Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko hautajaiset tulevat maksamaan

Vierailija
02.07.2013 |

toki merkitystä paljonko tulijoita, muttaa...about?

Ne meillä kohta edessä :(

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
02.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkku halvimmillaan n. 500 e, tarjoilut, perunkirjoitus, hautapaikka, hautakivi, lehti-ilmoitus yhteensä muutama tuhat e. Sosiaalista saa hautausavustuksen, jos vainajan omaisuus ei kata kuluja.

Vierailija
2/27 |
02.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljä tonnia on suunnilleen minimi, ainakin meillä meni tuon verran vaikka osallistujia oli vähän, yksinkertainen arkku jne. Ylärajaa ei olekaan, jos haluaa kovin pramean arkun ja hautakiven ja saattajia on satamäärin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
02.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljä tonnia minimi?

Mä oikein kaivoin esiin mun isoäidin hautauslaskun, hautapaikka ja kivi oli kyllä valmiina mutta niin kai aika monilla on? Eli laitettiin vaan uusi kaiverrus.

Arkku, uurna, vaatetus ja muut hautaustoimiston kulut karvan alle 600,-. Lehti-ilmoitus ei ole pakollinen, eikä meillä ollut mitään kahvitilaisuuttakaan. Perunkirjoitus on se mihin eniten rahaa saa uppoamaan.

Vierailija
4/27 |
02.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viitisen tonnia meni kaikkineen.

Vierailija
5/27 |
02.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunkirjoituksen saa tehdä kaksi uskottua miestä, ei tarvi lakimiestä yms.. Löytyy netistä kaavakkeita yms.. Kunhan vain osa tehdä eli ilmoittaa varat ja velat ja perilliset verottajalle, mut joutuu hommaammaan kaikenlaisia papereita omaisuudesta, pankilta, virkatodistuksia. Lehti-ilm. ei ole pakollinen. Muistotilaisuus ei ole pakollinen, siunaus ei ole pakollinen, hautapaikka ja kaivaminen maksaa jonkin verran. 

Vierailija
6/27 |
02.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juopon mummoni yhtä juoppo avomies kuoli ja hänen hautaamiseensa saatiin sosiaalitoimistolta se tuki, miä varattoman hautaamiseen voi saada. siihen kuului arkku, siunaaminen jms. ja kai myös joku vaatimaton, mutta kunnialliselta näyttävä pikku kahvijuttu pastorille ja lähiomaisille.   (En ollut paikalla. Ätini järjesti homman, vaikka ei ole mitään sukua ko. ukolle, koska kukaan sukua oleva ei suostunut. Mummo oli halvaantunut ja hoitokodissa, mutta kaipa se sinne paikalle kärrättiin). Summa oli muistaakseni 2000 euroa. Äitini hoiti muistaakseni myös perunkirjoituksen. Se kävi niin, että todettiin, ettei mitään omaisuutta ollut.

Vierailija
7/27 |
02.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hautapaikkaa ei ole, niin joutuu semmoisen lunastamaan. Meillä se maksoi n. 1500 euroa. Isä halusi kokonaisena hautaan, siis polttohautaus ei tullut kysymykseen. Arkku. noin 800 euroa, kukat, muistotilaisuus (16 hlöä), kuljetukset ja hautakivi loput. Yhteensä n. 6000 euroa.

Vierailija
8/27 |
02.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vähän pitäjästäkin ja kunnasta kiinni.Ja arkkuhaudataanko, tuhkataanko, sirotellaanko..Pidetäänkö kahvitilaisuutta ja lehti-ilmoitus ei ole pakollinen. Kiveäkään ei tarvita, jos tuhkat sirotellaan. Kivi on kallein osuus.

Minä hautasin isotätini (lapseton kummitätini, joka oli tehnyt minulle testamentin ja nimennyt minut mm. sairaanhoidon omaisekseen). Olin aikanani luvannut haudata ja tein täsmälleen kuten hän tahtoi, eli "plikka sitten hitto vieköön halvalla". Arkku ym. ja kuljetukset eli hautaustoimiston kulut kustansi 900 euroa, sirottelukangaspussi tuhkille 100 euroa. Vainaja voidaan tuhkata/haudata myös omissa vaatteissaan. Kimppu arkulle maksoi 100 euroa, muuten ei kukkia ostettu, koska kipakka isotäti sanoi aikoinaan "älkää sitten tuoko niitä rehuja ja sano niille, että juokaa ne kahvit kotonanne". Vieraita ei ollut kovin montaa, 14 ihmistä, joten joimme kahvit kotonani tuhkan sirottelun jälkeen, itse siunaustilaisuus oli kahviton. Perunkirjoituksesta tuli virkatodistuskustannuksia, muuten se oli helppo, koska tädillä oli vain kodinirtaimisto ja säästötili, ja se testamentti.  Siihen kelpaa uskottu mies hoitajaksi ja todistajien nimet alle. Perukirja ja jakokirja jätetään verotoimistolle. Kuolinpesä lakkaa olemasta jakokirjalla.

