Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi olen ennen kuukautisia aina niin kamala hirviö?

Vierailija
28.06.2013 |

Nytkin varmaan meni välit kavereihin, kun kiukuttelin ja vittuilin heille kuin heikkopäinen. Piti viettää mukava juhannus porukalla mökillä, mutta se meni pilalle minun takiani. Mulla oli koko ajan paha mieli jostakin selittämättömästä syystä (tai no menkat ja hormonitoimintahan siihen oli syynä) ja olin ihan kamala. Mua hävetti olla niin kiukkuinen, mutta en osannut lopettaa riidan haastamista. Kun mulle huomautettiin asiasta, niin se vain lietsoi käytöstäni.

Kuukautiset alkoi maanantaina ja nyt loppuviikosta olen leppynyt taas omaksi itsekseni. Hävettää ihan kamalasti. Olin niin kuin pahainen teini. Onko enää edes normaalia, että pimahtaa ihan täysin menkkojen takia? Kiukutteletteko te muut koko ajan? Ja mikä siinä on evoluution kannalta se pointti, että naisen pitää olla niin äreä menkkojen aikaan?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä just pilasin miehen ja lasten parin päivän huvipuistoreissun noilla pms- oireillani. Mä oon ihan sekasi päästäni noin viikon ennen menkkoja ja voisin syödä suklaata kilotolkulla.

Kaikki vituttaa, siivoan koko ajan, mietin vaan että jätän miehen ja lapset ja lähden kävelee ku kaikki mitä ne tekee tai sanoo saa mut raivoamaan. Tiedostan tän kans itse, mutta en silti voi vaikuttaa käytökseeni. Myös itsetuhoisia ajatuksia käy päässä.

Sitten taas kolme viikkoa menee ihan normaalisti. Mies on maailman ihanin ja lapsetkin on niin sulosia...

Vierailija
2/30 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisköhän teljetä itseni neljän seinän sisään muutamaksi päiväksi aina ennen menkkoja? Olla käymättä töissä tai yhtään missään, koska näköjään oon vaaraksi ihmisille ja rikon kaikki ihmissuhteeni kiukuttelullani.

Anteeksi pitäisi pyytää, mutta en todellakaan voi sanoa, että pms-oireilusta se johtui. Toisaalta taas kuulostan kamalan tasapainottomalta, jos sanon, etten oikein itsekään tiedä, miksi kiukuttelin. Annoin tosiaankin tulla oikein täyslaidallisen, haukuin kaiken ulkonäöstä lähtien ja syyllistin vielä muita käytöksestäni. Alkoholi ja väsymys varmaan vielä pahensi käytöstäni. En siis ihmettele yhtään, jos kaverit ei enää halua olla enää ikinätekemisissä kanssani.

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 21:17"]

Mulla on ennemminkin ennen menkkoja masennusta. Joillain naisilla hormonien aiheuttamat mielialojen vaihtelut voivat olla niin vakavia, että heille määrätään masennuslääkkeitä tietyksi aikaa kiertoa.

Kokeile, auttaisiko sinua, jos söisit jotain voimakasta b-vitamiinivalmistetta? Minusta tuntuu, että nykyään sen ansiosta olen paljon normaalimpi. Aiemmin käyttäydyin ajoittain jopa itsetuhoisesti kun ahdistus ja masennus oli niin pahaa. Kun menkat sitten alkoivat, se katosi ja olin taas ihan normaali. Nykyään olen enää hiukan alakuloinen ja liikutusherkkä muutaman päivän, ei mitään sellaista kamalaa kuin ennen. Ellei tuo b-vitamiini olisi auttanut, olisin varmasti yrittänyt hakea jotain muuta apua. Vaikka tiesin, että masennukseni johtuu hormoneista ja menee aina ohi, ei se vähentänyt yhtään sitä paskaa fiilistä ja vaikeuksia, joita se aiheutti muuhun elämääni.

Odotan vaan kauhulla, miten pahasti mun pää sekoaa, jos joskus onnistun tulemaan raskaaksi...

[/quote]

Pitää kokeilla tuota b-vitamiinia. Kiitti vinkistä. :)

-ap

Vierailija
4/30 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kokeilla ihan siksikin, että jos sulla alkoholi pahentaa oireita, voi hyvinkin olla että se auttaisi sua. Alkoholi nimittäin lisää joidenkin b-vitamiinien kulutusta.

Toivottavasti saat apua, tiedän mistä puhut ja toi on ihan kamalaa!

Vierailija
5/30 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi kysymys ap:lle ja teille muillekin jotka oireilette: Syöttekö e-pillereitä tai onko käytössä jokin muu hormonaalinen ehkäisy?

