipainoinen, mutta muuten syönkin oikeastaan vain salaatteja ja keittoja ja juon kahvia. Eli pakko sanoa että saa siihen 130kg ylläpitämiseen syödä jotain muutakin hiukan liikaa :D
[/quote]
No, sun pitää tulla katsomaan mitä mä syön, jugurttia aamupalaksi, korkeintaan kerran päivässä pieni määrä jotain oikeaa ruokaa, illalla ehkä vielä jugurttia, ja sitten sitä suklaata. Leipää syön aina joskus, välillä menee kuukausia etten syö palaakaan leipää, kahvia en juo, joten pullaakaan ei meidän taloudesta löydy kovin usein, ne kun tuppaa jäädä syömättä, keksejä syön joskus, jos niitä tulee ostettua, tulee myös syötyä. Jäätelöä syön joskus myös kausittain, yleensä kesällä, mutta en paria tuuttia enempää päivän mittaan. Sipsejä syön joskus, mutta en pysty niin suolaisia syömään kovin paljon kerralla, pussi kestää kauan, ja loput menee roskiin. Limua tai mehua juon lasillisen tai kaksi päivän mittaan, vettä ei tule vaan juotua vaikka pitäisi. Sitä on moni ihmetellyt miten mä pidän nää kiloni, mutta en kai sitten kuluta paljoa yli 2000 kaloria joka menee ihan hengissä pysymiseen. ap
[/quote]
Säästöliekki.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 21:36"][quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 20:25"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 20:04"]
Kyllä minä olen reilu kymmenen vuotta sitten kerännyt viimeksi kiloja n. 30, ihan vaan suklaata napostelemalla pitkin päivää. En edes muista koska viimeksi on mäkkäriruokaa syöty, minä otin itselleni sellaisen grillattua kanaa sisältävän wrapin, limua en jaksanut juoda kuin puolet, ja ranskalaisia vain muutaman, otin sen ison annoksen sen takia kun sai niitä laseja. Syödään noutoruokaa ehkä kerran kuussa, yleensä pitsaa, kotipitsan pitsasta syön parhaimmillaankin reilu puolet. Kyllä näitä kiloja on yllättävän helppo pitää yllä, ei tarvi kuin suklaata syödä päivittäin 100-200g.
[/quote]
Joopajoo... Pakko kommentoida vaikka meneekin asian vierestä.
Mä syön lähes joka päivä ainakin yhden suklaapatukan, ja usein tulee ostettua se levykin jonka syön useimmiten yhden päivän aikana.
Olen normaalipainoinen, mutta muuten syönkin oikeastaan vain salaatteja ja keittoja ja juon kahvia. Eli pakko sanoa että saa siihen 130kg ylläpitämiseen syödä jotain muutakin hiukan liikaa :D
[/quote]
No, sun pitää tulla katsomaan mitä mä syön, jugurttia aamupalaksi, korkeintaan kerran päivässä pieni määrä jotain oikeaa ruokaa, illalla ehkä vielä jugurttia, ja sitten sitä suklaata. Leipää syön aina joskus, välillä menee kuukausia etten syö palaakaan leipää, kahvia en juo, joten pullaakaan ei meidän taloudesta löydy kovin usein, ne kun tuppaa jäädä syömättä, keksejä syön joskus, jos niitä tulee ostettua, tulee myös syötyä. Jäätelöä syön joskus myös kausittain, yleensä kesällä, mutta en paria tuuttia enempää päivän mittaan. Sipsejä syön joskus, mutta en pysty niin suolaisia syömään kovin paljon kerralla, pussi kestää kauan, ja loput menee roskiin. Limua tai mehua juon lasillisen tai kaksi päivän mittaan, vettä ei tule vaan juotua vaikka pitäisi. Sitä on moni ihmetellyt miten mä pidän nää kiloni, mutta en kai sitten kuluta paljoa yli 2000 kaloria joka menee ihan hengissä pysymiseen. ap
[/quote]
Ärsyttää tälläset itseänsä huijaavat, jotka väittää syövänsä kuin pikkulapset, mutta painoa monta kymmentä kiloa liikaa. Olkaa rehellisesti ylipainoisia nakin mussuttajia. Ei se ylipaino ole yhtään sen parempi, tulee se kotiruokaa tai mäkkiruokaa syömällä.
Niin, perhe on mun terveydestä huolissaan, aina välillä saarnaa miten pitäis tehdä, vaikka tietävät että minä tiedän kyllä itekki miten pitäis tehdä.
ap
Mun luokkakaveri vetäs ruokkiksella hesassa kymmenen hampurilaista ja juoman, olin mukana, kun en muuten olisi uskonut :D Ois kuulemma voinut ottaa vielä muutaman lisää. Mitat sillä noin 165/70 ja poika on. Itselle ei uppoa hampurilaiset jostain syystä, mutta voin vetää pizzerian ison perhepizzan yhdellä istumalla, päälle limsaa, ja sit saman päivän aikana vielä 2x 300g sipsipussia, 2pack sokerillista limsaa, 500g karkkia, muutaman jäätelön, suklaata ja muutaman popparipussin. Noi oli viime lauantain syömiset. Ja olen 16v tyttö, 165/48 :D En oksentele/muutenkaan harrasta mitään syömishäiröilyä, minulta vaan löytyy pohjaton vatsa ja liikun tosi aktiivisesti.
Sukulaispoika tilas kymmenen juustoa ihan ruuaksi. Treenaa niin varmaan sit uppoo:o
Eikä kukaan voi yhden mäkkireissun perusteella tehdä minkäänlaista johtopäätöstä ks. pojan ravitsemuksesta. On mahdoton tietää, käykö juuri tuo poika mäkissä kerran viikossa, kuussa vaiko kerran puolessa vuodessa. Yhtä vähän voimme päätellä hänen terveydestään tai ravinnon saannistaan kotona. Oli miten oli, kasvavalle pojalle tuo määrä ruokaa saattaa olla vain välipala harkkojen ja äidin valmistaman päivällisen välillä, ei mitään kummallista.