Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitääkö Tukholmaan matkustaessa olla passi?

Vierailija
27.06.2013 |

Lapsillakin?

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvi.

Vierailija
2/44 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sen välttämättä tarvitse passi olla, mutta joku henkkari kuitenkin. Lapsiltakin saatetaan kysyä, vaikka tokihan sitä tapahtuu harvoin. Itse en ole ottanut sitä pientäkään riskiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää, ja viisumi. Onhan rokotukset kunnossa?

Vierailija
4/44 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 12:04"]

Ei sen välttämättä tarvitse passi olla, mutta joku henkkari kuitenkin. Lapsiltakin saatetaan kysyä, vaikka tokihan sitä tapahtuu harvoin. Itse en ole ottanut sitä pientäkään riskiä.

[/quote]

Olen matkustanut säännöllisesti Suomen ja Ruotsin väliä vuodesta 1988, eikä yhdeltäkään lapseltani ole koskaan kysytty mitään paperia.

MUTTA nämäkin tiedot kaikki löytyvät laivayhtiöiden sivuilta, suosittelen tutustumaan niihin ennemmin kuin käymään av-mammojen juupaseipäskeskustelua.

Vierailija
5/44 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

EU-alueella virallinen henkilökortti riittää. Kuvaton kelakortti ei ole sellainen. Eli passi tai henkilökortti.

Vierailija
6/44 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 12:45"]

EU-alueella virallinen henkilökortti riittää. Kuvaton kelakortti ei ole sellainen. Eli passi tai henkilökortti.

[/quote]

Jälleen väärin. Pohjoismaissa ajokorttikin on virallinen matkustusasiakirja.

Vierailija
7/44 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 12:44"]

[/quote]

Olen matkustanut säännöllisesti Suomen ja Ruotsin väliä vuodesta 1988, eikä yhdeltäkään lapseltani ole koskaan kysytty mitään paperia.

MUTTA nämäkin tiedot kaikki löytyvät laivayhtiöiden sivuilta, suosittelen tutustumaan niihin ennemmin kuin käymään av-mammojen juupaseipäskeskustelua.

[/quote]

Koska sinulta ei kuunaan ole kysytty, ei kysytä muiltakaan, vai? Kuule, minultapas on kysytty kahdesti paperit Ruotsin rajalla (koko perheeltä) ja kerran autokin tarkastettu. Täytyyhän ap:n jotenkin voida todistaa, että lapset ovat hänen. Mitäs jos lapsi sairastuu? Tottakai pitää henkilöllisyystodistus olla mukana AINA matkustettaessa. Ei kai kukaan voi olla noin tyhmä.

Vierailija
8/44 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 12:47"]

[/quote]

[/quote]

Ok. Mun nelivuotiaalla ei vielä ole ajokorttia. Pointti oli se, että LAPSELLA pitää olla henkilöllisyystodistus, jota kelakortti ei korvaa. Itse matkustan euroopassa aina pelkillä henkkareilla (jota ajokortti ei ole, eikä sitä suomen viranomaisetkaan enää hyväksy virallisena henkilöllisyystodistuksena)

Vierailija
9/44 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjoismaissa (myös Islanti) riittää ajokortti!

Vierailija
10/44 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajokortti riittää Pohjoismaissa. Myös ajokortilla pääset lentokoneeseen tai laivaan eikä kukaan muu kysy mitään muuta.

Vierailija
11/44 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

KVG...

Henkilöiden vapaa liikkuvuus Pohjoismaiden välillä

Pohjoismaiden välillä vallitsee henkilöiden vapaa liikkuvuus (Suomi, Ruotsi, Norja, Tanska ja Islanti). Pohjoismaiden kansalainen ei tarvitse matkustusasiakirjaa liikkuessaan muissa Pohjoismaissa. Henkilöllisyys ja jonkin Pohjoismaan kansalaisuus on voitava tarvittaessa osoittaa.

Vierailija
12/44 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 12:50"]

Pohjoismaissa (myös Islanti) riittää ajokortti!

[/quote]

Ei se lääkärissä käy lapsen henkilöllisyyden todistamiseen jos äiti näyttää omaa ajokorttiaan. Ap kysy lasten passista toopet!

