Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opiskelemaan Joensuun vai Helsingin yliopistoon?

Vierailija
30.07.2020 |

Onko kokemuksia tai ajatuksia?

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
03.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen opiskellut sekä Helsingin yliopistossa että Joensuun yliopistossa (joka muuttui kylläkin Itä-Suomen yliopistoksi opintojen aikana). Mielestäni Joensuu oli paljon parempi, sillä opetukseen laatuun ja materiaaleihin on selvästi jouduttu panostamaan, koska hakijamäärät eivät ole samanlainen itsestäänselvyys kuin Helsingissä. Joensuun ongelma on kuitenkin syrjäinen sijainti, mikä onkin jo mainittu aiemmissa vastauksissa. Jos kuitenkin tykkäät kotoisesta ja kompaktista ilmapiiristä, niin ehdottomasti Joensuuta suosittelen.

Vierailija
42/46 |
03.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aloittaisin nyt opintoni, harkitsisin Joensuuta ihan oikeastikin, koska tuntuu olevan asiallinen ja ihmisen kokoinen paikka loppujen lopuksi.

Aikoinaan vuonna 2003 harkitsin vain Helsinkiä, Tamperetta ja ehkä vähän Turkua. Kotoisin olen Tampereelta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
03.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin itse tutkintoni Helsingin yliopistossa ja olin todella pettynyt ilmapiiriin ja opetuksen laatuun. Olin unelmoinut sellaisesta yliopistokokemuksesta ja yhteisöllisyydestä jota elokuvissa näkee, mutta kokemus oli ihan päinvastainen. Minkäänlaista ilmapiiriä ei oikeastaan ollut, suuren osan ajasta opiskelija ajelehtii omaan tahtiinsa yhdestä rumasta laitoksen näköisestä rakennuksesta toiseen ja opettajiin on vaikea luoda minkäänlaista henkilökohtaista suhdetta. Suurin osa opiskelijoista on Helsingistä tai lähiseuduilta ja uusiin ihmisiin voi olla hankala tutustua. Jos ei halua tutkijaksi, ei kursseista jää käteen oikeastaan mitään. Jokaisella kurssilla jankataan samoista tutkimusmenetelmistä kurssin aiheesta riippumatta. Omalla vuosikurssillamme tuntui siltä, että opettajat pitivät meitä kilpailijoinaan ja esimerkiksi gradujen ohjaus oli tästä syystä heikkoa.

Ystäväni opiskeli Joensuussa ja vietin siellä paljon aikaa. Ilmapiiri yliopistolla ja koko kaupungissa oli tosi mukava ja leppoisa. Opiskelijaruokala ja -kahvila olivat todella hyvät. Opiskelijoita oli eri puolilta Suomea, joten ihmisiin oli helppo tutustua. Kaupunki on juuri sopivan kokoinen ja sieltä löytyy kaikki tarvittava. Myös opetus oli kuulemma laadukasta ja monipuolista ja opettajat mukavia ja helposti lähestyttäviä. Ja Joensuussa todella on vieläkin 4 vuodenaikaa! Asunnot ovat kohtuuhintaisia ja kiva asunto on suht helppo löytää. Jos nyt voisin päättää uudestaan, mihin lähtisin opiskelemaan, niin todellakin menisin ennemmin Joensuuhun kuin Helsinkiin!

Vierailija
44/46 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei missään nimessä Itä-Suomen yliopistoon. Tiedän monia kuopiolaisia, jotka eivät missään nimessä hae sinne. Itse kuulin vasta jälkikäteen paljon negatiivisia kommentteja ja harmittaa, että en kuullut ennen hakemista ja sisälle pääsyä ( joutumista).

Vierailija
45/46 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen opiskellut sekä Helsingin yliopistossa että Joensuun yliopistossa (joka muuttui kylläkin Itä-Suomen yliopistoksi opintojen aikana). Mielestäni Joensuu oli paljon parempi, sillä opetukseen laatuun ja materiaaleihin on selvästi jouduttu panostamaan, koska hakijamäärät eivät ole samanlainen itsestäänselvyys kuin Helsingissä. Joensuun ongelma on kuitenkin syrjäinen sijainti, mikä onkin jo mainittu aiemmissa vastauksissa. Jos kuitenkin tykkäät kotoisesta ja kompaktista ilmapiiristä, niin ehdottomasti Joensuuta suosittelen.

Sinulla on vanhentunutta tietoa. Nykyään taso on jotain ihan muuta.

Vierailija
46/46 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on vanhentunutta tietoa. Nykyään taso on jotain ihan muuta.

Minä olen samaa mieltä lainaamasi kirjoittajan kanssa. Valmistuin Joensuusta 2019. Olen opiskellut myös Helsingissä.