Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi miehen sukunimen ottamista perustellaan usein sillä

Vierailija
28.06.2013 |

että sitten on koko perheellä sama nimi? Miksei vaihtoehtona ole naisen nimen ottaminen? En käsitä. Luin juuri erään blogin kommenttiboksia, jossa keskusteltiin kyseisestä aiheesta. Moni kertoi ottaneensa miehen nimen, koska heille on tärkeää, että koko perheellä on sitten sama nimi. Avatkaas nyt vähän. Vai onko kyse vain siitä, että miehet eivät suostu ottamaan vaimonsa nimeä?

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 18:11"]

[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 15:04"]

että sitten on koko perheellä sama nimi? Miksei vaihtoehtona ole naisen nimen ottaminen? En käsitä. Luin juuri erään blogin kommenttiboksia, jossa keskusteltiin kyseisestä aiheesta. Moni kertoi ottaneensa miehen nimen, koska heille on tärkeää, että koko perheellä on sitten sama nimi. Avatkaas nyt vähän. Vai onko kyse vain siitä, että miehet eivät suostu ottamaan vaimonsa nimeä?

[/quote]

Etkö näe todella mitään omituista siinä että perheellänne olisi isäsi sukunimi:D

[/quote]

Häh? Mitä outoa siinä olisi? Ja mitä jos minulla olisi äitini nimi, olisiko se sitten sinusta vähemmän outoa? Ja nythän tilanne on se, että meidän perheessä yhdellä on miehen nimi ja kahdella minun nimi. Kauhistus.

Vierailija
42/58 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kyllä keskusteltiin mun nimen ottamisesta yhteiseksi sukunimeksi (mulle oli selvää, että joka tapauksessa säilytän sen jotenkin, edes kaikkien AV-mammojen inhoamassa yhdistelmänimessä), mutta päädyttiin miehen nimeen, koska hänellä on omaa nimeään kantava yritys ja lisäksi hän olisi minun nimeni otettuaan ollut erään lähisukulaiseni täyskaima, mikä olisi ainakin musta ollut jotenkin vaivalloista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 18:11"]

[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 15:04"]

[/quote]

Etkö näe todella mitään omituista siinä että perheellänne olisi isäsi sukunimi:D

[/quote]

En ole alkuperäisen viestin kirjoittaja, mutta ihan yhtä paljon minun sukunimeni on isäni sukunimi kuin mieheni sukunimi on hänen isänsä nimi. Että jos nyt on pakko valita kenen isän sukunimi valitaan, niin läheisemmäksi minä koen oman isäni kuin appiukkoni. Miksi ottaisin appiukkoni nimen, en kai minä häntä ole naimassa?

Vierailija
44/58 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaksiosainen etu- ja sukunimi.

Syy: mieheni nimi on ruotsinkielinen ja haluan tulla kohdelluksi suomenkielisenä. Toinen syy: mieheni isällä oli  äitinsä sukunimi, eli ei nimi ole edes normaalisti kulkenut.

Mieheni olisi varmaan suostunut yhteiseen mun sukunimeeni, mutten sitten viitsinyt pyytää, kun helpompi oli näin.

Vierailija
45/58 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä otan itselleni sen paljon parjatun yhdistelmäsukunimen 50 vuotislahjaksi itselleni. Otin aikoinaan pelkän mieheni nimen kun etunimeni on jo kaksiosainen. Mitä siitä vaikka nimestäni tulee sitten varsinainen nimihirviö. Onpahan ainakin uniikki ja siinä on mulle kaikki tärkeät nimet.

Vierailija
46/58 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääni aidolle valinnanvapaudelle täältä. Mulla (ja koko perheellä) on miehen sukunimi, koska tykkään siitä enemmän kuin omastani. Kaksoisnimi olis mulle ollut huonoin vaihtoehto pituutensa vuoksi.

