Lohesta keskenmenoja ja syöpää??
Laitoin tälläsen otsikon siks, että lukisitte tään. En halua suoraan sanoo, että lohesta tulis syöpää, mutta miettikääs tätä..
Olen 33-vuotias nainen. Olen ollut 10 vuotta pesko-lakto-ovo-vegetaristi. Et ehkä tiedä mutta me syömme kasviksien lisäksi kalaa ja äyriäisiä, mutta emme missän nimessä mitään muuta lihaa.
Tykkään kalasta, etenkin lohesta - graavista ja savulohesta. Nam, nam! Silakka, silli, tonnikala ja makrilli on lian fliisuja mulle. Kalaa syön ainakin pari kolme kertaa viikossa.
Viimeisen viiden vuoden aikana mulla on ollut kolme keskenmenoa. Mutta onneksi 6/2012 sain ihanan tytön, meidän ikioman prinsessan, hän on kuitenkin täysin kuuro. Meidän suvussa eikä miehenkään suvussa ole mitään kuulovammaisuutta.
2/2013 minulla diagnosoitiin munasarjassa pahalaatuinen kysta. Kun lääkäri otti puheeksi nämä dioksiinin ja sen kautta nää kala-asiat tajusin että nyt pitää avata suu ja varottaa porukkaa..
Kun sitten hesarissa oli tää, http://www.hs.fi/ulkomaat/a1371864688859
Olis pitänyt tajuta tää, nin asiat olisi paljon helpommin.
Miettikkää tätä kun ootte ostarilla. Ite oon valvonut öini ja itkuni itkenyt, niihin välillä kuivunut. Voi rakkaat, jos ettte joutuis tähän
Ps. Jos kommentoit tätä, älä oo kala- tai omega3 kauppias
Kommentit (44)
Varma tapa tuhota keskustelu on syytellä keskustelukumppaneita, eikä kommentoida itse aihetta ja faktoja. Jos loppuu sanottava, voi aina haukkua ja epäillä muita.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2013 klo 15:13"]
Varma tapa tuhota keskustelu on syytellä keskustelukumppaneita, eikä kommentoida itse aihetta ja faktoja. Jos loppuu sanottava, voi aina haukkua ja epäillä muita.
[/quote]
Pääasia että viedään keskustelu muualla kuin siitä ensin mainitusta Hesarin artikkelista :) Sattuuko se..
[quote author="Vierailija" time="02.07.2013 klo 15:13"]
[/quote]
Eiköhän ap jo aloituksessaan haukkunut jo valmiiksi kaikki eri mieltä olevat kalakauppiaiksi, että ite ryssi keskustelun jo ennen kuin se alkoikaan..
Syökää vaan kaikki enemmän dioksiinia, niin geeninne eivät pääse periytymään.
Ei voi muuta toivoa tämän keskustelun perusteella.
Jos mennään asiaan, voisin vammaisen 7v lapsen äitinä sanoa, että kannattaa olla tarkkana. Alkoholin ja tupakan vaarat jo kaikki tietävät, mutta mites muut vaarat?
Ymmärrän toki kaikki kalastajien vaimojen ja torikauppiaiden kommentit. Entäs odottavat äidit. Onkos niille äänekkäitä puolesta puhujia?? Ei ole ikinä ollutkaan, ei kantamaan sellaista vastuuta.
Hävetkään te kaikki asialla pilailevat!
No entäs me, jotka emme ole kalastajia tai kauppiaita, mutta yritämme kertoa asiaa tässä keskustelussa? Vastaukseksi saa vain syytöksiä, eikä asiallisia puheenvuoroja.
Ikävää, että lapsesi on vammainen, mutta se ei tarkoita sitä, että kala olisi vaarallista. Luotan enemmän tietoon kuin luuloon tässä(kin) asiassa.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2013 klo 15:22"]
Jos mennään asiaan, voisin vammaisen 7v lapsen äitinä sanoa, että kannattaa olla tarkkana. Alkoholin ja tupakan vaarat jo kaikki tietävät, mutta mites muut vaarat?
Ymmärrän toki kaikki kalastajien vaimojen ja torikauppiaiden kommentit. Entäs odottavat äidit. Onkos niille äänekkäitä puolesta puhujia?? Ei ole ikinä ollutkaan, ei kantamaan sellaista vastuuta.
Hävetkään te kaikki asialla pilailevat!
[/quote]
Minun mielestä äidit ovat se kansanosa, jolla on ylivoimaisesti eniten kovaäänisiä kannattajia yhteiskunnassamme.
Mutta hankalahan tämä ravinto-ongelma on, kun saasteilta emme voi kukaan välttyä.
Paskat on jo siltä kannalta housuissa, turha enää yrittää pidätellä.
Eikös kukaan kritisoida tuota hesarin artikkelia? Nyt puhutaan siitä ja tuosta mutta entäs itse asia.
Ap:n asia oli syyttää lohta keskenmenoistaan ja arvostella eri mieltä olevia kalakauppiaiksi.
Valitettavasti osa naisista saa keskenmenoja, eikä yksittäisellä kokemuksella ole mitään todistusarvoa suuntaan tai toiseen. Aivan yhtä huono argumentti on se, että moni syö paljon kalaa eikä saa keskenmenoja. Kumpikaan kokemus ei todista keskenmenojen ja ruokavalion suhteesta yhtään mitään.
