Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tupakointi työpaikalla

Vierailija
01.07.2013 |

Mitä laki sanoo tupakoinnista työpaikalla sisätiloissa, joissa ei mahdollisuutta järjestää erillistä tupakointipaikkaa?

Olenko ymmärtänyt oikein liiton sivuilta lukemani, että tällaisissa tapauksissa tupakointi sisätiloissa tulee kieltää kokonaan?

Se faktoista, seuraavass avautuminen: Meillä ihan kauhea työilmapiiri, työntekijöistä 3/6 polttaa tupakkaa sisällä (toimisto on noin 45 m2, keittiö, huone ja "alkovi", jossa työpiste, ei mitään mahdollisuuksia tupakkahuoneen rakentamiselle), pomo ei anna pitää sairaslomia (tuli minulle lankoja pitkän talvella, että kuumeessa on tultava töihin, koska työkaveri haluaa koirakilpailuihin ja muuten jäisi työt tekemättä). Kytätään, toisten työntekoa haukutaan muille työläisille ja pomolle surutta ja kaikille menevissä sähköposteissa. Koko paikkaa "pyörittää" ja paskaa viljelee n. 60 -vuotias nainen ja tämän aikuinen tytär. Itsellä jaksaminen tähän kaikkeen lopussa, esimies tälle kaikelle täysin kuuro, ahdistaa mennä töihin ja vielä enemmän ilkeät sähköpostit. Nyt raskaus alussa enkä halua lapsen altistuvan tupakansavulle, muu lienee kestettävissä kunnes pääsen täältä pois, mutta oikeasti tupakointi huolettaa. Tupakka haisee talon rappukäytävään asti, ja vaikka olen vuorossa yksin, tuo haju ei lähde.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

KAMALA TYÖPAIKKA! Tee kaikkesi, että pääset sieltä pois!!

Vierailija
2/8 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitonta on:

Tupakointi on kielletty kaikissa julkisissa sisätiloissa. Näitä ovat

päiväkotien lapsille ja oppilaitosten oppilaille tarkoitetuissa sisätiloissa sekä niiden pääasiassa 18 vuotta nuoremmille tarkoitetuilla ulkoalueilla;
virastojen ja viranomaisten sekä niihin verrattavien julkisten laitosten yleisölle ja asiakkaille varatuissa sisätiloissa;
sisätiloissa järjestettävissä yleisissä tilaisuuksissa, joihin yleisöllä on esteetön pääsy;
yleisten kulkuneuvojen sisätiloissa; sekä
työyhteisöjen yhteisissä ja yleisissä sekä asiakkaille tarkoitetuissa sisätiloissa, jollei jäljempänä toisin säädetä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä työnantajaa kieltämään upakointi sisätiloissa, tee se kirjallisesit ja niin että siitä jää sinulle todiste. Jos mitään ei viikossa tapahdu, ota yhteyttä työsuojelupiiriin ja pyydä kiireellinen tarkastus työpaikallasi. Eiköhän tuo sakon uhalla ainakin hetkeksi lopu, toinen juttu on sitten se, miten sinua sen jälkeen työpaikalla kohdellaan. Tosin, jos takastuskäynnin jälkeenkin tupakointi jatkuu sisällä , voit viedä työnantajasi oikeuteen, todennäköisesti sen jutun voitat, siten muutaman vuoden kuluttua. ELI: etsi uusi työpaikka heti... 

Vierailija
4/8 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ No just tätä tarkoitinkin. Melko nurkkaan ajettu olo, varsinkin kun sairaslomalle ei ole asiaa.

Vierailija
5/8 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen miettinyt nyt jo tätä  aikuisen  lapseni lievää autismia. Jotkuthan väittävät sen johtuvan äidin elintavoista. Itse en ole koskaan tupakoinut enkä juonut grammaakaan alkoholia raskausaikana, en edes yrityshetkillä kun olin asiasta niin tarkka. Mutta - silloin ei vielä ollut laki sama kuin nyt. Altistuin todella paljon passiivisille tupakoinnille. Sen lisäksi appeni ja anoppini polttivat sisällä ja aina siellä käydessäni altistuin myös. Kaiken lisäksi olen ollut todella herkkä reagoimaan tupakan savuun, eli minulle tulee siitä helposti päänsärkyä. Minulla alkoi myös migreeni tuolla työpaikalla, vaikka koskaan ennen ei ollut. Edellisissä työpaikoissa ei poltettu sisällä,mutta tuo yksi oli toimistotyötä duunarifirmassa, missä miehet polttivat missä halusivat, vaikka nenäni edessä. 

Vierailija
6/8 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskausaikana työnantaja on velvollinen järjestämään sinulle semmoiset työolot, jotka eivät vaaranna vauvaasi. Työsuojelupiiristä löydät apua tähänkin asiaan.

Vierailija
7/8 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti yhteys työsuojeluun, tuo on todellakin laitonta! Yhteystiedot:

http://www.tyosuojelu.fi/fi/yhteystiedot

Älä oikeasti odota yhtään, nyt on vauvasi terveys kyseessä.

Vierailija
8/8 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yksi