Teini jätti laiskuuttaan menemättä tänään kesätyöpaikkaan.
Olisi ollut eka päivä.
Käskenkö hänen nyt vain soittaa sinne vai mitä?
Nyt on tullut hieman toisiin ajatuksiin, kun muistutin häntä, että paljonko jäi tänäänkin rahaa saamatta ja nyt olisi valmis jatkamaan. Mutta aika varmasti ovat ottaneet jo toisen nuoren tilalle, kun aiemminkin oli muitakin hakijoita. Että nuo teinit ovat typeriä. Sitäkin vielä pähkäilee, että mitä kertoo syyksi.
Kommentit (92)
[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 15:52"]
Kannattaisiko olla laittamatta niitä ilmoituksia ja linkkejä ja tehdä hakemuksia yhdessä vain, jos teini pyytä oikolukemaan tai parantelemaan hakemustaan. Näin joutuu ottamaan itse vastuuta työstä jo hakuvaiheessa eikä vasta sitten kun pitäisi ihan oikeasti lähteä sinne töihin.
[/quote]
Minusta on ihan asiallista lähetellä linkkejä nuorelle, joka etsii ensimmäistä paikkaansa. Lähetänhän linkkejä paikoista tutuillenikin, joiden tiedän etsivän paikkaa. Samoin lukiolainen ei ole koskaan ennen tehnyt työhakemusta, joten varmasti hän tarvitsee siinä ainakin jotain tukea.
Laiskuuttaan? No sitten jää työpaikka saamatta, samoin palkka.
Muista nyt että et anna teinille rahaa, itse valitsi että ei mene töihin.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 15:50"]
[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 15:30"]
Tämä työpaikka oli hänelle "viimeinen vaihtoehto". Tai itse asissa pakotimme hänet ottamaan sen vastaan.
t.ap
[/quote]
Ja työnantaja kiittää noin mahtavia vanhempia! Pakotitte lapsen ottamaan työn, jota se ei halunnut. Mutta ette sitten kuitenkaan vaivaudu pakottamaan sitä ilmestymään paikalle. Onhan se nyt selvä, ettei teini saa aikaiseksi lähteä työpaikalle, kun ei kerran sitten halua.
Kerro nyt edes, että mikä se sellainen viimeinen vaihtoehto on, minkä vuoksi työnantaja piti sekoittaa teidän perheen sähellyksiin.
[/quote]
Siis kyse olikin aikuisesta? Minä yllä olevan kirjoittanut ymmärsin, että ehkä 16-vuotiaasta teinistä. Joten hassu vastaus johtuu vain harhaanjohtamisesta.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 15:53"]
No keskustelkaa nyt vakavasti. Selvitä ensiksi todellinen syy kotiin jäämiselle (em. jännitys, laiskuus). Kertokaan sitten nuorelle asiallisesti työelämästä. Mitä käy jos sinä et menisi jonain aamuna töihin, mitä siitä seuraisi, kuinka paljon rahaa jäisi saamatta, mitä se tarkoittaisi perheenne taloudelle. Puhukaa myös siitä kuinka tärkeää työkokemus on tulevaisuutta ajatellen. Jutelkaa siitä kuinka työ kuin työ voi tarjota tärkeitä kontakteja vaikka tulevaisuuden ala olisikin joku toinen.
Minusta tuntuu että nuoret eivät ymmärrä työelämän pelisääntöjä. Aikuisten tehtävä on kertoa niistä. Minun peruskouluaikana opetettiin vain lähinnä työntekijän oikeuksia. Muistan kun itse teininä kyselin äitini kuukausi-, tunti- ja päiväpalkkaa eikä hän kertonut. Oli kamalan vaikeaa hahmottaa työn merkitystä kun kukaan ei asiallisesti siitä kertonut.
Ja keskustelun jälkeen pakotat teinin soittamaan työpaikalle. Et tietenkään kehota valehtelemaan vaan vaadit häntä kertomaan totuuden. Teini oli ajattelematon ja nyt omaa hölmöä tekoaan mietittyään tuli katumapäälle. Voit kertoa nuorelle että soitolla ei välttämättä saa työta takaisin mutta sillä voi ainakin estää sen ettei huono sana laiskasta työntekijästä leviä työnantajien keskuudessa.
Käykää siis asiallinen keskustelu. Puhelinsoiton lisäksi joku rangaistus voisi olla paikallaan.
