Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voinko luottaa että sairaalassa saa tarpeeksi ruokaa?

Vierailija
30.07.2020 |

Mulla tuo sektio aika on tulossa en ole ikinä ennen ollut sairaalassa yötä. Pelkään että jään nälkäiseksi jos ei voi säädellä ruoan määrää. Ja millasta se ruuan laatu ylipäätään on? Että kannattaako ottaa omia eväitä mukaan. Ennen raskautta olin 179cm ja 90kg ja nyt 37rv 179cm ja 105kg että melkein miehinen ruokahalu on.

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaalaruoka on tarkoin laskettu kalorimäärältään, ja koostumukseltaankin.

Ei niitä annoksia noin vaan hatusta tempaista.  Ne on suunniteltu sen mukaan, että sairaalassa ihminen ei kuluta niin paljon, kuin normaali elämässä.

Sairaalassa on myös runsaasti erikoisruokavalioilla olevai ihmisiä, kuten diabetikot, gluteiininittomat,  proteeinottomat jne, sairauksien mukaan.

Vakavaa munuaissairautta poteva ihminen ei voi syödä samaa ruokaa kuin muut jne. jne.

Yleensä odottavat ja imettevät äidit ja insuliini diabetikot saavat osaston jääkaapista välipalaa tarvittaessa.

Aivan turhaa mollata sairaalaruokaa, perussairaalaruoka on samaa ruokaa jota myös henkilökunta syö omassa ruokalassaan.

Jos ei maistu eikä riitä, voi toki tilata omat annokset ravintolasta, ulkopuolelta.

Muuten hyvä, mutta sektiosta toipuvan äidin energiankulutus on todella hurjaa. Elimistön pitäisi sekä toipua leikkauksesta että käynnistää maidontuotanto, joten nälkä on jatkuva. Eikä sen ruuan sisältöä ole todellakaan laskettu. Esim. päivällinen oli useampana päivänä käytännössä proteiiniton (riisipuuroa tai kirkasta kasviskeittoa??). Lounaaksi lohipastaa, jossa ei luonnollisesti ollut lohta lainkaan. Kasviksina pari kurkkusiivua. Olin sektion vuoksi sairaalassa neljä päivää ja nälkä oli koko ajan järjetön. Mies kantoi mehua ja suklaata, jotta selvisin edes jotenkin.

Kyllähän nyt ainakin riisipuurossa on proteiinia. Ja melkoista järjen köyhyyttä kantaa nälkäiselle mehua ja suklaata, kun olisi voinut tuoda sinulle jotain ravitsevaa, kuten pähkinöitä ja vaikka voileipiä, mikä ettei ihan noutoruokaakin.

Missä kohti riisipuurossa on proteiinia?!

Vierailija
42/74 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaaloiden potilaruokalistat on laadittu sairaalaruoka suositusten mukaan.

Sairaaloissa työskentelee ravintoterapeutteja laatimassa ruokalistoja.

Ruuissa  saa olla tietty määrä suolaa ja rasvaa ja niiden tulee täyttää ravintosuositukset.

Koska ruokaa ei juurikaan maustetta mitenkään, saattaa se useiseimpien mielestä olla mautonta.

Se on perusruokaa, ei mitään gourmet juttua.

Ja se perusruoka on ravinnotonta eikä tee kylläiseksi. Mutta sitähän se suositusruoka juurikin on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaaloiden potilaruokalistat on laadittu sairaalaruoka suositusten mukaan.

Sairaaloissa työskentelee ravintoterapeutteja laatimassa ruokalistoja.

Ruuissa  saa olla tietty määrä suolaa ja rasvaa ja niiden tulee täyttää ravintosuositukset.

Koska ruokaa ei juurikaan maustetta mitenkään, saattaa se useiseimpien mielestä olla mautonta.

Se on perusruokaa, ei mitään gourmet juttua.

Paitsi että laitosruoan laatukriteereillä ei ole mitään tekemistä ravintosuositusten kanssa.

