Kirpparit täynnä roskiskamaa.
Ainakin noi missä mää käyn.
Oikeasti paskasta pesemätöntä vaatetta tai muuten vaan ihan ylihinnoiteltua roinaa.
Missä vaiheessa tää on tähän mennyt?
Lisäksi kirpparit on ahdettu aivan täyteen kaikkea ryönää maan ja taivaan välillä 😒
Kommentit (77)
Materiaalin kierrätystä suositellaan ja suosin, mutta kun suurimmassa osassa perusvaatteita on elastaania. Leikkasin vuosia sitten puuvillaelastaanipaidan matonkuteeksi, otin vasta kuteen käyttöön, mutta pallo oli muuttunut ihan tahmaiseksi elastaanista. Saisihan siitä liukumattoman maton tosin.
Eli sitä tekstiilijätettäkään, mitä kirppiksiltä jää yli ei voi oikein hyvin kierrättää, polttoon kelpaa.
Tuli yllättäin valkoisen paitapuseron tarve, ei mahtunutkaan päälle omani :(
Kipaisin lähikirpalle, paita löytyi ensimmäisestä pöydästä, hintaa oli 1euro.
Musta se oli hyvä ostos😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lahjoitussäkit hyväntekeväisyyskirppareille vasta ovatkin tuollaista roskiskamaa täynnä: sen sijaan, että ropoja saataisiin kertymään hyväntekeväisyyteen, rahaa palaa suhteettomasti jätekustannuksiin. Jos aloitettaisiin tosiaan vaikka siitä, että lahjoitetaan pesukoneen kautta käyneitä, puhtaita vaatteita?
Oletko selannut näitä lahjoitettavia vaatteita henk.kohtaiseti?
Useinolen miettinyt mikä urakka siinä onkaan kun toisinaan kuulen kuinka vaatteet jotka ovat kirppikseltä jääneet niin nakataan suoraan kierrätykseen.
Onko niissä useinkin kirppishintalaput kiinni?
Voin vain uskoa mikä homma on noissa konteissa ym. Oma sukulainen toi kaksi isoa jätesäkillistä lastensa vanhoja vaatteita meille meidän lapsille. Näissä oli kivasti hintalaput vielä kiinni, eli olivat ennen meille tuloa olleet kirppiksellä. Näistä kahdesta säkistä käyttökelpoista oli n. Puolikkaan säkin verran. Kaikki muu tahraisia/likaisia ja reikäsiä. Joo, me olemme heitä köyhempiä ja itse olin kotihoidontuella, mutta ei meillä lapset silti kulje ihan tahraisissa ja reikäisissä lumpuissa. Tuli aika kurja fiilis tuosta.
Matinkylän kirpputorilta muutama vuosi sitten nähtyä (samalla reissulla): vessanpöntön kansi, sydäntyyny mikä näytti siltä että joku on pyyhkinyt siihen, puoliksi käytetty elmukelmu.
Tuli jostain tämän ketjun viestistä mieleen, kun kävin Seinäjoella kerran sellaisella itsepalvelukirpparilla, jossa en ollut käynyt aiemmin. Kyseessä ei ole Lakeuden Shoppis, enkä enää muista paikan nimeä, mutta sekin on jossain siellä samalla teollisuusalueella, tai oli, en ole käynyt siellä sen jälkeen. Siellä oli osasto toisensa jälkeen aivan kummallista vanhaa, mutta ei hyvällä tai trendikkäällä tavalla vanhaa kamaa. Aikaikkuna oli ehkä 90-luvun ja 00-luvun taite. Tuli todella outo olo, kun pöydät olivat kuin samasta puusta veistettyjä. Voi toki olla, että siellä oli jonkun perheen tai suvun tavaraa, jota oli säilötty jossain. Tämä on ehkä häkellyttävin yksittäinen kirppiskokemukseni (eikä sikäli liity varsinaisesti tähän ketjuun), ja mä oon käynyt kirppareilla pal-jon.
Tyrkytän tutuille, lähinnä sukulaisille joskus jotain.
Kivijalkakirppisten aika on ohi. Tässä kylässä viimeksi joku +20v neiti yritti pitää kirppistä, mutta joutui lopettamaan. Face-kirppis ja Roskalavaryhmä löytyy ja pelittääkin kai. Entiseltä työkaverilta ostin kerran jonkin vaatteen.
