Luitteko Hesarin jutu Down-Kallesta
Suloinen poika kuvien ja jutun perusteella.
http://www.hs.fi/ihmiset/Kuka+pelk%C3%A4%C3%A4+Kallea/a1372737337518
Ilmeisesti tavallisessa koulussa pystyy olemaan mikä lienee harvinaista downeille. Omien lasten kouluhistoriassa ei niissä kouluissa ole down-lapsia ollut kuin yksi joka sekin aika pian joutui siirtymään oman tasoisestansa joukkoon. Äitinsä olisi halunnut lapsen käyvän tavallisessa koulussa mutta eihän siitä mitään tullut.
Kommentit (49)
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 09:16"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 06:59"]
Samalla kuitenkin vähän häiritsee, että silloin kun kirjoitetaan vammaisista, kirjoitetaan juuri näistä lievimmin vammaisista, jotka ovat "melkein kuin me muutkin". Sama mikä ärsyttää esim. Toisenlaisissa frendeissä. Vaikeimmin vammaiset ovat edelleen tosi näkymättömiä mediassa. Eikä se Downkaan ole läheskään aina pikkujuttu, terv. nimim. Kokemusta on.
[/quote]
Niin ja miksiköhän ikinä ei törmaa lehtijuttuun missä vammaisen lapsen vanhempi reilusti sanoisi että vammaisen lapsen saaminen oli järkytys, toivottavasti koko lasta ei olisikaan ja elämä sen kanssa on about helvettiä? Ei, vaan aina on näitä juttuja kuinka ihania ja sympaattisia esim. downit on ja "kuinka PALJON olen saanut kun minulla on vammainen lapsi".
[/quote]
Kysykääpä niiltä 70-80-vuotiailta mummoilta ja papoilta jotka ovat koko ikänsä joutuneet hoitamaan sitä down-ilopilkkuaan josta sitten kasvoikin mölisevä ja agressiivinen aikuinen, josta joutuvat koko ajan huolehtimaan? Kuinkahan positiivisen peukuttelujutun siitä saisi.... tosin eivät uskalla toimittajat mennä tekemään, koska siinä pitäisi esittää asia ikävässä valossa eikä siitä olisi hauskaa lukea.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 10:02"]
"Hola Perkele", ihan paras :D. Omaakin poikaa selvästi välillä harmittaa kun osa naapureista, iäkkäämät ihmiset, ei vastaa 3-vuotiaan reippaisiin tervehdyksiin vaan on kuin eivät lasta huomaisikaan.
Mainion kuuloinen poika tuo Kalle :).
[/quote]
No huonoa käytöstähän tuo aivan yksiselitteiseseti on. Jos vanhemmat osaa opettaa - ja lapsi oppia - että vieraita ihmisiä ei halata ja pussailla ilman lupaa, luulisi saman onnistuvan myös siihen, mitä lauotaan ääneen ja mitä ei.
Onko isä jokin isokin kiho? Näyttäisi olevan jonkin sortin huonekalukauppias, mutta niinhän tämä Sukarikin nosti Kokoomuksen hallitukseen.
Minua aina mietityttää tämä vammaisista puhuminen yhtenä ryhmänä. Näkövammainen ja down-syndroomainen elävät pienestä pitäen hyvin erilaista elämää, vaikka molemmat ovatkin vammaisia.
Kehitysvammaiset pitää kasvattaa samalla tavalla kuin muutkin lapset. Ne jotka eivät osaa kasvattaa lapsia muutenkaan, eivät osaa kasvattaa kehitysvammaisiakaan. Ok, osa on vaativampia, mutta sitten joutuu käyttämään kasvatukseen enemmän aikaa. Pitää muistaa, että jos vammainen on vaikkapa kolmevuotiaan tasolla, niin kolmevuotias ymmärtää jo ei- ja kyllä-sanojen eron. Kyllä ne voi kehitysvammaisillekin opettaa, mutta osa ei opeta.
Hurmaava pikkumies ja hienosti kirjoitettu juttu! :)
[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 11:53"]
Söötti iskä! :)
[/quote]
Sekin vielä! ;)
Minä taas tiedän kehitysvammaisia, jotka ovat olleet tavallisessa koulussa, vaikka kaikki aineet on mukautettu. Se ei oikeasti ole mahdotonta, eikä millään lailla kyseisestä lapsesta kiinni, vaan vain opettajista ja näiden halusta.
oma lapseni ei ole kehitysvammainen, mutta tunnen näitä perheitä vapaaehtoistyön kautta.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 16:37"]
Kalle ei kuvissa näyttänyt down-lapselta paljoakaan, sellainen pullea olemus puuttui kokonaan. Söpö poika.
Minustakin se roskikseen heitto oli huonoa huumoria, ja vaikka sellainen sammakko toki voi hämmentyneeltä/pelästyneeltä isältä suusta päästäkin, niin lehdessä en sitä mainostaisi.
[/quote]
Tunnen noin 10 Downia, ja oman otantani perusteella miehet ovat usein hoikkia ja pieniä, ja naiset taas pullukkoja ja pieniä.
