Täytyykö minun kestää ilkeätä sukulaista? :(
Kyseessä siis mieheni mummo.
Itselläni on sattuneista syistä (en ala nyt tarkemmin selittämään, kun sillä ei tässä ole merkitystä) puolen vuoden sisällä tapahtunut niin paljon, että omaan tällä hetkellä surkean itsetunnon. Tunnen itseni rumaksi, huonoksi jne.. todella vaikeaa aikaa. inhoan katsoa itseäni peiliin.
Raskauden aikana lihoin 10kg ja en tuntenut itseäni "itsekseni" ja tunsin itseni todella lihavaksi. Pikkuhiljaa näin vuosi synnytyksestä olen saanut melkein kaikki kilot (2kg vielä lähtöpainooni) pudotettua liikkumalla ja syömällä terveellisesti.
Lähdimme tässä kolmisen viikkoa sitten kesälomareissuun mieheni sukulaisiin ja siellä isolla porukalla istuimme pöydässä syömässä, kun tämä nainen aivan yhtäkkiä alkoi haukkua minua miten ruma olen kun "posketkin ovat niin lommolla" ja miten hirvittävän laiha olen (en siis ole edes alipainoinen,vaan normaali bmi) ja että olen aivan PILALLA nyt jne jne.. Ja täsmennän että aikoinaan olen ollut paaaaljon hoikempi kuin nyt. Tunne oli aivan hirveä, kaikki katsoivat minua, eikä edes mieheni saanut sanottua muuta kuin "kyllähän se ihan hyvin syö"... sen vertaa hän ei minua vaivautunut puolustamaan.
Niinkuin aijemmin sanoin, tällä hetkellä itsetuntoni muutenkin nollassa ja tämän takia olen nyt aivan masennuksessa :( Paikan päällä olin kuin ei mitään ja ihan hiljaa kuuntelin sitä haukkumista.. sisälläni itkin ja huusin ja edelleenkin mietin tätä ja mietin miksi on olemassa näin ilkeitä ihmisiä.. Millä oikeudella minua, tai yleensäkään ketään pitää ilkeämielisesti arvostelemaan ulkonäöstä?
Miehelle yritin puhua että miksi hän ei puolustanut minua (itse olisin sanonut jos miestäni olisi haukuttu, että hän on täydellinen ja sillä siisti. tms) mutta sain vastaukseksi vain että "en mä ala vanhaa ihmistä haukkumaan, se nyt on vaan sellanen"....... En pyytänyt häntä haukkumaan, mutta oli kyseessä niin ahdistava tilanne kun kaikki vaan minua tuijottaa ja hymähtelee myötäillen mummelin haukkumiselle.
Tämän myötä tunnen itseni entistä oksettavammaksi, ja sanoinkin miehelle etten enää halua tämän ihmisen kanssa olla missään tekemisissä. tästähän ukko vasta suuttui. Mummo kuulemma vaan "on sellainen". Ja pah. kenellä on oikeus haukkua toisen ulkonäköa niin ilkeämielisesti?
Mitä tässä nyt tekee..sukujuhlia kesän aikana edessä, miten voin asiallisesti miehelle selittää etten enää halua tätä naista nähdä? Vai olenko vain ylireagoinut ja onko tämä naisen käytös vaan hyväksyttävä ja kestettävä? (en kyllä kestäisi enää yhtään :(.....) Miten saan itseni hyväksymään itseni sellaisena kuin olen? Mitä tekisitte tässä tilanteessa? Oloni on ihan kamala..
Kiitos jo etukäteen<3
Kommentit (56)
Jos oot menossa sinne sukujuhlille vielä ja mummo aukoo päätään, niin sano, että "no ainakaan mä en oo vielä toinen jalka haudassa, niinku sinä, vitun vanha huora."
Vaihtoehtoisesti vedät teatraaliset itkupotkuraivarit kaikkien edessä. Romahdat totaalisesti, sotket meikit, revit hiuksiasi ja vaatteitasi, lopulta uhkaat itsemurhalla, kun et kelpaa sellaisena kuin olet. Eiköhän mummo ala hiljetä. Tai ainakin mies ottamaan tosissaan.
Kusipäitä löytyy kaikista ikäluokista.
No, mummo kuolee kohta kuitenkin.
Täällä joku väitti ap:ta narsistiksi. Eikö narsisti ole sellainen joka pitää itseään täydellisenä jne, ja mielestäni ap aivan päinvastainen. Huono itsetunto, herkkä ihminen jolla ehkä synnytyksen jälkeinen masennus? Itse olisin kyllä myös loukkaantunut mummon kommenteista vaikkei minulla itsetuntoni kanssa olekaan ongelmia.