Voishan sitä vaihtaa perinteisin menoin sukunimeksi talon nimen. Se vaihtuis sit aina kun muuuttuisi kun kotikinmuuttuis, saatais heti kunnon statuspäivitys aikaiseksi. Ja olisihan se hieno sanoa, että minä en ole enää "Minna Vuokrasauma" vaan "Minna Kulosaarenrantapuistikko"

Vierailija
47/58 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainakaan minun mieheni ei olisi suostunut vaihtamaan nimeään. Minä taas vaihdoin ihan mielelläni, joten ei asiasta tarvinnut vääntää. Jos olisin tahtonut pitää tyttönimeni, niin ei miehellä olisi ollut mitään sitäkään vastaan. Minusta on hyvä, että voi valita, minulle tämä ei ole ollut mikään iso kysymys.

Vierailija
48/58 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä otin mieheni sukunimen ihan vain siitä syystä, et lapsilla tuo nimi jo oli. nyt on koko perheellä yhteinen nimi :) 

Vierailija
49/58 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mä itse ainakin halusin että lapset kastetaan isän nimelle. Ja kun sitten parin lapsen jälkeen menimme naimisiin, olisi ollut aika älytöntä alkaa vaihdattaa kolmen ihmisen nimeä siksi, että minä olin se, joka halusi yhteistä nimeä. Kyllä se minusta oli fiksumpaa, että minä sen nimen vaihdan.

Vierailija
50/58 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä otin mieheni nimen, koska se nyt oli vaan itsestäänselvää. Ihan niinkuin sekin, että menimme naimisiin ennen lasten hankkimista. Kuten myös se, että lapsemme kastettiin.

Me nyt vaan ollaan tämmösiä perinteissäroikkujia, toimimme kuten vanhempamme ja isovanhempamme ja sisaruksemme ja muut tuttumme toimivat. Emme jaksa ajatella omilla aivoillamme, varsinkin kun silloinkin todennäköisesti toimisimme ihan samalla tavalla.

Vierailija
51/58 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä otin mieheni nimen seuraavista syistä:

1. En ole missään tekemisissäni nk. isäni kanssa. Hän inhoaa minua ja minä häntä.

2. Mieheni nimi sopii "pehmeään" etunimeeni paremmin, kuin tyttönimeni.

3. En olisi missään tapauksessa halunnut, että mieheni ottaisi minun tyttönimeni, koska itsekin sitä inhoan. 

4. Postiluukussa lukee yksi nimi. Meidän perhe on yhtä sukunimeä myöten =)

Vierailija
52/58 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli molemmilla äärimmäisen tavalliset Virtanen-Lahtinen-tyyppiset nimet. Miehen nimi oli hiukan napakampi lausua. Mitään isompia intohimoja ei kummallakaan liittynyt nimiasioihin. Mutta Se on kyllä sanottava, että Appi olis suuttunut julmetusti, jos mieheni olisi nimensä vaihtanut.

Vierailija
53/58 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 15:16"]

Ennen naisia pakotettiin/painostettiin valitsemaan miehen nimi. Sitten tuli tasa-arvo ja nyt naisia painostetaan pitämään oma nimensä tai jopa painostamaan miestään vaihtamaan nimeä. Edelleenkään nainen ei saa itse päättää nimeään, siitä on jotenkin tilivelvollinen kaikille ja varsinkin jos menet miehen nimen ottamaan niin olet luopio ja petturi.

Mitäs jos naiset sais kerrankin ihan itse valita sen nimensä, ilman että sitä paheksutaan ja sitä pitää selitellä? Eletään nyt sentään kuitenkin jo vuodessa 2013. Eikä se nyt kuitenkaan ole kuin sukunimi. Eikä muuten se tyttönimikään ole naisen oma nimi, joku muu senkin on aikanaan valinnut.