[/quote]
Oho. Kuvittelin tätä kirjoittaessani "teinin" olevan noin 15-17-vuotias. Kyse taisikin olla aikuisesta. Olen itse 20-vuotias joten taidan olla hieman jäävi neuvomaan. Minusta on hassua ajatella että te vanhemmat joudutte "pakottamaan" aikuisen lapsenne kesätöihin. Kannustakaa häntä kokonaisvaltaisesti aikuistumaan. Hän kaipaa selkeästi hieman apua itsenäistymiseen?
Ei pyhä sylvi tätä nykymammojen urpoutta. Vai pitäisi teidän valvoa teinin töihin lähtemistä. Kyllä se on kuule ihan sen laiskan teinin oma homma hoitaa itsensä ajoissa sinne työpaikalle. Häpeäisin silmät päästäni jos oisin onnistunut kasvattamaan moisen selkärangattoman paskan.
Vihoviimeinen asia on nyt sitten se, että sinä menet ja pelaat curlingia. Soitat työnantajalle ja valehtelet pikkupuppelisi puolesta. tai että ripität nyt ja ensi viikolla jo maksetaan taas pelit ja vehkeet entiseen tapaan.
Nyt nahjus otat kovat käyttöön. käsket sen nuoren hoitaa itselleen uuden työpaikan tai keplotella tuon paikan ihan itse takaisin. Jos ei onnistu niin olkoot sitten ilman rahaa kun itsepähän itsensä siihen jamaan ajoi. Jouluna sitten voi lahjatoiveita taas esittää, siihen asti kukkaron nyörit pysyy kiinni. Vai meinaako teini että te ihan huvin vuoksi käytte töissä rahaa tienaamassa?
Todella virheellinen otsikko, kysehän on kuitenkin täysi-ikäisestä.
Mutta, onpa sulla todella typerä ja sangen ajattelematon kakara, mä olisin aivan järkyttävän vihainen, jos omani tekisi jotain noin naurettavaa. Tilalle ei varmaan ole ehditty ketään palkata, mikäli on tehty ihan oikea työsopimus, mutta äärimmäisen noloa... Pakkohan sen lasikajaakon on nyt edes soittaa, selittää ja kysyä, miten jatkossa menetellään, eli todennäköisesti työsuhde puretaan...
[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 15:51"]
Jospa nyt teiniä ei talutettaisi kuitenkaan kädestä pitäen työpaikalle (jos hän sinne edes enää pääsee). Henkilö joka on kykenevä solmimaan työsuhteen on kyllä kykenevä huolehtimaan siihen kuuluvista velvollisuuksista, jos ei itsenäisesti niin ainakin apua pyytäen. Otsikossa oli kyllä maininta, että laiskuuttaan ei viitsinyt mennä töihin, joten ihan sulkeutuneesta 14-vuotiaasta mansikanmyyjästä tuskin oli kyse.
Elämä on raaka paikka. Mitä vanhemmaksi kasvat, sitä enemmän sinulla on velvollisuuksia ja vastuita. Älkää hyvät vanhemmat tehkö lapsillenne karhunpalvelusta ja curlatko heidän elämäänsä sileäksi. Jonain päivänä te ette siihen kykene ja siinä tapauksessa kyse ei todennäköisesti ole enää pienestä mielensä pahoittamisesta, vaan jostain todella isosta. Nyt on teinillä ihan hyvä paikka oppia ja opetella mitä aikuisen elämään kuuluu. Hän ei varmastikaan kesätyöpaikan sössimällä menetä toimeentuloaan, koulupaikkaansa tai mitään muuta isoa. Jos harmitus on astetta "käyttörahat jäi saamatta", niin siinä opetus. Ja jos kyseessä on laiskuuden sijaan ujous, aloitekyvyttömyys tms. niin nyt on hyvä miettiä mitä moinen tekee ihmiselle tosielämässä ja mitä asialle olisi tehtävissä.
P.S. jos käyttörahan tarvetta on, niin kyllähän töitä tekevälle löytyy. Mustikka-aika on kohta parhaillaan, naapurustoon voi tarjota matonpesu-lastenhoito-autonpesu-nurmenleikkaushommia.
[/quote]
Ne syrjäytyneet nuoret ei yleensä ole mitään curlingnuoria. Yleensä he ovat niitä, joilla menee muutenkin huonosti ja eivät ole saaneet huomiota ja kaveriporukka heidät on kasvattanut.
