Miten voi lihoa jos syö alle 1500kcal päivässä?
Auttakaa hyvät siskot kun paino vain nousee ja läskit pursuaa! Joo tiedän, en liiku tarpeeksi. Tällä hetkellä ei vain elämäntilanne anna periksi. Vähäisemmillään liikunta jää 2 km:n työmatkoihin, jotka kuljen aina joko pyörällä tai kävellen, mutta eihän tämä riitä.
Olen nyt viikon ajan kirjannut syömiseni kalorilaskuriin ja hämmentävää on se, että joka päivä kalorimäärä on jäänyt alle 1500 kcal:n. Tiedän että tällä määrällä ei laihdu, mutta tämä jatkuva lihominen on pakko saada pysähtymään! Ainoa paheeni on oikeastaan suklaa, jota tulee syötyä toisinaan viikonloppuisin. Alkoholia en käytä kuin pari kertaa vuodessa.
Arvelisin että painoa on tullut noin 4 kg vuodessa, joka on tosi paljon kun pituutta on selvästi alle 160 cm. :(
Kommentit (62)
Kypsennystapa vaikuttaa oleellisesti siihen, kuinka paljon energiaa ruuansulatuselimistö pystyy hyödyntämään saamastaan ravinnosta. Kypsennetty kasvis sisältää n. 30% enemmän hyödynnettävissä olevaa energiaa kuin raaka. Eli jos syöt raakoja kasviksia ja juureksia raasteina tai syöt samat keitettyinä, saat kypsistä noin 30% enemmän energiaa.
http://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/kypsennetty_kalori_lihottaa_salaa
[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 09:19"]
Jos mun pitäisi syödä päivässä 1500kcal, jakaisin sen kahdelle aterialle päivässä.
750 aamulla ja toinen 750 päivälliseksi/illalliseksi. Hiilarit aika vähälle ja rasvalla pitäisin nälän loitolla.
Pitkin päivää pienet ateriat pitäisivät minulla ainakin sokerit kokopäivän koholla ja aiheuttaisi lihomista.
Itse asiassa. Mun perusaineenvaihdunta on siinä 1500 kcal ja kun ketokarppasin, jäi kalorit päivässä usein tuohon 1500. Teen kuitenkin suhteellisen liikkuvaista työtä ja lenkkeilen koiran kanssa, joten laihtuminen oli taattu. Normaalisti olisin vetäissyt helposti 3000kcal mässäilemällä ja virallisperseelliselläkin tavalla olisin mussuttanut viidellä aterialla ainakin sen 2000kcal joka on minulle liikaa.
[/quote]Minä ainakin onnistuin laihduttamaan 27 kiloa sillä että aloin sydä virallisterveellisesti. Nälän hallinta oli paljon helpompaa kuin söin usein. Jos syö 5-6 kertaa päivässä, niin koskaan syödessä ei ole nälkä, eikä huivita syödä kovin paljon. Lihoin juuri tuon vuoksi että söin pari kertaa päivässä, usein ensimmäinen ateria oli päivällinen ja ruoka-annos aivan järkyttävä.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 11:01"]
Kypsennystapa vaikuttaa oleellisesti siihen, kuinka paljon energiaa ruuansulatuselimistö pystyy hyödyntämään saamastaan ravinnosta. Kypsennetty kasvis sisältää n. 30% enemmän hyödynnettävissä olevaa energiaa kuin raaka. Eli jos syöt raakoja kasviksia ja juureksia raasteina tai syöt samat keitettyinä, saat kypsistä noin 30% enemmän energiaa.
http://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/kypsennetty_kalori_lihottaa_salaa
[/quote]Joo, voi vaikka olla tottakin, mutta ei sillä ole silti mitään mekitystä. Kasviksisissa on niin vähän kaloreita että on ihan sama syökö ne raakoina vai kypsinä. Kilossa porkkanoita on 280kcal, se on ihan sama että saako siitä hyödynnettyä 30% vähemmän raasteena, se on vähän myös kypsänä.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 09:25"]
Auttakaa hyvät siskot kun paino vain nousee ja läskit pursuaa! Joo tiedän, en liiku tarpeeksi. Tällä hetkellä ei vain elämäntilanne anna periksi. Vähäisemmillään liikunta jää 2 km:n työmatkoihin, jotka kuljen aina joko pyörällä tai kävellen, mutta eihän tämä riitä.