Sanoisin ap:tä marttyyriksi. Hän haluaa myönteistä huomiota, on yliherkkä, vähättelee itseään, ei siedä mitään vastoinkäymisiä eikä sitä, jos asiat eivät mene omien suunnitelmien mukaan. Hän syyllistää muita siitä kun asiat menevät vituroilleen ja siitä, ettei saa muilta mielestään tukea. Marttyyri saattaa päättää, että ei halua selvittää erimielisyyksiä, koska "ei halua riidellä", mutta voi pitää viikkojen mykkäkoulun saadakseen tahtonsa läpi. Hän voi myös mielellään katkaista ykskaks yhteydenpidon ihmiseen, jonka takia tuntee kokeneensa vääryyttä, ilman että kertoo mitään ko. Ihmiselle. Marttyyrille on ominaista myös pitkä ja valikoiva muisti. Marttyyrillä ei yleensä ole myöskään minkäänlaista huumorintajua.
Mielestäni ap:n mies on oikeassa, parempi olla kiinnittämättä huomiota ollenkaan mummon möläytyksille. Ikä ei tule yksin, hänellä on todennäköisesti höperöitymisvaihe meneillään ja se saa ihmisen tekemään tuollaista.
Ap:n puolestaan kannattaisi käydä nyt kaksin käsin olemattoman itsetuntonsa kohottamistalkoisiin, sillä eihän herranen aika pari ylimääräistä kiloa nyt kerta kaikkiaan ole rationaali peruste saada itkupotkuraivovälienpolttokohtaus puolidementtiin sukulaiseen, joka ei varmasti tahallaan tilaansa valinnut.
Monesti jätetään huomioimatta lapsen huono käytös. Sitten hyvää käytöstä kehutaan. Sma menetelmä toiminee höpsähtäneillä mummoilla.
minusta vanhankin ihmisen pitäisi osata käyttäytyä, yritä välttää muorin tapaamista ja jos vielä haukkuu niin laita vastaan tai ainakin poistu paikalta, niin minä tekisin.
Kuinka vanha mummo on, jos kerran on ap:n miehen mummo?
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 13:19"]
Monesti jätetään huomioimatta lapsen huono käytös. Sitten hyvää käytöstä kehutaan. Sma menetelmä toiminee höpsähtäneillä mummoilla.
[/quote]
Kannattaa muistaa, että vanhusten suhteen tilanne on siinä mielessä erilainen, että siellä todennäköisesti on kehittyvä dementia käyttäytymisen taustalla, eli eivät he välttämättä ilkeyttään noita ikäviä kommentteja lauo. Mitä vanhempi ihminen, sitä todennäköisemmin sitä esiintyy. Lapset taas hölmöilevät tietämättömyyttään.
Ei hän välttämättä ole höpsähtänyt, ei välttämättä todellakaan. Jotkut ihmiset ovat "vain" pahoja. Toki jos hän dementikko, niin eihän hänen höpinöitään sitten tietenkään voi ottaa todesta, mutta sitä me emme kuitenkaan tiedä, joten vähän voisitte antaa empatiaa ap:lle.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 15:33"]
Ei hän välttämättä ole höpsähtänyt, ei välttämättä todellakaan. Jotkut ihmiset ovat "vain" pahoja. Toki jos hän dementikko, niin eihän hänen höpinöitään sitten tietenkään voi ottaa todesta, mutta sitä me emme kuitenkaan tiedä, joten vähän voisitte antaa empatiaa ap:lle.
[/quote]
Ap on saanut empatiaa. Hän on saanut ohjeita siitä, että jos masentuu kolmeksi viikoksi toisen kommentista noin, kannattaa hakeutua ammattiavun piiriin. tämä on parhainta empatiaa. toki täällä olsi voitu itkeä ap:n kanssa yhdessä, että voi, voi, kun on kamala mummo, voi voi, kun ymmärretään, ett'ä ap kokee itsensä oksettavaksi jne.'
Kysymys vain kuuluu, että olisiko tämä yhteisvalitus muuttanut ap:n kokemusta omasta oksettavuudestaan mihinkään? Vastaus tähän on ei olisi. siihen auttaa vain täydellinen ajattelutavan muutos.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 15:45"]
Ap on yliherkkä.
[/quote]
Tämä on tyypillisen kiusaajahenkisen paskan argumentti. Ja jumalauta, itse ei tuollaiset kestäisi osakseen kuitenkaan puoliakaan siitä mitä tekevät muille! Eikä hän mielestäni edes ole. Hän on kenties herkkä ihminen, ihan epäilemättä on, mutta kukapa nainen ei pahoittaisi mieltään tuollaisesta? Kenestäpä ei tuntuisi pahalta joutua nolatuksi ja nollatuksi. Haista sinä kuule paska, näin ap:n puolesta sanon sinulle.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 16:23"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 15:45"]
Kenestäpä ei tuntuisi pahalta joutua nolatuksi ja nollatuksi.
