Laihdutuksesta (tahdista ja miinuskalorien määrästä)
Olen 20-vuotias nainen, mität tällä hetkellä 166cm/53,5kg. Painoin maaliskuun alussa 65,5kg, eli painoa on lähtenyt vajaassa 3,5kk:ssa noin 12kg. Alkuun söin vähän enemmän (noin 1200-1500kcla/pvä), mutta toukokuussa miinuskaloreja on ollut päivittäin jopa 1300-1400. Harrastan lähinnä aerobista liikuntaa, kävelyä tunnin-pari päivässä sekä rankempaa kuutisen tuntia viikossa. Nyt viime viikkojen aikana olen syönyt melkein joka päivä alle 100kcal ja väsymys alkaa painaa. Ruuan määrän lisääminen tuntuu kuitenkin hurjalta. Syön jo melko isoja määriä, sillä kasviksia menee helposti yli kilo päivässä. Rasvat, viljat ja sokeri kuitenkin ahdistavat. Ruokavalioni koostuukin pääasiassa vihanneksista, marjoista, rahkasta, raejuustosta, vehnäleseistä sekä lisäproteiineista.
Miten saisin painonputoamisen jatkumaan? Pitäisikö syödä enemmän vai hidastuuko laihtuminen silloin ihan olemattomaan tahtiin? Vaikka miinuskaloreita on koko ajan enemmän, painonlasku on alkanut hidastua. Se ei tietenkään ole siksikään ihme, että pudotus on jo melko iso ja "helpot kilot" ovat lähteneet. Asiantuntijoita tai muita samantyyppisessä tilanteessa olevia? :)
Kommentit (33)
On totta, että voisin syödä monipuolisemmin. Listalta tosin uupuu ainakin soija (lihaa en syö, olen ollut kasvissyöjä vuosia). Otan mielelläni vastaan vinkkejä, mitä lisätä ruokavalioon varovasti ilman suurta ahdistusta. En halua lihoa, pari kiloa saisi vielä pudota ja sen jälkeen haluan pysyä siinä. En kuitenkaan tällaisella peruskulutuksella ja aiemmilla ruokamäärillä voi yhtäkkiä alkaa kiskoa 200kcal päivässä, muuten painan pian taas 65kiloa. :/
ap
Mutta ymmärrätkö sinä, että sulla jo ihan perus elintoiminnot kuluttaa 700-1000kcal ja sä syöt 100kcal? Terveellinen kalomäärä laihduttajalle on 1200-1700kcal liikunnan määrästä riippuen, monilla jopa vielä enemmän. Uskos nyt, että tuolla tahdilla saat sen sydänkohtauksen tai muuta yhtä vaarallista tapahtuu. Ihmisen aivot tarvitsee rasvaa, lihakset proteiinia ja hiilidydraattia. Lisäksi Keho tarvitsee vitamiineja, hiven- ja kivennäisaineita. Näitä et tällä hetkellä saa tod.näk. lainkaan ruokavaliostasi, ja vaikka saisitkin, osa niistä ei imeydy esim. rasvan puutteen vuoksi.
Sun ei nyt oikeasti auta muuta kuin nostaa ne kalorit ainakin vähintään 1200:aan, mielellään ylemmäs, muuten leikit vain terveydelläsi. Alipaino ei myöskään tee keholle hyvää, näytti se susta kuinka hyvältä tahansa.
Kokeile nostaa vaikka 10 kaloria päivässä sinne 200:n, ja sitten kun paino alkaa nousta niin lopetat ja pysyt siinä.
ahaa apua nyt ymmärrän ! :D tuon 100 pitäisi olla 1000! välillä olen syönyt vain 700kcal/pvä, mutta useimmiten 800-1000. olisiko 1000kcal vaje / pvä ok?
ap
Ahaa, no nyt pääsin kartalle =) Sulla on painoa lähtenyt jo sen verran, että hidastaisin joka tapauksessa nyt vauhtia ja nostaisin hieman kaloreita, ihan jo sun hyinvoinnin vuoksi. Syötkö muuten riittävän monipuolisesti? Anna tähän vaikka joku esimerkkipäivä niin katotaan vähän puuttuuko mitään oleellista. Voipi myös olla että aineenvaihdunta kaipaa pientä buustausta ja sun tarvis pitää vähän taukoa, ei kroppa jaksaa määräänsä pidemmälle noin pienillä kaloreilla. Aika rääkkiähän tuo on ollut kun ottaa sun liikunnat huomioon, kun tosiaan tuo 1000kcal menee elintoimintojen ylläpitoon pelkästään.
