Vielä vanhana lapsen/lapsia saaneet: oletteko lepsumpia/lempeämpiä nuorimmille lapsillenne?
Minä ainakin olen... Joskus hirvittää muistella miten tiukka sitä on ollutkaan esikoiselle.. nyt yli kymmenen vuotta myöhemmin sitä on jo vähän itsekin "mummoutunut", ja kaikkihan tietää miten toivottoman lepsuja mummot ja vaarit ovat lastenlastensa kanssa, aina herkkuja tarjoilemassa jne... 😉
Kommentit (22)
Vastauksista päätellen äidit itse kieltävät jyrkästi olevansa nuorimmille lepsumpia ja suorastaan närkästyivät koko AP:n kysymyksestä, mutta ketjuun vastanneet tällaisten perheiden vanhemmat sisarukset taas sanovat heti suorilta että joo, nuorimmalle oltiin lepsumpia!
Itsekin olen perheestä jossa vanhemmat saivat yhden sisarusparven parikymppisinä ja toisen nelikymppisinä, ja kyllä ovat huomattavasti lepsumpia niille nelikymppisinä saaneille.
Ja myös laiskempia ja epäsosiaalisempia, eli viettävät paljon enemmän kotielämää kuin viettivät meidän vanhempien lasten kanssa.
Itse siis kuulun mielelläni siihen nuorena saatuun sisaruskompleksiin, sillä vaikka meillä oli kovempi kuri niin oli myös paljon jännempi ja menevämpi lapsuus (nuoret vanhemmat olivat kokoajan menossa ja rakastin sitä).
"En voi vauvaa vielä kasvattaa". Kovin monet eivät selvästi tiedä kasvatuspsykologiasta juuri mitään. Kyllä monet asiat muovautuvat melko pian syntymän jälkeen, esim. Perusturvallisuus, vuorovaikutus jne.