Asiaa herkille ja herkkien lasten vanhemmille
Oletteko tutustuneet Elaine Aronin nettisivuihin tai kirjoihin, niistä saa informaatiota herkkyydestä luonteenpiirteenä:
http://www.hsperson.com/index.html
On olemassa myös suomalainen keskustelupalsta:
Kommentit (54)
[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 11:24"]
Kuulin että joku Aronin teoksista ilmestyisi suomennettuna tämän vuoden syksyllä, pitääköhän paikkansa?
[/quote]
Tietääkseni se on tämä kirja:
Hyvä että herkkyydestä on alettu puhua positiiviseenkin sävyyn! Jotenkin on aina tuntunut että herkkyys on huono piirre ja se pitäisi salata. Toivottavasti Aronin kirjoja suomennetaan enemmänkin.
Kiitos tästä! Minulla toinen kaksosista on todella herkkä ja sanoo itsekin kärsivänsä yliherkkyydestään. Ikää 7.
No minä tunnistin itseni nettisivulla olevasta testistä, kiitos linkeistä!
Tärkeää asiaa.
Todella hienoa, että tästäkin persoonallisuuspiirteestä osataan puhua positiivisesti. Tähän asti herkkyyttä on tosiaan pidetty huonona ominaisuutena, josta pitäisi pyrkiä pääsemään eroon. Ja se eroon pääseminenhän onnistuu yhtä helposti kuin silmien värin vaihtaminen.
Olen viime aikoina saanut käsiini useita kirjoja, joissa käsitellään aihetta ilman huonommuuden leiman lyömistä. Vasta näihin teoksiin tutustuttuani olen oppinut hyväksymään persoonallisuuteni ja näkemään sen jopa myönteisenä. Se on todella iso juttu tämmöiselle henkilölle, joka on pikkulapsesta asti saanut kuulla olevansa vääränlainen ja huono.
Saakohan noita kirjoja Elaine Aronin kirjoja ostettua Suomesta vai pitääkö tilata netin kautta?
Kiinnostava aihe, mutta keskustelufoorumilla näkyy olevan aika vähän jäseniä. Herkkyydestä keskustelu taitaa olla Suomessa uutta, ehkä ihmiset arkailevat "paljastaa" herkkyyttään. Itsekin kyllä arkailen....
[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 21:03"]
Kiinnostava aihe, mutta keskustelufoorumilla näkyy olevan aika vähän jäseniä. Herkkyydestä keskustelu taitaa olla Suomessa uutta, ehkä ihmiset arkailevat "paljastaa" herkkyyttään. Itsekin kyllä arkailen....
[/quote]
Moni ei varmaan tiedä foorumin olemassaolosta. Minä en ainakaan tiennyt. Itsekin olen aina ollut todella herkkä.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 12:04"]
Kiitos tästä! Minulla toinen kaksosista on todella herkkä ja sanoo itsekin kärsivänsä yliherkkyydestään. Ikää 7.
[/quote]
Minäkin tiedostin hyvin jo 7-vuoden iässä olevani herkempi kuin muut, pienempänäkin. Koin sen huonona asiana, haittana, josta pitäisi päästä eroon. Toivottavasti sinun lapsesi ei koe samoin. Herkkyydessä on myös positiivinen puolensa, kuten kaikissa piirteissä.
Kyllä kaikki on todeella herkkiä. älyherkkiäkin löytyy
Joku vastailee itselleen?
Tein testin ja suurin osa väitteistä sopi minuun erittäin hyvin mutta oli joitakin jotka eivät sopineet ollenkaan. Mielenkiintoinen sivusto.
Hyvä aihe! Lähipiirissäni on eräs lapsi joka vaikuttaa olevan tavallista herkempi. On ollut tilanteita, että hänen vanhempansa ovat olleet aivan ymmällään miten toimia. Täytyy vinkata heille Aronin lapsia käsittelevästä kirjasta. Ei ainakaan koskaan ole tullut esille, että he tietäisivät siitä. Suomessa ei paljoa herkkyydestä puhuta.
Nämä kaikki viestit ovat kovin samantyylisiä. Onko keskustelijoita vain yksi, nimittäin ap itse? + minä :)
Tosiaankin herkkiä on yllättäen paljon.
Minä olen yksi ketjun keskustelija, mutta näkyy olevan muitakin. Vaikea tietysti sanoa kuinka monta :)
Erityisen herkkiä ihmisiä on Aronin mukaan 15-20% väestöstä. Hyvä että tästä asiasta puhutaan.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 17:04"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 16:06"]
Susan Cain on kirjoittanut kirjan Introvertit, jossa kerrotaan myös Elaine Aronista. Herkkyys ja introverttiys eivät vaadi toisiaan, mutta korreloivat, joten sieltä voi löytyä monelle mielenkiintoista luettavaa.
[/quote]
Aronin mukaan herkistä ihmisistä noin 70% on introverttejä ja noin 30% ekstroverttejä.
[/quote]
Eli eivätkö kaikki herkät ihmiset ole introvertteja? Jotenkin nuo kaksi asiaa yhdistää toisiinsa mutta ilmeisesti ei pidäkään paikkaansa?
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 20:51"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 17:04"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 16:06"]
Susan Cain on kirjoittanut kirjan Introvertit, jossa kerrotaan myös Elaine Aronista. Herkkyys ja introverttiys eivät vaadi toisiaan, mutta korreloivat, joten sieltä voi löytyä monelle mielenkiintoista luettavaa.
[/quote]
Aronin mukaan herkistä ihmisistä noin 70% on introverttejä ja noin 30% ekstroverttejä.
[/quote]
Eli eivätkö kaikki herkät ihmiset ole introvertteja? Jotenkin nuo kaksi asiaa yhdistää toisiinsa mutta ilmeisesti ei pidäkään paikkaansa?
[/quote]
Karkeasti asian voisi esittää vaikka näin.
Herkät ekstrovertit ovat niitä suurten tunteiden ihmisiä, joiden tunteet kuuluvat ja näkyvät kauas.
Herkät introvertit taas pitävät tunteensa enemmän päänsä sisällä, eivätkä näytä niitä isosti ulospäin.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 22:06"]
herkkyydestä saa kärsiä koko ikänsä
[/quote]
Toisaalta kyllä mutta onhan tässä hyvätkin puolensa. Saa enemmän asioista irti kuin muut, pienistäkin. Ja vuorovaikutuksessa on hyötyä hyvästä havaintokyvystä.
Kuulin että joku Aronin teoksista ilmestyisi suomennettuna tämän vuoden syksyllä, pitääköhän paikkansa?