Kierrätyskeskus on ja viimeksi löysin kahvinkeittimeen uuden pannun (50centtiä). Astioita löytyy sieltä tarpeeseen. Lasten jatkettavia sänkyjä oli ainakin 3. Huonekaluja, lamppuja ja kirjoja oli. Joskus löysin lisää verhokangasta, mitä ei enää myydä kaupassa ja sain jatkettua verhojani. Rätit ovat rättejä sielläkin, kai ne paremmat viedään heti. Mutta jos tarvii jotain askartelumateriaalia ja rempparytkyjä, siellä kannattaa käydä.
Minulla oli vasta kirppispöytä suositulla kirppiksellä. Tavara meni hyvin kaupaksi, hinnat 0.20-6.50e, pääasiassa lasten ja naisten vaatteita. Kiertelin muutaman kerran kirppistä ympäri etsien lapsille isompia vaatteita. Silmiin osui eräs lasten "merkkikutsuvaate", täysin kulahtanut ja nukkainen, hinta 10e. Taisin ääneen sanoa, että onpa kallis lumpusta, niin takanani oli kirppispöydän pitäjä, joka katsoi melkein murhaavasti.
Vierailija kirjoitti:
Kivijalkakirppisten aika on ohi. Tässä kylässä viimeksi joku +20v neiti yritti pitää kirppistä, mutta joutui lopettamaan. Face-kirppis ja Roskalavaryhmä löytyy ja pelittääkin kai. Entiseltä työkaverilta ostin kerran jonkin vaatteen.
Kierrätyskeskus on ja viimeksi löysin kahvinkeittimeen uuden pannun (50centtiä). Astioita löytyy sieltä tarpeeseen. Lasten jatkettavia sänkyjä oli ainakin 3. Huonekaluja, lamppuja ja kirjoja oli. Joskus löysin lisää verhokangasta, mitä ei enää myydä kaupassa ja sain jatkettua verhojani. Rätit ovat rättejä sielläkin, kai ne paremmat viedään heti. Mutta jos tarvii jotain askartelumateriaalia ja rempparytkyjä, siellä kannattaa käydä.
Onko? Omalla paikkakunnallani on yksi vuokrakirppis, ja siellä on kyllä aina paljon porukkaa. Tämä huolimatta siitä, että tavara on keskimäärin aika kehnoa.
Minulla on paljon merkkivaatetta, merkkilaukkua ja merkkikenkää aivan turhana. Osa käyttämättömiä. Myisin pois ihan kohtuuhintaan, osan pilkkahintaan. Täyttävät turhaan vaatehuoneitani.
Siksi haluaisin tietää onko laadukkaita kirppareita? Helsinki tai Espoo. En haluaisi viedä niitä myyntiin roskiskaman keskelle.
Meidän kirppiksellä on kiertää ne jälleenmyyjät, jotka ostaa muilta pöydiltä halvat ja hyvät, ja laittaa moninkertaisella hinnalla omalle pöydälleen myyntiin. No, pääseepä niistä itse eroon, mutta kieltämättä tuntuu vähän haljulta se, että joku muu tekee niillä sitten rahaa. Tai yrittää tehdä. Mielestäni kirppistoiminnassa ei ole se ajatuksena, vaan kierrätys.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on paljon merkkivaatetta, merkkilaukkua ja merkkikenkää aivan turhana. Osa käyttämättömiä. Myisin pois ihan kohtuuhintaan, osan pilkkahintaan. Täyttävät turhaan vaatehuoneitani.
Siksi haluaisin tietää onko laadukkaita kirppareita? Helsinki tai Espoo. En haluaisi viedä niitä myyntiin roskiskaman keskelle.
Kannattaa myydä netissä esim. vähän käytetyssä. Itse kyllästyin myymään kirpparilla hyviä vaatteitani, koska niitä hävisi hälyttimistä huolimatta ja pöytä aina sekaisin/ osa vaatteista likaisella lattialla, vaikka päivittäin kävi järjestelmässä ja nostelemassa takaisin henkareihin.
Tuo alkoi tuollaiseksi, kun ihmiset alkoivat enemmän ajattelemaan miten kirppareilla voi tehdä voittoa sen sijaan, että tavaroille annettiin uudet kodit ja näin kierrätettiin. Ja tottakai kirpputorikodeista on tullut "muotia".
