Vegaaniset margariinit..
Onko sunnuntai laktoositon margariini vegaanista? Entä keltainen keiju? http://www.vegaanituotteet.net/perusruuat/margariinit
Tuon sivun mukaan olisi, mutta monessa paikassa on että vain tumman sininen keiju olisi. Mulla pitäisi tehdä vegaanille(kin) sopivia leivonnaisia.
Kommentit (21)
Nuo pakkaukset ovat kätevämpiä. Tuoteselosteen mukaan keiju-leivontamargariinissa on samaa D2-vitamiinia kuin tummansinisessä. Minulla on käsitys, että D-vitamiinin eläinperäisyys sulkee jotkut margariinit pois.
Tässä siis on tuon leivontakeijun ainesosat:
Kasvirasvat (palmu, kookos), rypsiöljy (30 %), vesi, suola (0,4 %), emulgointiaineet (auringonkukkalesitiini, E471), happamuudensäätöaine (sitruunahappo), säilöntäaine (kaliumsorbaatti), aromi, A- ja D2-vitamiini, väri (beta-karoteeni
Ja tässä tummansinisen
Rypsiöljy (44%), vesi, kasvirasvat, camelinaöljy (2%), emulgointiaineet (E471 ja E472c kasvirasvasta), suola (0,7%), happamuudensäätöaineet (natriumbikarbonaatti, sitruunahappo), aromit, A- ja D2-vitamiini, väri (beta-karoteeni)
Eli mikä se on se ainesosa, mikä ei ole vegaaninen tuossa keltaisessa leivontamargariinissa?
Kyllä tuo leivontakeiju on vegaanista nykyään! Vähän aikaa sitten ei ollut muita vegaanisia margariineja kuin sininen keiju, joten siksi useimmista paikoista löytyy tieto vain siitä. Nykyään on muitakin.
Tuo vegaanituotteet-sivu tuntuu aika hyvin ajantasalla pidetyltä, joten itse luotan sen tietoihin.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2013 klo 09:04"]
Kyllä tuo leivontakeiju on vegaanista nykyään! Vähän aikaa sitten ei ollut muita vegaanisia margariineja kuin sininen keiju, joten siksi useimmista paikoista löytyy tieto vain siitä. Nykyään on muitakin.
Tuo vegaanituotteet-sivu tuntuu aika hyvin ajantasalla pidetyltä, joten itse luotan sen tietoihin.
[/quote]
KIITOS isoilla kirjaimilla!
Vielä jatkokysymys: Miten onnistuisi vegaanin voileipäkakku ilman soijaa? Voisin itsekin syödä sitä, mutta olen soijalle tosi allerginen. Jossain ohjeessa oli kauramaitoa, mutta miehellä on mennyt niistä tuotteista vatsa sekaisin. Ajattelin, että jos laittaisi pestoa, onko älytön ajatus? Tai tekisi itse päälle ja väliin jotain kasvistahnaa yleiskoneella ihan peruskasviksista?
En ole koskaan maistanut vegaanista pestoa, joten en tiedä tuoko se parmesaani siihen jotain lisämakua mikä vegaanisessa jäisi puuttumaan. Ei kuitenkaan kuulosta huonolle mutta kannattaa olla varovainen, koska pestossa on aika voimakas maku ja se peittää muut helposti alleen. Entäs riisimaito?
Mitenkäs hummus tai tahini sinne voileipäkakkuun?
Kikherneitä vähän vierastan, mutta tutkin tuon tahitin. Ei ole pakko olla voileipäkakku, mutta jotain vegaanista suolaista juhlaruokaa pitäisi keksiä. Voin syödä itsekin, kaksi vegaania tulossa. Voileipiä ilman voita olisi helppo tehdä, mutta ne ovat vähän tylsiä. Makea on helpompaa kun tekee vaan munattomia/maidottomia - ohjeita on pilvin pimein, ja käyttä vegaanista margariinia.
tahini on paljon voimakkaamman makuista, eikä se hummuskaan maistu niille kikherneille, kannattaa kokeilla (valmiita purkkeja löytyy kaupasta, ei siis tartte itse alkaa väkertää)
tahini on paljon voimakkaamman makuista, eikä se hummuskaan maistu niille kikherneille, kannattaa kokeilla (valmiita purkkeja löytyy kaupasta, ei siis tartte itse alkaa väkertää)
Jäi selventämättä, että vierastan yleensä palkokasveja, kun osa ei käy itselle eli en niinkän maun takia. Soijan lisäksi on ainakin pähkinät pois omasta ruokavaliostani. En ole näille hengenvaarallisesti allerginen, mutta tulen tosi kipeäksi. Tavallinen herne aiheuttaa oireita myös, mutta ei niin pahoja kuin soija.
Pakko myöntää, etä kyllä saisi olla todella tärkeä ystävä, että hänen vuokseen alkaisin vääntää jotain vegaanista moisella vaivalla! Teen kyllä mielelläni lihatonta, mutta en tosiaan vaivautuisi jättämään maitotuotteita pois "huvin vuoksi". Allergiat on asia erikseen.
Tykkäätkö majoneesista? x-tra majoneesi on vegaanista eikä siinä muistaakseni ole ollenkaan soijaa, tuota jotkut vegaanit käyttävät voileipäkakkuihin.
Sit Tartex-kasvistahnoja käyttävät monet myös voileipäkakussa.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2013 klo 11:48"]
Pakko myöntää, etä kyllä saisi olla todella tärkeä ystävä, että hänen vuokseen alkaisin vääntää jotain vegaanista moisella vaivalla! Teen kyllä mielelläni lihatonta, mutta en tosiaan vaivautuisi jättämään maitotuotteita pois "huvin vuoksi". Allergiat on asia erikseen.
[/quote]
Onko se vaiva sitten allergiselle laitettaessa jotenkin oleellisesti pienempi, jos vertaa vaikka vegaaniin tai muslimiin, joka aatteellisista syistä ei halua jotain syödä?
Jaa mutta tosiaan, kun googletin tartexin, hoksasin, että menenkin luontaistuotekaupasta kysymään! Siellä ehkä tiedetään. Juhlakalu tunteekin vegaanin (ei tule meille luultavasti, ei ole niin hyvä tuttu), joka on luontaistuotekaupan pitäjän lähiomainen.
Aloittajalle on jonkinlainen kunnia-asia, että kaikki saavat mahansa täyteen. Se häiritsee, kun ei tiedä mitä muita rajoitteita vähän vieraammilla on.
Ei minusta tästä vaivaa ole, minusta on kiva kokeilla ja tykkään kasvisruuasta itsekin, vaikka itse en vegaani olekaan. Netissä vaan on tullut tässä jo eilisillasta asti pyörittyä (nukuin sentään yöllä) etsimässä sopivia reseptejä ja täälläkin käyn vähän väliä katsomassa, onko joku jotain vastaillut.
Onhan noita leivontamargariineja ollut iät ja ajat maidottomia ja vegaaneja. Ne eivät ole levitemargariineja, maistuvat leivän päällä pahalta. Nykyään on kyllä muitakin maidottomia ja vegaanisia levitemargariineja sinisen keijun lisäksi.
Eikös emulgointianeet yleensä ole eläinperäisiä.
Miksi et voi käyttää tummansinistä Keijua? Mä käytän aina sitä, tytär on vegaani.