5-vuotiaan huono käytös päiväkodissa
Eli alkaa olemaan itsellä keinot loppu miten asiaan voisin itse puuttua. On ollut vasua ym. ja yritetty kaikkea, mutta poika ei osaa käyttäytyä päiväkodissa. Eli tällä tarkoitan sitä, että usein tulee jotain selkkauksia muiden lapsien kanssa tai on kiroillut ym. Kotona poika on taas niin enkeli kuin voi olla suurimman osan ajasta. Leikkii vapaa-ajalla sujuvasti myös muiden kanssa, ei kiroile ainakaan minun kuullen. On ollut samassa päikyssä jo 4 vuotta, mutta nyt kun siirrettiin 4-5 vuotiaiden ryhmään niin alkoi ongelmat. Minua ahdistaa ihan viedä poikaa hoitoon kun pelkään mitä hän on taas tehnyt päivän aikana mistä saan lokaa niskaani... Päiväkodin hoitaja vilautti eräässä tapaamisessa missä oli psykologi ja jokin muu mukana, että pojalla olisi autismin piirteitä. Psykologi toki torppasi nämä ehdotukset.
Mitä voisin tehdä paremmin?
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Onko hän temperamentiltaan helposti tulistuva? Miten sietää esim. pettymyksiä ja kieltoja? Lasten itsesäätelytaidot ovat tuon ikäisellä vielä kehittymässä, mutta nyt on aika todellakin harjoitella tunteiden säätelyä, jos pinnan palaessa ensimmäisenä satuttaa toista. Pk. ssa touhu on joillekin lapsille hyvin kuormittavaa, häly, tapahtumat ja sosiaaliset kanssakäymiset voivat uuvuttaa toiset lapset, toiset taas jaksavat kuin ei mitään.
Riippuu hieman päivästä kuinka herkästi ottaa itseensä pettymykset ja kiellot, joskus on ihan ok asian kanssa ja joskus tulee itku.
ap
Päiväkotipaikkaa ei niin vain vaihdeta esim. Helsingissä. Hyvä jos jonkin paikan saa jostakin alle tunnin matkan päästä.
Lapsi ilmeisesti ahdistuu, kun päiväkotikaveri tulee liian lähelle tai tekee jotain muuta ikävää. Voisiko niissä tilanteissa opettaa, että lapsi väistää tai sanoa ryhmän aikuisille, että valvoo kyseisten poikien touhuja tarkemmalla silmällä?
eli siis kerran vain potkaisee tai lyö
ap