Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En jaksa yksilapsisia perheitä!

Vierailija
27.06.2013 |

Meillä on neljä lasta, he ovat syntyneet korkeintaan kahden vuoden ikäeroilla. On siis aivan selvää, että he leikkivät keskenään, koska ovat samanikäisiä. Heistä on seuraa toisillensa ja aina on joku, jonka kanssa tehdä jotain.

Minulla on kolme tuttavaa, jotka ovat vuosikausia vannoneet, etteivät ikinä aio hankkia kuin yhden lapsen. Se heillä kaikilla jo on. Ovat sanoneet, etteivät nuo yksinäiset tarvitse sisaruksia. Että aivan hyvin pärjäävät yksinään kotonaan, viihtyvät yksin ja näkevät ihan tarpeeksi kavereita päiväkodissa. Kaikki nämä ovat viisivuotiaita. Eivät tunne toisiaan, mutta siis kaikki tuntevat minut.

No, nyt kaikilla näillä on kesäloma. Kaikki haluaisivat koko ajan tuoda lapsensa meille leikkimään, kun meillähän on jo ne neljä ja yksi menisi siinä sivussa ja tuo yksi kaipaa niin leikkikavereita. 

Yhdelle hermostuin jo tarpeettomasti, kun alkoi syyttää minua itsekkääksi kieltäytyessäni ilmaishoidosta. Sanoin, että olisitte sitten hankkineet sille sisaruksen, niin ei olisi tätä ongelmaa yksinäisestä lapsesta. Sanoin tosi typerästi ja pyysin anteeksi, mutta nyt en vain jaksa.

Meillä on ollut ihan tarpeeksi työtä noiden omien neljän lapsen kanssa. Ei yksi vieras ihan oikeasti mene siinä sivussa, kun tulee riitaa leluista, pitää vahtia vessakäyttäytymistä ja neuvotella sopivasta ruoasta. Kokemusta on, viisivuotiaat eivät välttämättä ole ihan äänettömiä ja huomaamattomia lapsivieraita. Omani ovat 3, 5, 6 ja 8.

Jos on tehnyt päätöksen hankkia vain se yksi lapsi, opettakoot lapsellensa sietämään yksinäisyyttä. Me olemme tehneet omat valintamme ja meillä on omat ongelmamme.

Kommentit (85)

Vierailija
1/85 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja yksien pöljien perusteella tuomitset kaikki yksilapsiset. Luulisi noin monen lapsen äidillä olevan vähän avarampi maailmankatsomus.

Vierailija
2/85 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teidän neljällä rakkaalla lapsellanne sitten ole kavereita vaan sisarukset "riittää"? Noihin "kyllähän se siinä sivussa menee"-pyyntöihin sanoisin että kyllä nuo meidän muksut voi tulla sinne teille leikkimään, no problem, tuon aamulla ja haen illalla. Siinä katsotaan onko kyseessä päivähoitopaikan tarve vai ihan oikeasti toive että lapset leikkisivät porukalla.

Sisarusten kanssa kotona hömöttäessä voi oppia sosiaalisesti passiiviseksi. Että kun ne kaverit löytyy omasta takaa, niin ei tarvitse opetella tutustumaan sen kummemmin muihin tai muodostamaan kaverisuhteita.

Tiedän mistä puhun, rakkain leikkikaveri oli sisko, ja minusta tuli kauhean ujo. Monet ainutlapsikaverit ovat sosiaalisesti taitavia: heidän on ollut pakko, saadakseen kavereita. Minun ei ole tarvinnut nähdä vaivaa, sisko kun oli itsestäänselvyys lapsena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/85 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se sisaruus pelastaisi tilanteen? Ei kaikki sisarukset ole kuin paita ja peppu, lapsi voi olla yksinäinen muutenkin.

