Kirpparit täynnä roskiskamaa.
Ainakin noi missä mää käyn.
Oikeasti paskasta pesemätöntä vaatetta tai muuten vaan ihan ylihinnoiteltua roinaa.
Missä vaiheessa tää on tähän mennyt?
Lisäksi kirpparit on ahdettu aivan täyteen kaikkea ryönää maan ja taivaan välillä 😒
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
täältä päivän naurut
Kiitos linkistä 😁👍
On kyllä ihan ala-arvoista tavaraa nykyään kirppareilla. Moni pöytä muutenkin ainakin täällä niin täyteen ahdettu, ettei sieltä mitään pääse edes katsomaan. Ei ihme että noissa pöydissä roju ei liiku.
Mutta se täytyy myöntää, että kyllä niistä hyviä löytöjäkin tekee. Maanantaina kävin pitkästä aikaa kirpparilla ja löysin itselleni harmaan pidemmän mallisen ulkoilutakin, mustan ja harmaan bleiserin, valkoisen kauluspaidan ja pojalle moitteettomat vikingin kumpparit. Nämä kaikki oli yhteensä 15€
Harvoin enää tulee kirppikseltä mitään ostettua, tavarat on monesti liian kalliita.
Jos löydän jonkun kivan pikkupurkin tai muun pienen sisustusesineen, on hinta helposti liki kymmenen euroa tai siitä ylöspäin. Käytännössä siis alkaa olla jo uuden tavaran hintaa.
Vierailija kirjoitti:
Lahjoitussäkit hyväntekeväisyyskirppareille vasta ovatkin tuollaista roskiskamaa täynnä: sen sijaan, että ropoja saataisiin kertymään hyväntekeväisyyteen, rahaa palaa suhteettomasti jätekustannuksiin. Jos aloitettaisiin tosiaan vaikka siitä, että lahjoitetaan pesukoneen kautta käyneitä, puhtaita vaatteita?
Jos haluaa lahjoittaa, miksei anna vaan rahaa? Säästyisi aikaa, vaivaa, rahaa ja luontoa.
Peset vaatteet, silität, siinä kuluu sähköä ja pesuainetta.
Kuskaat vaatteet hankalasti maatuvassa muovipussissa autolla keräyslaatikkoon, josta ne kuorma-autolla haetaan, lajitellaan ja taas ajetaan kauppoihin...
Tavara päätyy kauppaan, jonne asiakas tulee jollain autolla... Jne.
Ihminen luulee tekevänsä hyvää, mutta aiheuttaa enemmän haittaa kuin hyötyä.
Meidän lähikirpparilla myydään joka toisessa pöydässä aivan tajuttoman vanhaa tavaraa. Vaatteet ainakin 20 vuoden takaa. Siis jotku ihan trikoopaidat, perus mekot ja hameet. Muoti ajanut ohi eikä ole ihan hetkeen tulossa takaisin. Ja hintapyynnit ihan järjettömiä! Kuka edes viitsii ja jaksaa hautoa tavaroitaan vuositolkulla kunnes kaivaa ne jostain vintin perältä myyntiin ryppyisinä ja pskaisina?
Välillä toki tekee hyviäkin löytöjä kirpparilla ja ostankin mieluusti siististä pöydästä, jossa tuotteet ovat maks. pari vuotta vanhoja ja jotenkin tämän päivän muodin mukaisia :)
Toi on niin totta. Joskus kyllä sen kuluneemmankin voisi ostaa, mutta hinta voi olla aivan järjetön silti. Yleensä se menee pöydittäin. Suurin osa pöydistä on joko ylihintaista tai roskaa tai kumpaakin, mutta joskus tulee sitten pöytä vastaan, jossa on hyvää tavaraa edullisesti ja samasta pöydästä tulee ostettua useampi tuote. En käsitä tuota hinnoittelua. Kun ihmiset ottaa sen pöydän, niin luulisi heidän vain haluavan eroon tuosta romustaan. Meillä on joskus ollut pöytä ja saatu valtaosa tavarasta menemään. En vie niitä huonokuntoisimpia sinne ja sen lisäksi laitan hinnat tosi alas. Pääasia, että ne menee sieltä, koska vaihtoehto on viedä roskikseen. Se vain on niin, että jos tytöltä on jäänyt esim. kerran käytetty juhlamekko pieneksi, niin vaikka siitä pitäisi saada 10 Euroakin, niin ei kukaan välttämättä maksa sitä. Siksi laitan hinnaksi 3-4 Euroa, koska en todellakaan tuo sitä sieltä takaisin ja sitten joudun laittamaan hyvän mekon roskiin, kun ei me täällä sitä voida kuitenkaan säilyttää.
Mutta voi sitä riemua, kun sieltä paskan keskeltä tulee vastaan se yksi hyvä pöytä, josta tekee monta hyvää löytöä.