Ap.lle tsemppiä. Ei voi muuta sanoa. Toivotaan, että maailma kouluttaa nuortasi ja joskus tulisi järki päähän. Niin moni asia voi mennä nuoren elämässä pieleen ja suistaa raiteiltaan. Masennus tai kiusaaminen tms. elämä lähtee menemään päin persettä ja sitä ei meinaa saada kasaan kun murrosikä on ohi.
Itsekin tunnen erään todella kunnollisen nuoren miehen, jota kiusattiin lapsena kamalasti ja kenellä oli kiireiset uravanhemmat. Kukaan ei kuunnellut lasta ja lapsi alkoi kärsiä sosiaalisista pelkotiloista. Ei tule ikinä kykenemään työelämään, mutta ei saa edes hullun papereita. Nyt kun vanhemmat ovat tajunneet virheensä, että aikaa se lapsi olisi tarvinnut, on jo liian myöhäistä.
Miksi lukiolaisen pitäisi käydä kesätöissä? Miksei tuon ikäinen voi ihan reilusti vaan lomailla kesälomaansa?
Minä lomailin kesälomani peruskoulu-ja lukioaikana ja vanhempani maksoivat mitä rahan tarpeita minulla sitten olikin. Opiskeluaikanakin pidin tarkoituksella lomaa kesällä, tosin minä olin lukukaudet osa-aika töissä oman alan firmassa tokasta opintovuodesta alkaen. Ne nuoret pysyvät terveempinä ja täysijärkisempinä voidessaan lomailla myös, ja opiskelevat sitten talvella tuloksellisemmin. Mä en ymmärrä, miksi nuoret pitäisi pakottaa menemään kesätöihin. Ehtivät he töitä tehdä myöhemminkin.
Vähän oudolta kuulostaa, että äiti pitää aikuista ihmistä teininä. Lisäksi pakottaa aikuisen ottamaan työpaikan vastaan. Ja jotain ukaaseja on annettu, joista työpaikka on viimeinen vaihtoehto.
Aivan kuin äiti ei olisi huomannut, että se oma lapsi ei ole enää lapsi vaan ihan aikuisen iässä jo. Siltä voi myös vaatia aikuisen käytöstä.
Kun olet tuon viimeisen vaihtoehdon tarjonnut, niin mitä ole vastauhkauksena? Uhkasitko heittää lapsen pihalle? Uhkasitko lopettaa elättämästä? Vai mitä vaihtoehtoja silloin oli esillä? Nyt on tilanne, missä nämä vaihtoehdot ja mahdolliset uhkailut pitäisi avata uudelleen ja alkaa toteuttamaan sitä huonompaa skenaariota. Onko sinusta siihen? Vai jatkatko lapsesi silittelyä?
Ei ole ensimmäinen eikä viimenen teini, joka noin tekee. Tuo on valitettavan yleistä nykyisin. Ei jakseta tulla, ei viitsitä tulla, pidetään työn alkamisaikaa pomon henkilökohtaisena vittuiluna ja siksi tullaan klo 11 vaikka vuoro alkaa klo 07, pidetään vapaata omin luvin jne. Ja sitten ihmetellään ja kannellaan vanhemmille, kun "paska pomo antoi varoituksen ja uhkailee irtisanomisella".
Meillä oli firmaassa taannoin tapaus, joka ei keskiviikkona ilmoitti ettei voi tulla perjantaina eikä lauantaina eikä sunnuntaina itselleen merkittyyn vuoroon, koska aikoi matkustaa ulkomaille kaupunkilomalle. Kerroin nuorelle ettei noin voi tehdä, jolloin perustelu oli että "kun se matka oli niin halpa ja kaverikin lähtee, tällainen tilaisuus tulee kerran elämässä". Kerroin nuorelle, että hän menettää ko. päivien palkan, jolloin nuori yllättyi kovasti ja ilmoitti käyttävänsä lomaansa kesälomapäiviään. No, on ihan selvä, että nuorella ei vielä ole kertyneitä lomapäiviä (jotka muuten maksetaan työsuhteen loppuessa rahana pois ja lisäksi siitä on maininta hänen työsopimuksessaan, huoh....) minkä hänelle kerroinkin, jolloin ilmoitti hakevansa äitinsä puhelimeen. Juttelin sitten vartin vihaisen naisen kanssa, joka oli sitä mieltä, että on väärin olla antamatta nuorelle vapaata. Kyllä vapaata saa vuorolistan mukaan, mutta ei silloin kun on työvuoro ja minun piti vääntää jopa äidille rautalangasta, että noin ei vain tehdä. Sovimme sitten lopulta nuoren kanssa, että kyseiset päivät ovat hänelle palkatonta vapaata. Maanantaina tyttöä ei kuitenkaan näkynyt lainkaan, eikä tiistainakaan ja sitten hän lopulta muutaman päivän päästä soitti kollegalleni ja ilmoitti, että ei tule enää työhön.