Vierailija
4/85 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole koskaan kehdannut ainokaista monilapsisille ystäville yöksi pyytää. Ja ystävänsä ovat aina tulleet myös aina mielellään meille, koska täällä on aina rauhallista.

Lisäksi olen hoitanut lastemme ollessa pieniä todella paljon ystävieni lapsia. Tuollainen ap.n tilitys harmittaa, koska olen yrittänyt tosiaan aina olla ketään lapsellani "vaivaamatta"

Vierailija
5/85 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 11:39"]

Ja yksien pöljien perusteella tuomitset kaikki yksilapsiset. Luulisi noin monen lapsen äidillä olevan vähän avarampi maailmankatsomus.

[/quote]

No ap oli nyt väsynyt. Ja siihen oli syynsä. Ja ymmärrän ärtymyksensä. Älä ota itseesi, jos tiedät, ettet ole tuollainen muilla hoidattaja.

Vierailija
6/85 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä idea tuo vastavuoroisuus, sovi samalla, kun teille tullaan leikkimään, että lapsenne tulevat sitten vastaavasti ystävänne luo leikkimään.

Vierailija
7/85 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 11:45"]

[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 11:39"]

[/quote]

No ap oli nyt väsynyt. Ja siihen oli syynsä. Ja ymmärrän ärtymyksensä. Älä ota itseesi, jos tiedät, ettet ole tuollainen muilla hoidattaja.

[/quote]

Anteeksi, toivottavasti välillä miehesi ottaa myös vastuuta lapsistanne.

Vierailija
8/85 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole yhtä laajaa otantaa kuin ap:llä. Mutta lähisukulaisissa on yksi yksilapsinen perhe, joten on läheltä tullut seurattua. Ja kyllä siinä jossain vaiheessa alkoi kiinnittämään huomiota siihen, että tällä ainoalla lapsella ei ollut koskaan kotona kavereita leikkimässä. Sen sijaan tämä lapsi on monta kertaa viikossa kavereillaan leikkimässä.

Olen ajatellut, että ehkä siihen yksilapsisuuteen joskus jämähtää niin, ettei enää osaa ajatellakaan, että olisi itse vastuussa useammasta lapsesta, edes muutaman tunnin. Näkee itsensä aina ja joka tilanteessa vain yhdestä lapsesta huolehtivana aikuisena. Eli automaattisesti tulee ajateltua juuri noin päin, että niillä muilla on jo monta lasta muutenkin, että sinne taloon kuuluu lapsilauma, jonne sen omankin voi lykätä.

Kun tuollaista esiintyy vahvana, niin siihen vain kiinnittää huomiota. Ap:n kohdalta samaa tuli monesta suunnasta, ei ehkä paljon yhdeltä, mutta yhteisvaikutus oli suuri.

Vierailija
9/85 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi hyvänen aika sentään, minkalainen äiti sä ap oikein olet?

On jokaisen oma asia haluaako pienen perheen ( äiti, isä, yksi lapsi ) vai suurperheen ( äiti, isä ja seitsemän lasta ) vai sen keskiverron ( äiti, isä ja 2-3 lasta )

Älä tule tänne huutelemaan, ettet jaksa yksilapsisia perheitä, samalla me voisimme sulle huutaa ettemme jaksa suurperheitä! mutta kun ei kuulu meidän tapoihin.

Pienessäkin perheessä voi kuule olla vaikka mitä ongelmia, vaikkei ne ole samanlaisia kun teidän ongelmat. Meillä on ainoa lapsemme kärsinyt syömishäiriöstä ja miehellä on ollut aikanaan alkoholiongelma, joten lopeta se paskanjauhaminen siellä.

Lapsemme on kyllä välillä kokenut olonsa hieman yksinäiseksi ja ollut seuraa vailla. Mutta jokaisella on ne omat syynsä siihen montako lasta hankkii ja aikuisen ihmisen luulisi hienovaraisesti tajuavan tämän, eikä arvostelisi. Kai ne sinunkin lapset kavereita kaipaa, eikä pelkästään sitä että ollaan koko ajan sisarkodossa? kai tuolla 8-vuotiaallakin jo joku oma elämä on?

