Saako naapuri komentaa lapsesi sisälle taloyhtiön
yhteiseltä pihalta jos käyttäytyy siellä huonosti? (esim. puhuu rumia tai haukkuu muita) Vai miten asia pitäisi hoitaa?
Kommentit (23)
??? No kyllä ihan varmasti komennan, kun pelaavat palloa parkkipaikalla, hyppivät istutuksissa tai rikkovat aitaa. En ole heidän kenenkään äiti, mutta vahinkojen maksaja kylläkin.
-ei ap-
En asu missään taloyhtiössä (vaan omakotitalossa), mutta kyllä muilla aikuisilla todellakin on lupa komentaa lastani, toivon jopa niin. Toki voi olla häiriötapauksia jotka turhista skitsoilee, mutta lapsi varmaan kertoo niistä ja ne käsitellään erikseen. useimmiten kuitenkin joku 4-8v lapsi on itse se joka käyttäytyy typerästi, kyllä silloin saa komentaa. Itsekin usein komennan naapurin lapsen kotiinsa meiltä kun hölmöilee.
Et saa. Saat kyllä keskustella lapsen kanssa asiasta. Ei aina tarvitse heti hyökätä silmille, vaikka olisikin kyseessä naapurin kakara. Jos ei auta, niin voit keskustella vanhempien kanssa.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2013 klo 23:05"]
Mitähän tarkoittaa oikeasti huonosti käyttäytyminen?? Onko jollekin tapahtunut jotain?? Viety sairaalaan tms. Ei sinulla eikä kenelläkään muulla kuin äidillä ole oikeus komentaa lasta.
[/quote]
Inhoan tällaista asennetta. Lapsi on vielä keskeneräinen. Hän ei tiedä, ei osaa eikä muista aina käyttäytyä oikein. Johan on kumma, jos pitäisi vain vierestä katsoa istutusten tallaamista ja seinien töhräilyä. Ei siinä aina tarvitse joutua sairaalaan, vaikka lasta pitäisikin komentaa. Jo kiroilu, lällättely, ilkeily yms. riittää mielestäni ojentamiseen ja myös toteamiseen, että menepäs kotiin rauhoittumaan. Mutta mitenkäs se usein onkin, että tällaisten kasvattamattomien lasten vanhemmat eivät voi sietää, jos joku muu yrittää korjata heidän tekosiaan?
[quote author="Vierailija" time="30.06.2013 klo 00:34"]
Mitähän tarkoittaa oikeasti huonosti käyttäytyminen?? Onko jollekin tapahtunut jotain?? Viety sairaalaan tms. Ei sinulla eikä kenelläkään muulla kuin äidillä ole oikeus komentaa lasta.
[/quote]
Inhoan tällaista asennetta. Lapsi on vielä keskeneräinen. Hän ei tiedä, ei osaa eikä muista aina käyttäytyä oikein. Johan on kumma, jos pitäisi vain vierestä katsoa istutusten tallaamista ja seinien töhräilyä. Ei siinä aina tarvitse joutua sairaalaan, vaikka lasta pitäisikin komentaa. Jo kiroilu, lällättely, ilkeily yms. riittää mielestäni ojentamiseen ja myös toteamiseen, että menepäs kotiin rauhoittumaan. Mutta mitenkäs se usein onkin, että tällaisten kasvattamattomien lasten vanhemmat eivät voi sietää, jos joku muu yrittää korjata heidän tekosiaan?
[/quote]
Parempi tulla sanomaan ja jos esittää asiansa asiallisesti liioittelematta ja piikittelemättä perustellen niin ihan varmasti olen kieltänyt. Sitä vaan väsyy tiettyjen naapurien ainaiseen rutinaan eikä pysty ottamaan kovinkaan vakavasti. Ja sellainen on suunnattoman ärsyttävää että jos lapset/nuoret ovat isommassa porukassa niin tullaan rutisemaan minulle aivan kuin kaikki ne olisi minun lapsiani. Tuossa ihan muutama päivä sitten eräs ämmä huomautti että tyttäreni syljeskelivät yhden alueen taloyhtiön pihasta vastenmieliseksi ja että myös rappukäytävään oli taas syljetty. Siellä oli paikalla muitakin tyttöjä mutta piti saada tulla minulle valittamaan koska hän vihaa heitä. Kävisi valittamassa muillekin sitten!!! Tuo rappykäytävään kohdistuva väite ärsyttää minua edelleen koska se on jälleen kerran arvailua ja syyllistämistä vailla todisteita!!!
[/quote]
Eikö lapsen isäkään saa komentaa lasta? :/
Saathan sinä komennella vaikka presidenttiä, mutta se, että tarvitseeko sinua totella, onkin eri juttu.
Käytöstappoja on minusta ok vaatia kaikilta, ja ainakin minun lapsiani saa komentaa lopettamaan törttöilyn. Kotiin komentamista en kuitenkaan ymmärrä, elleivät ole sinun yksityisellä pihallasi. Tarkoitan, että ei kai kenelläkään ole mitään ylintä valtaa päättää keitä taloyhtiön yleisellä pihalla saa olla?
