Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teini jätti laiskuuttaan menemättä tänään kesätyöpaikkaan.

Vierailija
03.07.2013 |

Olisi ollut eka päivä.

Käskenkö hänen nyt vain soittaa sinne vai mitä?

Nyt on tullut hieman toisiin ajatuksiin, kun muistutin häntä, että paljonko jäi tänäänkin rahaa saamatta ja nyt olisi valmis jatkamaan. Mutta aika varmasti ovat ottaneet jo toisen nuoren tilalle, kun aiemminkin oli muitakin hakijoita. Että nuo teinit ovat typeriä. Sitäkin vielä pähkäilee, että mitä kertoo syyksi.

Kommentit (92)

Vierailija
61/92 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 16:18"]

[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 16:14"]

No jankka jankka teille. Teini tarkoittaa 11-19-vuotiasta.

[/quote]

Kaikki varmasti tietävät tuon mutta tässä tapauksessa mielestäni on suuri merkitys sillä onko teini 12 vai 19. 19-vuotias on teiniydestään huolimatta itsestään vastuussa oleva aikuinen ja 12-vuotias taas lapsi jonka ei työtä kuulu edes tehdä. Moni varmasti oletti että tapauksen teini on vaikkapa n. 16-vuotias koska hän käyttäytyi sille iälle ominaisella tavalla ja vaatii vanhempien huolenpitoa.

[/quote]

Totta. Minäkin luulin nuoremmaksi. Kummallista silti että tässä alettiin huutamaan että aloituksen otsikko olisi virheellinen, jos kyse onkin omasta oletuksesta.

Vierailija
62/92 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole teidän kakara ensimmäinen eikä varmasti viimeinen, joka noin tekee. Meidän työpaikalla näitä on joka vuosi jopa reilusti yli parikymppisissä. Ja työ ei edes ole likasita, raskasta tai muutenkaan epämukavaa näin keski-ikäisen näkökulmasta. 

Ihmetyttää todella tämä nykynuorten moraali!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/92 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 16:27"]

ei ole teidän kakara ensimmäinen eikä varmasti viimeinen, joka noin tekee. Meidän työpaikalla näitä on joka vuosi jopa reilusti yli parikymppisissä. Ja työ ei edes ole likasita, raskasta tai muutenkaan epämukavaa näin keski-ikäisen näkökulmasta. 

[/quote]

Teillä on huono rekrytointi. Huono työpaikka vetää sitäpaitsi yleensä huonoja työntekijöitä. Typerää moittia aina etenkin nuoria, kun vika löytyy omasta pesästä. Maksakaa kunnon palkkaa ja järjestäkää kunnolliset olosuhteet työnteolle, niin saatte hyviä työntekijöitä. Muussa tapauksessa sitä saa mitä tilaa!

Vierailija
64/92 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

IDIOOTTI, SE ON TEINI-IKÄ EIKÄ MIKÄÄN TEINIKÄ! Hah, taas kompastui joku viisastelija omaan näppäryyteensä.

Vierailija
65/92 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 16:30"]

[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 16:27"]

[/quote]

Teillä on huono rekrytointi. Huono työpaikka vetää sitäpaitsi yleensä huonoja työntekijöitä. Typerää moittia aina etenkin nuoria, kun vika löytyy omasta pesästä. Maksakaa kunnon palkkaa ja järjestäkää kunnolliset olosuhteet työnteolle, niin saatte hyviä työntekijöitä. Muussa tapauksessa sitä saa mitä tilaa!

[/quote]

Meillä on loistopalkka verrattuna noihin siivoustöihin. Eikä täällä vakituinen henkilöstö usein vaihdu, mikä yleensä kielii ongelmista.

t.56

Vierailija
66/92 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku ihmetteli, miksi lukiolaisen pitäisi mennä kesätöihin... Voisikohan vaikka syynä olla taskuraha, jolla voi sitten kustantaa kaikki hankintansa perustasosta ylöspäin? Nykynuorilla tuntuu olevan kovasti vaatimuksia, joten eiköhän heillekin voi alkaa vähitellen asettaa vastavaatimuksia iän karttuessa.