Terveisin ainokaisen äiti.

Vierailija
10/85 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pöh. Yleistin tarpeettomasti. En siis jaksa näitä kolmea yksilapsista perhettä. 

Olen tuhansia ja tuhansia kertoja pyytänyt vastavuoroisesti heitä ottamaan nämä meidän neljä leikkimään, kun se heidän yksinäinen on ollut meillä leikkimässä. Kaikki ovat nauraneet päin naamaa, etteivät he siihen pysty. Ihan liikaa lapsia, ei osaa olla. Ymmärrän tietenkin, että yhden lapsen talouteen neljä lisää on ihan eri asia kuin neljän lapsen talouteen yksi lisää. Silti. Tuntuu vaan niin hölmöltä, että meille voi heittää sata lasta tuohon sivuun leikkimään, mutta me ei saada lapsia kuin isovanhemmille. Meidän lapset eivät ole ikinä, siis täysin valehtelematta ikinä olleet muualla leikkimässä kaikki samaan aikaan kuin isovanhemmillaan ja kotona. Kukaan ei ikinä ota. Tämä on meidän valintamme, enkä siitä voi pahastua, mutta haluaisin vastavuoroisuutta näille ilmaishoidattajille.

ap

Vierailija
11/85 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistetaan tuossa vastavuoroisuudessa sitten sekin, että täällä on joskus ollut valituksia, että kun minä vien yhden lapsen leikkimään, niin vastavuoroisesti meille tulee neljä lasta leikkimään. Eli kohtuus kannattaa muistaa toisinpäinkin. Vie vaikka vain yhden lapsen leikkimään tai sitten ne neljä lasta leikkimään, mutta vähän harvemmin, koska lapsia on niin paljon enemmän.

Vierailija
12/85 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP on väsynyt ja ei jaksa yhtään ylimääräistä. Musta AP:n yksi lapsi voisi mennä leikkimään sen yhden lapsen kanssa. Meidän naapurissa on neljä lasta ja niille ei pääse kukaan kylään. Aina on ihmisiä jotka tunkevat omansa muille. Nyt kun mun nuorin on 9v. niin kavereista ei ole enää vaivaa. Silloin kun olivat pienempiä niin meinasin uupua, kun en jaksanut niitä vieraita lapsia meillä.

Vierailija
13/85 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä ainakin ymmärrän ap:ta.

Toisaalta sillä lapsiluvulla ei ole mitään merkitystä. Toisaalta taas on.

Kyllä minäkin olen jo väsynyt siihen, että koko ajan on joku tuputtamassa lastaan meille leikkimään koska "siinä sivussahan se menee". No ei mene minunkaan mielestäni.

Isommat lapset ovat jo eriasia, esikoisellekin jos tulee kavereita, he ovat jo sen ikäisiä, että tekevät itse välipalat ja vessassa käyvät ilman muistuttelua.

Mutta yleensä tänne ollaan tunkemassa pieniä, mahdollisesti osalla vielä vaippa -.- Laaja tuttavapiiri, löytyy ties minkälaisia vanhempia.

Vierailija
14/85 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on kyllä tosi kummia kavereita, mutta se ei todennäköisesti liity lapsilukuun millään tavalla. Itselläni on kaksi lasta, jotka eivät juuri keskenään leiki. Kumpaakaan en ole koskaan tyrkyttänyt minnekään kylään, laitan kyllä matkaan, jos pyydetään.

