Voinko luottaa että sairaalassa saa tarpeeksi ruokaa?
Mulla tuo sektio aika on tulossa en ole ikinä ennen ollut sairaalassa yötä. Pelkään että jään nälkäiseksi jos ei voi säädellä ruoan määrää. Ja millasta se ruuan laatu ylipäätään on? Että kannattaako ottaa omia eväitä mukaan. Ennen raskautta olin 179cm ja 90kg ja nyt 37rv 179cm ja 105kg että melkein miehinen ruokahalu on.
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaalassa voi kyllä pyytää ja saada isommat annokset, kun avaa suunsa ja pyytää hoitajilta. Minullekin merkittiin tietoihin, että saan aamupuuroa 1,3-kertaisen annoksen ja ylimääräisen leipäpalan.
Mutta ainakin minulla tuli synnytyssairaalassa ongelmaksi se, että päivällinen oli tosi aikaisin ja sen jälkeen sai vain niukan iltapalan. Kun taas energiankulutus oli imetyksen aloittamisen vuoksi normaalia suurempi, niin minulla oli öisin hurja nälkä. Silloin ihan oikeasti tarvitsin omia eväitä.
Mainittakoon, että painoin synnyttämään mennessäni 65 kg, joten en todellakaan ollut tottunit muuten syömään ylisuuria annoksia.
En syö leipää enkä puuroa. Mieluummin vaikka kunnon kasvismunakas.
Sairaala ei ole ravintola. Ei ole edes tarkoitus olla luksusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korona-aikana ei välttämättä ole mitään potilaiden omaa jääkaappia käytössä. Olen viimeksi ollut töissä keväällä, silloin ei ainakaan ollut.
Juhannuksen jälkeen olin leikkauksessa ja ainakin päiväkirurgiassa oli oma jääkaappi. Viikko sitten olin päiväsairaalassa ja sielläkin oli jääkaappi potilaskäyttöön. Monenlaisia täytettyjä leipiä, jugurtteja ja juomia ym. välipalaa oli tarjolla lounaan lisäksi.
No olipas kivaa. Meidän sairaalan päiväkirurgian osasto on uudehko. Kun kävin siellä, pian leikkauksen jälkeen tuotiin pari ihan hyvää voileipää ja hedelmä. Mutta noutaja sai tulla hakemaan vasta iltapäivällä kun oltiin tarkkailtu aikansa että kaikki on hyvin, ja niiden voikkareiden jälkeen koko päivänä ei enää saanutkaan mitään. Ei myöskään saanut hipsiä kanttiiniin hakemaan välipalaa (eikä kyllä käveleminen niin pitkälle olisi sujunutkaan). Onneksi olin ottanut mukaan myslipatukan ja pikkulaatikon rusinoita, ateriaväliksi olisi muuten tullut sinä päivänä 10h.
Päiväkirurgialle ei tilata lämmintä ruokaa. Olisi tietysti ollut kohtuullista saada toiset voileivät.
Vierailija kirjoitti:
On aivan sama saako sieltä osaston kaapista hakea välipalaa, jos ei pääse sektion jälkeen sängystä ylös
Älä nyt hulluja puhu, av:lla ruukataan sektion jälkeen kävellä heti osastolle ja seuraavana päivänä kotiin päästyä jo vaunulenkille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korona-aikana ei välttämättä ole mitään potilaiden omaa jääkaappia käytössä. Olen viimeksi ollut töissä keväällä, silloin ei ainakaan ollut.
Juhannuksen jälkeen olin leikkauksessa ja ainakin päiväkirurgiassa oli oma jääkaappi. Viikko sitten olin päiväsairaalassa ja sielläkin oli jääkaappi potilaskäyttöön. Monenlaisia täytettyjä leipiä, jugurtteja ja juomia ym. välipalaa oli tarjolla lounaan lisäksi.
No olipas kivaa. Meidän sairaalan päiväkirurgian osasto on uudehko. Kun kävin siellä, pian leikkauksen jälkeen tuotiin pari ihan hyvää voileipää ja hedelmä. Mutta noutaja sai tulla hakemaan vasta iltapäivällä kun oltiin tarkkailtu aikansa että kaikki on hyvin, ja niiden voikkareiden jälkeen koko päivänä ei enää saanutkaan mitään. Ei myöskään saanut hipsiä kanttiiniin hakemaan välipalaa (eikä kyllä käveleminen niin pitkälle olisi sujunutkaan). Onneksi olin ottanut mukaan myslipatukan ja pikkulaatikon rusinoita, ateriaväliksi olisi muuten tullut sinä päivänä 10h.
