Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syötkö oliiviöljyä?

Vierailija
28.07.2020 |

Se on kuulemma terveellistä. Kokemuksia?

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä lotota öljyjä salaatteihin kun ne sitten maistu salaatilta vaan öljyltä, yök. Enkä syö purkista suoraan. Jos paistan jotain paistinpannulla laitan voita ja oliiviöljyä yhtäaikaa. Kai se tämäkin on niin p**kieleen väärin.

Vierailija
22/65 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

sergert kirjoitti:

tarttis sitä koviahi rasvoja että aivot jaksaa. Sikaa ja kookosta. GMO-palmuöljyn ja glyfosaattisen rypsiöljyn voi lurittaaa liukasajo-radoille. Lururasvoista ja statiineista aivot menevät altshaimeri-tilaan enennpitkää

Valehtelija. Aivot ei tarvi rasvaa, vaan glukoosia. Sydän tarvii rasvaa, mutta osaa käyttää parhaiten tyydyttymättömiä rasvahappoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sergert kirjoitti:

tarttis sitä koviahi rasvoja että aivot jaksaa. Sikaa ja kookosta. GMO-palmuöljyn ja glyfosaattisen rypsiöljyn voi lurittaaa liukasajo-radoille. Lururasvoista ja statiineista aivot menevät altshaimeri-tilaan enennpitkää

Valehtelija. Aivot ei tarvi rasvaa, vaan glukoosia. Sydän tarvii rasvaa, mutta osaa käyttää parhaiten tyydyttymättömiä rasvahappoja.

Olet väärässä.

Vierailija
24/65 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliiviöljyä (ekstra neitsyt) menee kylmiin ruokiin, paistamiseen yleensä rypsiöljyä.

Mitä terveellisyyteen tulee, luotan Harvardin:

Given the above information, is commercially processed canola oil harmful?

Although care must be taken in handling and processing of canola oil and other vegetable oils, canola oil is a safe and healthy form of fat that will reduce blood LDL cholesterol levels and heart disease risk compared to carbohydrates or saturated fats such as found in beef tallow or butter. Indeed, in a randomized trial that showed one of the most striking reductions in risk of heart disease, canola oil was used as the primary form of fat. [8] Whether using cold-pressed canola oil provides some small additional benefit is not clear.

https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/2015/04/13/ask-the-expert-…

Vierailija
25/65 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön paljon. Olen sinkku ja menee sellainen pullolliinen Knossos oliiviöljyä viikossa. Paistan kaiken oliiviöljyssä ja käytän myös salaatinkastikkeena ja leivällä. Kotona opittu tapa, kun toinen vanhemmista on Välimeren maasta ja syöty ko. maan ruokaa paljolti.

(Se on hassu se Suomessa joskus viljelty ajatus ettei oliiviöljyssä voisi paistaa. Se on itse asiiassa kertatyydyttymättömänä rasvana rypsiöljyä vakaampi paistorasva eli eii niin helposti muodostu transrasvoja. Ja Välimeren maissa ruokaa on paistettu oliiviöljyssä, kotona tai kylän pienessä öljypuristamossa puristetussa Extra Virgin sellaisessa, vuosituhansia ja ruokavalio on tutkimuksissa monta kertaa todettu terveelliseksi. Ainoa järki tuossa "ei paisteta oliiviöljyssä" on että jonkun mielestä se on rahan tuhlausta. Mutta ainakin jos tekee simppeleitä kasvisruokia, oliiviöljyssä paistaminen tuo todella hyvän maun siihen ruokaan, rypsiöljyssä paisto lähinnä pilaa makua)

Vierailija
26/65 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä oliiviöljyä, koska se a) maistuu pahalle b) haisee pahalle.

Meillä käytetään rypsi- ja rapsiöljyjä.

Vierailija
27/65 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin kyllä ajatellen ett "nauttisin" sitä sen suositellun lusikallisen päivässä. Ei onnistu millään, aivan kauhean makuista. Enhän tykkää edes oliiveista. - Hyi hemmetti!

Nyt rasvaan sillä kantapäitä silloin kun muistan.

Vierailija
28/65 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole ikinä oikein ymmärtänyt tuota että jotkut syö jonkun lusikallisen raakaa öljyä erikseen. Hyh ajatuksellekin. Kun sen lusikallisen voi laittaa vaikka salaattiin tai voileivälle (esim. oliiviöljy tekee vaaleasta leivästä tosi herkullisen jos paahtaa leivän, kaataa sille öljyä ja hankaa sen leivän "huokosiin" puolitetun valkosipulin kynnen avulla) yhtä hyvin eikä tarvi niellä etovaa paljasta rasvaa.

Vierailija
29/65 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatuskin siitä, että pitäisi syödä ruokalusikallinen öljyä sellaisenaan raakana, uhhuhh.

Vierailija
30/65 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole ikinä oikein ymmärtänyt tuota että jotkut syö jonkun lusikallisen raakaa öljyä erikseen. Hyh ajatuksellekin. Kun sen lusikallisen voi laittaa vaikka salaattiin tai voileivälle (esim. oliiviöljy tekee vaaleasta leivästä tosi herkullisen jos paahtaa leivän, kaataa sille öljyä ja hankaa sen leivän "huokosiin" puolitetun valkosipulin kynnen avulla) yhtä hyvin eikä tarvi niellä etovaa paljasta rasvaa.

Saat herkullisempaa, kun käytät voita. Eikä tarvitse niellä sitä etovaa öljyä.

Vierailija
31/65 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveysintoilijat: kun syötte esimerkiksi sitä paljon rakastamaanne valkosipulia, pliis, koittakaa saada löyhkä hälvenemään edes jotenkin.

