Olinko muka epäkohtelias tarjoilijalle?
Olen vähän hämilläni ja kaipaisin mielipiteitä.
Kävin eilen syömässä ravintolassa ja tilasin lehtipihvin ja juomaksi maidon. Pihvi tuli ihan ok nopeasti, mutta juomaan ei näkynyt eikä kuulunut. Tarjoilijat olivat kovin kiireisiä muiden asiakkaiden kanssa, enkä saanut heidän huomiotaan kiinnitettyä, jotta olisin voinut uudestaan pyytää juomaan.
Lopulta tarjoilija toi maitoni siinä vaiheessa, kun olin jo lopettelemassa syömistä, eli lautanen oli jo lähes tyhjä. Hän vain laittoi juoman pöydälle, sanoi "Ja näin, olkaa hyvä." ja oli lähdössä pois.
Tässä kohtaa minä tokaisin tarjoilijalle sanatarkasti näin: "Kiitos, mutta olisin halunnut sen ruokajuomaksi, enkä jälkiruoaksi."
Tästä tarjoilija pahoitti mielensä ja alkoi tiuskia minulle, että hän vain tekee työtään, ja että on väärin haukkua ihmistä, joka tekee parhaansa, ja että seuraavalla kerralla minun ehkä kannattaisi ruokailla jossain muualla.
Eli olinko minä todella kohtuuttoman epäkohtelias..? Mielestäni en ollut, mutta mitä mieltä av-raati asiasta on?
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Lehtipihvi maidolla kirjoitti:
Ei tässä aloituksessa ollut pointtina se, että join juuri maitoa, vaan minun ja tarjoilijan keskinäinen vuorovaikutus.
Kuvitelkaa sen maidon tilalle lasillinen vettä tai viiniä, älkää takertuko siihen maitoon, kiitos!
ApEi ravintolassakaan kannata heittäytyä ihan autettavaksi, käynti on mieluisampi ja ilman että kukaan mieltänsä pahoittaa jos asiakaskin pitää huolta siitä, että saa mitä tilaa.
Ekan kommentin ravintolatyöntekijän paluu.
Välillä on aivan mieletön kiire, ja asioita tippuu pois To do -listalta. Ei todellakaan ok, mutta niin kauan kuin ihmiset hoitavat nämä hommat robottien sijasta, inhimillisiä mokia kiireessä, nestehukassa ja ilman ruokataukoja tapahtuu.
Ei ole asiakkaan tehtävä kytätä kellosta oman ruokansa valmistusta, mutta kannattaa kysellä jos tilaamiaan tuotteita ei järkevän ajan sisään ala kuulua
Vierailija kirjoitti:
Olisit pyytänyt hänen esimiehensä paikalle selvittämään asiaa. Ja pyytänyt saada annoksesi kokonaan maksutta. LOL!
No ei asia nyt niin merkittävä ollut, että olisin siitä sen isompaa numeroa viitsinyt tehdä. Ihmettelin vain tarjoilijan voimakasta reaktiota kommenttiini, kun en omasta mielestäni nyt mitenkään ihan hirveän rumasti hänelle sanonut.
Ap
Anteeksi, toinen kommenttihan se vasta oli eikä ensimmäinen.
-Toisen kommentin ravintolatyöntekijän paluu osa kaksi
Vierailija kirjoitti:
Olisit pyytänyt hänen esimiehensä paikalle selvittämään asiaa. Ja pyytänyt saada annoksesi kokonaan maksutta. LOL!
Tämä! Ensin tilataan maitoa, jota ei mielellään tuoda lämpiämään pöytään, etenkin jos ruuan tulo kestää. Toiveena oli tietysti päästä sanomaan, ettei halunnut maitoa alkuruuaksi ja vaatia hyvitystä tai avautua palstalla, jos se olisi tuotu etukäteen ja lämmennyt. Sitten ei muistuteta ruokaa tuodessa, vaan itketään jälkikäteen.
Ei tämä välttämättä ole porvoon juttuja. Minä tilaisin maitoa ruoan kanssa, jos uskoisin valikoimasta löytyvän laktoositonta rasvatonta maitoa. Tyydyn usein sitten veteen. Ja aasialaisen makumaailman kanssa maito tuntuisi kyllä minustakin hassulta.
Onneksi kotona saa aina herkutella maidolla, kun tekee mieli!
Ap:lle: minullakin menisi ruokailu pilalle ilman juomista. Aiheesta sanoit!
Italiassa tai ranskassa sinut olisi heitetty pihalle ravintolasta tilatessasi pihvin kanssa maitoa.
Vi...... Mikä juntti. Pihvin kanssa maitoa.
Kotona juon aina maitoa ruokajuomana mutta ravintolassa en uskalla koska minulle on sanottu ettei ravintolassa saa tilata mitä itse tahtoo vaan mitä muutkin syö.