Miten voi tulla 10h ateriaväli, jos pääset sairaalasta iltapäivällä (klo 16-17?) ja olet leikkauksen jälkeen saanut eväät? Päiväkirurgisella ei yleensä aloiteta leikkauksia aamuyöllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaalassa voi kyllä pyytää ja saada isommat annokset, kun avaa suunsa ja pyytää hoitajilta. Minullekin merkittiin tietoihin, että saan aamupuuroa 1,3-kertaisen annoksen ja ylimääräisen leipäpalan.
Mutta ainakin minulla tuli synnytyssairaalassa ongelmaksi se, että päivällinen oli tosi aikaisin ja sen jälkeen sai vain niukan iltapalan. Kun taas energiankulutus oli imetyksen aloittamisen vuoksi normaalia suurempi, niin minulla oli öisin hurja nälkä. Silloin ihan oikeasti tarvitsin omia eväitä.
Mainittakoon, että painoin synnyttämään mennessäni 65 kg, joten en todellakaan ollut tottunit muuten syömään ylisuuria annoksia.
Ei luksusta kukaan vaadikaan, kunhan olisi sellaista ruokaa, jolla nälkä lähtee ja pysyykin pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei luksusta kukaan vaadikaan, kunhan olisi sellaista ruokaa, jolla nälkä lähtee ja pysyykin pois.
Sellaistahan se juuri onkin ja useimmiten vielä maukastakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sairaala ole ravintola, josta voit tilata haluamaasi ruokaa sinulle sopivina aikoina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sairaala ole ravintola, josta voit tilata haluamaasi ruokaa sinulle sopivina aikoina.
Ei olekaan, mutta olisi sentään kohtuullista, että ruoka olisi sellaista ja sitä olisi tarjolla niin usein ja niin paljon, että 60-kiloisen vasta synnyttäneen äidin ei tarvitsisi syödä keskellä yötä vieraiden tuomia karkkeja huutavaan nälkäänsä.
Synnytin Espoon sairaalassa ja minusta ne annokset oli jättimäisiä, vaikka olen suuriruokainen. Oikein yllätyin että onko ne rekkamiehille mitoitettu.
Ilmeisesti annoskoot vaihtelevat. Jossain päin on sadistisia osastonhoitajia, jotka pihtaa ruokaa?
Vierailija kirjoitti:
Ap:lle pieni kalorien väheneminen ei ole ollenkaan pahaksi. Vauvan myötä ei pelkästään kuitenkaan kovin montaa kiloa karise pois.
Eiköhän sen dieetin ehdi aloittaa sitten kotona, eikä sairaalassa fyysisesti rankan ponnistuksen jälkeen. Imetykset siihen päälle niin viimeinen asia mikä tulis mieleen olisi syömiseni säännöstely
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti annoskoot vaihtelevat. Jossain päin on sadistisia osastonhoitajia, jotka pihtaa ruokaa?
Ruoan jakaminen ei taida kuulua osastonhoitajille? Ainakin ennen ruoat oli annosteltu lautasille jo keittiöllä.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Minä olen jakaja, sairaalahuoltaja. Niissä sairaaloissa, joissa ruoka tulee osastolle tarjottimilla, annostelu tehdään keittiössä tilauksen mukaan, annoskoot S-L. Osastonhoitajan rooli on seurata ruokabudjettia, ja esimerkiksi juhlapäiviksi tilattavat erikoisemmat leivonnaiset on hyväksytettävä hänellä, koska ne poikkeavat normikuviosta.
Ravintokeskuksen valikoimaan kuuluu kaikenlaista, osastoille ei tilata kaikenlaista, on se periaate. Koska erityisruokavalioita on paljon, ei laskua kasvateta enää tilaamalla mieltymysten mukaan, ellei potilailla ole terveydellisiä rajoitteita tai vakaumusta. "Muotigluteenittomiin" jne. ei yksinkertaisesti ole varaa niin kauan kuin puljataan verovaroilla, siksi rajat.
Olin sairaalassa tammikuussa ja kyllä sai enemmän ruokaa kuin olisi ollut tarpeen, en koskaan jaksanut syödä kaikkea. Laatu oli kyllä kehnoa koska laitosruokaa mutta riitti vallan hyvin. Toisilla taitaa olla ruokahalu reippaasti yli tarpeen.