Meillä ostetaan kyllä nuorille koulkutarvikkeet, vaatteet, puhelimet ja tietokoneet, samoin harrastukset maksetaan, mutta pizzalla käynnit kavereiden kanssa, lattet ja muut saa nuori maksella itse, etenkin jos tarpeita on kovin usein. Täysi-ikäisen on osallistuttava jo jollain tavalla omiin hankintoihinsa ja/tai kodinhoitoon. Jos sopimus on sellainen, että lukiolainen saa täysihoidon ja vaatehuollon, on vähintä, että hän ainakin yrittää ansaita osan taskurahoistaan itse. Kummasti se työpaikan saaminen on helpompaa sen jälkeen, kun on edes yhden kesän verran työkokemusta.

Vierailija
67/92 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki on vetelyksiä olemassa ja laiskamatoja mutta suurinosa tekee työnsä hyvin ja haluaa saada omaa rahaa.

Vierailija
68/92 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista. Toivottavasti on oikeasti kyse laiskuudesta eikä jostain muusta.
Itse olin ja olen hirveän jännittynyt tuollaisissa tilanteissa, mua oikeasti saattaa pelottaa kamalasti kaikki tuollaiset työasiat. Sama on ollut koulunkin kanssa, en ole aina kerta kaikkiaan vain uskaltanut mennä sinne. Tämä ei tietenkään ole normaalia ujoutta vaan tähän liittyy mielenterveydellisiä ongelmia, mutta laiskuudesta muakin on syytetty. Oikea laiskuus olisi niin paljon helpompi selättää kuin tämä.

Vierailija
69/92 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 15:22"]

Olisi ollut eka päivä.

Käskenkö hänen nyt vain soittaa sinne vai mitä?

Nyt on tullut hieman toisiin ajatuksiin, kun muistutin häntä, että paljonko jäi tänäänkin rahaa saamatta ja nyt olisi valmis jatkamaan. Mutta aika varmasti ovat ottaneet jo toisen nuoren tilalle, kun aiemminkin oli muitakin hakijoita. Että nuo teinit ovat typeriä. Sitäkin vielä pähkäilee, että mitä kertoo syyksi.

[/quote]

Rehellisesti sanottuna: Hävettäisi olla noin idiootin ihmisen äiti. Ei olisi itselleni tullut ikinä mieleenkään jättää menemättä kesätöihin. Jotenkin ihan jo perusasia oli AINA se, että asiat, joissa minuun luotettiin, hoidettiin kunnolla.

Vaikka muuten sitten tulikin sekoiltua ja tötöiltyä.

jos olisi mun kersa, ei saisi multa koko kesänä penniäkään ilman kesätöihin verrattuna kaksinkertaisen työmäärän suorittamista.

Vierailija
70/92 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho... Minä pitäisin kunnon saarnan ja uhkaisin häädöllä. En kattelis moista luuseria kotonani. Tosin tommosta loista voi olla aika vaikee häätää.

Vierailija
71/92 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa paskakasa ensi vuonna kesätöitä kun ei ole CV:tä. BUAHAHA.

WT-suku saa jatkoa

Vierailija
72/92 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 17:26"]

Surullista. Toivottavasti on oikeasti kyse laiskuudesta eikä jostain muusta.
Itse olin ja olen hirveän jännittynyt tuollaisissa tilanteissa, mua oikeasti saattaa pelottaa kamalasti kaikki tuollaiset työasiat. Sama on ollut koulunkin kanssa, en ole aina kerta kaikkiaan vain uskaltanut mennä sinne. Tämä ei tietenkään ole normaalia ujoutta vaan tähän liittyy mielenterveydellisiä ongelmia, mutta laiskuudesta muakin on syytetty. Oikea laiskuus olisi niin paljon helpompi selättää kuin tämä.

[/quote]

Ai niin, täytyy nyt vielä mainita, että olen kyllä mennyt töihin mikäli olen niitä hankkinut. Mutta koska koen niin pelottavaksi jo työnhankinnan, en ole kovin usein joutunut tuollaiseen tilanteeseen. Yritän aina välillä pakottaa itseni, mutta jos joku toinen pakottaisi tuolla lailla, saattaisi pahimmassa tapauksessa käydä samoin. Tarvitsen kai henkistä valmistautumista, joka lähtee siitä, että asian tekee vapaaehtoisesti.

Vierailija
73/92 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 17:28"]

Ei saa paskakasa ensi vuonna kesätöitä kun ei ole CV:tä. BUAHAHA.