Vierailija
44/74 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako sairaalaan tilata take away -ruokaa? 

Vierailija
45/74 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin viime vuonna synnyttämässä, ja ainakin siellä paikassa sai ihan tarpeeksi ruokaa. Iso tarjotillinen valmiiksi tehtyä ruokaa jälkiruokineen, juomineen ja leipineen oli kyllä ihan tarpeeksi ja toisinaan en edes jaksanut kaikkea syödä.

Iltapalan taisi saada jopa tehdä itse, ottaa leipää, hedelmiä ja jogurttia sen verran kuin halusi sekä muutenkin esim. hedelmiä oli koko päivän ajan tarjolla.

Lisäksi kun huomio oli 24/7 pienessä vastasyntyneessä, niin ei sitä edes ruokaa ehtinyt ajatella kun halusi vain ihailla omaa pikkuista.

Vierailija
46/74 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaalassa voi kyllä pyytää ja saada isommat annokset, kun avaa suunsa ja pyytää hoitajilta. Minullekin merkittiin tietoihin, että saan aamupuuroa 1,3-kertaisen annoksen ja ylimääräisen leipäpalan.

Mutta ainakin minulla tuli synnytyssairaalassa ongelmaksi se, että päivällinen oli tosi aikaisin ja sen jälkeen sai vain niukan iltapalan. Kun taas energiankulutus oli imetyksen aloittamisen vuoksi normaalia suurempi, niin minulla oli öisin hurja nälkä. Silloin ihan oikeasti tarvitsin omia eväitä.

Mainittakoon, että painoin synnyttämään mennessäni 65 kg, joten en todellakaan ollut tottunit muuten syömään ylisuuria annoksia.

En syö leipää enkä puuroa. Mieluummin vaikka kunnon kasvismunakas. 

Vierailija
47/74 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä annoksia noin vaan hatusta tempaista.  Ne on suunniteltu sen mukaan, että sairaalassa ihminen ei kuluta niin paljon, kuin normaali elämässä.

Sairaalassa on myös runsaasti erikoisruokavalioilla olevai ihmisiä, kuten diabetikot, gluteiininittomat,  proteeinottomat jne, sairauksien mukaan.

Vakavaa munuaissairautta poteva ihminen ei voi syödä samaa ruokaa kuin muut jne. jne.

Yleensä odottavat ja imettevät äidit ja insuliini diabetikot saavat osaston jääkaapista välipalaa tarvittaessa.

Aivan turhaa mollata sairaalaruokaa, perussairaalaruoka on samaa ruokaa jota myös henkilökunta syö omassa ruokalassaan.

Jos ei maistu eikä riitä, voi toki tilata omat annokset ravintolasta, ulkopuolelta.

Sairaalaruoka on ravitsemuksellisesti tasapainoista mutta pahaa, määrästä en osaa sanoa koska sairaalaan päätyessä olo on ollut niin kurja ettei ruokahalua ole ollut. Olen miettinyt, että eivätkö ne ole tajunneet että juuri sairaiden ruuan maistuvuuteen pitäisi panostaa koska monilla ruokahalu on kurja, ja kalorivaje hidastaa toipumista.

Itse olen ilmoittautunut kasvissyöjäksi, koska kipeänä ei todellakaan tee mieli mitään makkarapötköjä. Toiseksi sairaala on se yksi paikka missä kannattaa suosia teollisia vaihtoehtoja. Eli jos vaihtoehtona on puuro tai viili, ota se viili -se ei ole herkkua, mutta laitoskeittiön tuotokset ovat vielä kurjempia. Jos kokonainen hedelmä tai joku "salaatti", niin ota kokonainen hedelmä.

Ottaisin sinuna ehkä mukaan jotain pientä, energiapitoista ja säilyvää purtavaa: pähkinöitä, kuivattuja hedelmiä, suklaata, keksejä. 

