Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka paljon puolivuotiasta keskikokoista koiraa saa lenkkeilyttää?

Vierailija
29.07.2020 |

Tästä(kin) on montaa eri variaatiota. Oman käsitykseni mukaan omaehtoisesti, mutta entä jos koiraa ei kiinnosta hihnalenkit, mutta muuten liikkuu?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mietin itsekin, 5,5kk pentu ja kuulin juuri ettei saa liian pitkiä lenkkejä käydä.

Ennen pentua kävin tunnin-1,5 helposti. Tää on kuulemma liikaa pennulle.

Vierailija
2/14 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän riippuen rodusta, mutta ton ikäisen olisi todella tärkeä liikkua mahdollisimman paljon vapaana. Remmissä lenkkeilyä ei ole koiralle niin luonnollista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa yhtään mun shfchähferi ärtyy siintä ja enkä minä pysty sitten häntä pitelemään.

Vierailija
4/14 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa liikuttaa just niin paljon kun pentu itse jaksaa kulkea. Ton ikäisellä on energiaa kun pienessä pitäjässä ja myös erittäin tärkeää oppia kulkemaan hihnassa. Naurettaa väittää, että joku 1-1,5h olisi liikaa, kuka koirien ihmistäjä taas moista horisee?

Ulos vaan, monta kertaa päivässä. Vielä jos oppii juoksemaan vierellä hihnassa niin kumpikin saa liikuntaa. Kyllä se pentu pysähtyy jos ei jaksa enää. Yleensä tommonen kävelee helposti sen 10km putkeen ja juoksee päälle.

T. Vasta 14 keskikokoista-isoa koiraa kasvattanut.

Vierailija
5/14 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle antoi kasvattaja ohjeen, että hihnalenkki 1min/koiran ikä viikkoina jos alle puolivuotias ja sitä vanhemmalle aikaraja on 2min/koiran ikä viikkoina. Eli 16-viikkoinen (vajaa 4kk) pentu kestää hihnalenkkiä 16min/päivä (ei per lenkki) ja vapaana niin paljon kuin jaksaa, 30-viikkoinen ( n.7kk) kanssa saa tehdä jo tunnin verran lenkkiä päivässä.

Energiaa pitäisi ottaa pois leikkimällä ja treenaamalla esim. hajutreeniä tai tokon alkeita - on tehokkaampi väsyttää kuin lenkkeily, erityisesti yliaktiivisien pentujen kohdalla.

Vierailija
6/14 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei koiraa kiinnosta hihnalenkit, täytyy opettaa kiinnostamaan. Mitä se muu liikkuminen on? Maalla vapaana viipottamista, koirapuistoilua vai jotain koulutustoimintaa?

Hihnassa kulkeminen on koiran tärkeimpiä perustaitoja. Ja koira kyllä ilmaisee, jos se ei jaksa enää kulkea. Tuon ikäisellä yleensä energiaa riittää.

Vierailija
7/14 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä ole mun puolivuotiaana pennun kanssa kävellyt 75 minuutin lenkkejä enkä saa pentua kävelemällä väsytettyä. On pienikokoinen ja vilkas rotu.

Vierailija
8/14 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikaa ei kyllä saisi lenkittää, ettei käy jalkojen päälle. Ainakin isommilla roduilla on rajoituksia.

Vierailija
9/14 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

kävelylenkkejä saa kävellä vaikka 10 km, mutta ei saa juoksuttaa itse saa vapaana juosta, mutta ei pyörän tai lenkkeilijän mukana.

Vierailija
10/14 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolen vuoden ikään asti ei saa kävelyttää remmissä, eikä asfalteilla kunnon lenkkejä eli yksipuolista liikuntaa luonnottomalla alustalla . Pennun nivelet ja luusto kehittyy vasta. Pentuhan tulee mukana, kun ei muuta voi. En käyttäisi remmilenkeillä kuin max 15min. Pikkuhiljaa kestoa kasvatetaan.

Malttia täytyy löytyä, kyseessä koiran elämän tärkein asia eli liikuntakyky. Remmikävelyä voi harjoitella pikkupätkissä ja muuallakin luonnossa kuin asfalteilla. Pienet lenkit vapaana maastossa ja nenän käyttöä sekä pentutreffit pikkupennuille. Vuoden ikäisestä ylöspäin vasta rajoitteet pois (ei jättiroduilla silloinkaan vielä). Eläinlääkäriltä voi kysyä, jos sitten asia uskotaan faktana.

Vierailija
11/14 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiran kasvattaja antaa parhaan rotukohtaisen tiedon eli kysy häneltä. 

Vierailija
12/14 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa liikuttaa just niin paljon kun pentu itse jaksaa kulkea. Ton ikäisellä on energiaa kun pienessä pitäjässä ja myös erittäin tärkeää oppia kulkemaan hihnassa. Naurettaa väittää, että joku 1-1,5h olisi liikaa, kuka koirien ihmistäjä taas moista horisee?

Ulos vaan, monta kertaa päivässä. Vielä jos oppii juoksemaan vierellä hihnassa niin kumpikin saa liikuntaa. Kyllä se pentu pysähtyy jos ei jaksa enää. Yleensä tommonen kävelee helposti sen 10km putkeen ja juoksee päälle.

T. Vasta 14 keskikokoista-isoa koiraa kasvattanut.

Joo, sepä se onkin tarkoitus, että pentu juoksutetaan niin piippuun, että kieltäytyy liikkumasta.

Elsuhan sun kaltaisesta pskakasasta pitäidi tehdä.

Vierailija
13/14 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun tuli mieleen oman koiran pentuajat. Kolme 15 min lenkkiä rauhallista kävelyä päivässä tehtiin. Kotona tykkäsi kovasti peuhata ja metsässä juoksennella vapaana. Lenkille ei tykännyt lähteä. Piti aina kantaa risteykseen asti niin, että koti katosi näkyvistä, ja vasta sitten jatkoi matkaa itse. Nykyisin juoksun jälkeen valeraskauden aikaan tekee samaa, ehdottomasti ei poistu kotipihasta. 30-kiloista koiraa en ala kantamaan, mutta eiköhän tuo nykyisin saa tarpeeksi lenkkiä, kun muun ajan vuodessa 1,5-2 tuntia/pv ulkoillaan.

Vierailija
14/14 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajokoira ajjaa jo jänistä tuon ikäsenä vajjoon puoli tuntia