Ei saa ajaa pois, mutta kieltää saa. Ainaiset riidat ämmillä lasten tekemisistä, jotka olen itsekkin kokenut. Nyt kun lapset niin isoja etteivät taloyhtiön pihalla ulkoile niin nautin suunnattomasti ettei tarvi olla tekemisissä tän talon ämmien kanssa. Naiset ei vaan osaa huomauttaa mistään asiallisesti.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2013 klo 12:04"]
[quote author="Vierailija" time="30.06.2013 klo 00:34"]
[/quote]
[/quote]
Parempi tulla sanomaan ja jos esittää asiansa asiallisesti liioittelematta ja piikittelemättä perustellen niin ihan varmasti olen kieltänyt. Sitä vaan väsyy tiettyjen naapurien ainaiseen rutinaan eikä pysty ottamaan kovinkaan vakavasti. Ja sellainen on suunnattoman ärsyttävää että jos lapset/nuoret ovat isommassa porukassa niin tullaan rutisemaan minulle aivan kuin kaikki ne olisi minun lapsiani. Tuossa ihan muutama päivä sitten eräs ämmä huomautti että tyttäreni syljeskelivät yhden alueen taloyhtiön pihasta vastenmieliseksi ja että myös rappukäytävään oli taas syljetty. Siellä oli paikalla muitakin tyttöjä mutta piti saada tulla minulle valittamaan koska hän vihaa heitä. Kävisi valittamassa muillekin sitten!!! Tuo rappykäytävään kohdistuva väite ärsyttää minua edelleen koska se on jälleen kerran arvailua ja syyllistämistä vailla todisteita!!!
[/quote]
Mutta jos tyttäresi kuitenkin olivat mukana syljeskelemässä, etkö ole tyytyväinen, että sait tietää asiasta ja voit heitä neuvoa lopettamaan moisen käytöksen? Ja ihan sama oikeastaan, kuka rappukäytävään on syljeskellyt, voit sanoa tytöillesi, että todella toivot, etteivät he sitä olleet tehneet, koska moinen on kertakaikkisen vastenmielistä ja että jos ikinä saisivat päähänsä moista tehdä, niin jättäisivät tekemättä.
Paitsi tietysti jos mielestäsi on ihan ookoo, että tyttäresi räkivät ympäriinsä.
ehkä se olisi ollut sun lapsi joka olisi viety jos ei otaisi puututtu, ehkä tehtiin sit virhe
[quote author="Vierailija" time="30.06.2013 klo 00:32"]
Et saa. Saat kyllä keskustella lapsen kanssa asiasta. Ei aina tarvitse heti hyökätä silmille, vaikka olisikin kyseessä naapurin kakara. Jos ei auta, niin voit keskustella vanhempien kanssa.
[/quote] Kuka puhui hyökkäämisestä?? Tottaikai saa ja pitääkin komentaa, jos toiset hajoittaa aitaa tms.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2013 klo 13:29"]
Saathan sinä komennella vaikka presidenttiä, mutta se, että tarvitseeko sinua totella, onkin eri juttu.
[/quote] Hyvin kasvatettu lapsi tottelee naapurin tätiä, joka huomauttaa huonosta käytöksestä.
Tottakai on lupa komentaa toisten lapsia. Eihän lapsen oman vanhemman silmät ole joka paikassa. Pahoilla teillä kun ollaan, niin ehdottomasti jonkun pitää asiasta sanoa!
Mun poika saattaa puhua rumia, mutta ei sitä sen vuoksi voi laitaa kotiin menemään, sori.
Mun mielestä on oikein, että aikuiset puuttuvat lasten hölmöilyyn, arvostan "koko kylä kasvattaa" -tapaa.
Aikuisenkin pitää kuitenkin osata käytöstavat ja hallita itsensä sekä opastaa fiksusti lapsia toimimaan oikein. Kotiin lähettäminen on hiukan ylilyöntiä, siihen ei mielestäni oikeudet riitä.
Meidän pihassa asuu öykkäri, joka "komentaa" lapsia. Eli painukaan vittuun siitä yms. Leikkipaikalla ei saa pitää ääntä yms. Tyyppi haluaa, että lapset leikkivät toisen talon puhalla ja näinhän siinä sitten on käynytkin. Milloin olette kuulleet jonkun sivullisen neuvovan tai ohjaavan lapsia. Se komnetaminen on yleensä aina haukkumista.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2013 klo 21:54"]
Meidän pihassa asuu öykkäri, joka "komentaa" lapsia. Eli painukaan vittuun siitä yms. Leikkipaikalla ei saa pitää ääntä yms. Tyyppi haluaa, että lapset leikkivät toisen talon puhalla ja näinhän siinä sitten on käynytkin. Milloin olette kuulleet jonkun sivullisen neuvovan tai ohjaavan lapsia. Se komnetaminen on yleensä aina haukkumista.
[/quote]
Voi varmaan näinkin käydä, mutta kyllä täällä meillä päin aika monet ovat kiinnostuneita lapsista ja heidän tekemisistään. Meidän korttelissa on hyvä henki, kaikki neuvovat, kieltävät, ohjaavat tarpeen mukaan. Kysyin 8-vuotiaata pojaltakin, ja hän sanoi, ettei koskaan ole tullut aiheetta ojennetuksia tai kukaan ei ole huudellut/komentanut ilkeästi. Koko kylä kasvattaa ja hyvä niin. Ainakin täällä Käpylässä.