Kyl suomalaiset on kielitaidottomia juntteja. Nuoretkin.
Siis just tulin töistä (tarjoilija).
Nuoria paljon, siis alle 30v, karaokeamassa.
Meille on palkattu töihin brittiläinen mies, joka siis puhuu vaan englantia.
N. 85% asiakkaista ei osaa laulaa englanniksi pätkän vertaa - ei vaikka ne hiton sanat on siellä ruudulla!
Yhdessä pöydäs istui australialaisia ja ette arvaa miten he nauroivat kyyneleet silmissä joka kerta kun joku suomalainen meni laulamaan jotain englanniksi!
Siis ne aivan kiemurteli ja oli pudota tuoleilta!
Suomalaisten englannin ääntämys on karmeeta kuunneltavaa, samoin sanojen osaaminen. Kyllä hävetti olla suomalainen.
Vaikka minä kyllä puhun sujuvasti suomea, ruotsia, englantia ja jopa saksaakin. Ja osaan taatusti lausua.
Hitto meillä kasvaa junttinuorisoa!
Kommentit (26)
Surullisinta on se, että omaa kieltä ei osata. Ensin suomi haltuun, sitten nöyristelemään turistien eteen.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2013 klo 00:22"]
Surullisinta on se, että omaa kieltä ei osata. Ensin suomi haltuun, sitten nöyristelemään turistien eteen.
. Ollaan niin fiiniä, niin fiiniä täl palstalla, mutku päästään ihmisten ilmoille, ollaankin ihan kuin pystymetsästä tullut muori.
Kyllä minä osaan kirjoittaa omaa kieltäni sujuvasti ja täsmällisesti.
En vaan viitsi tälaisella palastalla hienostella - se jos jokin on junttiuden huippu!
ap.
No mites luulet sen kielitaidon kehittyvän? Komerossa sanakirjan kanssa nyhjöttämällä? Huono kielitaito ei ole ollenkaan häpeällinen asia verrattuna sinun ja näiden Lontoon murteen mestareiden käytöstapojen puutteeseen.
Kuinka hyvin nämä aussimiehet puhuu jotain toista kieltä?
se on karaokea. Ei siellä odoteta kielellisiä ja musiikillisia lahjoja.
En viihdy karaokepaikoissa mutta meillä töissä välillä aivan hämmästelen kuinka hyvää englantia nuoret insinöörit ja ekonomit puhuvat! Ääntävät kauniisti, hallitsevat laajan sanavaraston ja käyttävät kieltä monipuolisesti. En minäkään vanha ole mutta oma englantini ei ole huikea. Kuitenkin siten riittävä, että pystyn sillä kielellä työskentelemään.
Joskus kaupungilla olen kuunnellut teinien puhuvan englantia. Monet heistäkin osaavat ääntää hyvin.
No miten nämä australialaiset lauloivat suomea? Taidat olla tyypillinen mamupatja, itsetunto nolla, pienet tisut, persjalkainen ja häppärit roikkuu polvissa. Hanki nyt hyvä ihminen kunnon koulutus, ammatti ja itsetunto, suahan pannaan perseeseen kun olet tollanen reppana.
"En vaan viitsi tälaisella palastalla hienostella - se jos jokin on junttiuden huippu!"
Aivan niin. Olet kyllä junttiuden huippu.
Ap, mitä itä-hellsinskiin kuuluu? Mistään muualta ei voi tulla noin saatana tyhmiä ja yksinkertaisia ihmisiä. Onko äiti haukkunut sua koko sun lapsuuden ja isää ei näkynyt vai miksi sulla on noin helvetin huono itsetunto? Onko miehet käyttäneet sua hyväksi, panneet perseeseen porukalla ja nauraneet räkäisesti? Nyt visvasyylä kaihertaa ja on paha mieli, töitä ei löydy kuin jostain homoisista kuppiloista.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2013 klo 01:05"]
Johan kalahti kalikka!
[/quote]
Joo tarjoilijaan ja mamupatjaan kalahtaa loppupeleissä aina kalikka, yleensä päähän.
Ap ei ole vissiin oikein matkustellut, tulee mieleen nimittäin montakin maata, missä ei oikeasti puhuta vieraita kieliä. Australiassakin olen käynyt, ja käsitykseni on kyllä se, ettei siellä kouluissa kauheasti opeteta kieliä.
