Pussaatteko lapsianne suulle? Hämmennyin tänään..
Ystäväni oli tänään käymässä luonani lapsiensa kanssa. Lapset ovat 2, 5, ja 10 vuotiaat. Ystäväni mies toi heidät meidän pihaan autollaan. Kun mies siitä lähti, antoi hän kaikille lapsilleen heippa -pusut suulle.
Kun itse olin lapsi niin ei meidän perheessä annettu suulle koskaan pusua. Poskelle pusuteltiin kyllä senkin edestä. En ole myöskään omia lapsiani suulle pussannut koskaan, ja heille on opetettu että isi ja äiti voi pussailla toisiaan suulle. Ja kerrottu, että kun he ovat itse isoja niin voivat sitten pussata tyttöystäväänsä suulle.
Niin kysymys kuuluukin että, pussaatteko te lastanne suulle? Ja onkohan se kovinkin yleistä? Ollaankohan me vaan sitten ihan outoja, kun en oo tollasta asiaa ajatellutkaan..
Kommentit (50)
[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 22:30"]
Onko tää ketju provo? Suulle pussailuhan on melkein sama kuin söisi samalla lusikalla! Karies tarttuu aikuiselta lapseen ja jo pienen lapsen hampaat reikiintyvät. Eikös tästä ollut puhetta jo ensimmäisessä neuvolassa ja esitteet lähti oikein isovanhemmille asti!
[/quote]
No miten sitten jos vanhemmat on vältelleet baketeerin tartuttamista, eikä koskaan ole laittaneet lusikkaa tai tuttia omaan suuhun, mutta lapset vaihtelee muiden lapsien kanssa pusuja, nuoleskelee samoja leluja jne... joten bakteeri voi tarttua myös sieltä.
Pitäkää lapsenne kuplan sisällä kunnes hän lentää pois pesästä!
En kyllä pussaisi pieniä lapsia suulle, ihan vaan kariestartuntariskin takia. Luulisi jokaisen vanhemman nykypäivänä olevan tietoinen karieksen tarttumisesta.
En pussaa. Olen myös lapselle selittänyt että se kuuluu kahden rakastuneen aikuisen välille. Ei muille. Lapsi pussailee poskelle ja samoin minä lasta eikä pidä sitä mitenkään outona.
En pussaile suulle, muuten kyllä, ja paljon.
Suulle en siksi koska en halua heille kariesbakteeria.
Ja reiättömät hampaat ovatkin, muksut nyt 11-ja 10v :)
Kyllä pikkupusut suullekin annetaan, yleensä kuitenkin poskelle.
Me pussataan lapsia suulle ja tehdään niin kauan kuin lapset sitä haluavat. Asun Keski-Euroopassa ja näin toissapäivänä isän kahden lapsensa kanssa pienellä sisävesiristeilyllä. Pussasi vajaa 10-vuotiasta tyttöään ja reilu 10-vuotiasta poikaansa suulle. Pikkupusu vaan, halaili lapsiaan muutenkin paljon. En nähnyt siinä mitään outoa, päinvastoin oli hellyyttävää. Useat suomalaiset ovat tämän ketjun mukaan hyvin varautuneita. Rakkaus = seksi.
Pakko vielä kommentoida että mulla on kaksi lasta joita en ole suulle pussannut ja molemmat on nyt testattu ja kummallakaan ei ole suussa noita ns.pahoja bakteereja. Hampaat muutenkin ihan priimakunnossa (hammaslääkärin sanoin). Tosiasia vain on se että kun se bakteeri jo pienelle lapselle tartutetaan niin kyllä se tuhojaan rupeaa tekemään. Kyllä lapsi ne bakteerit saa myöhemminkin joten miksi on pakko altistaa oma lapsi niille pirskatin rei'ille?
Minua ei ole pienenä pussattu suulle ja nyt olen kolmekymppinen ja edelleenkään mulla ei ole reikiä vaikka söin todella paljon karkkia lapsena/nuorena. Hammaslääkäriltä kun kysyin niin hän veikkasi syyksi juuri sitä ettei minua ole syötetty sillä lusikalla joka on käynyt vanhempien suussa tai ketään ole mua suulle pussannut lapsena.
Joten miettikää nyt lastenne takia kaksi kertaakin vaikka että onko se suulle pussaaminen niin tärkeää että haluat edistää lapsesi hampaiden reikiintymistä?
Pussaan. Kohta 12v poikakin haluaa vielä iltapusun suulle joka ilta. Sekä multa että isältään. Sitten lopetetaan kun lapsia niin haluaa, tuskin enää kauan menee.
Ai niin 57 lisää vielä, meillä perheessä kellään ei ole kariesta, eli sitäkään kammotusta ei voi käyttää tekosyynä.
Mä kävin testissä jossa tarkistettiin mun karieskanta, ja mulla oli ärhäkkä kanta, niin kuin suurimmalla osalla suomalaisista. Tietenkin jos lapsi sattuu saamaan tavallista paremman kiillekerroksen niin hampaat pysyvät paremmin ehjinä. Jos rautahampaatkin on vielä vahvat niin hyvä niin.