Itse siirryin ostamaan tavaroita uusina, varsinkin sen jälkeen kun kaveri kertoi miten ostettuaan pehmolelun mukana tuli turkkikuoriaiset.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset katsovat kamojaan ruusunpunaisten lasien läpi, kun siihen lapsen pieneksijääneeseen ja tahraiseen paitaan liitty kivoja muistoja, se tuntuu kalliimmalta.
Toisaalta jotkut tuntuvat vaativan kultaa perunoiden hinnalla, itse näin joskus kun tyyppi arvosteli hyväkuntoista merkkitakkia josta oli nappi irronnut kirppiksellä tosi huonoksi, ihmetteli miten kukaan rikkinäistä kehtaa myydä ja ennusti myyjälle ettei sitä kukaan osta tuolla hinnalla (10 e, kaupassa merkin takit yli satasen), mutta hän antaa 5 euroa. Myyjä ei myynyt, tyyppi siirtyi viereisen myyjän pöydälle, minä takkia katsomaan. Tosi hyväkuntoinen, varanappikin tallella. Ostin sitten sen sen kympillä, myyjä antoi vielä pokkarin kaupan päälle (olisi maksanut 50 senttiä). Edellinen ostajaehdokas näytti happamalta kun lähdin jatkamaan matkaa.
Niin tuttua. Olin joskus hyväntekeväisyyspöydässä kirppiksellä ja siellä kiersi näitä "ei tuota kukaan osta tuolla hinnalla, pistä 5 euroa niin minä otan sen vaikka heti". He yrittävät tällä tavalla huijata itselleen hyvää tavaraa pienellä hinnalla. Paskaa käytöstä ja itse en koskaan suostunut myymään.
Vierailija kirjoitti:
Pikkukunnissa näin varmaan onkin, mutta ainakin Tampereella on monta hyvin suosittua kirppistä eri puolilla kaupunkia. Aina on pöydät täynnä.
Kyllä kirpputorit ovat kivoja ja hyödyllisiä.
Pitäisi vaan katsoa ja ajatella järkevästi, mitä siellä myy.
Eihän esim. Uffille tms. saa edes sääntöjen mukaan ihan mitä vaan laittaa.
Taas on kyse jonkinlaisesta fiksuudesta, mitä ehkä ei sitten kaikilla ole...
Kirppistelyssä hauskaa onkin, että löytöjä pitää metsästää, kun ne ovat harvassa.
Vierailija kirjoitti:
Olen monesti ihmetellyt että miksi pitää myydä esim. vanhoja kuluneita lenkkareita tai roskiin joutavia vaatteita? Olen nähnyt myös käytettyjä meikkejä ja muita käytettyjä kosmetiikkatuotteita. Vois vähän ihmiset miettiä minkälaista tavaraa sinne kipparille vie.
Älkää hyvät ihmiset ostako korona-aikaan tuotteita, joita toiset ovat voineet kosketella likaisin sormin. Korona tarttuu silmienkin limakalvojen kautta. Mistä sen tietää minkälainen tahamatassu on testannut sormillaan esimerkiksi luomiväriä silmiinsä?
Raivostuttavinta on se, että kun itse laittaa hyvän, itselle väärän kokoisen vaatteen halvalla myyntiin, jotta joku vähävarainen tekisi hyvän löydön, niin pian se löytyy naapuripöydästä huomattavasti kalliimmalla hinnalla. Itse on ajatellut pistää hyvän kiertämään, mutta ahne pöytänaapuri tekeekin sillä tiliä.
Tiedäthän sanonnat: Aikainen lintu madon nappaa ja Nopeat syövät hitaat. Päivän saalis oli seitsemän Marimekon Jokapoika paitaa, Kaksi 24 karaatin kelloa ja kassillinen Hilfigerin vaatteita. Yhteensä meni vain 150 euroa ja uutena kaikki noiden yhteisarvo olisi ollut helposti pari tonnia.
No täälläkin siivousketjuissa kehutaan miten kaiken kotoa ylimääräisen voi viedä kierrätyskeskukseen, ja miten roskiin laittaminen on pahinta mitä voi tehdä. Tai sitten viedään kirppikselle, ja ne mitkä ei mene kaupaksi, voi sitten laittaa kierrätyslaatikkoon.
Kun katsoo miten ihmiset asuvat ja mitä heillä on päällään, aika harvalla suomalaisella on mitään jälleenmyyntiin kelpaavaa suurissa määrin. Etenkään niissä tavaroissa, jotka eivät ole kelvanneet omaankaan käyttöön ja ne ovat lojuneet vuosia kaapissa.