Vierailija
9/27 |
02.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä meni noin 6000 euroa + perunkirjoitus 800 e. Kivi oli valmiina, joten sitä ei tarvinnut ostaa. Muistotilaisuuden tarjoiluista ruoka tehtiin itse, täytekakku ostettiin valmiina. Arkku ja kukat valittiin vainajan toiveen mukaan, eivät olleet kaikkein halvimmat mut edullisemmasta päästä kuitenkin. Hautajaiset olivat toukokuun lopussa.

Vierailija
10/27 |
02.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni hautjaiset maksoivat noin 10 000 euroa.

Poikani hautajaiset maksoivat vajaa 300.

Lapsenlapseni hautajaiset maksoivat noin 6000 euroa.

Summissa ei ole huomioitu kivikustannuksia myöhemmin.

Vierailija
11/27 |
02.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli toisen vanhempani hautajaiset viime keväänä. Maksoimme ne sisaruskeni kanssa puoliksi. Yhteensä kulut oli reilu 6000€. Riippuu paljon mitä tilaa. Meillä kuluja oli lehti-ilmoitus, arkku ja siihen kukkalaite, haudan kaivamisestakin taisi tulla jotain, sukuhauta joten kivi oli jo mutta siihen kaiverrus, muistotilaisuus tilanvuokra ja pitopalvelusta ruoka ja kahvit. Osallistujia noin 45-50. Perunkirjoitus asianajajantekemänä ja siihen liitttyvät kulut ei muistaaksi ollut mukana tuossa noin 6000€:ssa.

Halvemmallakin varmasti pääsee. Lehteen ei tarvitse ilmoitusta laittaa. Halvin arkku ehkä 1000€, haudankaivaminen muutama satasen muistaakseni, kakkukahvit halvemmat kuin ruoka ja kahvit jne. Kiven voi hankki myöhemmin jne. Perunkirjoituksen voi tehdä jos osaa eikä omaisuus iso jne.

Vierailija
12/27 |
02.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

1200,- arkku ja tuhkauurna, tuhkaus, minimissään tuo menee hautaustoimistoon.

120,- perukirja

+ tarjoilut muistotilaisuuteen

Vierailija
13/27 |
02.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähipiiristä seurattuna muutama vuosi sitten: pahviarkku, sairaalasta suoraan krematorioon ja tuhkat mereen. Leskelle ei isoja kuluja. Paikalla lähiomaiset.

Ei hautajaisia ole pakko järjestää (vaikka hautaustoimistot mielellään tarjoavat "hautajaisten muistilistoja" ja täyden palvelun järjestelyitä, mutta tietysti kukin tekee tyylillään.

Hautajaiset/muistotilaisuuden voi pitää pienesti kotonakin, vaikka ihan kahvin ja pullan kera. Mikään laki ei määrää /vaadi järjestämään isoja kekkereitä.Lehti-ilmoitustakaan eivät kaikki enää laita.

Kuollutta voi muistaa ja muistella ilman suurta rahantuhlaustakin, se ei millään tavalla vähennä vainajan arvoa, eikä suremaan jääneiden surua.  Tunnelma vaan on monesti ollut lämpimämpi ja läheisempi pienissä, kuin isoissa hautajaisissa.

Vierailija
14/27 |
02.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli aika halvimman mukaan ja hautaustoimiston maksu oli 900e. Vainajan kuljetuksesta veloitetaan ilmeisesti ihan taksin hinnat. Itse hain krematoriosta uurnan. Uurnan ostin netistä, maksoi alle 100e. Jos olisi ollut joku näppärä sukulainen, sellaisen voisi itsekin tehdä puusta. 

Hautakiveä ei muistaakseni voida asentaa syyskuusta eteenpäin, tai joku aika siinä oli. Eikä hautakiveä tietenkään tarvitse heti hankkia. Hautakivi maksoi meillä 1500e, ihan keskihintainen ilmeisesti. Hautajaisiin pitopalvelu noin 50 vieraalle maksoi muistaakseni reilu 600e (kotiruokaa ja kahvit). Perunkirjoitus oli muistaakseni 200e, omaisuutta ei juuri ollut joten se oli lähinnä sellainen nimi paperiin tilaisuus. Pankeissa ilmeisesti usein tehdään se myös. Sit tulee kiitoskortit a lehti-ilmoitukset, mitkä olikin ihan törkeen hintaset! Hesarin ilmoitus tais olla jotain 600e, sellanen yhen palstan perusilmoitus.

