Alkanut rasittaa yhdessä asuminen
Tuntuu että jatkuvasti saa rampata kaupassa kun mies syö niin paljon. Keittiötäkin pitää kokoaika olla siivoamassa ja pyykkiä pesemässä. Ja useimmiten se olen minä joka imuroin ja pesen lattiat ja vessan, lähes aina. Alussa jaksoin pyytää miestäkin osallistumaan enemmäm, mutta en jaksa patistaa ja pyytää kuin lapselta! Mies kuorsaa myös. Ja haluaa katsoa ihan eri ohjelmia telkkarista, pelkkiä pelivideoita tai jenkkitoimtaleffoja. Viikonloppuisin kun koitetaan viettää yhteistä iltaa mies menee nukkumaan klo 20-22 vaikka arkisin valvoo ainakin kymmeneen. Ja meidän asunto on aivan liian pieni, kokoaika mies on edessä jos jotain teen. Asunto on siis alunperin minun, mies vain muutti tähän, ikään kuin ajauduttiin tähän järjestelyyn. Tätäkö tämä yhteisasuminen on? Mies kyllä tekee välillä kotitöitä ja maksaa puolet vuokrasta. Että ei ole mikään loinen kuitenkaan. Mutta olen alkanut olemaan kotona onneton. Haluan olla kotona vapaasti ja nauttia omasta siisteydestäni ja katsoa ohjelmia mistä pidän ja nukkua rauhassa.
Mutta en halua erota. Mitä ihmettä tässä tekisi. Sanoisinko suoraan että haluan miehen etsivän itselleen oman asunnon? Vai alankohan sitten ikävöimään kumminkin miestäni kun asuisimme erillämme. Yksi vaihtoehto on niin iso asunto että on vaikka omat makuuhuoneet ja olkkarit. Aika mahdoton toteuttaa rahallisesti tuollaista.
Kommentit (18)
Harkitsen yhteenmuuttoa mutta mietityttää miten löytyisi tasapaino siivouksen ym. suhteen. Mikään määrä puhetta etukäteen ei estä toista luisumasta flegmaattisuuteen kotitöissä yhteenmuuton jälkeen. Pääseehän siitä kuitenkin pos halutessaan..täytyy pohtia vielä lisää.
Hei! Minulla on ollut aivan samanlainen tilanne kuin sinulla. Tekstisi on sanasta sanaan lähes samaa, jota olen itse kokenut. Haaveilimme kesämökistä ja ostimme sen. Pikkuhiljaa mies viihtyi siellä yhä enemmän ja enemmän. Nyt viettää siellä suurimmaksi osaksi aikaa ja tulee välillä kotiin. Toimiva ratkaisu ja saan juuri sitä sopivaa tilaa, sekä kotityöt vähentyneet.
Siivousvuorolista. Meillä tehtävät vaihtuvat päittäin joka kuukausi, molemmat kuitenkin siivoavat joka viikko (esim. toinen imuroi, toinen pesee vessan). Voi myös jakaa pysyvät vastuualueet, jos se on mielekköämpää (tosin hankalampi pitää huolta että menee tasan). Jos ei tee omaa osuuttaan, saa luvan muuttaa omaan asuntoon. Kotityöt kuuluvat kaikille asunnon asukkaille!
Vierailija kirjoitti:
Harkitsen yhteenmuuttoa mutta mietityttää miten löytyisi tasapaino siivouksen ym. suhteen. Mikään määrä puhetta etukäteen ei estä toista luisumasta flegmaattisuuteen kotitöissä yhteenmuuton jälkeen. Pääseehän siitä kuitenkin pos halutessaan..täytyy pohtia vielä lisää.
Ainakin kannattaa muuttaa tarpeeksi isoon asuntoon.
Isompi asunto, usein ratkaisu on miehen huone, siellä on tietokone, sohva/sänky, iso telkkari ja yleensä mies. Se sotkee ja katsoo tyhmiä ohjelmiaan siellä, oven saa kiinni. Itse voi nauttia olohuoneesta rauhassa. Jos sinullakin on tarve työhuoneelle tai harrastehuoneelle, niin silloin niin iso, että on kolme makkaria.
Kotitöihin se suhtautuminen, että se siivoaa, jota häiritsee. Varsinkin, jos mies tekee kuitenkin, jos hän on enemmän siivouspäivä tyyppinen, niin laitat pesemään lattiat, imuroimaan, lattiakaivon pesun, roskien viennin, ikkunoiden pesun. Hoidat itse ne päivittäiset astianpesukoneen täytöt, pyyhkimiset, pyykin peustja tavaroiden laitot.
Olethan puhunut ahdistuksesta miehelle? Hänelläkin voisi olla jotain ratkaisuja.
Vierailija kirjoitti:
Hei! Minulla on ollut aivan samanlainen tilanne kuin sinulla. Tekstisi on sanasta sanaan lähes samaa, jota olen itse kokenut. Haaveilimme kesämökistä ja ostimme sen. Pikkuhiljaa mies viihtyi siellä yhä enemmän ja enemmän. Nyt viettää siellä suurimmaksi osaksi aikaa ja tulee välillä kotiin. Toimiva ratkaisu ja saan juuri sitä sopivaa tilaa, sekä kotityöt vähentyneet.
