Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

17 v teinin yökyläilyt?

Vierailija
29.06.2013 |

Annatteko tämänikäisen yöpyä vapaasti kavereidensa luona?

Mitä olette sopineet käytännöistä?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
29.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi jo 18v, mutta annoin yöpyä vapaasti. Kunhan tiesin vähän että missä menee ja kenen kanssa, tyttöön oli sitten luottaminen.

16v saakka meillä oli sellaset selkeät rajat. Sitten aloin siitä vähitellen löysäämään.

Ihan älytöntä tuo minusta on, että hyysätään täys-ikäseks asti tuollein mitä edellinen kirjoittaja kirjotti vaikka huolenpitoahan se on. Minusta kuitenkin jo ala-ikäisenä vaikka muutama vuosi ennen täysi-ikää täytyy vähitellen alkaa luopumaan rajoista, jotta aikuisena sitten pärjäisi. Onko siinä mitään järkeä että 18v asti on tiukat rajat ja sit sysätään aikuiselämään, että pärjääppä nyt siinä kun sulla on kaikki oikeudet maan ja taivaan väliltä?

Ei minusta kovin tasapainoselta kuulosta, vaan vähitellen se tasapaino löytyy.

Ikinä en enää 17-vuotiaan äidille soittelis kun jonkun 13-vuotiaan lapsen puolesta, eiköhän tuon ikänen osaa hoitaa jo itekkin asiansa ja jotkut jopa asuu opiskelujen takia muualla poissa kotoaan. Luoja sentään.

Vierailija
2/6 |
29.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla perheillä on omat tapansa. Kyllä kaikki meidän perheessä on ihan tasapainoisia, vaikka 18-vuotiaan äiti sitä epäili. Minusta tuollaiset heitot ovat melko loukkaavia. 

Aikuiset lapset elävät jo parisuhteissa eivätkä tunnu "kärsineen" tällaisen vanhanaikaisen ja huolehtivan äidin pelisäännöistä. 

Kaikilla on omat sääntönsä ja kukin perhe elää niiden mukaan. Meidän tiukkisperheessä on myös ehdoton kielto alkoholin suhteen alaikäisten osalta. Samaa sääntöä tosin noudattaa myös viisikymppinen äitikin ( tosin ihan vapaasta tahdostaan).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
29.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ajatellut asian niin, että vanhempi on vastuussa alaikäisestä lapsestaan. Jotta vastuun kantaminen olisi mahdollista, aikuisen täytyy tietää kenen seurassa ja missä lapsi on. En myöskään ihan sataprosenttisesti luota nuorten tilannetajuun porukassa, jossa tyhmyys helposti tiivistyy. 

Nuorten kaverit ovat tervetulleita meille kylään joka päivä ja välillä myös yökylään. Alkoholia tai tupakkaa meillä ei hyväksytä, mutta musiikkia saavat täällä omakotitalossa soittaa nupit kaakossa. Ruokaa ja herkkuja tarjoan koko porukalle ja hyvin tuntuvat viihtyvän. 

Kaupungille ja baareihin joutavat sitten täysi-ikäisinä. 

Nuori saa pukeutua makunsa mukaan, ajaa tukkansa millaiseen kuosiin tahtoo, ajatella mitä lystää jne. Yritän kuitenkin luotsata jälkikasvun aikuisuuteen siten, etteivät vahingoita tulevia mahdollisuuksiaan. 

Vierailija
4/6 |
29.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

17 -vuotias on vuoden päästä 18, eli täysi-ikäinen ja saa LAIN MUKAAN tehdä mitä haluaa ja mennä minne haluaa. Päättele siitä. 

Vierailija
5/6 |
29.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, siis vuoden päästä täysi-ikäinen.

Käytännöistä olisin halunnut tietää...

Ap

Vierailija
6/6 |
29.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, vuoden päästä voi itse itse päättää. Kysymys koski 17-vuotiasta. En ole ap, mutta minulla on 17-vuotias tytär. Tytär on välillä yötä parhaalla kaverillaan. Emme joka kerta soita tuon tytön äidin kanssa toisillemme, mutta jos kyse on vaikkapa vapusta tai koulujen päättymisviikonlopusta, soitamme ja sovimme pelisäännöt. Tyttöjen pitää olla yöpaikassa ennen klo 23. Välillä soitamme muutenkin, tytöt tietävät tämän eikä ongelmia ole ollut. Mihinkään epämääräisiin bileisiin toiselle puolelle kaupunkia tai toiselle paikkakunnalle en päästäisi. Samat pelisäännöt on ollut jo aikuisten sisarusten kanssa eikä koskaan ole ollut vaikeuksia. 

Kun muuttavat omilleen, vastaavat itse itsestään ja voivat tehdä mitä haluavat. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yksi