Okei, rekrytointi oli meiltä huono, näitä sattuu, mutta pelottavan usein nykyisin. Nuorilla ei yksinkertaisesti ole käsitystä siitä, mitä tarkoittaa työvuorojärjestelmä ja mitä velvollisuuksia työntekijällä on. Näin on siitäkin huolimatta, vaikka meillä on luottamusmiesten ja henkilöstöpuolen järjestämä perehdytystilaisuus kesän alussa kaikille kesätyöntekijöille. Moni on sitä mieltä, että voi halutessaan tehdä työpaikalla mitä haluaa piittaamatta lainkaan yleisistä käytännöistä.
Sen olen huomannut kyllä, että aivan erityisen vaikeita ovat työvuorot, jotka alkavat aikaisin aamulla. Tässäkin tuotantolaitoksessa niitä kuitenkin pitää olla, sillä tuotteella on työvaiheita, jotka vaan täytyy aloittaa tiettyyn aikaan päivästä, että tuotetta saadaan tietty määrä valmiiksi päivän aikana. Klo 07 vuoroon tullaan usein vasta klo 10, ja jos näitä on useita kerralla, työvaiheen valmistuminen häiriintyy pahasti, koska se on suunniteltu tehtäväksi tietyllä määrällä työvoimaa joka aloittaa kello 07. Pari kertaa on tullut nuorten suusta sellainenkin sammakko, että "so what, olkaa onnellisia että mä edes tulin ollenkaan". Tosin tuollaiset tyypit harvoin jaksavat viikkoakaan, vaan yleensä jossain vaiheessa nukkuvat sitten lopulta kokonaan työnsä pois.
t. väliportaan pomo
[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 16:09"]
Miksi lukiolaisen pitäisi käydä kesätöissä? Miksei tuon ikäinen voi ihan reilusti vaan lomailla kesälomaansa?
Minä lomailin kesälomani peruskoulu-ja lukioaikana ja vanhempani maksoivat mitä rahan tarpeita minulla sitten olikin. Opiskeluaikanakin pidin tarkoituksella lomaa kesällä, tosin minä olin lukukaudet osa-aika töissä oman alan firmassa tokasta opintovuodesta alkaen. Ne nuoret pysyvät terveempinä ja täysijärkisempinä voidessaan lomailla myös, ja opiskelevat sitten talvella tuloksellisemmin. Mä en ymmärrä, miksi nuoret pitäisi pakottaa menemään kesätöihin. Ehtivät he töitä tehdä myöhemminkin.
[/quote]
Useimmat nuoret haluavat kesätyöhön koska siitä saa palkkaa eli omaa rahaa käyttöön. Ei kaikkien vanhemmilla ole varaa kustantaa nuorelle muuta kuin ruoka ja asunto ja vaattetta kesän ajaksi, ei siis mitään kuukausirahaa ole varaa maksaa.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 15:50"]
[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 15:30"]
Tämä työpaikka oli hänelle "viimeinen vaihtoehto". Tai itse asissa pakotimme hänet ottamaan sen vastaan.
t.ap
[/quote]
Ja työnantaja kiittää noin mahtavia vanhempia! Pakotitte lapsen ottamaan työn, jota se ei halunnut. Mutta ette sitten kuitenkaan vaivaudu pakottamaan sitä ilmestymään paikalle. Onhan se nyt selvä, ettei teini saa aikaiseksi lähteä työpaikalle, kun ei kerran sitten halua.
Kerro nyt edes, että mikä se sellainen viimeinen vaihtoehto on, minkä vuoksi työnantaja piti sekoittaa teidän perheen sähellyksiin.