Voiko kukaan vahvistaa huomiotani? :)
Hyvä juttu ja mukavalta vaikutti niin poika kuin isäkin.
Silti mieleeni nousee väistämättä myös vähän negatiivisia ajatuksia kehitysvammaisuudesta. Ei se ole mikään kiva asia, että lapsi ei kehity normaalisti. Kyllä kai kaikki vanhemmat haluaisivat terveen lapsen. Mutta tietysti vammainenkin lapsi on tosi rakas vanhemmilleen.
Siskollani ja minulla on samanikäiset lapset, nyt 13-vuotiaat. Siskon tyttö on lievästi kehitysvammainen. Vuosi vuodelta kun tytöille (molemmat siis tyttöjä) tulee lisää ikää, alkaa tuo kehitysvammaisuus korostua enemmän ja enemmän. Kun tytöt olivat pieniä, tyyliin alle kouluikäisiä niin leikit sujuivat ja eroa ei paljon huomannut. Nykyään tytöillä ei tavallaan ole mitään yhteistä "leikkiä" tai juttua vaan kehitysvammainen serkku juttelee ja laulelee omia juttujaan ja mun tyttö yrittää olla ystävällinen ja jutella jotain takaisin. Mutta asetelma ei tietenkään ole enää sama kuin silloin kun tytöt oli pieniä.
Älkää ymmärtäkö vääriin, siskontyttö on ihastuttava ja suloinen lapsi, mutta kyllä se vammaisuus vaan näkyy kaikessa.
"Oireyhtymään liittyy myös perusaineenvaihdunnan hitaudesta johtuvaylipainon kertyminen, "
Lähde: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=khp00099
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 00:24"]
netissä joku kirjoitti joskus kuinta vammanen mies oli raiskannut kirjoittjan n. 9-vuotiaan siskon, joka sitten sairastui psyykkisesti. Ja Demissä joku tyttö kirjoitti kuinka heidän piti liikuntatunnilla osallisyua yhdessä vammasten kanssa ohjausta ym. ja joku vammainen kosketteli tyttöä eikä vammainen jourunut edesvastuuseen.
[/quote]
Vammaisillakin on himoja ja haluja. Kosketella ei tietenkään ketään saa ilman toisen suostumusta.
On kuitenkin täysin mahdollista, että kyseisessä liikkatunnin tapauksessa vammainen kosketteli muuten vain, ei seksuaalisesti. Ihmisellä on oikeus itse määritellä omat rajansa, ja myös vammaista saa kieltää, tai jos hän ei ymmärrä, täytyy poistua paikalta. Ei todellakaan tarvitse alistua epämiellyttävään tilanteeseen vain ollakseen suvaitsevainen.
Ja tuossa tapauksessa liikunnan ohjaajan tai kehitysvammahoitajan olisi pitänyt puuttua tilanteeseen koska tyttö koki sen epämiellyttävänä!
Ja kommenttini tuohon että kehitysvammainen raiskasi 9-vuotiaan. En ole aikaisemmin vastaavista tapauksista kuullut, joten mielestäni tuon yksittäisen tapauksen perusteella ei voida vetää johtopäätöstä siitä, että vammaiset tekisivät paljon seksuaalirikoksia. Ei kehitysvammaisia tarvitse pelätä. Itse pelkään kaupungilla pimeällä liikkuessani paljon enemmän maahanmuuttajia kuin vammaisia!
Näissä jutuissa on aina sellainen vivahde, että vammainen lapsi on niin paljon parempi ja antaa paljon enemmän kuin ns. normaali lapsi. Todella ärsyttävää. Ja ei, itse en liiemmin välitä kun vammaiset (lapset tai aikuiset) huutelevat kadulla. En pidä siitäkään että terveet ihmiset huutelee kadulla, harvemmin sitä tosin normaalilla älyllä ja terveydellä varustettu tekeekään.
Nykyisin pyritään integraatioon ja yhä useampi kehitysvammainen käy ns. tavallista koulua avustajan turvin. Eihän vammaisuus kiva ole, mutta ei se haittaa, vaikka itse kukin kehittyy omaan tahtiinsa.
Tuo koulu, missä jutun poika käy on kehitysvammaisten koulu. Poika on muuten tehnyt tosi hyvä isälle. Oli aikanaan ehkä Turun ärsyttävin mies.
t. turkulainen
Isän ja pojan suhde vaikuttaa aivan kahdehdittavalta: harvalla isällä on noin lämmin ja avoin suhtautuminen lapsiinsa.
Kehitysvammaiselle voi ja pitääkin sanoa, että emme tunne tosiamme niin hyvin, että voisi halata. He ymmärtävät puhetta. Downit eivät mölise aukuisenakaan. Iäkkäiden vanhempien ei ole pakko hoitaa aikuisia lapsiaan. Usein vanhemmat eivät luota, että muutkin osaisivat hoitaa ja huolehtia. Näita tapauksia olen nähnyt paljon. Downeissa on erityistä se, että heistä ei juuri koskaan ole mitään erityistä huolta tai harmia. On olemassa syndroomia, joihin kuuluu levottomuutta ja muuta hankalaa asiaa, mutta tällainen ei kuulu downiin tyypillisesti.