WT-suku saa jatkoa

[/quote]

Onneksi on isot tuet. Ei tarvitse raataa niska hiessä, vaan rahaa tulee ilmankin. Se vasta naurattaakin. :=DD

Vierailija
74/92 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

WT-suku saa jatkoa

[/quote]

Onneksi on isot tuet. Ei tarvitse raataa niska hiessä, vaan rahaa tulee ilmankin. Se vasta naurattaakin. :=DD

Naurattaa varmaan silloinkin kun eläkeikä koittaa, tuista ei kerru eläkettä.H A H  HAH 

Vierailija
75/92 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 17:46"]

WT-suku saa jatkoa

[/quote]

Naurattaa varmaan silloinkin kun eläkeikä koittaa, tuista ei kerru eläkettä.H A H  HAH 

[/quote]

Eipä sitä eläkesysteemiä taida olla enää olemassa muutaman vuoden päästä ollenkaan eli ihan sama onko työssä vai elääkö sosiaalituilla. Eipä ne eläkkeet muutenkaan niin ruhtinaallisia ole, kun katsoo tämän palstan valittajien palkkoja. Mahtaa olla iso eläke, kun paahtaa orjatyössä 10 euron tuntipalkalla. :=)

Vierailija
76/92 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 16:22"]

[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 16:18"]

[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 16:14"]

No jankka jankka teille. Teini tarkoittaa 11-19-vuotiasta.

[/quote]

Kaikki varmasti tietävät tuon mutta tässä tapauksessa mielestäni on suuri merkitys sillä onko teini 12 vai 19. 19-vuotias on teiniydestään huolimatta itsestään vastuussa oleva aikuinen ja 12-vuotias taas lapsi jonka ei työtä kuulu edes tehdä. Moni varmasti oletti että tapauksen teini on vaikkapa n. 16-vuotias koska hän käyttäytyi sille iälle ominaisella tavalla ja vaatii vanhempien huolenpitoa.

[/quote]

Teinikä on 13 vuodesta 19 vuoteen. Kuten nimikin jo sanoo: from thirTEEN to nineTEEN. 11- ja 12-vuotias eivät ole teinejä enää.

[/quote] Lapsus? VIELÄ, ei enää!

Vierailija
77/92 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 16:12"]

Ei ole ensimmäinen eikä viimenen teini, joka noin tekee. Tuo on valitettavan yleistä nykyisin. Ei jakseta tulla, ei viitsitä tulla, pidetään työn alkamisaikaa pomon henkilökohtaisena vittuiluna ja siksi tullaan klo 11 vaikka vuoro alkaa klo 07, pidetään vapaata omin luvin jne. Ja sitten ihmetellään ja kannellaan vanhemmille, kun "paska pomo antoi varoituksen ja uhkailee irtisanomisella".

Meillä oli firmaassa taannoin tapaus, joka ei keskiviikkona ilmoitti ettei voi tulla perjantaina eikä lauantaina eikä sunnuntaina itselleen merkittyyn vuoroon, koska aikoi matkustaa ulkomaille kaupunkilomalle. Kerroin nuorelle ettei noin voi tehdä, jolloin perustelu oli että "kun se matka oli niin halpa ja kaverikin lähtee, tällainen tilaisuus tulee kerran elämässä". Kerroin nuorelle, että hän menettää ko. päivien palkan, jolloin nuori yllättyi kovasti ja ilmoitti käyttävänsä lomaansa kesälomapäiviään. No, on ihan selvä, että nuorella ei vielä ole kertyneitä lomapäiviä (jotka muuten maksetaan työsuhteen loppuessa rahana pois ja lisäksi siitä on maininta hänen työsopimuksessaan, huoh....) minkä hänelle kerroinkin, jolloin ilmoitti hakevansa äitinsä puhelimeen. Juttelin sitten vartin vihaisen naisen kanssa, joka oli sitä mieltä, että on väärin olla antamatta nuorelle vapaata. Kyllä vapaata saa vuorolistan mukaan, mutta ei silloin kun on työvuoro ja minun piti vääntää jopa äidille rautalangasta, että noin ei vain tehdä. Sovimme sitten lopulta nuoren kanssa, että kyseiset päivät ovat hänelle palkatonta vapaata. Maanantaina tyttöä ei kuitenkaan näkynyt lainkaan, eikä tiistainakaan ja sitten hän lopulta muutaman päivän päästä soitti kollegalleni ja ilmoitti, että ei tule enää työhön.

