Toispuoleiset kasvot??
Ei oo aina ollut näin, siksi tämä nyt ihmetyttää. Toki olen ollut tietoinen etten mikään symmetrinen ole mitenkään, mutta viimeaikoina kiinnittänyt asiaan entistä enemmän huomiota. Kasvot on kuin yö ja päivä.
Vasen puoli toimii niinkuin pitää, hymyillessä suupieli nousee normaalisti ja kasvoilta pystyy lukemaan fiiliksen jne. On ns. iloinen.
Oikea puoli sitten onkin toinen juttu, kasvoissa ei havaittavissa mitään fiilistä, se ei vaan toimi. Hymyillessä näyttää siltä kun naama olisi peruslukemilla kokoajan, suupieli ei nouse mihinkään. Ja kasvot näyttää muutenkin siltä kun ne olisivat "eri tasolla / vinossa"..
Läheinen sanoi että olen ulkonäöltäni muuttunut jotenkin mutta ei osannut sanoa miten. Mistä tää johtuu? Ei ole aina ollut näin, mutta sanotaanko että muutamassa vuodessa päästy tähän. ja tosiaan jos jotenkin oleellinen tieto, oon alle parikymppinen.
Kasvohermohalvausta hoitavat korvalääkärit. Vaikka se ei ole harvinainen, tavallinen tk-lääkäri kohtaa tapauksen lukemani mukaan keskimäärin parin vuoden välein, joten heille kokemusta ei niin paljon kerry.
Ehkä parasta olisi, jos pääsisit lähetteellä sairaanhoitopiirin korvapolille. Sielläkin kyllä vastassa on varmaan ensin aina vaihtuvat, erikoistuvat lääkärit, mutta osaavat kuitenkin arvioida tilanteen ja varmistaa, ettei taustalla ole mitään muuta ongelmaa, kuten kasvainta tms. Heillä on lomake, johon kirjaavat, miten saat suljettua silmäsi, nyrpistettyä nenääsi, irvisteltyä, supistettua suuta yms.
Voihan olla, että olet vain huolissasi eikä oikeastaan juuri ongelmaa olekaan, toivotaan näin, mutta kannattaa selvittää asia!
Itselleni tuli äkillinen, täydellinen toispuoleinen halvaus, joka ei kovin hyvin parantunut, eikä syytä löydetty. Ehkä perinnöllistä. Itse hermon toiminnalle ei lääkärit mitään voi, mutta botoxilla voidaan tosiaan korjata epätasapainoa tilapäisesti.