Omassa vakikirpparissa, kyllä allekirjoitettiin joku ehtojen hyväksymissopimus, kun siellä aloitti myyjänä. Siinä oli lueteltu kaikki kielletty myytävä, joita oli mm. meikit, alusvaatteet, piraattituotteet yms. Mutta silti näitä siellä näkee, vaikka heillä tuon sopimuksen puitteissa on lupa poistaa ne myynnistä sääntöjen vastaisina.
Hinnat on monesti ihan älyttömiä. Jos on kulunut vaate, niin olkoot mitä merkkiä vain, niin ei siitä voi pyytää kuin muutaman euron korkeintaan. Sama juttu Torissa, nykyään siellä pyydetään ihan liikaa käytetyistä vaatteista ja tavaroista. Joku pyysi siellä vasta haalistuneista retkeilyhousuista 35e, täytyy ihmetellä jos saa myytyä ne.
Vierailija kirjoitti:
Olen monesti ihmetellyt että miksi pitää myydä esim. vanhoja kuluneita lenkkareita tai roskiin joutavia vaatteita? Olen nähnyt myös käytettyjä meikkejä ja muita käytettyjä kosmetiikkatuotteita. Vois vähän ihmiset miettiä minkälaista tavaraa sinne kipparille vie.
Olen myynyt kosmetiikkaa, mm. meikkivoidetta joka ei sopinutkaan minulle (lapussa luki koska avattu), lähes täysiä kynsilakkoja ja tuoksujakin. Käytän harkintaa onko tuote kunnossa, en möisi vuosia vanhoja tai lähes tyhjiä pulloja. Ja kaikki yleensä menee.
Hinnat on kyllä usein ihan älyttömiä. Voisi hiukan miettiä miten sen tuotteensa hinnoittelee. Toki ymmärrän, että pöytävuokrakin on melko korkea ja tappiolle ei ole kiva jäädä, mutta joku kohtuus silti. Täällä Meillä päin pöytävuokra on 20-30€/vk. Pari kertaa olen vienyt ja jäänyt voitolle parikymppiä. Valtava vaiva hinnoitella, järjestellä ja pitää pöytä siistinä. Nykyään vien hyvän mutta itselle turhan kierrätyskeskukseen tai kalliimman tavaran kohdalla myyn facen kirppisryhmässä.
Ukko37 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lahjoitussäkit hyväntekeväisyyskirppareille vasta ovatkin tuollaista roskiskamaa täynnä: sen sijaan, että ropoja saataisiin kertymään hyväntekeväisyyteen, rahaa palaa suhteettomasti jätekustannuksiin. Jos aloitettaisiin tosiaan vaikka siitä, että lahjoitetaan pesukoneen kautta käyneitä, puhtaita vaatteita?
Jos haluaa lahjoittaa, miksei anna vaan rahaa? Säästyisi aikaa, vaivaa, rahaa ja luontoa.
Peset vaatteet, silität, siinä kuluu sähköä ja pesuainetta.
Kuskaat vaatteet hankalasti maatuvassa muovipussissa autolla keräyslaatikkoon, josta ne kuorma-autolla haetaan, lajitellaan ja taas ajetaan kauppoihin...
Tavara päätyy kauppaan, jonne asiakas tulee jollain autolla... Jne.Ihminen luulee tekevänsä hyvää, mutta aiheuttaa enemmän haittaa kuin hyötyä.
On kai siitä jotain hyötyä, ei noiden toimijoiden ole mikään pakko pitää kirpparia. Itse olen hankkiutunut isosta osasta vaatteistani ja tavaroistani lahjoittamalla ne. Ei muuten ole autoa vaan tavarat on viety vähitellen Pelastusarmeijan keräyslaatikkoon, myymälään ja SPR:n Konttiin. En itse jaksa sitä myyntiä ja säätämistä ja inhoan kirppareita. Kriteerinä tavaran lahjoittamiseen on, että kehtaisin myydä sitä omalla nimelläni ja naamallani ja joku voisi maksaa siitä jotain. En ajattele olevani suuri hyväntekijä, mutta aika on rahaa ja en pääsisi tarpeeksi hyville tuntipalkoille myymisessä. Olen kuitenkin jonkun tuhannen euron edestä lahjoittanut tavaroita, esim. astiat ovat aika arvokkaita.
Olen nähnyt pöytiä jossa on lähes kaikki tuotteet uusia tai uudehkoja muotivaatteita. Ongelmana on että usein myyjät ovat s-m-kokoisia eli nuo vaatteet eivät sovi. Toki on niitä pöytiä jossa on todella vanhaa tavaraa.
Parhaita on kun joku merkkaa pöytään lapun että on xl-kokoisia vaatteita niin siihen jumiutuu pitkäksi aikaa. Näitä pöytiä on yllättävän vähän eli voi olla vaikka 50 pöytää jossa ehkä yhdessä myydään xl-xxl-kokoisia vaatteita.