Suomalaisten englanti nyt kuitenkin on viidenneksi parasta maailman ei-natiiveista.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2013 klo 00:21"]
Yhdessä pöydäs istui australialaisia ja ette arvaa miten he nauroivat kyyneleet silmissä joka kerta kun joku suomalainen meni laulamaan jotain englanniksi!
Siis ne aivan kiemurteli ja oli pudota tuoleilta!
[/quote]
Hauskaa että viihtyivät.
Kyllä mäkin olisin nauranu kun ne aussit olis laulanu suomeksi.... Huono provo ap
[quote author="Vierailija" time="29.06.2013 klo 08:54"]
Ap ei ole vissiin oikein matkustellut, tulee mieleen nimittäin montakin maata, missä ei oikeasti puhuta vieraita kieliä. Australiassakin olen käynyt, ja käsitykseni on kyllä se, ettei siellä kouluissa kauheasti opeteta kieliä.
[/quote] Jos kiina olisi maailmankieli niin miksi kiinalaisten pitaisi opetella muita kielia? Englanti nyt sattuu talla hetkella olevan se lingua franca, aikoinaan latinalla selvisi sivistyneissa piireissa.
Kylla englantia puhuvissa maissakin opiskellaan muita kielia, mutta ne ovat yleensa espanja, ranska ja latina.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2013 klo 09:10"]
[quote author="Vierailija" time="29.06.2013 klo 08:54"]
[/quote] Jos kiina olisi maailmankieli niin miksi kiinalaisten pitaisi opetella muita kielia? Englanti nyt sattuu talla hetkella olevan se lingua franca, aikoinaan latinalla selvisi sivistyneissa piireissa.
Kylla englantia puhuvissa maissakin opiskellaan muita kielia, mutta ne ovat yleensa espanja, ranska ja latina.
[/quote]
Opiskellaan, mutta opiskeleminen ja osaaminen ovat eri asioita. No, jos ei englanninkieliset maat kelpaa esimerkiksi, niin kielitaidon puutetta voi mennä ihastelemaan vaikkapa Italiaan. Suomea ei todellakaan kannata ottaa esimerkiksi kielitaidottomista ihmisistä, kun lähes kaikki osaavat englantia ja/tai ruotsia.
Ensinnäkin, kuinka humalassa ne laulaneet olivat? Minunkin ääntämykseni kuulostaa huonolta, jos olen juonut. Muuten enkku oli 10 ja enkun opettaja ihasteli ääntämystäni.
Oon matkustellut tässä elämässä PALJON, viimeiset 3 vuotta asunut Australiassa ja voin sen verran korjata sua että suomalaisten kielitaito on yleisesti todella hyvä verrattuna moneen muuhun kansaan. Esim. italialaiset, ranskalaiset, espanjalaiset, kiinalaiset, japanilaiset, venäläiset, korealaiset, meksikolaiset, brasilialaiset ja monen muun kansan edustajat eivät puhu englantia juuri yhtään. Ja englantia äidinkielenään puhuvat taas todella harvoin puhuvat mitään muuta kieltä. Jos ulkomaalainen yrittää puhua minulle suomea rohkaisen heitä yrittämään vaikka ääntämys meneekin väärin, sen sijaan että alkaisin nauramaan ja haukkuisin hänet juntiksi. Tuntuukin että ainoa juntti tässä tarinassasi olit sinä itse, mutta ehkä vuosien varrella vähän tulet kasvamaan kypsemmäksi.
Hyvin suomalaiset nuoret YouTubessa komentoi ulkomaalaisiin videoihin englanniksi. ,Tietenkään eivät osaa tehdä kansainväliset mitat täyttäviä videoita, vaan apinoivat jotain justimuksia, mutta pystyvät kuitenkin muiden videoihin heittämään läppää vieraalla kielellä.
Kylläpä harmittaisi olla vain yksikielinen... Miten sellasia edes pärjää tässä maailmassa?? Mieheni on ruotsalainen ja muuttanut minun takia tänne suomeen ja osaa sujuvasti englantia. Ärsyttää ku aina joudun tulkkamaan kaikille vain suomea osaaville kun ei edes viitsitä yrittää puhua englantia! En väitä että kaikki suomalaiset mutta näitä löytyy liikaa... Ja kyllä mieheni yrittää ainakin opetella suomea puhumista, ennen kuin joku alkaa siitä inisemään :D ja kyllä, ite puhun myös kolme kieltä. En olisi saanut edes työpaikkaani jos en osais muita kieliä kuin suomi.