Mikä minulla on? :/
Hei kaikki!
Olen nyt hieman peloissani, kun en oikein tiedä mikä minua vaivaa.
Minulla on ollut nyt pari kuukautta kaikenlaisia oireita.. yli kuukauden verran ollut menkkamaista kipua alavatsassa, välillä vihlasuja ja välillä särkee reidetkin, painon tunne alavatsassa ja "kuplii" välillä alavatsasta, ärtyneisyys, väsymys ym. Pari viikkoa sitten tuli kahden viikon ajan runsaasti kirkasta valkovuotoa, vatsa välillä kovalla välillä löysällä. Kova nälkäkin on kokoajan ja vatsa on ihan turvonnut! Menkat tulleet kerran ja oli todella niukat ja toiset tulivat siitä n. kuuden viikon jälkeen ja kestivät nelisen päivää. R-testi tehty kotona ja labrassa (pissasta) ja negaa kaikki. Nyt olen super peloissani, että minulla saattaa olla munasarjasyöpä. Olen googlettanut oireet ja täsmäävät näihin. Tunnen että vatsa ei tunnu normaalilta!
Minulla on 1,5v lapsi ja olen 27v.
Ajattelin varata ajan ultraan mahd. pian.
Onko kenelläkään kokemusta mistään samantyylisestä ja mistä oli kyse jos näin on? Kiitos paljon kaikille!!
Kommentit (11)
Vähän samantapaisia oireita, otettu kaksi vai kolme kertaa pissanäyte, joka oli tulehdusarvoilta normaali, ja verikoe, jossa leukosyytit ym. viittasivat tulehdukseen. Vaiva ollut maaliskuusta lähtien, ensin alkoi järjetön pissahädän tunne, joka oli välillä niin kova että ihan pahaa teki. Kaksi kertaa määräsivät virtsarakon tulehdukseen eri antibioottikuuria, kumpikaan ei edes helpottanut. Nyt sitten oireet muuttuneet vähän samantapaisiksi kuin sulla, kävin ultrassa mut kaikki näytti normaalilta, painelu sattui perkeleesti. Antoi sitten kunnon antibioottikuurin kohtutulehdusta varten, vaikkei itse asiassa sanonut suoraan että olisi juuri kohtutulehduksesta kyse. Nyt mennyt yli puolet kuurista, ja kipuja on välillä edelleen. En ole tiettävästi raskaana, tehny testit ja näyttänyt selvästi negaa. Olen 21-vuotias ja synnyttämätön, ja tää vaiva alkaa vähitellen kypsyttään...
Niin ja sitten myös tehty kaksi kertaa sisätutkimus jonka ohessa paineltu, sekä otettu pari kertaa muistaakseni myös näyte limakalvoilta. 3
Se kasvain/syöpä voi noilla oireilla olla myös selän puolella joten ehdottomasti pitää tutkia laajemmin.
Tuskinpa ainakaan itsellä on endometrioosia, ei välivuotoja eikä vessassa käydessä ole varsinaisesti kipuja. Lisäksi oireiden kuvaan kuuluu, että menkkojen aikana olisi paljonkin kipuja, ja kivut voivat alkaa jo muutamaa päivää ennen voimistuen sitten menkkojen alussa. Mulla kipu ei ole riippuvaista ruuasta, suolen toiminnasta tai menkoista, niitä tulee ja menee tiheään mutta epäsäännöllisesti. 3
Minulla ei ollut välivuotoja, ei menkkakipuja eikä mitään muutakaan, mikä olisi viitannut endometrioosiin. Ihan sairaita kipukohtauksia tuli kuitenkin ja välillä olin jopa sairaalassa sisällä kipujen takia; epäiltiin umpisuolta. Tähystykset ja ultrat tehtiin, ei löydöksiä. Lopulta tehtiin tähystysleikkaus ja kappas vain endometrioosilöydös. Siihen loppui kivut.
t. endometrioosia ehdottanut
No jopas. :o Onneksi selvisi kipujen syy. No, jos tää kuuri ei tästä nyt auta, niin eikun uudestaan lääkäriin ja pyydän että tutkitaan myös ton endometrioosin mahdollisuus. Ihan mielenkiinnosta, ootko käyttäny koskaan mitään hormoniehkäisyvalmisteita? Ite oon meinaan syöny 7 vuotta lähes tauotta e-pillereit, ja netistä kun luin niin niiden pitäisi jopa lievittää niitä.
Kyllä, olin syönyt e-pillereitä useamman vuoden, liki 10 v.
Mulla munasarjakysta aiheutti monenlaisia oireita: pissavaivoja, menkkamaista kipua ja välillä oikein kovia kipukohtauksia, vuotohäiriöitä, suoli toimi huonosti, välillä ripulia, välillä ummetusta, turvotusta ja ilmavaivojakin. Kysta oli sitten lääkärillä käydessäni jo niin iso, että tunsin sen itsekin vatsaa painellessani.
Mulla on menkkamaista kipua ollut kauan, välillä sattuu enemmän, välillä vähemmän, mutta kovia kramppeja/kipuja ei ole onneksi ollut. Ei myöskään pissaongelmia. Ehkä useammin käyn pissalla, mutta en tiedä johtuuko kesästä jos juo enemmän.
Hui että.. oliko sinulla kystan kanssa menkkamaista kipua joka päivä?
Vuotohäiriöitä ei ole ollut muuta kun silloin kuin söin imetysajan pillereitä, vuotoa tuli joka toinen viikko.. lopetin sitten ne kun alkoi ärsyttää, sen jälkeen menkat tullukkin epäsäännölisesti ja vain 2 kertaa.
Maanantaina on lääkäriaika ja pyydän lähetteen ultraan!! Pelottaa niin että jotain kamalaa löytyy :/ ei tämmöinen kokoaikainen särky ole normaalia.. välillä särkee jalatkin..
Näkyykö endometrioosi ultrassa vai pitääkö käydä gynellä?
Harmi kun sinulla 21v ei ole vieläkään selvinnyt, vaikka noin paljon ovat sinua tutkineet! Onko kipu ollut alavatsassa tai vatsassa?
Minulla oli kovia vatsakipuja/polttelukipuja muutamia vuosia sitten, eikä auttanu mitkään kipulääkkeet vaikka ruiskulla sain. Kävin sitten gastroskopiassa ja löytyi ruokatorven tulehdus joka aiheutti näitä kipuja. Oikeilla lääkkeillä (vatsaa suojaavilla) oireet helpottuivat.
Kiitos teille vastanneille!
Ei ole kokemusta. Noilla oireilla jatkotutkimuksiin!