Pitääkö lääkärille aikaa varattaessa jo kertoa mikä vaivaa?
Kommentit (4)
riipuu tosi paljon. yksityiselle puollella harvoin kysytään mitään. esim jos on menossa gynekologille, niin ei mun ainakaan oo tarvinnut mitään kertoa. julkisella puolella mun mielestä kysytään lähes aina.
kerrot vain summittaisesti oireita ja sanot ettet tulisikaan jos tietäisit mikä vaivaa.
Yksityislääkärille voit yleensä varata ajan ihan itse vaikka netistä niin ettei sinun tarvitse keskustella kenenkään kanssa. Ajanvaraukseen soittaessasikaan ei yleensä kyvytä mitään. Jos kysytään, niin lähinnä siksi, että halutaan varmistaa, että olet menossa oikean alan lääkärille, potilaat kun eivät aina välttämättä tiedä, minkä alan lääkärille heidän vaivansa kuuluu.
Julkisella puolella terveyskeskuksessa pitää kertoa vaiva ajanvarauksessa, koska sen perusteella arvioidaan tosiaan se, kuka sinua ensimmäisenä hoitaa. Useimmissa asioissa arvion tekee ensin sairaanhoitaja ja vasta hänen kauttaan pääset lääkärille jos vaiva edellyttää lääkärikäyntiä. Sairaanhoitaja myös arvioi, kuinka nopeasti lääkäriaika pitää antaa.
Sairaalaan et pääse ollenkaan ellei sinulla ole lääkärin tekemää lähetettä. Lähetteen sairaalaan voi tehdä joko terveyskeskuslääkäri tai yksityislääkäri arvionsa mukaan. Päivystyslähetteellä pääsee sairaalaan lääkärin arvioon heti. Muissa lähetteissä vastaanottavan sairaalan lääkäri lukee lähetteen ensin ja arvioi sen perusteella otetaanko sinut hoitoon ja millä kiireellisyydellä aikasi pitää olla. Lähete voidaan myös palauttaa lähettävälle taholle, mikäli sairaalan lääkäri arvioi, ettei vaivasi tarvitse sairaalahoitoa tai se on ohjattu väärälle erikoisalalle. Sairaalasta ja alasta riippuen nykyisin noin 10-30 % lähetteistä palautuu lähettävälle taholle.
Pitää, noin suurinpiirtein, koska julkisella puolella sairaanhoitaja arvioi ensin, että tarvitsetko lääkärinhoitoa vai terveydenhoitajan hoitoa vai riittäiskö ihan puhelinneuvonta ja yksityisellä puolella taas pitää tietää, että kuinka pitkä aika sulle varataan ja millaiselta erikoislääkäriltä.
Mutta ei tarvi tietää diagnoosia valmiiksi, riittää kun kuvaat oireitasi.