Vierailija
6/30 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole ollut käytössä hormonaalista ehkäisyä. Puoli vuotta käytin, sinä aikana tuo pms-ahdistus yltyi paniikkikohtauksiksi asti (joita muuten en ollut ikinä saanut) ja olin aivan toimintakyvytön, sen pidempään en uskaltanut hormoniehkäisyä enää kokeillakaan. Hormoniehkäisy siis teki ainakin musta aivan sekopään, mutta sen lopettaminenkaan ei täysin vienyt ongelmaa. Ja kun olo oli tuo, ei todellakaan tehnyt mieli alkaa kokeilla eri pillerimerkkejä, josko joku muu sopisi paremmin.

t: 2

Vierailija
7/30 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 21:38"]

Pitäisköhän teljetä itseni neljän seinän sisään muutamaksi päiväksi aina ennen menkkoja? Olla käymättä töissä tai yhtään missään, koska näköjään oon vaaraksi ihmisille ja rikon kaikki ihmissuhteeni kiukuttelullani.

Anteeksi pitäisi pyytää, mutta en todellakaan voi sanoa, että pms-oireilusta se johtui. Toisaalta taas kuulostan kamalan tasapainottomalta, jos sanon, etten oikein itsekään tiedä, miksi kiukuttelin. Annoin tosiaankin tulla oikein täyslaidallisen, haukuin kaiken ulkonäöstä lähtien ja syyllistin vielä muita käytöksestäni. Alkoholi ja väsymys varmaan vielä pahensi käytöstäni. En siis ihmettele yhtään, jos kaverit ei enää halua olla enää ikinätekemisissä kanssani.

-ap

[/quote]

Ei heru ymmärrystä tuollaiselle. Sä olet aikuinen nainen, oletan, ja suomeksi sanottuna sun pitää nyt opetella pitämään pääsi kiinni. Hillitsemään itseäsi. Kärsin itsekin pms-oireista, siis tosi paljonkin, joten tiedän kyllä tasan miten ikävää se on. Siltikään sillä ei voi ihan mitä tahansa paskaa käytöstä oikeuttaa. Kyllä sun täytyy olla keskimääräistä vittumaisempi ihminen ihan muutenkin, ja pms on sulle nyt vain näppärä ja valheellinen tekosyy.

Vierailija
8/30 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 22:04"]

Yksi kysymys ap:lle ja teille muillekin jotka oireilette: Syöttekö e-pillereitä tai onko käytössä jokin muu hormonaalinen ehkäisy?

[/quote]

En syö, enkä varmasti uskalla kokeillakaan. Uskoisin, että keinotekoiset hormonit pahentaisi asiaa ja minusta tulisi vielä kiukkuisempi ja olisin sitä vieläpä koko ajan.

Vierailija
9/30 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö B-vitamiini olla mitä B:tä?

Onko väliä? Eli esim. B6 tai B12 ?

Vierailija
10/30 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 22:20"]

-ap

[/quote]

Ei heru ymmärrystä tuollaiselle. Sä olet aikuinen nainen, oletan, ja suomeksi sanottuna sun pitää nyt opetella pitämään pääsi kiinni. Hillitsemään itseäsi. Kärsin itsekin pms-oireista, siis tosi paljonkin, joten tiedän kyllä tasan miten ikävää se on. Siltikään sillä ei voi ihan mitä tahansa paskaa käytöstä oikeuttaa. Kyllä sun täytyy olla keskimääräistä vittumaisempi ihminen ihan muutenkin, ja pms on sulle nyt vain näppärä ja valheellinen tekosyy.

[/quote]

Jännästi nuo kiukuttelukohtaukset vaan aina ajoittuu just ennen menkkoja, jos pms onkin vain tekosyy. Kumma sattuma.

-ap

Vierailija
11/30 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Estrogeenin tuotanto romahtaa.Pms oireet pahenee, kun ikää tulee lisää. Mulla ei ollut oireita nuorena. Nyt olen 48v. ja on masennusta,itkuisuutta,ärtyneisyyttä ja halua eristäytyä yksinäisyyteen. Mulla ei ole vielä vaihdevuosia, on testattu. Kuukautisten alkaessa virtaa taas estrogeeni.  Vältä sosiaalisia kontakteja ennen menkkoja. Kokeile b 6 vitamiiniä.

Vierailija
12/30 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, se b-vitamiini isoina annoksina voi auttaa (oliko se tärkein b6 vai b12, googlaamalla löytyy) MUTTA ei saa syödä isoina kovin pitkään, vaan vaikka aina viikko ennen menkkoja isompaa satsia ja sit normirajoissa. Ja kun helpottaa ni ottaa vaan suositellut. Munkin pitää taas aloittaa, oon unohtanu itekki. 

Mä olen kans aivan raivo/masis jne. Toi kuuri auttoi aikoinaan selkeesti, hitto kun aina unohtaa sitten syödä noita!

Ja joku pelkäs mitä tapahtuu jos/kun raskautuu - mulle se oli ihaninta aikaa ikunaan. Olin seesteisempi kuin koskaan koko raskausajan :) eli on kai jotain estrogeenijuttuja kuitenkin.

Vierailija
13/30 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

-ap

[/quote]

[/quote]

Sä ET selkeesto tiedä mitä on kun tuntuu ettei oo oma ittensä eikä voi hallita/hillitä itteensä! Se on ihan perkeleestä! Ja tasan pms-juttuja!