On totta, että kirppareilla törmää välillä tavaraan, joka olisi pitänyt alun alkaenkin kärrätä suoraan kaatopaikalle. Yleensä silloin saman myyjän koko pöytä on täynnä tätä rikkinäistä, likaista ja vanhaa tavaraa ja silloin mietin kyllä, että mikä järki koittaa edes myydä kirpparilla jossa joutuu maksamaan kuitenkin vähintään pöytävuokran. Jotkut tuntuvat myyvän samoja roinia viikko, jopa kuukausi toisensa jälkeen!
Turun seudullakin yksi iso, suosittu kirppis, jossa muutama sama romupöytä aina vaan ja pöytähinnat ei tosiaankaan edullisia...
Vierailija kirjoitti:
Paskat kirppislöydöt -instagramsivu tiivistää koko homman.
Ja blogi https://paskatkirppisloydot.fi/
Ostan enimmäkseen vintagevaatteita, mutta niissäkin on välillä hinnat naurettavat. Jos on hyväkuntoinen 90-luvulta tai vanhempi nyt trendikäs vaate, voi siitä pyytää enemmän. Ymmärrän, koska siitä voi joku trendiniekka maksaa 20+ euroakin ja laatu on parempi kuin nykyvaatteissa. Mutta sitten näkee ihan perskuntoisia vintagevaatteita, joissa hinta on lyöty merkin tai made in Finland -lapun mukaan. Toisaalta löytyy todella hyväkuntoisia itsetehtyjä 60-70-l. vaatteita alle vitosella. Varmaan just siksi että niissä ei ole mitään tunnettua merkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko selannut näitä lahjoitettavia vaatteita henk.kohtaiseti?
Useinolen miettinyt mikä urakka siinä onkaan kun toisinaan kuulen kuinka vaatteet jotka ovat kirppikseltä jääneet niin nakataan suoraan kierrätykseen.
Onko niissä useinkin kirppishintalaput kiinni?Olen eri mutta teen vapaaehtoistyötä hyväntekeväisyysyhdistyksessä ja otan vastaan kirppistavaroita (ja myyn ne sitten eteenpäin). Karkeasti puolet tavaroista on ihan roskaa, parittomia kenkiä, reikäisiä pesemättömiä vaatteita, ja muuta ihan ihme roskaa. Kerran pussissa oli avattu palasokeripaketti. Siis mitä ihmettä tuollaisella tekee? Myös erinäisiä risoja kankaanpaloja on aika usein. Tuntuu että ihmiset tyhjentää kaapit ja tunkee kaikki samaan pussiin ja sitten roudaa hyväntekeväisyyteen. Siis mitä joku ajattelee että tehdään 7 parittomalla kengällä joista pohjat murenee ja hiki on syövyttänyt kankaan?
Mutta toki osa ihmisistä tuo tosi siistejä tavaroita. Usein siistimpien tavaroiden lahjoittajat ovat huolissaan että kelpaavatko varmasti vai ovatko liian huonoja. Ovat myös pakanneet tavarat siististi.
Siitä palasokereita uunin puhdistukseen.
Käyn paljon kirppareilla ja olen tehnyt hyviäkin löytöjä. Minulla on vaatekaappi täynnä laadukkaista materiaaleista (villa, silkki, laadukas puuvilla, denim, pellava) tehtyjä vaatteita, jotka ovat usein vielä jotakin laadukkaampaa merkkiä, enkä ole näistä maksanut juuri mitään. Sama kengissä.
Esim. UFF:lla tai Fidalla on kauden vaihtuessa ja muulloinkin 2€:n päiviä tai kaikki -50%. Olen silloin kärppänä paikalla.
Itsepalvelukirpputoreja kierrän harvemmin. Oma inhokkini näissä ovat ne pöydät, jotka on täynnä jotain kiinakrääsää, eli kännykänkuoria, muovia, muovia ja muovia. Käykö joku Suomessa asuva Aasialainen aina kotona kyläillessään tyhjentämässä jonkun paikallisen rojukojun ja raahaa niitä tänne matkalaukuittain myytäväksi? Nämä Hello Kitty -hiusharjat ovat usein nimittäin vielä yksityäispakattuina johonkin läpinäkyvään muoviin.
Myyn välillä kirppiksillä tavaraa ja ihmettelen myös mitä roskaa monet pöydät sisältää. Itse laitan vain oikeasti hyvää tavaraa myyntiin, väljästi ja nätisti esille ja käyn usein siivoamassa. Kauppa käy! Ei ole mitään järkeä täyttää kallista myyntipaikkaa jollain lumpuilla, ei saa edes omia pois.
Kyllä onneksi löytöjäkin tulee tehtyä, mutta kyllä se vaatii sitä kiertelyä ahkerasti.
Likaiset vaatteet jaksaa aina ihmetyttää.
Vanhanaikaiset vaan lähinnä säälittää, usein näkee sellaisia pöytiä mikä kuuluisi kokonaisuudessaan keräykseen, ei kirppikselle.
Ja sitten nämä lastenvaatteet, viimeksi bongasin Gugguun mekon jossa kolme reikää, tahra ja hintana 15€ plus varashälytin :’D
En kirppiksille edes uskalla mennä kun voi olla melkosia ludepesiä