[/quote]

Kuka painostaa? Itse en ainakaan ole koskaan kuullut kenenkään käskyttävän muita pitämään tyttönimensä. Sen sijaan olen huomannut, että monesti miehen nimen ottamista itsestäänselvyytenä pitäviä naisia pidetään hieman yksinkertaisina ja vanhoillisina.

Miksei muuten tyttönimi muka ole oma nimi? Kun sitä ei ole itse valinnut?! No aika harva on valinnut etunimeäänkään, eikö sekään ole sitten oikeasti oma nimi?

Vierailija
54/58 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 19:21"]

No, mä itse ainakin halusin että lapset kastetaan isän nimelle. Ja kun sitten parin lapsen jälkeen menimme naimisiin, olisi ollut aika älytöntä alkaa vaihdattaa kolmen ihmisen nimeä siksi, että minä olin se, joka halusi yhteistä nimeä. Kyllä se minusta oli fiksumpaa, että minä sen nimen vaihdan.

[/quote]

Miksi halusit että lapset kastetaan isän nimelle? Mä ainakin halusin ne omalle nimelleni, koska olen ne kantanut ja synnyttänyt. Jos vain yhden nimi näkyy niiden nimessä, niin totisesti se on mun.

Vierailija
55/58 |
29.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 20:06"]

Kuka painostaa? Itse en ainakaan ole koskaan kuullut kenenkään käskyttävän muita pitämään tyttönimensä. Sen sijaan olen huomannut, että monesti miehen nimen ottamista itsestäänselvyytenä pitäviä naisia pidetään hieman yksinkertaisina ja vanhoillisina.

Miksei muuten tyttönimi muka ole oma nimi? Kun sitä ei ole itse valinnut?! No aika harva on valinnut etunimeäänkään, eikö sekään ole sitten oikeasti oma nimi?

[/quote]

No just tällainen on minustakin sitä painostusta. Eikö se ole hyvä, että valinnan saa tehdä ihan vapaasti?

Vierailija
56/58 |
29.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse otin mieheni nimen pohdonnan jälkeen jo toistamiseen. Ensimmäisellä kerralla syyt olivat juurikin näitä perheelle yhteinen nimi, enkä toisaalta tykännyt omasta nimestäni. Eron jälkeen pidin miehen nimen, koska lapsetkin olivat sillä nimellä.

Toisella kertaa otin miehen nimen, koska en pidä tyttönimestäni edelleenkään, eikä ole mitään järkeä olla yhden kanssa naimisissa toisen sukunimellä. Yhteistä nimeä ei perheelle kyllä saatu, koska edellisen liiton lapset ovat isänsä sukunimellä.

Vierailija
57/58 |
29.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 20:14"]

[/quote]

Miksi halusit että lapset kastetaan isän nimelle? Mä ainakin halusin ne omalle nimelleni, koska olen ne kantanut ja synnyttänyt. Jos vain yhden nimi näkyy niiden nimessä, niin totisesti se on mun.

[/quote]

Olisko tässä sukunimiasiassa sellainenkin pieni pohjavire, että kun lapsilla on isän nimi niin samalla todistellaan, että juu "isälleen" ovat ;)

Vierailija
58/58 |
29.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 20:14"]

[/quote]

[/quote] Niin, tässä taas astuu kuvaan se, että yksi nimi perheellä vaan on niin kätevä. Meillä joustavin eli minä vaihtoi. Olisin saanut apen kaunat niskssni loppielämäksi, jos olisin "vaatinut" mieheltä sitä.

Joissakin maissa muuten on paljon helpompi saada muuttoasiakirjat, työluvat jne. kuntoon jos on naimisissa ja sama nimi kuin puolisolla. USAssa vaimo voi valita yhdysnimen niin, että pudottaa toisen etunimen pois ja lisää etu- ja sukunimensä perään miehen nimen, vrt. Hillary Rodham Clinton. Mutta jotenkin ne nimet kuulostaa paljon paremmilta kuin Kaisukatariina Töttötöinen Tättäräinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kahdeksan