Vierailija
13/44 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 12:44"]

[/quote]

[/quote]

Niin, koska Tukholmaan ei tunnetusti pääse kuin laivalla. 

Vierailija
14/44 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rajalla asunut 36 vuotta ja tullissa on pysäytetty viimeksi varmaan 30 vuotta sitten. En ole koskaan omistanut passia tai henkilökorttia, ajokortti minulla kyllä on.

Lapseni muuten käy koulua Ruotsin puolella ja menee joka koulupäivä rajan yli kaksi kertaa eikä hänelläkään ole mitään todistuksia mukanaan. Kuten ei ole kenelläkään hänen koulukavereistaan.

Eli ei tosiaan tarvitse mitään todistuksia Ruotsin puolelle mentäessä.

Vierailija
15/44 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 12:49"]

[/quote]

[/quote]

Ok. Mun nelivuotiaalla ei vielä ole ajokorttia. Pointti oli se, että LAPSELLA pitää olla henkilöllisyystodistus, jota kelakortti ei korvaa. Itse matkustan euroopassa aina pelkillä henkkareilla (jota ajokortti ei ole, eikä sitä suomen viranomaisetkaan enää hyväksy virallisena henkilöllisyystodistuksena)

[/quote]

Etpä ihan joka paikkaan pääse Euroopassa ilman passia. Esim. Britanniaan. :)

Vierailija
16/44 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 13:07"]

[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 12:49"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Etpä ihan joka paikkaan pääse Euroopassa ilman passia. Esim. Britanniaan. :)

[/quote]

Ja taas meni väärin:

http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/pages/82EA350CCCA11EC0C2256BC20045C85E

Vierailija
17/44 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime kesänä lennettiin Tukholmaan ja hups vain, niin kysyttiin passit kaikilta.

Pohjoismaissa matkustettaessa on pystyttävä todistamaan henkilöllisyys ja kansalaisuus. Viralliset henkilölllisyystodistukset ovat henkilökortti ja passi. Nämä ovat myös ainoat dokumentit, joilla voi todistaa kansalaisuuden.

Vierailija
18/44 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ihmettelen näitä jokaviikkoisia "tarvitaanko passi" -kyselyitä. Eikö mammoilla ole niin alkeellisiakaan tiedonhaun valmiuksia, että noin yksinkertaiseen kysymykseen osaisi hakea oikean vastauksen sen sijaan että arvuuttelee sitä täällä av:lla (ja arpoo sitten erilaisista vastauksista itseään eniten miellyttävän?)?

Vierailija
19/44 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 13:05"]

Rajalla asunut 36 vuotta ja tullissa on pysäytetty viimeksi varmaan 30 vuotta sitten. En ole koskaan omistanut passia tai henkilökorttia, ajokortti minulla kyllä on.

Lapseni muuten käy koulua Ruotsin puolella ja menee joka koulupäivä rajan yli kaksi kertaa eikä hänelläkään ole mitään todistuksia mukanaan. Kuten ei ole kenelläkään hänen koulukavereistaan.

Eli ei tosiaan tarvitse mitään todistuksia Ruotsin puolelle mentäessä.

[/quote]

Minut on Torniossa pysäytetty suomen tullin toimesta ja kysytty paperit. Että silleen. Itse en ulkomaille lastani päästäisi ilman henkkareita.

Vierailija
20/44 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 13:11"]

Viime kesänä lennettiin Tukholmaan ja hups vain, niin kysyttiin passit kaikilta.

Pohjoismaissa matkustettaessa on pystyttävä todistamaan henkilöllisyys ja kansalaisuus. Viralliset henkilölllisyystodistukset ovat henkilökortti ja passi. Nämä ovat myös ainoat dokumentit, joilla voi todistaa kansalaisuuden.

[/quote]

Väärin. Pohjoismaissa on eksplisiittinen passivapaus. However, lentoyhtiöt tulkitsevat näitä sääntöjä miten sattuvat välillä. Ovat olleet aiemminkin poliitikkojen hampaissa, kysymyksenasettelulla "miten passivapaus turvataan Pohjoismaissa kun lentoyhtiöt kyselevät passeja".

Ja jos osaatte käyttää interwebbiä voitte todeta esim Finskin sivulta että ajokortti riittää Tukholmaan Suomesta lennettäessä.