Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

5-vuotiaan huono käytös päiväkodissa

Vierailija
29.07.2020 |

Eli alkaa olemaan itsellä keinot loppu miten asiaan voisin itse puuttua. On ollut vasua ym. ja yritetty kaikkea, mutta poika ei osaa käyttäytyä päiväkodissa. Eli tällä tarkoitan sitä, että usein tulee jotain selkkauksia muiden lapsien kanssa tai on kiroillut ym. Kotona poika on taas niin enkeli kuin voi olla suurimman osan ajasta. Leikkii vapaa-ajalla sujuvasti myös muiden kanssa, ei kiroile ainakaan minun kuullen. On ollut samassa päikyssä jo 4 vuotta, mutta nyt kun siirrettiin 4-5 vuotiaiden ryhmään niin alkoi ongelmat. Minua ahdistaa ihan viedä poikaa hoitoon kun pelkään mitä hän on taas tehnyt päivän aikana mistä saan lokaa niskaani... Päiväkodin hoitaja vilautti eräässä tapaamisessa missä oli psykologi ja jokin muu mukana, että pojalla olisi autismin piirteitä. Psykologi toki torppasi nämä ehdotukset.

Mitä voisin tehdä paremmin?

Kommentit (64)

Vierailija
61/64 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lyökö lapsi samaa lasta tai samoja lapsia? Onko lyöminen ainoa ongelma vai onko raivokohtauksia tms? Mitä sanoo syyksi (muuten kuin tuo käpy-kerta)?

Jos kotona kavereiden kanssa ei koskaan ole mitään, niin ongelma tosiaan on siellä päiväkodissa. Mutta tässä on syytä muistaa, että minkälaisissa tilanteissa lapsi leikkii kotona. Onko pieni porukka pihan lapsia? Serkku? Nuorempi sisarus? Vai sekalainen lauma pihan lapsia, joiden vanhemmat eivät välttämättä edes ole paikalla? Oletko itse paikalla?

Äkkiseltään sanoisin, että lapsi ei koe päiväkodin aikuisia sellaisina, joihin voi turvata vaan ratkoo ongelmatilanteet itse. Kotona taas voi turvautua äitiin, joka auttaa ongelmatilanteissa.

Onko lapsi pahoillaan käytöksestään ja lupaa, ettei se toistu vai onko välinpitämätön?

Päiväkoti mielellään laittaa pallon kotiin, kun ei siellä ole välttämättä keinoja auttaa lasta. Tilanteet ovat nopeita, menevät ohi ehkä hoitajien silmien ja sitten pitää vain uskoa lasten kertomaa. Voitko pyytää, että joku hoitajista tarkkailisi omaa lastasi, vaikka sitten se kelto?

jos lapsi on pahoillaan ja ymmärtää tehneensä väärin, en olisi kovin huolissani muusta kuin siitä, että lastentarhanopettajan mielestä autistiksi voi määritellä ketä tahansa.

Ei ole raivokohtauksia, vaan potkimisia, lyömisiä ja kerran on purrut. Ja viimeaikaiset ''osumat'' on saanut sama poika, ja ollut juurikin jotain käpyjen varastamista tai muuta. Kerran oli toinen poika kuulemma väkisin yrittänyt halata (poikani kertoi näin) niin oli lyönyt. Ikinä ei päiväkodista ole kerrottu tilanteen taustoja vaan aina ilmoitetaan vain '' xxx muuten löi yy:tä''

Vapaa-ajalla leikitään parin muun saman päikyn ryhmän lapsen kanssa (yksi tyttö ja yksi poika). Ei ole lyönyt kertaakaan näitä, toki sana harkkaa heille on tullut. Serkkujen kanssa harvemmin muttei niidenkään kanssa mitään fyysistä ole ollut. Päiväkotikaverit leikkivät yleensä pihalla keskenään, mutta olen aina kuulo ja näköetäisyydellä juurikin päiväkoti selkkausten takia...

ap

eli siis kerran vain potkaisee tai lyö

ap

Vierailija
62/64 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko hän temperamentiltaan helposti tulistuva? Miten sietää esim. pettymyksiä ja kieltoja? Lasten itsesäätelytaidot ovat tuon ikäisellä vielä kehittymässä, mutta nyt on aika todellakin harjoitella tunteiden säätelyä, jos pinnan palaessa ensimmäisenä satuttaa toista. Pk. ssa touhu on joillekin lapsille hyvin kuormittavaa, häly, tapahtumat ja sosiaaliset kanssakäymiset voivat uuvuttaa toiset lapset, toiset taas jaksavat kuin ei mitään.

Riippuu hieman päivästä kuinka herkästi ottaa itseensä pettymykset ja kiellot, joskus on ihan ok asian kanssa ja joskus tulee itku.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/64 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkotipaikkaa ei niin vain vaihdeta esim. Helsingissä. Hyvä jos jonkin paikan saa jostakin alle tunnin matkan päästä.

Vierailija
64/64 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ilmeisesti ahdistuu, kun päiväkotikaveri tulee liian lähelle tai tekee jotain muuta ikävää. Voisiko niissä tilanteissa opettaa, että lapsi väistää tai sanoa ryhmän aikuisille, että valvoo kyseisten poikien touhuja tarkemmalla silmällä?