kiitos viestistä, 7 :)
tänään olen syönyt
aamupala klo 9:
maitorahka 150g, marjoja 50g, vehnälese 7g, mehukeitto 150g = 150kcal
välipala klo 11:
porkkana ja avomaankurkku = 25kcal
lounas klo 13:
salaatti (salaatti, kurkku, paprika, sipuli) 200g + 30g raejuustoa, 125g rahkaa + 100g marjoja = 170kcal
päivällinen klo 17:
kesäkeitto (parsa+kukkakaali, porkkana, herne, sipuli, kevytmaito), 50g raejuustoa, 100g salaatti (lounassalaatin loppuosa), vesimeloniviipale = 280kcal
välipala ennen treeniä klo 18:
omena, nektariini = 110kcal
iltapala:
kasviksia (porkkana, kaali, kesäkurpitsa, tomaatti) 350g, maustamaton jogurtti 50g, rasvattomat maissinaksut 15g, proteiinikeksejä (lese, protskujauhe, banaania, maapähkinävoita) = 270kcal
yhteensä noin 1000kcal. Protskuja 85g, hiilareita 140g ja rasvoja 11g. Peruspäivänä protskuja tulee yleensä 90-100g, hiilareita 120-130g ja rasvoja 15-20g. liikunnat mukaan laskien olen kuluttanut tänään arviolta 2300kcal.
miltä näyttää?
ottamatta kantaa siihen, tarvitseeko sun enää laihtua, pidä huolta itestäs! tarpeeksi ruokaa:)
[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 00:16"]
Ihmettelijä varmaan viittasi siihen, että kerroit syöneesi ennenkin hyvin samankaltaisesti, plus herkkuja päälle. Tämä tarkoittaisi sitä, että niitä herkkuja on täytynyt syödä todella paljon, jos oikean ruuan määrä on ollut aiemminkin yhtä pieni.
[/quote]
toisaalta jos jättää joka päivä pois esim. kolme leipää päällisineen, pari hedelmää, 20g suklaata ja kaksi lasia maitoa, tulee miinusta jo 750kcal.. kun jättää jostain ateriasta vielä hiilari- ja rasvapitoista pois ja vähentää paistorasvaa, ollaan jo 1000kcal miinuksella.
Niin ja kun jättää kaiken muunkin pois, laihtuu takuuvarmasti. Kamala ketju, anorektikot neuvovat toisiaan. Ap parka, toivottavasti osaat hakea apua oikeista paikoista, aloittaen mielenterveystoimistosta. T. Entisen anorektikon sisar, tuosta Se siskonkin alamäki alkoi.
eihän täällä oikeestaan kukaan ap:ta kannusta enää laihduttamaan. yritetään yhdessä auttaa ap:ta syömään terveellisesti ja pysymään järjissään:)
Lisäisin myös vähitellen hiilareita mukaan, vähän puuroa aamulla ja pala leipää päivällä. Proteiinia voit myös pikkuisen lisätä. Ala vaikka mielummin kasvattaa lihasmassaa. Tai pidä ainakin tauko laihdutuksessa. Painon pudotus noin lähellä alipainon rajaa on todella tarkkaa työtä. Sä et halua sotkea nälkä kylläisyys tuntemusta loppuelämäksi. Tai kadottaa lihasmassaa ja haurastuttaa luita.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2013 klo 01:53"]
tänään olen syönyt
aamupala klo 9:
välipala klo 11:
lounas klo 13:
salaatti (salaatti, kurkku, paprika, sipuli) 200g + 30g raejuustoa, 125g rahkaa + 100g marjoja = 170kcal
päivällinen klo 17:
kesäkeitto (parsa+kukkakaali, porkkana, herne, sipuli, kevytmaito), 50g raejuustoa, 100g salaatti (lounassalaatin loppuosa), vesimeloniviipale = 280kcal
iltapala:
kasviksia (porkkana, kaali, kesäkurpitsa, tomaatti) 350g, maustamaton jogurtti 50g, rasvattomat maissinaksut 15g, proteiinikeksejä (lese, protskujauhe, banaania, maapähkinävoita) = 270kcal
yhteensä noin 1000kcal. Protskuja 85g, hiilareita 140g ja rasvoja 11g. Peruspäivänä protskuja tulee yleensä 90-100g, hiilareita 120-130g ja rasvoja 15-20g. liikunnat mukaan laskien olen kuluttanut tänään arviolta 2300kcal.
miltä näyttää?
[/quote]
En söisi tuollaista koska vähillä kaloreilla ei tarvitse silti kärsiä. Nythän tuo on silkkaa kärsimystä selvästikin!! Kalorilukemasi eivät myöskään ole todellisia ja vain sinnepäin anteeksi nyt vain mutta niin se on.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 22:23"]
Lisäisin myös vähitellen hiilareita mukaan, vähän puuroa aamulla ja pala leipää päivällä. Proteiinia voit myös pikkuisen lisätä. Ala vaikka mielummin kasvattaa lihasmassaa. Tai pidä ainakin tauko laihdutuksessa. Painon pudotus noin lähellä alipainon rajaa on todella tarkkaa työtä. Sä et halua sotkea nälkä kylläisyys tuntemusta loppuelämäksi. Tai kadottaa lihasmassaa ja haurastuttaa luita.