Okei, rekrytointi oli meiltä huono, näitä sattuu, mutta pelottavan usein nykyisin. Nuorilla ei yksinkertaisesti ole käsitystä siitä, mitä tarkoittaa työvuorojärjestelmä ja mitä velvollisuuksia työntekijällä on. Näin on siitäkin huolimatta, vaikka meillä on luottamusmiesten ja henkilöstöpuolen järjestämä perehdytystilaisuus kesän alussa kaikille kesätyöntekijöille. Moni on sitä mieltä, että voi halutessaan tehdä työpaikalla mitä haluaa piittaamatta lainkaan yleisistä käytännöistä.

Sen olen huomannut kyllä, että aivan erityisen vaikeita ovat työvuorot, jotka alkavat aikaisin aamulla. Tässäkin tuotantolaitoksessa niitä kuitenkin pitää olla, sillä tuotteella on työvaiheita, jotka vaan täytyy aloittaa tiettyyn aikaan päivästä, että tuotetta saadaan tietty määrä valmiiksi päivän aikana. Klo 07 vuoroon tullaan usein vasta klo 10, ja jos näitä on useita kerralla, työvaiheen valmistuminen häiriintyy pahasti, koska se on suunniteltu tehtäväksi tietyllä määrällä työvoimaa joka aloittaa kello 07. Pari kertaa on tullut nuorten suusta sellainenkin sammakko, että "so what, olkaa onnellisia että mä edes tulin ollenkaan". Tosin tuollaiset tyypit harvoin jaksavat viikkoakaan, vaan yleensä jossain vaiheessa nukkuvat sitten lopulta kokonaan työnsä pois.

t. väliportaan pomo

[/quote]

Kannattaisko väliportaan pomonkin (vaikka tuskin sellainen edes on) katsella vähän peiliin ja miettiä, miksi itsellään on jatkuvasti kahnauksia nuorten kesäduunareitten kanssa!

Vierailija
78/92 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 16:02"]

Todella virheellinen otsikko, kysehän on kuitenkin täysi-ikäisestä.

[/quote]

Noh, kyllä moni 19-vuotias on aika kakara vielä. Itse ainakin olin melko aloitekyvytön ja arka tuolloin, vaikka olinkin muuttanut pois kotoa jo. Laiskuuttani en olisi uskaltanut jäädä pois töistä, mutta on sitä mokattu jännityksen tai epäonnistumisen pelossa Onneksi vanhemmat jaksoivat kannustaa ja neuvoakin. Ja kunnon kansalainen minustakin tuli, vastuullinen ja vaativissa töissä pärjäävä. Toiset vaan tarvitsevat tukea kasvamiseen kauemman. Onko se nyt niin kauhea asia?

Tietenkin asia on vakava, enkä minäkään antaisi teinille rahaa ja vaatisin selvittämään sotkun. Mutta turha tuomita epäonnistuneeksi aikuiseksi, kun nuoresta on kyse.

BTW, alunalkaen teini-ikä (teenage) on juurikin 13-19 vuotiaat. ThirTEEN, fourTEEN, fifTEEN, sixTEEN, sevenTEEN, eightTEEN, nineTEEN. Twenty ei enää ole aikuinen. Ja eivätkös nuoren aivotkin kehity 25-vuotiaaksi asti, jos oikein muistan. Toki ap:n nuorella on vakava kasvun paikka. Mutta onneksi elämä opettaa ja nuorella on kaikki onnistumisen mahdollisuudet!

Vierailija
79/92 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 17:53"]

[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 16:12"]

Ei ole ensimmäinen eikä viimenen teini, joka noin tekee. Tuo on valitettavan yleistä nykyisin. Ei jakseta tulla, ei viitsitä tulla, pidetään työn alkamisaikaa pomon henkilökohtaisena vittuiluna ja siksi tullaan klo 11 vaikka vuoro alkaa klo 07, pidetään vapaata omin luvin jne. Ja sitten ihmetellään ja kannellaan vanhemmille, kun "paska pomo antoi varoituksen ja uhkailee irtisanomisella".

