Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi mielenterveydestä kärsineelle ei tarjota sellaisia aktiviteettejä joissa mielenterveys ongelmainen on ollut hyvä?

Vierailija
29.07.2020 |

Miksi vain tarjotaan lääkkeitä ja huumeita mielenterveys ongelmaisille?

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen jälkeen kuin minulle ollaan todettu mt-ongelma niin minulle ollaan tarjottu vain lääkkeitä ja huumeita. En muista kertaakaan että joku olisi pyytänyt kävelylle esimerkiksi.

Suomi on täysin paska maa hoitamaan mt-ongelmaisia ainakin minun tapauksessani.

Ap

Pitäisi ymmärtää itse hakea esim SPR:ltä tukihenkilöä, jonka kanssa käydä kävelyllä, jos ei ole ketään kavereita tai sukulaisia, joita voisi pyytää mukaansa. Lääkärit, hoitajat ja terapeutit eivät voi lähteä kävelylle potilaidensa kanssa. Mutta toki hoitopaikassa voitaisiin kertoa SPR:n tukihenkilötoiminnasta. 

Monet esim. psykiatriset hoitajat ja toimintaterapeutit ovat ihan valmiita lähtemään joskus kävelylle/kahvilaan potilaan kanssa. Joskus he jopa ehdottavat sitä. Puhun kokemuksesta.

Vierailija
42/53 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen jälkeen kuin minulle ollaan todettu mt-ongelma niin minulle ollaan tarjottu vain lääkkeitä ja huumeita. En muista kertaakaan että joku olisi pyytänyt kävelylle esimerkiksi.

Ap

Pitäisi ymmärtää itse hakea esim SPR:ltä tukihenkilöä, jonka kanssa käydä kävelyllä, jos ei ole ketään kavereita tai sukulaisia, joita voisi pyytää mukaansa. Lääkärit, hoitajat ja terapeutit eivät voi lähteä kävelylle potilaidensa kanssa. Mutta toki hoitopaikassa voitaisiin kertoa SPR:n tukihenkilötoiminnasta. 

Monet esim. psykiatriset hoitajat ja toimintaterapeutit ovat ihan valmiita lähtemään joskus kävelylle/kahvilaan potilaan kanssa. Joskus he jopa ehdottavat sitä. Puhun kokemuksesta.

Mutta jos tällaista palvelua ei ole tarjolla, sitä ei voi hyödyntää. Vaikka sinulle näin on käynyt, monet muut eivät saa samanlaista apua, Minuakin olisivat auttaneet kotikäynnit, mutta täällä päin sellaisia ei saa. Tiedän että osassa yksiköistä tehdään kotikäyntejä, mutta minua tieto jonkun 300km päässä kotikäyntejä tekevästä sairaanhoitajasta ei auttanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, koska kyse on vain työllistävästä vaikutuksesta, ei heitä haluta sillä tavalla auttaa...

Vierailija
44/53 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mutta jos tällaista palvelua ei ole tarjolla, sitä ei voi hyödyntää. Vaikka sinulle näin on käynyt, monet muut eivät saa samanlaista apua, Minuakin olisivat auttaneet kotikäynnit, mutta täällä päin sellaisia ei saa. Tiedän että osassa yksiköistä tehdään kotikäyntejä, mutta minua tieto jonkun 300km päässä kotikäyntejä tekevästä sairaanhoitajasta ei auttanut.

Lasketaanko se kotikäynniksi, jos menet polilinikalle ihan normaalisti tapaamiseen ja lähdette siitä sitten yhdessä 40 min kävelylle?

Vierailija
45/53 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan näitä yhdistyksiä pkseudulla, jotka järjestävät aktiviteetteja. Kodinomaiset tilat. On käsitöitä, musiikkia, yhteisiä jutteluhetkiä, kahvilatoimintaa, osassa tehdään ruokaa.. on retkiä yms. tekemistä. Parilla eurolla ja/tai jäsenmaksulla.

https://emy.fi/

https://www.hyvattuulet.fi/

http://www.tukiyhdistyskarvinen.fi/#/

On muitakin, mutta nää muisto ekana mieleen.