[/quote]
Teini pakotettiin töihin, periaatteena se, että täysi-ikäisenä täällä asuessa ei vain makoilla. "Viimeinen vaihtoehto", sillä haluamiinsa ei päässyt.
t.ap
Melkoista vetelehtimistä. Itselläni oli jo 15-vuotiaana kaksi kesätyötä ja siitä pitäen tienasin itse omat käyttörahani.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 16:14"]
No jankka jankka teille. Teini tarkoittaa 11-19-vuotiasta.
[/quote]
Kaikki varmasti tietävät tuon mutta tässä tapauksessa mielestäni on suuri merkitys sillä onko teini 12 vai 19. 19-vuotias on teiniydestään huolimatta itsestään vastuussa oleva aikuinen ja 12-vuotias taas lapsi jonka ei työtä kuulu edes tehdä. Moni varmasti oletti että tapauksen teini on vaikkapa n. 16-vuotias koska hän käyttäytyi sille iälle ominaisella tavalla ja vaatii vanhempien huolenpitoa.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 16:18"]
[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 16:14"]
No jankka jankka teille. Teini tarkoittaa 11-19-vuotiasta.
[/quote]
Kaikki varmasti tietävät tuon mutta tässä tapauksessa mielestäni on suuri merkitys sillä onko teini 12 vai 19. 19-vuotias on teiniydestään huolimatta itsestään vastuussa oleva aikuinen ja 12-vuotias taas lapsi jonka ei työtä kuulu edes tehdä. Moni varmasti oletti että tapauksen teini on vaikkapa n. 16-vuotias koska hän käyttäytyi sille iälle ominaisella tavalla ja vaatii vanhempien huolenpitoa.
[/quote]
Teinikä on 13 vuodesta 19 vuoteen. Kuten nimikin jo sanoo: from thirTEEN to nineTEEN. 11- ja 12-vuotias eivät ole teinejä enää.
Nuori nyt katuu ja kyselee, mitä hän sanoo, kun soittaa työnantajalle ja niin edelleen. Olen tässä hänelle monta kertaa sanonut, että itsepähän mokasi ja ei auta muu kuin kertoa totuus. Huoh.
t.ap
[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 16:23"]
Nuori nyt katuu ja kyselee, mitä hän sanoo, kun soittaa työnantajalle ja niin edelleen. Olen tässä hänelle monta kertaa sanonut, että itsepähän mokasi ja ei auta muu kuin kertoa totuus. Huoh.
t.ap
[/quote]
Sitä niittää mitä kylvää. Toivottavasti työnantaja on vetänyt herneen nenään niin, että nuori saa opetuksen.
No keskustelkaa nyt vakavasti. Selvitä ensiksi todellinen syy kotiin jäämiselle (em. jännitys, laiskuus). Kertokaan sitten nuorelle asiallisesti työelämästä. Mitä käy jos sinä et menisi jonain aamuna töihin, mitä siitä seuraisi, kuinka paljon rahaa jäisi saamatta, mitä se tarkoittaisi perheenne taloudelle. Puhukaa myös siitä kuinka tärkeää työkokemus on tulevaisuutta ajatellen. Jutelkaa siitä kuinka työ kuin työ voi tarjota tärkeitä kontakteja vaikka tulevaisuuden ala olisikin joku toinen.
Minusta tuntuu että nuoret eivät ymmärrä työelämän pelisääntöjä. Aikuisten tehtävä on kertoa niistä. Minun peruskouluaikana opetettiin vain lähinnä työntekijän oikeuksia. Muistan kun itse teininä kyselin äitini kuukausi-, tunti- ja päiväpalkkaa eikä hän kertonut. Oli kamalan vaikeaa hahmottaa työn merkitystä kun kukaan ei asiallisesti siitä kertonut.
Ja keskustelun jälkeen pakotat teinin soittamaan työpaikalle. Et tietenkään kehota valehtelemaan vaan vaadit häntä kertomaan totuuden. Teini oli ajattelematon ja nyt omaa hölmöä tekoaan mietittyään tuli katumapäälle. Voit kertoa nuorelle että soitolla ei välttämättä saa työta takaisin mutta sillä voi ainakin estää sen ettei huono sana laiskasta työntekijästä leviä työnantajien keskuudessa.
Käykää siis asiallinen keskustelu. Puhelinsoiton lisäksi joku rangaistus voisi olla paikallaan.