Vierailija
48/74 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuten hyvä, mutta sektiosta toipuvan äidin energiankulutus on todella hurjaa. Elimistön pitäisi sekä toipua leikkauksesta että käynnistää maidontuotanto, joten nälkä on jatkuva. Eikä sen ruuan sisältöä ole todellakaan laskettu. Esim. päivällinen oli useampana päivänä käytännössä proteiiniton (riisipuuroa tai kirkasta kasviskeittoa??). Lounaaksi lohipastaa, jossa ei luonnollisesti ollut lohta lainkaan. Kasviksina pari kurkkusiivua. Olin sektion vuoksi sairaalassa neljä päivää ja nälkä oli koko ajan järjetön. Mies kantoi mehua ja suklaata, jotta selvisin edes jotenkin.

Kyllähän nyt ainakin riisipuurossa on proteiinia. Ja melkoista järjen köyhyyttä kantaa nälkäiselle mehua ja suklaata, kun olisi voinut tuoda sinulle jotain ravitsevaa, kuten pähkinöitä ja vaikka voileipiä, mikä ettei ihan noutoruokaakin.

Missä kohti riisipuurossa on proteiinia?!

Maidossa.

Eri

Vierailija
49/74 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitat proteiinin vähyyttä ja mies kantaa mehua ja suklaata. Ok.

Kyllä hän toi pähkinöitä ja muutakin syömistä (en nyt kokenut tarpeelliseksi luetella joka asiaa :). Pointti oli se, kun tuolla aiemmin väitettiin, että ruoka on ravintosuositusten mukaista, niin ei ole. Proteiini ja kasvikset loistaa poissaolollaan. Rasva ei päällepäin näy, mutta ottaen huomioon viranomaisten rasvapelon, niin eiköhän kaikki ollut myös rasvatonta. Finelin mukaan riisipuurossa on 3,9 g proteiinia per 100 g. Siihen kun yhdistetään se loheton lohipasta lounaaksi, niin ei päästä lähellekään päivän tavoitetta 1,1 g x 70 kiloa eli 77 g proteiinia per päivä. Ja kasvikset oli se kaksi kurkkusiivua, joten 500 g ei ihan taida täyttyä.

Vierailija
50/74 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korona-aikana ei välttämättä ole mitään potilaiden omaa jääkaappia käytössä. Olen viimeksi ollut töissä keväällä, silloin ei ainakaan ollut.

Vierailija
51/74 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuore äiti sai sairaalassa aivan järjettömät määrät ruokaa. Varmaan imetystä ajatellen itsellenikin oli tilattu xl-koko, vaikka painan tavallisesti 55kg. Lisäksi jääkaapista sai hakea välipalaa. Toki voit ottaa jotain omaa lempiherkkuasi, jos haluat.

Vierailija
52/74 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tykkään sairaalaruuasta ja olen aina saanut siellä vatsani täyteen. Mulle tuodut suklaat ym. ovat jääneet laatikkoon, kun ei niitä ole jaksanut maistaakaan sen kaiken sairaalaruaan päälle. Harmitti hirveästi, kun ison vatsaleikkauksen jälkeen en saanut ruokaa menemään alas. Oli hyvät pöperöt lautasella, mutta ei vain uponnut vielä siinä vaiheessa. Ja sektion jälkeenhän nyt ei tosiaankaan olla kuin korkeintaan kaksi päivää sairaalassa, joten ei siinä ajassa nälkää ehdi näkemään. Yhden kerran oli kyllä sairaalaruoka pettymys. Jouduin olemaan juhannuksen sairaalassa, kun yksi lapsistamme syntyi, ja juhannusaaton päivällinen oli kesäkeitto. Niin kovasti odotettiin huonekavereitten kanssa grillimakkaraa.

Vierailija
53/74 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten pitkälle jokin suuri laitos voi toteuttaa sellaisia erikois ruokavalioita, joita potilaan terveys ei edellytä.