Kuulostaa hyvältä ratkaisulta, haaveilen kans mökistä ja toivottavasti jonain päivänä vielä saan/saadaan sellainen hommattua!
Tuossa isoin ongelma tuntuu olevan teidän eriävät intressit yhteisestä ajasta ja arjesta. Mikä pitää teidät yhdessä? Osa ongelmista ratkeaa ihan hankkimalla isompi asunto ja puhumalla siivoushommat läpi, mutta ette te loputtomiin jaksa elää rinnakkaisia elämiä saman katon alla kämppiksinä.
Ymmärrän. Mieheni halusi muuttaa luokseni pari vuotta seurusteltuamme, kun asuin vielä pienessä kaksiossa. En suostunut, koska tiesin että tarvitsen omaa tilaa ja rauhaa. Oikeasti vihaan sitä ettei voi edes vessassa käydä täysin rauhassa kun se on yleensä pienessä kämpässä olohuoneen paperinohuen seinän takana :D muutettiin yhteen vasta isompaan asuntoon, meidän tapauksessa omakotitaloon kun maaseudulle asetuttiin. Täällä menee hyvin kun ei tarvitse koko ajan olla samassa huoneessa.
Vierailija kirjoitti:
Siivousvuorolista. Meillä tehtävät vaihtuvat päittäin joka kuukausi, molemmat kuitenkin siivoavat joka viikko (esim. toinen imuroi, toinen pesee vessan). Voi myös jakaa pysyvät vastuualueet, jos se on mielekköämpää (tosin hankalampi pitää huolta että menee tasan). Jos ei tee omaa osuuttaan, saa luvan muuttaa omaan asuntoon. Kotityöt kuuluvat kaikille asunnon asukkaille!
Tämäkin on totta, kokeillaan tätä. Otan asian puheeksi miehen kanssa.
Ap (mökkiviestiin vastannut myös ap)
Ikuisuuskysymys, siivouksen tarve. Kuka tai mikä määrittää milloin on tarve siivota, eri ihmisillä on asialle eri kriteerit.
Aika hyvin asian kiteyttää ismo leikola jaksossa parisuhde, enpä linkkiä ( sori)
Apua! Siis mies tykkää katsella eri ohjelmia telkkarista kuin sinä? Ööh.. normaalia on.
Kotitöihin voisi panostaa enemmän, mutta annatko sinä miehesi tiskata ja imuroida/levittää pyykit omalla tavallaan?
Nuo on todella pieniä juttuja mistä Ap valittaa. Ja helposti korjattavissa.
Mikä sinua varsinaisesti ärsyttää? Haaveiletko tuntemattomasta rakastajasta, joka on "täydellinen".
Sytyttääkö miehesi sinua enää oikeasti, vai oletko vain kyllästynyt? Oletteko liikaa yhdessä kenties?
Mitä hänessä rakastat?
Vierailija kirjoitti:
Apua! Siis mies tykkää katsella eri ohjelmia telkkarista kuin sinä? Ööh.. normaalia on.
Kotitöihin voisi panostaa enemmän, mutta annatko sinä miehesi tiskata ja imuroida/levittää pyykit omalla tavallaan?
Nuo on todella pieniä juttuja mistä Ap valittaa. Ja helposti korjattavissa.
Mikä sinua varsinaisesti ärsyttää? Haaveiletko tuntemattomasta rakastajasta, joka on "täydellinen".
Sytyttääkö miehesi sinua enää oikeasti, vai oletko vain kyllästynyt? Oletteko liikaa yhdessä kenties?
Mitä hänessä rakastat?
En haaveile yhtään mistään miehistä, tarpeeksi jo tässä yhdessä! Meidän seksielämässä ei ole mitään vikaa, ja mies sytyttää minut kyllä. Mutta elämässä on muitakin asioita. Tarvitsen omaa tilaa, enkä pidä siitä mihin olen menossa itseni ja elämäni kanssa tämän yhteisasumisen seurauksena.
Ap
Juuri tuon takia en aio enää ikinä pilata yhtäkään suhdetta yhteenmuutolla. Olen sen leikin kokenut,olin 20 v aviossa ja nyt eronneena nautin kun saan asua yksin,aivan ihanaa. Miesystävä on ja ihana sellainen mutta en aio saman katon alle ,ihanaa kun on omat kodit.
Rakenna iso (leikki)mökki pihalle
Vierailija kirjoitti:
Juuri tuon takia en aio enää ikinä pilata yhtäkään suhdetta yhteenmuutolla. Olen sen leikin kokenut,olin 20 v aviossa ja nyt eronneena nautin kun saan asua yksin,aivan ihanaa. Miesystävä on ja ihana sellainen mutta en aio saman katon alle ,ihanaa kun on omat kodit.
Siivoatko hänenkin kodissaan, vai oletko tyytyväinen siivoustasoon miehen kodissa
Sitä se valitettavasti on. Siksi en aio muuttaa miesystäväni kanssa yhteen. Tarvitsen myös omaa aikaa.