Sitten päihdekuntoutujille on omat vastaavat kohtaamispaikkansa.

On niitä varmasti muuallakin Suomessa, joten googlettamaan oman paikkakunnan mielenterveys kohtaamispaikkoja. Oma-aloitteisuus näissä on pop. Jotkut hoitajat tuovat asiakkaitaan ensikäynnille.

Vierailija
46/53 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska suomalainen on niin saatanan luuseri ettei se kestä puhumista vaikeista aiheista. Hyvin harva niistä uskaltaa puhua kokemukseni mukaan.

Vierailija
47/53 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos murhan haluat tehdä nyt, niin siinähän teet.

Vierailija
48/53 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kokemusta vaan Helsingistä ja ainakin mulle tarjottiin jos minkälaista ryhmää ja toimintaa, olin aluksi vaan niin huonossa hapessa, että en päässyt noihin ja tarttin aluksi avuksi myös lääkkeet, sitten kun kuntouduin niin kävin tapaamassa omahoitajaa ja pystyinkin aloittamaan oman rakkaan harrastukseni taas, niin ei ollut tarvetta ryhmille - ne olisivat tarjolla minulle edelleen.

Ison työn jouduin kyllä tekemään itse, että sain itseni parempaan kuntoon ja matka on kesken, mutta sitä ei kukaan voi kenenkään puolesta tehdä ja matka on mullakin kesken ja välillä tulee huonoja päiviä.

Jos haluaa asettua uhriksi ja vaatii vaan palvelua, niin sepä ei kyllä ketään paranna. Tsemppia ap ja anteeksi, jos olin julma, mutta jonkun on pakko sanoa asiat suoraan.

Vierailija
49/53 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kokemusta vaan Helsingistä ja ainakin mulle tarjottiin jos minkälaista ryhmää ja toimintaa, olin aluksi vaan niin huonossa hapessa, että en päässyt noihin ja tarttin aluksi avuksi myös lääkkeet, sitten kun kuntouduin niin kävin tapaamassa omahoitajaa ja pystyinkin aloittamaan oman rakkaan harrastukseni taas, niin ei ollut tarvetta ryhmille - ne olisivat tarjolla minulle edelleen.

Ison työn jouduin kyllä tekemään itse, että sain itseni parempaan kuntoon ja matka on kesken, mutta sitä ei kukaan voi kenenkään puolesta tehdä ja matka on mullakin kesken ja välillä tulee huonoja päiviä.

Jos haluaa asettua uhriksi ja vaatii vaan palvelua, niin sepä ei kyllä ketään paranna. Tsemppia ap ja anteeksi, jos olin julma, mutta jonkun on pakko sanoa asiat suoraan.

"Mulla on kokemusta vain Suomen suurimmasta kaupungista. Mä en uhriutunut, vaan otin kaikki mahdollisuudet vastaan. Mahdollisuudet olisivat mulla edelleen jos niitä tarvitsisin."

Pettämätön prinsessalogiikka.

Vierailija
50/53 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On olemassa musiikkiterapiaa , kuvataideterapiaa , lukupiiriä , keskusteluryhmiä  ym. Ap ei puhu asiaa.

Mutta niistä ei mainita hoidon yhteydessä mitään, ainakaan aikuiselle mt-potilaalle. Itse pitää osata googlen avulla niitä etsiä.

Sitä paitsi terapia on eri asia kuin jonkun asian tekeminen niin, että ajatukset on jossain muualla kuin siinä omassa mielenterveysongelmassa.

Vierailija
51/53 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan nyt yhteiskunta ja elinkeinoelämä saisivat ensin tarjottua töitä ja luotua työpaikkoja kaikille työkykyisille... mielenterveyspotilaiden aktiviteetit on tärkeysjärjestyksessä jossain sijalla tuhat ja risat, mikä on ihan oikein.

Vierailija
52/53 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on kehitysmaa kun puhutaan mielenterveyspalveluista ja hoidoista.

Vierailija
53/53 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen luovuttanut avun etsimisen kanssa, koska kaikki mahdolliset lääkärit ja terapeutit on vain ehdottanut pillereitä viimeistään kolmannella käyntikerralla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme neljä