Niin, mutta kiri vahvasti että se rjoittiko hesari paskaa lohen ja syövän yhteydestä?
Tää ketju on levinnyt jo faceen ja twitteriin. Tulin katto mitä tää on. Mahtaako köyhät ees tietää mitä on kunnon lohi?
[quote author="Vierailija" time="02.07.2013 klo 16:02"]
Tää ketju on levinnyt jo faceen ja twitteriin. Tulin katto mitä tää on. Mahtaako köyhät ees tietää mitä on kunnon lohi?
[/quote]
Sitä aitoa luonnonlohta, (jossa on eniten ympäristömyrkkyjä) arvatenkin sinun mielestäsi =)
[quote author="Vierailija" time="02.07.2013 klo 15:44"]
Eikös kukaan kritisoida tuota hesarin artikkelia? Nyt puhutaan siitä ja tuosta mutta entäs itse asia.
[/quote]
No kritisoi itse, jos mielestäsi aiheellista.
Eihän siinä kalassa muuta terveellistä ole kuin rasva ja sen saa puhdistettuna pullosta. Kalasta sen saa myrkkyjen kera
[quote author="Vierailija" time="02.07.2013 klo 15:53"]
Ap:n asia oli syyttää lohta keskenmenoistaan ja arvostella eri mieltä olevia kalakauppiaiksi.
Valitettavasti osa naisista saa keskenmenoja, eikä yksittäisellä kokemuksella ole mitään todistusarvoa suuntaan tai toiseen. Aivan yhtä huono argumentti on se, että moni syö paljon kalaa eikä saa keskenmenoja. Kumpikaan kokemus ei todista keskenmenojen ja ruokavalion suhteesta yhtään mitään.
[/quote]
Ap oli myös arvatenkin yllättynyt siitä, että ruuassa on saasteita. Meille se kyllä opetettiin jo peruskoulussa kuinka ympäristömyrkyt rikastuvat ravintoketjun huippua kohti.
Just. Kalaöljyt pullosta eikä mistään sekunda kalasta.
Kysyin. Meillä Herttoniemessä ei myydä syöpää aiheuttavaa kalaa.
Lukiko teistä kukaan tuota hesarin artikkelia? Vai kävikö samoin kuin possuflunssarokotteen kanssa - kun totuus tuli julki, ei kukaan rokotteen ottaneista voinut katsoa sitä silmiin. Vaiettiin asia kuoliaaksi, eikä edes tunnettuja tosiseikkoja myönnetty itselle, eikä muille.
Kaloissa on ympäristömyrkkyjä, ja ainakin minä olisin huolissani niiden kertymisestä lapsiini. Emme siis osta kalaa. Silloin harvoin kun kalaa syömme, se on vaarin verkoilla pyytämää, puhtaasta erämaajärvestä Lapissa.
Suurin osa kirjolohituotannosta tulee Norjasta tai Itämerestä kasvatettuna ja mitäpä muutakaan niille syötetään kuin kaloista tehtyä ruokaa. Kasvatettu lohi on aivan yhtä saastunutta kuin villi merilohikin.
Eihän nyt Norjan hallituksen sovi kritisoida omaa suurinta teollisuudenalaansa, kuka nyt omaa oksaansa sahaisi?
Saatat tehdä lapsillesi karhunpalveluksen, jos et anna heille kalaa. Kalan syönti on yhteydessä monen sairauden vähäiseen esiintyvyyteen, lapsilla kalan syöminen vähentää oppimisvaikeuksia ja aikuisilla vähentää esim. dementiaa, sydän- ja verisuonitauteja.
Sen sijaan punaisen lihan runsas käyttö lisää riskiä suolistosyöpiin, joten kannattaisi olla huolissaan siitä, syövätkö lapset liikaa lihaa. Suositeltava määrä kun on yllättävän alhainen, noin 300 grammaa viikossa.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2013 klo 16:42"]
Saatat tehdä lapsillesi karhunpalveluksen, jos et anna heille kalaa. Kalan syönti on yhteydessä monen sairauden vähäiseen esiintyvyyteen, lapsilla kalan syöminen vähentää oppimisvaikeuksia ja aikuisilla vähentää esim. dementiaa, sydän- ja verisuonitauteja.
Sen sijaan punaisen lihan runsas käyttö lisää riskiä suolistosyöpiin, joten kannattaisi olla huolissaan siitä, syövätkö lapset liikaa lihaa. Suositeltava määrä kun on yllättävän alhainen, noin 300 grammaa viikossa.
[/quote]
Tarkoittaen että Alepassa on muuten paitsi naudanliha. 5,95 kg
[quote author="Vierailija" time="02.07.2013 klo 15:07"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2013 klo 14:50"]
Kertokaas kalamiesten geenikumppanit? Miksi Norjan viranomaiset ovat kiinnostuneita kassilohen dioksiiinimärisrtä??
[/quote]
Kerropa sinä omat geenikumppanisi ensin :D
[/quote]
Hah hah, sori vaan teini.. Olin itsekin viime kesänä HOK Elannolla töissä kirjoittelemassa kaikkea mainospaskaa keskustelupalstalle kuten tämä.
[/quote]
No, jatkuuko edellinen pesti. Siltä vaikuttaa.