Olen nyt viikon ajan kirjannut syömiseni kalorilaskuriin ja hämmentävää on se, että joka päivä kalorimäärä on jäänyt alle 1500 kcal:n. Tiedän että tällä määrällä ei laihdu, mutta tämä jatkuva lihominen on pakko saada pysähtymään! Ainoa paheeni on oikeastaan suklaa, jota tulee syötyä toisinaan viikonloppuisin. Alkoholia en käytä kuin pari kertaa vuodessa.
Arvelisin että painoa on tullut noin 4 kg vuodessa, joka on tosi paljon kun pituutta on selvästi alle 160 cm. :(
[/quote]
Laske energialaskurilla ensin sun perusaineenvaihdunnan määrä, vähennä siitä vaikka 300 kaloria syömisestä ja lisää liikuntaa 200 kalorin verran päivässä. Illalla vaikka lihasjumppaa 10 minsaa. Salaatin kanssa aina omenaviinietikkapohjainen salaatinkastike (max 1 rkl) ja keittoihin tulisia mausteita. Vettä 1,5 - 2 l päivässä.
Ja ruokatunnilla ravaa portaissa sen aikaa, että hengästyt kunnolla.
Mä teen jääkaappiin kulhollisen kaalisalaattia (googleta coleslaw), kastikkeena etikka + rasvaa sen verran, että jos syön koko satsin kolmen päivän aikana, saan siitä 1rkl rypsi/oliiviöljyä per päivä. Salaatti ei mene huonoksi kolmessa päivässä vaan mehustuu vaan paremmaksi.
Salaatti on mulla siis lisuke ihan mihin vaan, sen kaverina kanaa tai kalaa ja kun muu perhe syö myös pottua, riisiä tai pastaa, mä otan niitä vain 2 rkl enkä yhtään enempää.
En myöskään syö koskaan pelkkää hiilihydraattipitoista, vaan sitä tasapainottaa aina proteiini.
Jos söisin suklaata viikonloppuisin, pitäisin sen kuitenkin minimissä.
Ap vastaa:
Tuo pätkäpaasto kuullostaa kyllä mielenkiintoiselta. Kiitos vinkistä! Aamiaista ei kyllä voi jättää väliin koska aamusalista ei tule mitään tyhjällä vatsalla. Ehkä sitä voisi kokeilla sellaisina päivinä kun ei ole salia... Onko 28 kokeillut itse kyseistä paastoa ja minkälaisella ajoituksella?
Mulla normaali päiväannos on 1400-1500 kaloria ja todella saa tasapainoilla ettei paino tuolla nouse. Jos haluaisin laihduttaa pitäisi pudottaa tuonne 1000 kalorin lähelle.
Tuota vuoropaastoa haluaisin kokeilla, joskus olen pitänytkin smoothiepäivän. Voisin elää noilla smoothieilla - 67 kaloria ja nälkä lähtee tunneiksi! Ongelma on vain se että haluaisin käydä lounaalla töissä, mutta en kehtaa ravintolassa ottaa omaa smoothiepulloa esiin kun muut syövät annoksiaan. Tai jos iltaruuan jättäisi väliin mitä tyttäreni (11v) siitä miettisi?
Olen sanonut aiemminkin että syy miksi ihmiset ei laihdu on ettei he TIEDÄ TODELLISIA KALORIMÄÄRIÄÄN!!!!!!!!!!!!!! TODELLISET KALORIMÄÄRÄT VOI TIETÄÄ VARMASTI VAIN SYÖMÄLLÄ PAIKOISSA JOISSA KALORIMÄÄRÄT ON KERROTTU TAI OSTAMALLA RUOKIA JOISSA SE SELKEÄSTI LUKEE. Kaikki muu on epäselvää ja niitä ei pidä syödä koskaan jos haluaa laihtua. Älä siis valmista itse ruokaasi on helppo ja paras ohje laihduttajille jos oikeasti haluat laihtua. Kaloriesi päälle voit vapaasti syödä vaikkapa porkkanoita. Huomioi että juomistakin voi tulla kaloreita ja alkoholi sinun on bannattava kokonaan. Laihduttamisen ei tarvitse olla tuskaa ollenkaan vaan voit syödä juuri sitä ruokaa mistä tykkäät. Takaan että laihdut ohjeillani mutta jos et noudata niitä niin turha tulla itkemään taas omaa tyhmyyttäsi!!