Vierailija
14/30 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

-ap

[/quote]

[/quote]

Sä ET selkeesto tiedä mitä on kun tuntuu ettei oo oma ittensä eikä voi hallita/hillitä itteensä! Se on ihan perkeleestä! Ja tasan pms-juttuja!

Vierailija
15/30 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 22:29"]

Estrogeenin tuotanto romahtaa.Pms oireet pahenee, kun ikää tulee lisää. Mulla ei ollut oireita nuorena. Nyt olen 48v. ja on masennusta,itkuisuutta,ärtyneisyyttä ja halua eristäytyä yksinäisyyteen. Mulla ei ole vielä vaihdevuosia, on testattu. Kuukautisten alkaessa virtaa taas estrogeeni.  Vältä sosiaalisia kontakteja ennen menkkoja. Kokeile b 6 vitamiiniä.

[/quote]

Mä olen vasta 26-vuotias, joten ei mulla estrogeenin tuotantokaan ole romahtanut. Minkähänlainen olen sitten sinun iässäsi, jos nytkin olen jo tällainen...

-ap

Vierailija
16/30 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on b 6 ja auttaa mielialaan. Oireet pahenee, kun ikää tulee lisää, kun estrogeeni vähenee kokoajan. Mulla alko kunnon oireilu vasta yli 40v. joten AP olet aika liemessä, kun vanhenet. Itse otan estrogeenin heti käyttöön, kun vaihtarit alkaa. Eräs tuttava sanoi ettei lopeta esttogeeniä koskaan. Käy tansseissa ja miehissä. 13

Vierailija
17/30 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

-ap

[/quote]

[/quote]

Terveisiä porvooseen

Vierailija
18/30 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Annoin tosiaankin tulla oikein täyslaidallisen, haukuin kaiken ulkonäöstä lähtien ja syyllistin vielä muita käytöksestäni."

Siis oikeasti; mitenkä tällaiselle käytökselle, josta puuttuu alkeellisinkin peruskunnioitus toisia ihmisiä kohtaan, satelee ymmärrystä noinkin paljon? En väittänyt etteikö pms vaikuttaisi, ja kuten sanoin, mulla itselläni on myös harmia voimakkaista oireista, mutta ethän sä voi olla noin täysin vastuuton siinä kohtaa että "mutkun pms se oli, en minä." Siis jollet sä pysty olemaan alkeellisestikaan ihmisiksi, niin telkeä itsesi niinä päivinä vaikka jonnekin varastoon. Ja sitten vielä menet ja kittaat alkoholia, vaikka tiedät varmasti mitä tuleman pitää. Onneksi ei olla kavereita! Jäisi tasan viimeiseksi tapaamiskerraksi, mikäli tulisit mun juhliin käyttäytymään noin.

Vierailija
19/30 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ap i feel you! Mulla on ollut sama ongelma iät ja ajat. Enkä tiedä vieläkään mikä auttaisi.

Mene gynelle. Mulle määräsi niitä Yasmine pillereitä, joita en ole kuitenkaan uskaltanut käyttää, veritulppa vaaran vuoksi. Vähän aikaa kyllä käytin ja musta tuntu, että ne ehkä auttoikin hieman. En kuitenkaan voi varmana sanoa, koska testaus loppui lyhyeen.

Minulla ei onneksi mene niin pitkälle, että ystäviin olisi mennyt välit. Mutta mies saa kyllä osansa pms-oireistani. Onneksi mies tietää tästä ja naureskelee vain, että osaa noina aikoina olla ihan hiljaa vaan ja nyökkäillä myöntävästi kaikkeen. Ei siis lähde mun haastamiseen mukaan.

Mutta harrasta liikuntaa ja älä juo alkoholia. Pyri pysyttelemään sisätiloissa ja välttelemään ihmiskontakteja viikkoa ennen kuukautisia.

Mä niin tiedän, että noita oireita ei voi vain hillitä kun ne tulee. Ne vaan tulee. Ja yllättäen ihan puskan takaa. Eikä mua auta yhtään se, että en ole pitänyt koskaan kirjaa kuukautisistani, jolloin en osaa aina oikein varautua.

Mutta tosiaan saatan loukkaantua ihan pienistä ym. masentua yhtäkkiä ihan syvimpään pimeimpään masennukseen yhdeksi päiväksi kokonaan ja BING -seuraavana päivänä alkaa kuukautiset.

Jos jollakin on joku tieto tästä vaivasta, niin otan ilomielin kaikki hyvät neuvot vastaan. Ikävää, jos tämä vaiva on näin laaja ja niin monen ihmisen tiedossa. Niin miksi siihen ei voi saada jotain merkittävää apua? Olisihan se jo monen työpaikan ja koko yhteiskunnankin kannalta järkevää, jos naisille annettaisiin mahdollisuus SEESTEISEMPÄÄN elämään.

Vierailija
20/30 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 22:44"]

-ap

[/quote]

[/quote]

Terveisiä porvooseen

[/quote]

Ap ei valitettavasti ole provo, jos sitä meinaat. Olisikin. Olisi niin paljon helpompaa, jos selviäisi menkoista lievillä mielialan vaihteluilla.

-ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kolme