Kyl suomalaiset on kielitaidottomia juntteja. Nuoretkin.
Siis just tulin töistä (tarjoilija).
Nuoria paljon, siis alle 30v, karaokeamassa.
Meille on palkattu töihin brittiläinen mies, joka siis puhuu vaan englantia.
N. 85% asiakkaista ei osaa laulaa englanniksi pätkän vertaa - ei vaikka ne hiton sanat on siellä ruudulla!
Yhdessä pöydäs istui australialaisia ja ette arvaa miten he nauroivat kyyneleet silmissä joka kerta kun joku suomalainen meni laulamaan jotain englanniksi!
Siis ne aivan kiemurteli ja oli pudota tuoleilta!
Suomalaisten englannin ääntämys on karmeeta kuunneltavaa, samoin sanojen osaaminen. Kyllä hävetti olla suomalainen.
Vaikka minä kyllä puhun sujuvasti suomea, ruotsia, englantia ja jopa saksaakin. Ja osaan taatusti lausua.
Hitto meillä kasvaa junttinuorisoa!
Kommentit (26)
Minä osaan kirjoittaa, lukea ja puhua englantia ihan kohtalaisesti, mutta laulaminen on ihan eri juttu. Se on paljon hankalampaa, koska en oikein osaa laulaa millään kielellä. Voiko tästä päätellä että minulla on huono kielitaito?
Mitä vi**ua sen pitäisi sinulle tai jollekin aussitollolle kuulua, miten maksava asiakas ääntää vieraita kieliä laulaessaan kaaraookkea?
I was in 3rd grade when I started to study English - and boy was it hard. I thought i'd never learn to speak/write english. Partly that is true - I never learned it from school. When I graduated my English number was 5, and I struggled to even introduce myself. My teachers had given up on me, partly becouse of my readingproblems.
In some point I understood that good english skills are key to wider world, if you know what I mean (though I've never been abroad). First I started to watch TV + movies without Finnish subtitles. Then I started to use internet mainly in English. Now I can proudly say that I've studied all by myself. I know that my skills aren't excellent or even good, but so what? I think speak and write understanble english.. Thats enough for me. If that isnt enough for some yokel waitress, thats fine with me. She's just a waitress.
Puis-je vous demander quelque chose à partir de cette charmante serveuse? Parlez-vous français? À mon avis, française va se moquer de vous si vous n'avez pas. ;)
no ei kyllä ole kielitaidotonta. Mene Ranskaan, Espanjaan tai Saksaan katsomaan niiden nuoria, siellä on paljon nuoria aikuisia jotka eivät ymmärrä sanaakaan englantia. Siis sanaakaan. Puhumattakaan siitä että kykenisivät keskustelemaan kielellä tai tekemään sillä töitä.
Vain Ruotsissa ja Norjassa olen tavannut yhtä kielitaitoisia nuoria kuin Suomessa. Mihin maihin ap mahtaa Suomen nyt rinnastaa kun ollaan niiin kielitadottomia?
Eniten tässä tarinassa nolottaa ne australialaiset. Vaan mitä heistä sanotaankaan.....Vahvistanee sitä käsitystä.
Ainakaan aussit eivät häpeä itseään ja toisiaan yhtä hanakasti ja perinpohjaisesti kuin suomalaiset, jotka on siihen kasvatettu.