Joskus olen varovasti kysynyt esim, voiko isompi mennä naapuriin leikkimään, kun pienempi pitää viedä lääkäriin. Ja tämänkin jälkeen varmistellut vielä, että onhan ok. Vastavuoroisesti olen sitten hoitanut naapurin lasta, jos heillä tarvitaan apua. Ei tosiaan tulisi mieleenkään suuttua, jos jollekin ei lapsen katsominen sovi ja siis tosi harvoin ja varovasti sen olen itse ottanut esiin.
Outoa käytöstä, että vaaditaan hoitoa ja leikkiseuraa ja suututaan, jos ei sovi. Mutta kaipa meitä on moneen junaan.

Oletko yrittänyt "parittaa"  näitä yksilapsisia perheitä keskenään. Jättäisivät sinut ja neljä lastasi pois välistä ja hoitaisivat ja leikittäisivät lapsiaan keskenään ristiin. Tai sovi itse vastavuoroisuudesta, ottavat sitten puolestaan sinun lapsesi heille leikkimään sen ainokaisen kanssa.

Vierailija
15/85 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 12:00"]

Oletko yrittänyt "parittaa"  näitä yksilapsisia perheitä keskenään. Jättäisivät sinut ja neljä lastasi pois välistä ja hoitaisivat ja leikittäisivät lapsiaan keskenään ristiin. Tai sovi itse vastavuoroisuudesta, ottavat sitten puolestaan sinun lapsesi heille leikkimään sen ainokaisen kanssa.

[/quote]

Ai sori, olitkin jo ehtinyt vastata tähän. Terv. 15

Vierailija
16/85 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 11:55"]

No pöh. Yleistin tarpeettomasti. En siis jaksa näitä kolmea yksilapsista perhettä. 

[/quote]

Kyllä sun aloituksesta näki, että ymmärrät kyllä, nyt vain tuli liikaa kuormitusta. Joku vain halusi väkisin ymmärtää väärin, mutta sekin on ihan ymmärrettävää, jos itse on paininut asiaan liittyvien mietteiden kanssa.

Vierailija
17/85 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Idiootti! Kaikki eivät voi syystä tai toisesta valita milloin, millä ikäerolla, kuinka monta jne. lasta saavat. Monet saavat olla kiitollisia siitä yhdestäkin. Ilmeisesti sulla noita lapsia sikiää niin, ettet tajua edes arvostaa niitä vaan luulet, että kaikilla se perhesuunnittelu toimii napista painamalla. Ja tosiaan, se ei tosiaan ole vain sisaruksista kiinni leikkiikö lapsi toisten lasten kanssa tai onko yksinäinen.

Vierailija
18/85 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi näiden kaikkien pitäisi mennä saman lapsen luokse leikkimään? Eikö niillä ole olleskaan omia kavereita? Ei edes tällä 8-vuotiaalla?

terveisin kirjoittaja 10

Vierailija
19/85 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 12:03"]

Idiootti! Kaikki eivät voi syystä tai toisesta valita milloin, millä ikäerolla, kuinka monta jne. lasta saavat. Monet saavat olla kiitollisia siitä yhdestäkin. Ilmeisesti sulla noita lapsia sikiää niin, ettet tajua edes arvostaa niitä vaan luulet, että kaikilla se perhesuunnittelu toimii napista painamalla. Ja tosiaan, se ei tosiaan ole vain sisaruksista kiinni leikkiikö lapsi toisten lasten kanssa tai onko yksinäinen.

[/quote]

Taisitkohan sinä tippua kärryiltä ja pahemman kerran? Kävikö päähän? Ravistele päätäs vähän, jos sitten menisi tajuntaan uudestaan ketjun pointti.

Vierailija
20/85 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 12:03"]

[/quote]

Nuo tutut ovat ap:lle sanoneet, että eivät halua kuin yhden lapsen. Pitäisikö ap:n automaattisesti olettaa, että he valehtelevat.

Kyllä mun mielestä voi pitää lähtökohtana sitä, että ystävät puhuvat totta. Siksi en haukkuisi ap:tä idiootiksi sillä perusteella, että hän vain uskoo mitä ystävät hänelle sanovat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kahdeksan