Muistatteko kun ennen oli pissiksiä, fruittareita, punkkareita, gootteja, emoja, ernuja, nörttejä, taviksia yms?
Ja nykyään kaikki nuoret on ihan samanlaisia? Se oli tavallaan hauskaa aikaa kun oli niin monia tyylejä ja yksi viikko saattoi olla pissis, ja seuraavana viikkona ryhtyikin gootiksi. Nykynuorten elämä on tylsää kun kaikki pukeutuu samaan valkoiseen ja beigeen ja käy salilla puskan takana salaa polttamisen ja kaljanjuomisen sijaan!
Kommentit (44)
Jep. Mä kuuluin niihin gootteihin! Marilyn Manson soi ja angsti oli kovaa. Nykyäänkin minulla on oma tyylini, ei gootti mutta kuitenkin. :) Täällä Helsingissä teinit tuntuu pukeutuvan samalla lailla, isot paidat, culottes-housut tai vastaavat ja sivujakaus. Tai sitten ollaan idän lähiöteinejä ja kuljetaan huput päässä. Värit on valkoista, mustaa jne. :D
Vierailija kirjoitti:
Jep, nuoriso on nykyään pelkkää samaa massaa. En tiedä onko pään sisällä omia ajatuksiakaan.
Aikas tympeesti sanottu. Sanoisin oman kokemukseni mukaan, että nykynuoriso ajattelee paljon enemmän mitä aiemmat! Tämän takia eivät luokittele itseään; ja pukeutuvat juuri miten itse haluavat. Vanhojen asioiden kyseenalaistaminenkin on selvempää heille, muistat varmaan itse vanhempien sukupuolien perseilyt?
Nuoriso on tulevaisuus.
Kaikki on nykyään samoja geneerisiä IG-bimboja äärikireine ponnareineen 😕
OK BOOMER.
Oliko jotain muuta? Jos ei, niin voit huoletta jatkaa talouden raisqaamisda, ympäristön tuhoamista ja itsekeskeisyyden harjoittamista.
Vierailija kirjoitti:
Olen myös 45 ja punkkarit, pissikset, tavikset ja kovikset oli nuoruudessani yleisimpiä.
Nuo muut oli 2000-luvun alkua eli ernu (erilainen nuori, eräänlainen nörttihgenre), mistatukkaiset apeat emot (emotional hardcore), astetta synkemmät mustahuuli gootit. Jossain vaiheessa olis sit streittarit (ei viinaa/huumeita) ja fruittarit (viimeistellyt ja sliipatut miehet).
Streittarit oli 80-lukua tai maksimissaan 90-luvun alkua. Olen sua melkein 10 vuotta nuorempi eikä niitä enää mun nuoruudessa ollut kuten ei oikeastaan punkkareitakaan.
Onneks Hevy kulttuuri on kuollut ja tilalle tullut Rap Kulttuuri.
Kaikki kuuntelee nykyää rap mikä on valtaisaa eteenpäinmenoo.
RAP RULEZ
Vierailija kirjoitti:
Omassa nuoruudessa muuten kuittailtiin jos ei ollut leviksiä ja esim kasvissyöjiä ja muita outoja hippejä pilkattiin avoimesti, puhimattakaan hikareista, suosiossa oli ne nätit joilla oli kuteet viimeisintä muotia. Koulussa ei kannattanut menestyä "liian" hyvin tai olit outo nörtti, eikä puhua eläinoikeuksista koska kyllähän lihaa piti syödä ja turkikset olivat kauniita. Ja kuka jaksoi muka miettiä millaisissa oloissa vaatteet oli tehty?
Olin yksi heistä, jotka tekivät nykyisille tilaa ja helpommat olot. Vaadin kasvisruokaa kouluun ja sain, lähikauppoihin tofua, laitoin yrityksille palautetta, paasasin eläinten oikeuksista, keräsin nimiä adresseihin jne.
<3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, nuoriso on nykyään pelkkää samaa massaa. En tiedä onko pään sisällä omia ajatuksiakaan.
Aikas tympeesti sanottu. Sanoisin oman kokemukseni mukaan, että nykynuoriso ajattelee paljon enemmän mitä aiemmat! Tämän takia eivät luokittele itseään; ja pukeutuvat juuri miten itse haluavat. Vanhojen asioiden kyseenalaistaminenkin on selvempää heille, muistat varmaan itse vanhempien sukupuolien perseilyt?