[/quote]
Anteeksi MITÄ? Joku mummo sanoo laihaksi nolaamista ja nollaamista? Yleensä ihmiset on onnellisia jos heitä sanotaan liian laihoiksi = posket lommolla. Jos yhdestä tyhmästä kommentista kokee koko ihmisarvonsa tulleen loukatuksia niin ongelma todellakin on viestin vastaanottajan korvien välissä.
Miehesi mummo käyttäytyi sinua kohtaan epäkohteliaasti. Erittäin ikävää käytöstä häneltä. Toisaalta tiedät itse laihduttaneesi vauvakilot pois ja näyttäväsi nyt hyvältä. Suosittelen, että unohdat törkeän mummon ja olet tyytyväinen siihen, mitä olet saavuttanut. Näytät varmasti todella hyvältä. :)
Huonolle käytökselle löytyy aina selitys. Se on vanha. Sillä oli vaikea lapsuus. Keksi sinäkin Ap oma tekosyy, vaikka vatsanväänteet tai päämsärky. Sitten möläyttelet kaikkea loukkaavaa. Katso, kuinka miehesi alkaa puolustaa sinua, kun hänen sukulaisensa itkevät loukkaantuneina. Mistä vetoa, ettei puolusta, vaan sinut lytätään porukalla.
Sanoiko se mummo sen loukkaamistarkoituksessa vaan ihan muuten vaan? Jos ihan muuten vaan, niin silloin sinä ap olet typerä marttyyri. Narsistisesti alat itkeä siitä, että joku ei pidä sinun ulkonäöstäsi. Mitä sitten jos joku ei pidä siitä? Miksi se loukkaa sinua niin paljon? Miksi kaikkien ihmisten pitäisi pitää isnun ulkonäöstäsi? Uskotko todella, että ihmisen ihmisarvo riippuu hänen ulkonäöstään? Jos uskot, niin olet ansaitsetkin paskaa niskaasi.
Älkääkä nyt taas aloittako sitä saatanan valitusta jostain hyvistä käytöstavoista. Hyvien käytöstapojen on tehdä kanssakäymisestä helpompaa ja miellyttävämpää. Ne eivät tarkoitettu suojelemaan jonkun yliherkän egoa. Eihän täällä saatana voi tehdä enää mitään jos on aina joku vitun prinsessa loukkaantumassa ja valittamassa.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 15:27"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 13:19"]
[/quote]
Kannattaa muistaa, että vanhusten suhteen tilanne on siinä mielessä erilainen, että siellä todennäköisesti on kehittyvä dementia käyttäytymisen taustalla, eli eivät he välttämättä ilkeyttään noita ikäviä kommentteja lauo. Mitä vanhempi ihminen, sitä todennäköisemmin sitä esiintyy. Lapset taas hölmöilevät tietämättömyyttään.
[/quote]
En ymmärrä miksi kukaan muu ei voisi sanoa tuollaisessa tilanteessa että "eihän se nyt noin ole" tmv, vaikka toinen olisikin dementikko ja sen takia laukoisi noita. Minun oma mummoni on pahasti dementoitunut, mutta ei se sitä tarkoita että kun hän solvaa jotain, ettei muut yrittäisi pyytää anteeksi hänen puolestaan. Esimerkiksi tuossa ap:n tilanteessa, olisi meidän perheen jäsenet sanoneet "Höpsistä, Marjahan on oikein kivan näköinen", mummo muistaisikaan koko asiaa 10min päästä ja Marjalle jäisi vähän parempi mieli. Siis ap:n tilanteessa minun mielestä oudointa oli että kaikki vain hymähtelivät ja myötäilivät, onko tällainen tosiaan teidän muiden mielestä ihan normaalia ja ok, ja asiasta ei saisi loukkaantua? Ja sitäpaitsi, on niitä sisimmiltään läpipahoja tyyppejä, vaikka vanhoja olisivatkin. Läheskään kaikilla vanhuksilla ei kuitenkaan ole dementiaa.
No mun täytyy sanoa että kun mä olen elänyt oman mummoni kanssa samassa taloudessa niin olen oppinut jättämään vanhusten höpinät ihan omaan arvoonsa. Minusta niiltä ei voi välttämättä odottaa samaa kuin nuoremmilta ihmisiltä - ne saattaa olla vähän höperöitä. Ei tuokaan aloittajan laihuudesta kommentoinut mummo varmaankaan mitään pahaa tarkoittanut, sen silmää vaan jostain syystä miellyttää tukevat ihmiset ja/tai sitten se horisi muuten vaan mitä sattuu...
Olennaisempaa tuossa on mielestäni miehesi suhtautuminen. En kokisi että tuollaiseen voi jatkossa luottaa isommissa asioissa.