Aamulla mökkipitäjämme pikkukaupassa oli yksi ihan järkyttävästi valkosipulle haiseva täti. Kauppa on pieni kyläkauppa ja tuntui, että tämä löyhkäpilvi tuli vastaan joka kulman takaa.

Vierailija
32/65 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saat herkullisempaa, kun käytät voita. Eikä tarvitse niellä sitä etovaa öljyä.

Mä en ole koskaan oikein tykännyt voin mausta. Johonkin juttuihin sopii ja on välttämätöntäkin, esim. en nyt silakoita lähtisi paistamaan oliiviöljyssä ja tietyt leivonnaiset myös, mutta itse vaan useimmissa ruoissa tykkään ihan makuna enemmän oliiviöljystä. 

Vierailija
33/65 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän vain oliiviöljyä ja voita ruuanlaitossa. Muinaiset roomalaiset viljelivät pääasiassa vehnää, viinirypäleitä ja oliiviöljyä. Myös rypsi oli tunnettu Rooman aikakaudella, mutta sitä ei viljelty, koska sen öljy on myrkyllistä, keskiajalla rypsiöljyä käytettiin lamppuöljynä. Nykyään rypsiä viljellään, koska sitä on helppoa viljellä ja sen öljy käsitellään, jotta myrkylliset ainesosat saadaan pois, mutta en silti ole vakuuttunut sen terveellisyydestä.

Lidlistä saa tietysti parhaat oliiviöljyt ja tarjouksessa ovat halpoja!

T. Lidl-mies.

Vierailija
34/65 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt oliiviöljyä ruuanlaitossa ja leivonnassa n. 30 vuotta.

Hengissä ollaan - ja terveinä, johtui sitten mistä tahansa.

Tiedostan, että sen maku on joidenkin mielestä voimakas, mutta itse en huomaa, koska olen tottunut. (Koko perhe on tottunut.)

Vierailija
35/65 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveysintoilijat: kun syötte esimerkiksi sitä paljon rakastamaanne valkosipulia, pliis, koittakaa saada löyhkä hälvenemään edes jotenkin.

Aamulla mökkipitäjämme pikkukaupassa oli yksi ihan järkyttävästi valkosipulle haiseva täti. Kauppa on pieni kyläkauppa ja tuntui, että tämä löyhkäpilvi tuli vastaan joka kulman takaa.

Tuo täti tuskin oli terveysintoilija.

Valkosipuoli ei haise raittiin kasvissyöjän hengityksessä.

Vierailija
36/65 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo oliiviöljyn maku - Suomessa on myös myynnissä paljon ihan kamalan makuisia öljyjä, joissa happoisuus on niin korkea ettei kelpaisi Välimeren maissa kun lamppuöljyksi. Näitä liian happoisia ja kitkeriä laatuja löytyy myös kalliista extra virgineistä joiltain merkeiltä. Aiemminkin mainittu Knossos on normi ruokakaupoista saatava laatu, jota kannattaa kokeilla jos ei ole ennen kokeillut ja tuntuu että oliiviöljyt on inhottavan makuisia. Siinä on hyvin pehmeä, lehtivihreäinen maku, ei sellaista jonkun perus Borges öljyn kitkerää oliivisuutta.

Vierailija
37/65 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en varsinaisesti syö, mutta silloin kun käytän niin sen pitää olla ekstra-neitsyt, kuten itsekin olen :(

Maailman väärennetyin elintarvike, suuri osa extra-virgin oliiviöljyista maailman markkinoilla on väärennöksiä. Tuottajamaat eivät ymmärrettävästi halua juurikaan puuttua asiaan.

https://focusonfoodsafety.wordpress.com/2018/12/01/food-fraud-olive-oil/

Talouslehti Forbes kertoi viime vuoden helmikuussa, että arviolta jopa 80 prosenttia italialaisesta oliiviöljystä on tavalla tai toisella muuta kuin väitetään. Vaikka arvio voi lehden mukaan olla liioiteltu, väärennöksiä on varmuudella liikenteessä.

Kysymykseen vastaus - en, en halua tukea tätä väärennösteollisuutta

Vierailija
38/65 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin käyttää oliiviöljyä jos se olisi oikeasti oliiviöljyä, valitettavasti suurin osa ns oliiviöljystä on jotain muuta, ts siinä on hyvin vähän aitoa oliiviöljyä.

Vierailija
39/65 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruuanlaitossa, salaatinkastikkeena ja joskus lusikallisen sellaisenaan.

Varmaan 1rkl päivässä

Vierailija
40/65 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en varsinaisesti syö, mutta silloin kun käytän niin sen pitää olla ekstra-neitsyt, kuten itsekin olen :(

Maailman väärennetyin elintarvike, suuri osa extra-virgin oliiviöljyista maailman markkinoilla on väärennöksiä. Tuottajamaat eivät ymmärrettävästi halua juurikaan puuttua asiaan.

https://focusonfoodsafety.wordpress.com/2018/12/01/food-fraud-olive-oil/

Talouslehti Forbes kertoi viime vuoden helmikuussa, että arviolta jopa 80 prosenttia italialaisesta oliiviöljystä on tavalla tai toisella muuta kuin väitetään. Vaikka arvio voi lehden mukaan olla liioiteltu, väärennöksiä on varmuudella liikenteessä.

Kysymykseen vastaus - en, en halua tukea tätä väärennösteollisuutta

Tarkoittaa siis, ettei kannata ostaa italialaista, ellei sitten tiedä jonkun tietyn merkin alkuperää ja luotettavuutta. Itse luotan enemmän kreikkalaisiin ja varsinkin Kreetan saaren pienten valmistajien öljyihin joita Suomestakin nykyään saa. Maksaa kyllä vähän enemmän kuin se perus Bertolli sitten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan seitsemän