Laske päivän kalorisi kalorilaskuri.fi palvelussa ja punnitse kaikki ruoka (arviointi ei tosiaan riitä). Parisataa kaloria tulee suitsait melkein mistä vaan, kourallinen pähkinöitä tai irtalia, siivu pullaa jne.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 12:45"]
Ap vastaa:
Tuo pätkäpaasto kuullostaa kyllä mielenkiintoiselta. Kiitos vinkistä! Aamiaista ei kyllä voi jättää väliin koska aamusalista ei tule mitään tyhjällä vatsalla. Ehkä sitä voisi kokeilla sellaisina päivinä kun ei ole salia... Onko 28 kokeillut itse kyseistä paastoa ja minkälaisella ajoituksella?
[/quote]
Olen kokeillut kyllä ja elän noin nytkin, tosin ihan täydellinen mun aamupaastoni ei ole, juon maitokahvin jossa reilusti täysmaitoa aamulla (latte, cappuccino). Mutta muuten syön vain lounaan klo 13 ja sitten päivällisen klo 20, ei välipaloja.
Toimii minulla erittäin hyvin ja tuon myötä on vireystilan vaihtelu voimakkaasti syömisten mukaan loppunut, samoin näläntunteet jo pari tuntia syömisestä ja heeikotukset jos ei syö usein. Ja on ihanaa kun aterioilla voi syödä oikein kunnon satsit ruokaa, kun päivän koko kalorinsaanti on jaettu vain niille kahdelle aterialle. Syön usein lounaalla jotain vähän kevyempää ja päivällisellä lataan sitten oikein kunnolla ruokaa, viinin ja jälkiruoan kera.
Siirtymävaihe tuohon oli vähän tahdonvoimaa kysyvä, tuli alkuun kova nälkä, vitutusta, palelua, päänsärkyä tms verensokerivaihteluiden oireita kun oli pitkällä ateriavälillä. Mutta luotin siihen kun pätkäpaastokirjallisuus sanoo, että terveen ihmisen elimistö kyllä oppii paremmaksi säätelemään verensokeria, jos se huomaa ettei enää ruokaa koko ajan suun kautta saa. Parissa viikossa helpotti eikä enää nälkä vaivannut aterioiden välillä.
Komppaan 23:sta. Mun mielestä sun kannattaisi alkuun käydä punttisalilla ja kasvattaa/aktivoida lihasmassaa. Tästä on se hyöty, että silloin jopa lepokulutus kasvaa ja pääset laihtumaan. Yksi herkuttelupäivä viikossa ei kuitenkaan romuta laihdutusta vaan estää elimistön "joutumista" säästöliekille. Kävelylenkkikin tepsii sen jälkeen paremmin. Jos on mahkuja niin pari kertaa salille personal trainer:n kanssa voisi olla ihan hyvä idea.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 10:50"]
Täytyy sanoa, että jos pitäisi elää 1200 kalorilla päivässä, niin mieluummin olisin lihava ja kuolisin sitten vaikka aiemmin. Ruoka on kuitenkin niin suuri nautinto.
- BMI 22
[/quote]
Samaa mieltä. Saan olla onnellinen, kun voin syödä "mitä vaan" lihomatta.
Aivan varmasti olisin mielummin ylipainoinen, kun punnitsisin ja miettisin jatkuvasti ruokiani. Aivan kamalaa elämää. Ei kai ihminen voi vahdata vuosikausia syömisiään.
BMI 20-21 ja ikää koht 40v
[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 11:47"]
[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 11:01"]
[/quote]Joo, voi vaikka olla tottakin, mutta ei sillä ole silti mitään mekitystä. Kasviksisissa on niin vähän kaloreita että on ihan sama syökö ne raakoina vai kypsinä. Kilossa porkkanoita on 280kcal, se on ihan sama että saako siitä hyödynnettyä 30% vähemmän raasteena, se on vähän myös kypsänä.