Kai niilläkin jokin raja on.

Jos ei syö leipää, niin on syömättä, ei kai muutamalle potilaalle aleta erikseen valmistamaan sen tilalle munakasta tai muuta

Jos ei juo maito niin juo vettä. 

Elämässä on tilanteita joissa täytyy joustaa ja tyytyä siihen mitä milloinkin on saatavilla.

Kummasti ovat syöpäpotilaat ja vaikean leikkauksen kokeneet potilaat selvinneete ruuan  puolesta hengissä sairaalasta,

Erikseen on tietenkin ne ruokavaliot jotka johtuvat terveydellisistä syistä, kuten allergiat ja muut

Ei sairaala ole mikään ravintola, vaan paikka jossa sinun henkesi yritetään pelastaa, jossa sinut hoidetaan kuntoon ja jossa sinun on turvallista synnyttää.

Vierailija
54/74 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korona-aikana ei välttämättä ole mitään potilaiden omaa jääkaappia käytössä. Olen viimeksi ollut töissä keväällä, silloin ei ainakaan ollut.

Juhannuksen jälkeen olin leikkauksessa ja ainakin päiväkirurgiassa oli oma jääkaappi. Viikko sitten olin päiväsairaalassa ja sielläkin oli jääkaappi potilaskäyttöön. Monenlaisia täytettyjä leipiä, jugurtteja ja juomia ym. välipalaa oli tarjolla lounaan lisäksi.

Vierailija
55/74 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkaa iloisia, kun saatte edes ruokaa!

Olin hiljattain yksityissairaalassa ja muistelin edellisen maan yksityissairaalaa, jossa sai tilata ruoan listalta ja puolisollekin olisi saanut.

Toinen maa, toiset kuviot. Pahin pettymys oli aamulla, kun hoitsu toi aamiaisen. "Coffee", sanoi hän ja laittoi kannun pöydälle. Tässä maassa juodaan yleisesti hyvin tummapaahtoista kahvia, josta pidän. Kurkistin kannuun ja totesin lupaavan tummaksi. Maistaessani olin sylkäistä. Se oli cafe cevadaa, jossa on jotain viljoja(!?) mukana!

Vierailija
56/74 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitat proteiinin vähyyttä ja mies kantaa mehua ja suklaata. Ok.

Kyllä hän toi pähkinöitä ja muutakin syömistä (en nyt kokenut tarpeelliseksi luetella joka asiaa :). Pointti oli se, kun tuolla aiemmin väitettiin, että ruoka on ravintosuositusten mukaista, niin ei ole. Proteiini ja kasvikset loistaa poissaolollaan. Rasva ei päällepäin näy, mutta ottaen huomioon viranomaisten rasvapelon, niin eiköhän kaikki ollut myös rasvatonta. Finelin mukaan riisipuurossa on 3,9 g proteiinia per 100 g. Siihen kun yhdistetään se loheton lohipasta lounaaksi, niin ei päästä lähellekään päivän tavoitetta 1,1 g x 70 kiloa eli 77 g proteiinia per päivä. Ja kasvikset oli se kaksi kurkkusiivua, joten 500 g ei ihan taida täyttyä.

Riippuu varmaan sairaalastakin. Meillä oli hajautettu ruoanjakelu (annostellaan osastolla). Kun tilaa potilasmäärän mukan ja on kauhanvarressa itse, saa tehtyä lautasmallin mukaisia annoksia. En tiedä miten hyvin keskitetyissä menee, sellaisessa olen ollut vain potilaana. Hyi hitto sitä velliä koirankupista. 😐

Vierailija
57/74 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten pitkälle jokin suuri laitos voi toteuttaa sellaisia erikois ruokavalioita, joita potilaan terveys ei edellytä.

Jos ei syö leipää, niin on syömättä, ei kai muutamalle potilaalle aleta erikseen valmistamaan sen tilalle munakasta tai muuta

Elämässä on tilanteita joissa täytyy joustaa ja tyytyä siihen mitä milloinkin on saatavilla.