[/quote]
140g hiilareita on oikein hyvä määrä jo. Ei sitä väkisin tarvitse lisätä. Mutta esimerkiksi pähkinöistä saa hyvää rasvaa. Tuo kalorimäärä on aika alhainen, 1200kcal minimissään on laskettu, että tarvitsee syödä jotta saa kaikki vitamiinit yms. Mielestäni ap:n ei tarvitsisi enää laihduttaa, voisi olla hyvä aika lopettaa painonpudotus ja hieman totuttaa silmää siihen mitä peilissä on, voi olla että ei aina hiffaa miltä oikeasti näyttää jos paino putoaa nopeasti/paljon.
Tuosta ei ikimaailmassa tule hiilareita 120 grammaa. Nektariini ja omena ovat ainoat todelliset hiilarilähteet ja niiden hiilarit kulutat kävelemällä portaat ylös.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 22:28"]
tänään olen syönyt
aamupala klo 9:
välipala klo 11:
lounas klo 13:
päivällinen klo 17:
iltapala:
miltä näyttää?
[/quote]
En söisi tuollaista koska vähillä kaloreilla ei tarvitse silti kärsiä. Nythän tuo on silkkaa kärsimystä selvästikin!! Kalorilukemasi eivät myöskään ole todellisia ja vain sinnepäin anteeksi nyt vain mutta niin se on.
[/quote]
miten sä söisit samat kalorit? on ne aika tarkkaan laskettu, tuohon tietty pyöristetty, mutta punnitsen kaikki ruokani ja olen kyllä hyvin perillä ruokien sisällöistä. teen myös itse kaikki ruokani. tuossa "valmista" oli mehukeitto, protskujauhe ja nuo vauvojen maissinaksut.
ap
[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 22:34"]
[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 22:28"]
tänään olen syönyt
aamupala klo 9:
välipala klo 11:
lounas klo 13:
päivällinen klo 17:
iltapala:
miltä näyttää?
[/quote]
[/quote]
miten sä söisit samat kalorit? on ne aika tarkkaan laskettu, tuohon tietty pyöristetty, mutta punnitsen kaikki ruokani ja olen kyllä hyvin perillä ruokien sisällöistä. teen myös itse kaikki ruokani. tuossa "valmista" oli mehukeitto, protskujauhe ja nuo vauvojen maissinaksut.
ap
[/quote]
tuona päivänä on tullut hiilareita jonkun verran maissinaksuista ja tuleehan niitä jo vihanneksista (joskin suosin proteiinipitoisimpia, esim. parsakaali ja sienet, mutta totta kai joka päivä menee esim. perussalaattia) tuollaisina määrinä jonkun verran. onko 130-150g hiilareita ok? no paljonko rasvoja todella pitäisi saada, jos syö esim. 1300kcal/pvä?
koska alipainoon ei tosiaan ihan kamalan montaa kiloa ole, pelkään, että kroppa "puolustautuu" ja alkaa nostaa painoa tai ei ainakaan laske. :/ vaikka se olisi kyllä fyysikan lakien vastaista.. haluaisiko "ravitsemusterapeutti" tai joku muu ravitsemukseen perehtynyt tehdä mulle vaikka kolmen päivän (tai päivänkin) ravinto-ohjelman mun toiveita mukaillen? näkisin siinä mielelläni runsaasti proteiineja, paljon erilaisia kasviksia ja täysjyvää. maltillisesti rasvoja ja mahdollisimman vähän sokeria sekä mahdollisimman vähän prosessoitua ruokaa! :) tuntuu, että mun syömiskäsitys on tosiaan vähän vinksallaan:( ennen kaikkea haluan olla hoikka, voida hyvin ja syödä terveellisesti hyvällä omallatunnolla.
ap
ap
Musta tää on jo sairasta. Ei ole tervettä punnita ruokiaan, koko elämän ei kuulu pyöriä ruuan ympärillä.
joo kyllä mustakin tuntuu, ettei ole ihan tervettä.. pelkään vaan lihomista ja kontrollin menettämistä sitä myötä. mut auttakaa mua tekemällä terve ateriamalli ja tsemppaamalla:)
ap
Onko tämä vitsi?
Jos ei ole, lopeta se laihduttaminen. Tuo sun touhu on vaarallista, sairasta ja jos sulla ei vielä ole syömishäiriötä niin hyvässä alussa olet jo. Lopeta tuo pelleily ennen kuin on liian myöhäistä. Altistat itsesi sydänkohtaukselle, osteoporoosille yms. Todennäköisesti kärsit myös jo vakavista puutostiloista jotka vaurioittaa sun kehoa, etenkin lihaksia, sisäelimiä ja aivoja. Alat myös olla alipainon rajoilla painoindeksin puolesta.