Nuoriso on tulevaisuus.
Mulla on kaksi teiniä. Istuvat sisällä kaikki päivät, toinen käy sentään pari tuntia urheilemassa päivittäin, pelaavat ja roikkuvat muuten netissä. Eivät nuo mitään kyseenalaista eivätkä pukeudu erikoisesti.
Kunhan vaan möllöttävät.
Vierailija kirjoitti:
Onneks Hevy kulttuuri on kuollut ja tilalle tullut Rap Kulttuuri.
Kaikki kuuntelee nykyää rap mikä on valtaisaa eteenpäinmenoo.
RAP RULEZ
Kuuntelen kyllä edelleen heviä ja rokkia. RAP ei ole edes musiikkia :D
Pitkän linjan yläkoulun opena voin vahvistaa, että alakulttuurit ovat melkein kadonneet: jurot hevarit roikkuvine tukkineen, näsäviisaat ruutuhousuiset punkkarit, kangaskassejaan kanniskelevat
luonnonsuojelijat, lolitat hörhelöissään, mustiin pukeutuneet umpimieliset emot ja gootit...
Nyt kaikilla on päällään kolme raitaa tai sitten jotain sofistikoituneempia vaatemerkkejä tuolta hiphop-piireistä yms.
Myyntimiehet voivat onnitella itseään: nuoriso on niellyt kaupallisuuden koukun. En ole 40 vuoteen tavannut nuorisosukupolvea. jota kiinnostaa vapaus yhtä vähän kuin tätä sukupolvea: oman mielen vapaus, yhteiskunnan vapaus, eläinten vapaus jne. Ennen nuorilla oli omatunto.
Suosiossa oli tosiaan sellaiset joilla oli hienoja vaatteita. Sitten oli kaikenlaista alakulttuuria mihin saattoi ryhtyä jos ei yltänyt tuohon. Erilaisuus ei kuitenkaan tarkoittanut syrjäytymistä.
Muistan joo, olin itse teini silloin ja olin ns. piilopunkkari.
Mietin vaan, että on kai teineillä nytkin omat ilmiönsä, ehkä ei niin näy pukeutumisessa? Olen nyt 31, sillon kun minä olin teini, mahtoivatko aikuiset pahemmin tunnistaa sen ajan pissiksiä sun muita sen paremmin kuin minä nykyajan teinien muotisuuntauksia (paitsi mitä somessa näkee). Jos ei ole tekemisissä nuorten kanssa sis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh... Olen jo nelikymppinen, joten pissis, punkkari ja gootti ovat noista ainoat sanat, joiden merkityksen tiedän. Minun nuoruudessani ei tosin ollut vielä pissiksiäkään, tai ei ainakaan sitä sanaa.
Joo sama, olen 45 ja mietin että aika lyhyt on tainnut olla tuo kausi jona on noin paljon ollut eri tyylejä valittavana. Omassa nuoruudessa melkein kaikki oli taviksia, joilla oli vaatimuksia tietyistä sen ajan yhtenäisjutuista kuten Levis 501 farkut, Kappa verkkarit, Lacosten paidat ja kengät. Punkkareita oli jo olemassa, mutta hyvin harvoin niitä omassa elämässään missään näki.
Punkkareita oli jo olemassa? Oikeasti se on niin, että niitä ei ollut enää. :)
Olen 52 ja olin itse jonkinlainen punkkarin ja gootin sekoitus jonkin aikaa teininä. Jo silloin 1980-luvun puolivälissä punk ja punkkarit alkoi olla pikku hiljaa väistyvä ilmiö. Punkin kulta-aikaa oli 70-luvun loppu ja kasarin alku (eli punk syntyi suurin piirtein samoihin aikoihin, kun sinäkin synnyit :)
Noiden lisäks oli myös hiimuja (nämä nobodyt jonka nimee kukaan ei muistanut)
Vierailija kirjoitti:
Heh... Olen jo nelikymppinen, joten pissis, punkkari ja gootti ovat noista ainoat sanat, joiden merkityksen tiedän. Minun nuoruudessani ei tosin ollut vielä pissiksiäkään, tai ei ainakaan sitä sanaa.
