Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asiaa herkille ja herkkien lasten vanhemmille

Vierailija
01.07.2013 |

Oletteko tutustuneet Elaine Aronin nettisivuihin tai kirjoihin, niistä saa informaatiota herkkyydestä luonteenpiirteenä:

http://www.hsperson.com/index.html

On olemassa myös suomalainen keskustelupalsta:

http://p1.foorumi.info/herkkyys/index.php 

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herkät ihmiset havaitsevat usein sellasia asioita mitä muut eivät huomaa. Herkkyys auttaa tulkitsemaan muita ihmisiä ja herkät ovatkin usein muita huomioivia.

Vierailija
42/54 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

23 lisää: missään nimessä ei kannata painostaa lasta sellaiseen, mikä on liian epämukavaa. Olen kuitenkin huomannut, että ajan kanssa lapsi ryhtyy tekemään itseään kiinnostavia asioita, vaikka niihin liittyisi häiritseviäkin tekijöitä (esim. iso ryhmä). Ei kaikkien tarvitse olla samanlaisia ja herkillä ihmisillä on ainutlaatuisia vahvuuksia. Itsekin herkkänä ihmisenä teen työtä, jossa voin hyödyntää omaa herkkyyttäni. Se on palkitsevaa ja antoisaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen varmaan tollanen..

Vierailija
44/54 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä löysin Elaine Aronin nettisivun kerran kun etsin tietoa netistä herkistä lapsista. Aron käsittelee aihetta syvällisesti ja tuo esiin myös herkkyyden positiivisen puolen.

Suomenkielisestä foorumista en tiennytkään, kiitos tiedosta ketjun aloittajalle, täytyy tutustua siihen kun loma alkaa.

Vierailija
45/54 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä jälleen yksi harvinaisen objektiivinen kuvaus lapsesta, joka on "suurenmoinen ja upea". Varmasti hyvin harvinaisia ominaisuuksia lapsissa näin äitien näkökulmasta! 

Huvittavaa, toivottavasti nämä "suurenmoisten ja upeiden" lasten äidit vielä kuvittelevat, että heidän lapsensa ova ehkä poikkeusyksilöitä, mahdollisesti jopa neroja =D

Terveisin itsekin herkän lapsen äiti :)

[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 23:53"]

Poikani on hyvin herkkä, eikä pidä esim. muutoksista, isoista ihmisryhmistä ja hälinästä. Sen sijaan hän on erittäin hyvä kaveri monelle ja todella pidetty, vaikka ei olekaan mikään porukan keskipiste ja ulospäinsuuntautunut. Hän havaitsee asioita, joita ei sanota ääneen ja huomioi ikäisekseen hyvin muita, kaikenlaisia ihmisiä. Aivan suurenmoinen, upea lapsi.

[/quote]

Vierailija
46/54 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
47/54 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka myy ja mitä? Mainontaa!

Vierailija
48/54 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 11:41"]

[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 20:51"]

[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 17:04"]

[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 16:06"]

Susan Cain on kirjoittanut kirjan Introvertit, jossa kerrotaan myös Elaine Aronista. Herkkyys ja introverttiys eivät vaadi toisiaan, mutta korreloivat, joten sieltä voi löytyä monelle mielenkiintoista luettavaa.

[/quote]

Aronin mukaan herkistä ihmisistä noin 70% on introverttejä ja noin 30% ekstroverttejä.

[/quote]

Eli eivätkö kaikki herkät ihmiset ole introvertteja? Jotenkin nuo kaksi asiaa yhdistää toisiinsa mutta ilmeisesti ei pidäkään paikkaansa?

[/quote]

Karkeasti asian voisi esittää vaikka näin.

Herkät ekstrovertit ovat niitä suurten tunteiden ihmisiä, joiden tunteet kuuluvat ja näkyvät kauas.

Herkät introvertit taas pitävät tunteensa enemmän päänsä sisällä, eivätkä näytä niitä isosti ulospäin.

[/quote]

Eivät kaikki herkät ihmiset ole jatkuvasti tunteiden vallassa. Muutkin persoonallisuudenpiirteet vaikuttavat, herkkyys on vain yksi piirre muiden joukossa. Minua harmittaa, että herkkien ihmisten kuvitellaan aina olevan jotain dramaattisia diivoja.

