Pussaatteko lapsianne suulle? Hämmennyin tänään..
Ystäväni oli tänään käymässä luonani lapsiensa kanssa. Lapset ovat 2, 5, ja 10 vuotiaat. Ystäväni mies toi heidät meidän pihaan autollaan. Kun mies siitä lähti, antoi hän kaikille lapsilleen heippa -pusut suulle.
Kun itse olin lapsi niin ei meidän perheessä annettu suulle koskaan pusua. Poskelle pusuteltiin kyllä senkin edestä. En ole myöskään omia lapsiani suulle pussannut koskaan, ja heille on opetettu että isi ja äiti voi pussailla toisiaan suulle. Ja kerrottu, että kun he ovat itse isoja niin voivat sitten pussata tyttöystäväänsä suulle.
Niin kysymys kuuluukin että, pussaatteko te lastanne suulle? Ja onkohan se kovinkin yleistä? Ollaankohan me vaan sitten ihan outoja, kun en oo tollasta asiaa ajatellutkaan..
Kommentit (50)
Kyllä pussailin. 18-vuotias ei enää pussaile. Ja alakoululaisen siskontytön kanssa pussaillaan vieläkin suulle hyvänyönsuukot.
Ja voin sanoa, että on aika yleistä.
No kyllä, hyvän yön pusuna joka ilta (lapset 8&10v). En näe siinä mitään omituista...
Minunkaan lapsuudessani vanhemmat eivät koskaan pussanneet lapsiaan suulle, mutta kun omat lapset pienenä spontaanisti tekivät niin, ei tullut mieleenkään estää sitä. Joskus koulun alkamisen aikoihin he rupesivat mielestään olemaan liian isoja sille, ja sen jälkeen sai pussata vain otsalle.
En pussaa suulle lastani. Minäkin olen päiväkodissa töissä ja ihmeen monet noin kyllä bakteereita vaihtavat.
Anoppia kyllä pussaan, säännollisesti.
Minä olen 48 ja olen pussannut suulle lapsena isovanhempienikin kanssa.
En pussaa, ei tunnu luontevalta, mutta tiedän että monet muut tekevät niin. Kun asuin Itävallassa, niin siellä kaverin (18v) äiti pussasi häntä suulle. Se tuntui jo aika oudolta. Samoin yhden toisen kaverin pikkusiskon (n. 14-15v) isä pussasi tätä pikkusiskoa suulle... njoo.
Lapsuudenkodissani pussattiin suulle. En näe siinä mitään kummallista. En kuitenkaan ole vielä varma, millainen tapa meillä omien lasten kanssa tulee muodostumaan..
[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 20:26"]
Ystäväni oli tänään käymässä luonani lapsiensa kanssa. Lapset ovat 2, 5, ja 10 vuotiaat. Ystäväni mies toi heidät meidän pihaan autollaan. Kun mies siitä lähti, antoi hän kaikille lapsilleen heippa -pusut suulle.
Kun itse olin lapsi niin ei meidän perheessä annettu suulle koskaan pusua. Poskelle pusuteltiin kyllä senkin edestä. En ole myöskään omia lapsiani suulle pussannut koskaan, ja heille on opetettu että isi ja äiti voi pussailla toisiaan suulle. Ja kerrottu, että kun he ovat itse isoja niin voivat sitten pussata tyttöystäväänsä suulle.
Niin kysymys kuuluukin että, pussaatteko te lastanne suulle? Ja onkohan se kovinkin yleistä? Ollaankohan me vaan sitten ihan outoja, kun en oo tollasta asiaa ajatellutkaan..
[/quote]
Meillä ei ole kotona pussailtu mitenkään meitä lapsia. Omia lapsiani pussaan huulille, minusta se on ainoa tapa pusutella. Minua taas häiritsee jos ei pussailla tai pussailtaisiin poskelle.
Outo tapa. Minusta poskelle pussaaminen riittää oikein hyvin vanhempien ja lasten kesken.
Ihana pusutella lapsia suulle. Eihän siinä mitään kuolaa sen kummemmin vaihdeta.
Omassa lapsuudessani ei äitini koskaan pussannut suulle, korkeintaan otsalle päiväkotiin jättäessä. Olin huomiokammoinen, minua ei saanut vieraat katsoa. Eikä todellakaan pussailla suulle kenenkään nähden. Tässä päiväkodissa minua sitten yritti joku tyllerö pussata. En suostunut, ja hän mottasi mua nenään. Kyllä, olin pihtari jo 4-vuotiaana.
Juhani, 32
Pussataan suulle. Eihän ne mitään kielareita ole :D
Tarkemmin ajatellen isompia (8 & 6v) ei oikeastaan enää ollenkaan pussata suulle, vaan poskelle. Pikkulapsina on kaikkia pusuteltu suulle. 2,5-vuotiaan kanssa edelleen pussataan suulle. Ei ole ollut mikään tietoinen muutos.
Mä en suukota lasta suulle, mutten pidä sitä outonakaan tapana. Oon asunut Etelä-Afrikassa, jossa suulle suukottaminen on yleistä, oon jopa suukottanut kaverien vanhempia suulle :D
Emme pussaa suulle, vaan poskelle. Minulle on luontevampaa suukotella lasta poskelle tai otsaan ja miestä suulle. Muut tehköön niin kuin tykkäävät. Tosin on se hiukan oudon näköistä, kun tuttavaperheemme isä suutelee parikymppistä tytärtään suulle.
Olen bakteerikammoinen enkä halua tartuttaa lapsille hammasmätää. En myöskään tykkäisi jos isovanhemmat pussaisivat suulle lapsiani. Poskelle saa pussata.
Ei todellakaan pussata ja olen kieltänyt lastenkin tekemästä niin.
Suupusut kuuluu aikuisikään. Ja niissä on seksuaalisuutta
Lapsia pussaan ja jopa hyviä kahta parasta lapsuudenystävääni(naisia) 33vuotias olen ja en ole nähnyt siinä mitään kummalista...
[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 21:12"]
Lapsia pussaan ja jopa hyviä kahta parasta lapsuudenystävääni(naisia) 33vuotias olen ja en ole nähnyt siinä mitään kummalista...
[/quote]
Ei me kyllä bestiksien kesken selvin päin pussailla, mutta jos ollaan viihteellä niin tulee sanottua, että olet ihan ja muiskis ♥ Mitään seksuaalista siinä ei ole.
Olen päiväkodissa töissä, eikä ole laisinkaan harvinaista, että vanhemmat pussaavat lapsiaan suulle aamulla erotessa :) Olen itse myös omiani pussannut suulle.