Mitvittua? Missäs kuplassa sinä olet elänyt? Olen 60 v ja minun nuoruudessani oli ainakin: punkkarit, hipit, proget, discohileet, diinarit, fiftarit, rokkarit, popparit, uusmodit, hevarit, uusromantikot, futuristit...lista on pitkä.
Miettikääpäs, että tehän ne nykynuoret olette kasvattaneet. Mikä meni pieleen?
70-luvun lopulla mun nuoruudessa oli teddyt ja punkkarit.
Vierailija kirjoitti:
Pitkän linjan yläkoulun opena voin vahvistaa, että alakulttuurit ovat melkein kadonneet: jurot hevarit roikkuvine tukkineen, näsäviisaat ruutuhousuiset punkkarit, kangaskassejaan kanniskelevat
luonnonsuojelijat, lolitat hörhelöissään, mustiin pukeutuneet umpimieliset emot ja gootit...Nyt kaikilla on päällään kolme raitaa tai sitten jotain sofistikoituneempia vaatemerkkejä tuolta hiphop-piireistä yms.
Myyntimiehet voivat onnitella itseään: nuoriso on niellyt kaupallisuuden koukun. En ole 40 vuoteen tavannut nuorisosukupolvea. jota kiinnostaa vapaus yhtä vähän kuin tätä sukupolvea: oman mielen vapaus, yhteiskunnan vapaus, eläinten vapaus jne. Ennen nuorilla oli omatunto.
Vielä joskus 70- ja jopa 80-luvulla varoiteltiin ja myös varottiin kohdistamasta suoraa mainontaa lapsille ja nuorille, juurikin noista syistä, joista puhuit. Mutta sitten näitä alettiin pitää sellaisena jonkinlaisena kommunistisena hapatuksena ja siinä 80- luvun vapautumisen aallossa talousliberalismin hengessä meni nuokin suositukset romukoppaan. Nykyäänhän on sitten ihan normaalia ja tavanomaista, että on erityisesti lapsille ja nuorille kohdistettua mainontaa. Ja täytyy sanoa todella, että se on tehokasta. Kyllä sillä tavalla tulee kuuliaista kuluttajaa ja merkkitietoista porukkaa. Nämä nuoret todella maksaa paljon siitä, että saavat mainostaa jotain merkkiä. Mitään merkkiuskollisuutta ei tosin juuri ole, sen perässä mennään, mikä on trendikkäintä milloinkin.
Olen erittäin samaa mieltä. Nykyään olet pikkuporvarillinen "fiksu" pingottaja, tai olet ulkona yhteiskunnasta.
Ennen oli rennompaa siinä mielessä, ettei tarvinnut olla ja esittää koko ajan menestynyttä kunnon kansalaista. Itse olen 50vee, ja tunnistin mainitut alaryhmät. "Täältä tullaan elämä!"-leffa on minun nuoruuteni kuvaus. Jos joku kysyy että millasta sun nuoruudessa oli koulussa, niin pyydän katsomaan kyseisen elokuvan. Se on ihan 100% dokumentti.
Ylimielinen kommunistiope joka puhuu "affekteista", ja täysin levoton raggarilauma takapenkeillä. Se oli juuri tuota. "Kommunistiope" ei siis ole nimittelyä tässä yhteydessä, vaan osa opettajista oli oikeasti ja avoimesti kommunisteja. Paras jälki-istuntolappu oli minkä sain, niin siinä luki syynä "liekinheittimen hallussapito":) Kyseessä oli siis viritetty tupakansytytin, joka tyhjeni noin kahdessa sekunnissa ja joka sytytettiin toisella sytyttimellä. Näin saatiin aikaan hetkeksi parimetrinen lieska. Sellaista oli tunnilla.
Se oli vähän villiä, mutta edes sellaisesta ei huolestuttu eikä syrjäytynyt. Ope oli vaan, että no niin pojat, laittakaahan ne nyt pois. Puolet luokasta tykitti biittiä, eli käytti nuuskaa, jota heiteltiin kattoon. En sano oltiinko silloin parempia ihmisiä, mutta herkkiä ei oltu.