Vierailija
49/54 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen herkkä mutta en ujo. Lapsena moni luuli ujoksi, mutta menin lukkoon uusissa tilanteissa. Tulkitsin paljon ilmassa väreileviä tunteita ja ahdistuin niistä ja menin lukkoon ja käyttäydyin kömpelösti. Sen jälkeen tunsin itseni typeräksi ja muhin niissä tunteissa pitkään.

Rasittavinta on juuri se, että jää tunteeseen kiinni (joskus myös toisten tunteisiin) ja se vie energiaa.

autan paljon ihmisiä ja olen hyvä siinä, mutta joskus huomaan loukkaantuvani, kun joku käyttää hyväksi. Autan todella mielelläni, mutta en halua olla hyväksikäytetty ilmainen psykologi. Mutta jostain ihmeen syystä vain monesti tiedän tarinan takaa, mikä siellä kiikastaa. En tiedä, mistä se johtuu, mutta yleensä vaistoni on oikeassa ja pystyn auttamaan ihmistä niin, että kerron hänelle, missä se oikea syy hänen ahdistukseensa on.

Tunnen itseni välillä omituiseksi ja ulkopuoliseksi elämässä.

Vierailija
50/54 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 13:37"]

autan paljon ihmisiä ja olen hyvä siinä, mutta joskus huomaan loukkaantuvani, kun joku käyttää hyväksi. Autan todella mielelläni, mutta en halua olla hyväksikäytetty ilmainen psykologi. Mutta jostain ihmeen syystä vain monesti tiedän tarinan takaa, mikä siellä kiikastaa. En tiedä, mistä se johtuu, mutta yleensä vaistoni on oikeassa ja pystyn auttamaan ihmistä niin, että kerron hänelle, missä se oikea syy hänen ahdistukseensa on.

Tunnen itseni välillä omituiseksi ja ulkopuoliseksi elämässä.

[/quote]

Tuo voisi olla minun kirjoittamaani. Olen saanut toistuvasti kokea kuinka ns. ystävät käyttävät minua ilmaisena terapeuttina itsekkäästi. Kuitenkin jos minä joskus tarvitsisin jotain apua, niin kukaan näistä ihmisistä ei auta. Parempi olla omassa seurassaan.

Vierailija
51/54 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

herkkyydestä saa nauttia koko ikänsä, herkkä pystyy nauttimaan muustakin kuin alkoholista

Vierailija
52/54 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 21:56"]

Minusta herkkyys hyväksyttiin 70-luvulla paremmin kuin nykyään. Itse olin silloin lapsi. Nykyään kaikkien lasten odotetaan olevan samanlaisia. Jo päiväkodissa ihmetellään, jos joku ei melua ja riehu. Onneksi omat lapset osaavat meluta:) 

[/quote]

Tämäpä se. Me muutettiin toiseen maahan, jossa lapset ja ihmiset ovat tunnetusti avoimempia, rohkeampia ja kovaäänisempiä kuin Suomessa. Meidän erittäin viisas ja taitava mutta herkkä tyttö sai alussa (jos ei vieläkin) opettajalta palautetta, että kaikki menee kyllä hyvin, mutta ongelmia oli "osallistumisessa". Tyttö oli liian "vetäytyvä". Opettajan mielestä tytön olisi siis pitänyt kielitaidottomana olla heti ensimmäisenä vaatimassa puheenvuoroja ja jyrätä keskelle toimintaa. Juu ei!

Vierailija
53/54 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon että herkkä on onnellisempi elämässään. Itse kuulun tuohon ryhmään. Josku jään kyllä tunnetilojen (voimakkaiden) vangiksi, mutta osaan käsitellä tunnetilat ja asiat mielessäni niin etteivät ne jää haittaamaan,

Vierailija
54/54 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 11:08"]

Kuka myy ja mitä? Mainontaa!

[/quote]

Minä olen nostanut tätä ketjua kaksi kertaa, eikä ainakaan minulla ole mitään myytävää:) Tarkoitus on ollut vain tehdä herkkyyttä persoonallisuudenpiirteenä tunnetummaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kolme