Huh, olipa rahastojeni arvo romahtanut!
Yksi oli enää reilummasti plussalla, toinen juuri ja juuri, loput jo miinuksella.
Hiukan puhallutti, mutta onneksi sijoitan vain sen verran mitä minulla on varaa hävitä.
Kuukausi sitten kun viimeksi kävin osuuksia ostamassa oli kaikki plussalla.
Ja toisaalta kun nyt olen vain ostamassa on heikko kurssi vain hyvästä, viiden vuoden kuluessa aion tehdä ihan kivan tilin noilla.
Mutta oli kiva yllätys kun olen tehnyt säästöpossusopparin pankin kanssa ja jokaisesta kortin höyläyksestä pyöristetään summa seuraavaan viiteen euroon ja erotus menee toiselle tilille säästöön. Nyt tuolla säästötillä alkaa olla kolmen kuukauden nettopalkka (600€ vaille) joka jokaisella tulisi olla säästössä vähintään.
Olen nyt pari vuotta ollut taas työelämässä kuuden kotiäitivuoden jälkeen, jolloin kului tehokkaasti kaikki säästöt. Nyt parissa vuodessa olen saanut haalittua 14.000€ säästöön ja olen vielä matalapalkka-alalla (kaupan kassa). Eikä me ollaan mitenkään kituliaasti eletty, tehty vuoden sisällä 2 ulkomaanmatkaakin.
Kommentit (27)
[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 23:39"]
Mihin kannattais sijoittaa jos on laittaa 50€/kk ja on Urpo joka ei tajuu näistä asioista mitään? Kiinnostais silti. :D
[/quote]Riippuu sijoitushorisontista. Jos olet nuori ja koko elämän ajaksi säästät niin mikset alkaisi kerätä osakesalkkua. Yksi ostos maksaa vain 7 euroa, eli 43 eurolla saisit aina osakkeita. Valitset vaikka 10-20 yhtiötä ja alat ostaa.
Jäin miettimään tätä "Sell in May and go away; don't come back till St Leger Day"
Ymmärrän tuon miksi myydä toukokuussa mutta miksei osteta kesäkuussa kun kurssit on silloin alhaalla?
-ap
Ilmeisesti ideana on se, että sijoittajakin saa näin pidettyä kesälomaa ja yleensä kurssinousu alkaa vasta tuon St Leger Dayn jälkeen. En ole noita kurssigraafeja nyt katsellut, että miten monena vuonna tuo toimii ja miten monesta, mutta suurimmassa osassa kuitenkin. Lisäksi ei ole minulla muistikuvaa, että onko kurssit esim. heinäkuussa alempana kuin kesäkuussa, mutta jos näin on, niin ei tietty ole kiirettä ostoksille heti kesäkuussa.
Tämmöinen ihan selkokielinen Lindströmien artikkeli osui silmiin:
http://www.nordnetblogi.fi/sell-in-may-tarua-vai-totta/14/05/2013/
Pätee siis tuo loru paikkansa, mutta holdarilla menee vielä paremmin kuin niillä, jotka myy ja ostaa. Malttia vaan siis ja istuu salkun päällä, niin eiköhän tässä vielä hyvin käy.
Heinäkuu on yleesä alempana kuin kesäkuu.
Joo taisin minäkin tuon artikkelin lukea tai ainakin saman asiasisällön jostakin. Joku blogisti oli kerännyt useammalta vuodelta keäkuun kurssinotkahdukset numeroina ja selkeästi se on jokavuotinen ilmiö.
Mietiskelin että jos kokeilisin siipiäni osakkeissa, niin varmasti olisin laiskasijoittaja en myisi lainkaan. Merkintäpalkkio oli minusta vain aika kova kun oli 0,2% mutta vähintään 8€ eli ihan pieniä määriä ei kannattaisi ostaa. Mietin josko pari kertaa vuodessa ostaisin isomman pompsin ja rytmitystä mietin, kesäkuu olisi hyvä alhaisten kurssien vuoksi mutta jäin miettimään tuota lausetta.Joku blogisti kehui joulukuuta hyvänä kaupanteko kuukautena mutta onko silloin ostajan vai myyjän markkinat jäi minulle epäselväksi.
Sijoitusteni arvo oli noussut jo lähelle toukokuun lukemia ettei heinäkuu ole ilmeisesti kesäkuun kaltainen.
-ap
Mihin kannattais sijoittaa jos on laittaa 50€/kk ja on Urpo joka ei tajuu näistä asioista mitään? Kiinnostais silti. :D