Miten auttaa syrjäytymisvaarassa olevaa lasta?
Kaipaan apua, kokemuksia ja ajatuksia. Kyseessä on yläasteikäinen poika, joka nähdäkseni on suuressa vaarassa syrjäytyä. Poika on kokenut tosi kovia elämänsä aikana ja olen jo vuosia katsellut sivusta, kuinka hän hiljaisesti kärsii. Poika pelaa tietokoneella ja katselee pelivideoita kaiken vapaa-ajan, eikä kotona tätä rajoiteta. Olen tullut siihen päätelmään, että lapsi pakenee rikkinäistä elämäänsä ja todellisuutta pelien maailmaan. Harrastuksia tai nettipelien ulkopuolisia kaverisuhteita ei juuri ole. Koulu sujuu ok. Poika on käytökseltään arka, kuoreensa vetäytyvä ja hiljainen. Hän on todella alipainoinen ja suostuu kuulemani mukaan syömään vain tiettyä ruokaa (pääasiassa pikaruokaa). Jos tätä ruokaa ei ole tarjolla, on syömättä. Lapsen äiti ei ole kuvioissa, isä ei näe mitään ongelmaa pojan elämässä (ei ole siis kiinnostunut muuttamaan mitään) ja äitipuoli on todella etäinen ja kylmäkiskoinen lasta kohtaan. Itse kuulun pojan lähipiiriin (perhettä) ja haluaisimme puolisoni kanssa sivustaseurailun sijaan TEHDÄ jotain, sillä lapsi on meille todella tärkeä ja rakas. Tahtoisin konkreettisin teoin auttaa lapsen elämänsyrjästä kiinni ja luoda hänelle uskoa tulevaan. Miten voisin auttaa? Mitä voin tehdä, kun kyseessä ei ole oma lapsi? Lapsi ei tarvitse enää yhtään huonoa tai traumaattista kokemusta elämäänsä, niitä on ollut jo nyt aivan liikaa.