Meillä oli firmaassa taannoin tapaus, joka ei keskiviikkona ilmoitti ettei voi tulla perjantaina eikä lauantaina eikä sunnuntaina itselleen merkittyyn vuoroon, koska aikoi matkustaa ulkomaille kaupunkilomalle. Kerroin nuorelle ettei noin voi tehdä, jolloin perustelu oli että "kun se matka oli niin halpa ja kaverikin lähtee, tällainen tilaisuus tulee kerran elämässä". Kerroin nuorelle, että hän menettää ko. päivien palkan, jolloin nuori yllättyi kovasti ja ilmoitti käyttävänsä lomaansa kesälomapäiviään. No, on ihan selvä, että nuorella ei vielä ole kertyneitä lomapäiviä (jotka muuten maksetaan työsuhteen loppuessa rahana pois ja lisäksi siitä on maininta hänen työsopimuksessaan, huoh....) minkä hänelle kerroinkin, jolloin ilmoitti hakevansa äitinsä puhelimeen. Juttelin sitten vartin vihaisen naisen kanssa, joka oli sitä mieltä, että on väärin olla antamatta nuorelle vapaata. Kyllä vapaata saa vuorolistan mukaan, mutta ei silloin kun on työvuoro ja minun piti vääntää jopa äidille rautalangasta, että noin ei vain tehdä. Sovimme sitten lopulta nuoren kanssa, että kyseiset päivät ovat hänelle palkatonta vapaata. Maanantaina tyttöä ei kuitenkaan näkynyt lainkaan, eikä tiistainakaan ja sitten hän lopulta muutaman päivän päästä soitti kollegalleni ja ilmoitti, että ei tule enää työhön.

Okei, rekrytointi oli meiltä huono, näitä sattuu, mutta pelottavan usein nykyisin. Nuorilla ei yksinkertaisesti ole käsitystä siitä, mitä tarkoittaa työvuorojärjestelmä ja mitä velvollisuuksia työntekijällä on. Näin on siitäkin huolimatta, vaikka meillä on luottamusmiesten ja henkilöstöpuolen järjestämä perehdytystilaisuus kesän alussa kaikille kesätyöntekijöille. Moni on sitä mieltä, että voi halutessaan tehdä työpaikalla mitä haluaa piittaamatta lainkaan yleisistä käytännöistä.

Sen olen huomannut kyllä, että aivan erityisen vaikeita ovat työvuorot, jotka alkavat aikaisin aamulla. Tässäkin tuotantolaitoksessa niitä kuitenkin pitää olla, sillä tuotteella on työvaiheita, jotka vaan täytyy aloittaa tiettyyn aikaan päivästä, että tuotetta saadaan tietty määrä valmiiksi päivän aikana. Klo 07 vuoroon tullaan usein vasta klo 10, ja jos näitä on useita kerralla, työvaiheen valmistuminen häiriintyy pahasti, koska se on suunniteltu tehtäväksi tietyllä määrällä työvoimaa joka aloittaa kello 07. Pari kertaa on tullut nuorten suusta sellainenkin sammakko, että "so what, olkaa onnellisia että mä edes tulin ollenkaan". Tosin tuollaiset tyypit harvoin jaksavat viikkoakaan, vaan yleensä jossain vaiheessa nukkuvat sitten lopulta kokonaan työnsä pois.

t. väliportaan pomo

[/quote]

Kannattaisko väliportaan pomonkin (vaikka tuskin sellainen edes on) katsella vähän peiliin ja miettiä, miksi itsellään on jatkuvasti kahnauksia nuorten kesäduunareitten kanssa!

[/quote]

Samaa mieltä. Tuntuu, että pomot ovat aina nuorten kimpussa, vaikka nämä tekisivät työnsä erinomaisesti mutta jostain syystä nuoria työntekijöitä saa aina mollata. Silläkin on merkitystä, miten nuorelle puhuu. Jos pomo ilmaisee itseään aina vain karjumalla, niin ei ole ihme, jos metsä vastaa niinkuin sinne huudetaan. Tai sitten ei vastaa ollenkaan ja nuori jää pois työstä. Huonot esimiehet ovat suomalaisen työelämän pahin vitsaus, eivät laiskat työntekijät tai nuoret työntekijät.

Vierailija
80/92 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vittu repesin kun näi ton "19 v"

Ajattelin ensin, että 'OK, kyse on jostain 14-vuotiaasta tyttösestä, kyllä se siitä vaikka vaikeimman kautta'....
Sitten paljastui karu totuus: tarinan "teini" olikin 19-vuotias mies !!!!!!!

Itse olin tuossa ikää ja näihin vuodenaikoihin tuore ylioppilas ja aloittelemassa laskuvarjojääkärikoulutusta. Oli kuuma kesä ja mieli intoa täynnä.

Oi niitä aikoja