Vierailija
15/27 |
02.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2013 klo 10:45"]

Mieheni hautjaiset maksoivat noin 10 000 euroa.

Poikani hautajaiset maksoivat vajaa 300.

Lapsenlapseni hautajaiset maksoivat noin 6000 euroa.

Summissa ei ole huomioitu kivikustannuksia myöhemmin.

[/quote] no jo on sua koeteltu. Osanottoni

Vierailija
16/27 |
02.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän pitää laittaa vielä aiheen ohi, että kaunein muistotilaisuus jossa olen ollut, ei ollut seurakunnan tiloissa vaan muissa vuokratiloissa (vanha työväentalo). Siellä ei ollut mustavalkoista vaan joka pöydässä erivärinen pöytäliina, maljakossa kedon kukkia. Kaunis kevyt musiikki soi taustalla. Yhdessä nurkassa oli muistopöytä johon oli kerätty muistoja vainajan matkan varrelta, valokuva-albumeita yms. Vainaja oli alle 60v, ja muistotilaisuus hänen näköisensä. Sota-ajan ihmisille sopii ehkä taas ne perinteisemmät hautajaiset. 

Vierailija
17/27 |
02.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kuoleminen on kallista, vaikka ei niin prameasti kuolisikaan.

Läheisen hautajaiset maksoivat useamman tonnin, tarkkaa summaa en muista.

Pitopalvelu maksaa kauheasti, jos kutsuu ne kaikki läheiset, jotka haluavat tulla muistotilaisuuteen.

Vierailija
18/27 |
02.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on surullista, että nykyisin ei enää ilmoiteta lehdessä etukäteen ja kutsuta muistotilaisuuteen. Jokainen tuntuu ajattelevan, että jos on monttubileet, saa pienemmän perinnön eli minimoidaan kaikki kustannukset,

Ennen hautajaiset olivat iso juhla, jossa lapsuudenystävistä lähtien saatettiin käydä jättämässä hyvästit. Nyt mietitään vakavissaan, että kutsutaanko edes isävainaan veljeä, koska siitä tulee taas ainakin 20 e lisää kuluja.

Ei niillä hautajaisten hinnoilla ole mitään merkitystä, jos vainajalta on jäänyt mitään realisoitavaa! Ainakin minä olen jo testamentissa varannut tietyn summan jäähyväisjuhliani varten.

Vierailija
19/27 |
02.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2013 klo 16:19"]

Lähipiiristä seurattuna muutama vuosi sitten: pahviarkku, sairaalasta suoraan krematorioon ja tuhkat mereen. Leskelle ei isoja kuluja. Paikalla lähiomaiset.

Ei hautajaisia ole pakko järjestää (vaikka hautaustoimistot mielellään tarjoavat "hautajaisten muistilistoja" ja täyden palvelun järjestelyitä, mutta tietysti kukin tekee tyylillään.

Hautajaiset/muistotilaisuuden voi pitää pienesti kotonakin, vaikka ihan kahvin ja pullan kera. Mikään laki ei määrää /vaadi järjestämään isoja kekkereitä.Lehti-ilmoitustakaan eivät kaikki enää laita.

Kuollutta voi muistaa ja muistella ilman suurta rahantuhlaustakin, se ei millään tavalla vähennä vainajan arvoa, eikä suremaan jääneiden surua.  Tunnelma vaan on monesti ollut lämpimämpi ja läheisempi pienissä, kuin isoissa hautajaisissa.

[/quote]

Ja pienissä hautajaisissa on sekin hyvä puoli, että ei tarvitse nähdä ystävien, naapureiden jne. surua vaan saa keskittyä siihen, että minä-minä-minä menetin läheisen eikä kukaan muu tiedä, miten iso tämä suru on.

Isoissa hautajaisissa huomaa, miten tärkeä vainaja oli monelle ja miten moni haluaa läsnäolollaan kunnioittaa elämäntyötään. Pienissä hautajaisissa tietää, että joko perikunta on äärettömän pihi tai sitten vainaja eli hyvin itsekkään elämän, koska kukaan ei halua hyvästellä.

Vierailija
20/27 |
02.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautaustoimisto veloitti 800, seurakunta vajaa 200. Siinä oli mun äidin hautauskulut. Itse leivoin ja itse tein perukirjan, meillä kotona oli muistotilaisuus. Vieraita oli parikymmentä. Äidin toiveena oli tuhkaus ja sirottelu ja pieni muistotilaisuus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yhdeksän