Haluan myös tarttua tuohon tarjoilijan reaktioon. Oon aiemmin kirjoittanut Subway-työntekijä joka myy maitoa :D
Välillä itselläkin on kiireessä hirveä päivä, enkä todella ole silloin naantalin aurinkona, vaikka perusystävällisenä pysyn. Kyllä muuttuu kuulkaa ääneni kellossa jos teen mokan - tomaattia leipään mihin ei pitänyt tulla tai väärä kastike vaikkapa. Olen heti kyllä tosi nöyränä ja pahoittelen ja teen uutta leipää, vaikka olisin kuinka "pahalla tuulella". Loppuajan palvelen todella kuuliaisesti. Jännä että kehtasi alkaa ilmiselvästi heidän puolelta tulevan virheen takia alkaa käyttäytymään noin, oli sitten oma olotila tai työvuoro millanen vaan
Vierailija kirjoitti:
No ei asia nyt niin merkittävä ollut, että olisin siitä sen isompaa numeroa viitsinyt tehdä. Ihmettelin vain tarjoilijan voimakasta reaktiota kommenttiini, kun en omasta mielestäni nyt mitenkään ihan hirveän rumasti hänelle sanonut.
Ap
Kyllä tuosta kannattaa numero tehdä. Ei siis juomasta vaan tarjoilijan reaktiosta. Jos ei ole provo, tee valitus. Ihan ravintolan omistajankin takia. Tuollainen tarjoilija karkottaa monta asiakasta, eikä onneton yrittäjä tiedä mitä on tekeillä jos kukaan ei valita.
Vierailija kirjoitti:
Ap oli ravintolassa Porvoossa. Muualla juomat tulevat jo hyvissä ajoin ennen ruokaa.
Paitsi jos tarjoilija unohtaa sen, kuten ap:lle kävi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei....... oliko tämä tarina kultaiselta 70- luvulta. Lehtipihvi ja maitoa. Vain suomessa aikuiset juovat maitoa ravintolassa.
No, minä juon maitoa ihan jokaisen aterian yhteydessä, koska yksinkertaisesti pidän siitä kovasti..! 🙂
ApVeikkaan, että tämä on provo, mutta totean silti, että en ikimaailmassa voisi kuvitella eläväni ihmisen kanssa, joka juo ruoan kanssa maitoa. Se ei ole aikuisen ihmisen ruokajuoma. Puolisoni juo kyllä joskus piimää ja pystyn elämään asian kanssa, ei hän sitäkään sentään ravintolassa ikinä tilaisi. Vesi, olut ja viini ovat meillä molempien ruokajuomia, enimmäkseen tietysti vesi.
Saa provosoitua, sitä vartenhan ap tämän ketjun aloittikin. Se ei silti muuta faktaa, että omassa ystäväpiirissäni (ja olen 50+) en tiedä ainuttakaan aikuista, joka joisi maitoa ainakaan silloin, kun syömme yhdessä jonkun kotona tai ulkona.
Mm. presidentti Kekkonen joi aina ruoan kanssa maitoa, tai piimää, tai useimmiten näiden sekoitusta. Myös usein virallisilla päivällisillä alkoholin sijaan. Ei tainnut olla riittävän aikuinen ihminen makuusi?
Vierailija kirjoitti:
Vi...... Mikä juntti. Pihvin kanssa maitoa.
Maidon juomattomuus ei tee sinusta yhtään fiksumpaa 🙄
Vierailija kirjoitti:
Italiassa tai ranskassa sinut olisi heitetty pihalle ravintolasta tilatessasi pihvin kanssa maitoa.
Lehtipihviä ei voi kutsua pihviksi.
Kyllä saa taas hävetä junttisuomalaisia, maitoa ravintolassa.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä todella harvinaista, että aikuinen tilaa maitoa ruoan kanssa. Kaksi tai kolme kertaa törmännyt moiseen, yli 15 vuotta ravintola-alalla. Siksi en usko tätä tarinaa.
Monessa ravintolassa ei edes ole näitä tavallisia juomamaitoja, koska ruoanlaittoonkin käytetään kestomaitoja, jos nyt yleensä käytetään mitään maitoa. Että sinänsä hankalaa jos joku tilaakin maitoa. Lounasravintolat sitten erikseen, niissä käsittääkseni on tavallista maitoa.
Terv. Ravintoladuunari
Mistä ravintolasta edes saa lehtipihviä? ABC taitaa olla ainoa.
Tarjoilija toimi väärin jos tarina on totta.
Takerrun kuitenkin maitoon minäkin. Kotona juon tavallisesti rasvatonta maitoa lasillisen ruoan kanssa. Olen niin tottunut siihen ja kylmänä se on hyvää! Mutta ravintolassa en missään nimessä kehtaisi tilata maitoa, enkä edes halua. Käyn aika harvoin ulkona syömässä, että se on vähän juhlan tuntua, joten aina tilaan viiniä ja vettä.
Vierailija kirjoitti:
Olemme Suomessa. Täällä olemme niin sivistyneitä että ketään ei heitetä pihalle.
Miksi maidon laittaminen kahviin ei sitten ole yhtään uunoa?
Aivan sama juoko vai syökö sen maidon lasissa, jäätelössä, kahvissa, viilissä, jogurtissa tai suklaassa tai juustossa tai jossain muussa.
Samaa maitoa se on kaikissa tapauksissa.