[/quote]
Jos luit Tiede-lehden artikkelin, sinulle selvisi että tuo on ratkaissut ihmisen evoluutiossa hyvin paljon ja vain siksi, että se sama muutos tapahtuu myös lihalle ja kalalle. Eli kypsästä lihasta ja kalasta saat myös 25-40% enemmän kaloreita kuin raa´asta joka on se taulukoissa oleva. Siksi aivan kaikki energiataulukot pitää mitatta uusikisi.
Jos 1500:sta kCal:sta 100-200 on raakaa ruokaa ja loput kypsää, seuraa tästä että tehollinen energiamäärä on yli 2000 kCal päivässä.
Vastaavasti myös energiankulutustaulukot täytyy laittaa uusiksi, eli olemme koko ajan kuluttaneet myös enemmän kuin olemme luulleet kuluttavamme.
Jos sun luut on tulleet raskaammiksi, olet alkanut keräämään nestettä tai saanut lisää lihaksia?
Kannattaa muistaa, että laihduttaneena tarvii 10% vähemmän kaloreita kuin samanpituinen ja -painoinen sekä yhtä aktiivinen koskaan laihduttamaton tarvii.
Vierailija kirjoitti:
Jos sun luut on tulleet raskaammiksi, olet alkanut keräämään nestettä tai saanut lisää lihaksia?
Yksi lihakilo kuluttaa kuusi kertaa enemmän kaloreita kuin yksi läskikilo. Yksi lihaskilo menee pienempään pakettiin kuin yksi läskikilo. Sen vuoksi paino ei ole olennainen asia vaan sentit. Ihannemitoissa ollaan kun omasta pituudesta puolitettu naru menee vyötärön ympärille.
Nostetaan tämä, sillä itselläni ap:n kanssa sama ongelma. Paino noussut noin puolen vuoden ajan n. 1 kg kuussa, vaikka päivittäinen kalorinsaanti 1200-1600 kcal, myös viikonloppuisin. Olen 165 cm pitkä.
Vierailija kirjoitti:
Aika erikoista kyllä. Minä olen istumatyötä tekevä keski-ikäinen, pienikokoinen nainen, joka olen tässä muutaman kuukauden laihdutellut pelkästään rajoittamalla kalorinsaantini päivässä 1500 kcal:iin. En siis harrasta mitään liikuntaa, ja tuon 1500 kcal sisällä käytän myös alkoholia, syön herkkuja jne. Ja paino on laskenut tasaisesti puolisen kiloa viikossa.
Kyllähän sen pelkän "koomakulutuksen" pitäisi jo aikuisella olla 1200-1300 kcal ja sen päälle tulee väkisin, ihan perus kotitöistä, ei-tahdonalaisesta liikuskelusta jne vähintään muutamasata kilokaloria kulutusta, useimmilla paljon enemmän.
Muuten mulla toimii parhaiten se etten noudata suositusta syödä pieniä aterioita usein, vaan syön vain 2 kertaa päivässä. Se on jotenkin saantu verensokerin heilahtelun loppumaan, kun elimistö on tottunut paastojaksoihin. En koe enää mitään nälän tai heikotuksen tunteita kuten silloin kun yritin syödä pieniä aterioita usein.
Mä olen syönyt 9 vkoa pelkän koomakulutukseni verran mutta liikkunut tosi paljon ja painoa on lähtenyt 4.3kg normaalipainon sisällä. Jos syön parikin päivää 1500kcal painon lasku pysähtyy heti.
Vastaus kysymykseesi: Huono laskupää.
Minulla lepokulutus on vain vähän päälle 1200 kcal. Istumatyötä tee ja vaikka liikun aktiivisesti, paino nousee helposti. Minulla toimii nämä:
- syö salaatti ja kasviksia. Lisänä lihaa, kalaa tai kanaa/kalkkunaa. Unohda peruna, riisi ja pasta.
- yksi herkuttelupäivä viikossa, joka tarkoittaa noin 100 g karkkia tai yhtä pullaa. Arkisin herkkuja ei syödä.
- unohda leipä ja margariini
- syö säännöllisesti ja katso, että ruokavaliossa on runsaasti proteiinia ja hyviä rasvoja (pähkinöitä, avocadoa)