Kummasti ovat syöpäpotilaat ja vaikean leikkauksen kokeneet potilaat selvinneete ruuan  puolesta hengissä sairaalasta,

Erikseen on tietenkin ne ruokavaliot jotka johtuvat terveydellisistä syistä, kuten allergiat ja muut

Ei sairaala ole mikään ravintola, vaan paikka jossa sinun henkesi yritetään pelastaa, jossa sinut hoidetaan kuntoon ja jossa sinun on turvallista synnyttää.

On, kustannusraja. Mieltymyksiä voidaan vain hyvin rajatusti ottaa huomioon, sillä perusruoasta poikkeavat ruokavaliot ovat kalliimpia. Samasta syystä kahvipulla on peruspitkoa. 32-paikkaisen vuodeosaston kk-ruokalasku on yli 10000 euroa, osastonhoitajat seuraavat kustannuksia.

Vierailija
58/74 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai on parempi että on jotain ruokaa kun ei mitään. Mutta kun sillä maistuvuudella vaan on iso merkitys ihmisille joiden ruokahalu on muutenkin huono. Jos ruoka ei maistu, sitä ei syö, ja sitten ei saa tarpeeksi ravintoaineita. Minkä sairauden toipumista se edistää ettei ihminen syö? Liikalihavuuden, ehkä, mutta sairaalareissulle jää helposti muutama kilo ihan huonovointisuuden sivutuotteenakin vaikkei erityisesti yrittäisi laihtua (ja muutenkin sairaalahoitoa vaativan sairauden kourissa on ylipäätään todella huono hetki ajatellakaan laihduttamista).

Vierailija
59/74 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkosuomalainenn kirjoitti:

Olkaa iloisia, kun saatte edes ruokaa!

Olin hiljattain yksityissairaalassa ja muistelin edellisen maan yksityissairaalaa, jossa sai tilata ruoan listalta ja puolisollekin olisi saanut.

Toinen maa, toiset kuviot. Pahin pettymys oli aamulla, kun hoitsu toi aamiaisen. "Coffee", sanoi hän ja laittoi kannun pöydälle. Tässä maassa juodaan yleisesti hyvin tummapaahtoista kahvia, josta pidän. Kurkistin kannuun ja totesin lupaavan tummaksi. Maistaessani olin sylkäistä. Se oli cafe cevadaa, jossa on jotain viljoja(!?) mukana!

Tuon kahvikokemuksesi jälkeen sinun luulisi ymmärtävän, että ei ole yhtään kivaa kun luulee saavansa ruokaa mutta sitten saakin jotain vastenmielistä liisteriä jota ei ikinä vapaaehtoisesti ottaisi.

Vierailija
60/74 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juhannuksen jälkeen olin leikkauksessa ja ainakin päiväkirurgiassa oli oma jääkaappi. Viikko sitten olin päiväsairaalassa ja sielläkin oli jääkaappi potilaskäyttöön. Monenlaisia täytettyjä leipiä, jugurtteja ja juomia ym. välipalaa oli tarjolla lounaan lisäksi.

No olipas kivaa. Meidän sairaalan päiväkirurgian osasto on uudehko. Kun kävin siellä, pian leikkauksen jälkeen tuotiin pari ihan hyvää voileipää ja hedelmä. Mutta noutaja sai tulla hakemaan vasta iltapäivällä kun oltiin tarkkailtu aikansa että kaikki on hyvin, ja niiden voikkareiden jälkeen koko päivänä ei enää saanutkaan mitään. Ei myöskään saanut hipsiä kanttiiniin hakemaan välipalaa (eikä kyllä käveleminen niin pitkälle olisi sujunutkaan). Onneksi olin ottanut mukaan myslipatukan ja pikkulaatikon rusinoita, ateriaväliksi olisi muuten tullut sinä päivänä 10h.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän viisi