Miten voi lihoa jos syö alle 1500kcal päivässä?
Auttakaa hyvät siskot kun paino vain nousee ja läskit pursuaa! Joo tiedän, en liiku tarpeeksi. Tällä hetkellä ei vain elämäntilanne anna periksi. Vähäisemmillään liikunta jää 2 km:n työmatkoihin, jotka kuljen aina joko pyörällä tai kävellen, mutta eihän tämä riitä.
Olen nyt viikon ajan kirjannut syömiseni kalorilaskuriin ja hämmentävää on se, että joka päivä kalorimäärä on jäänyt alle 1500 kcal:n. Tiedän että tällä määrällä ei laihdu, mutta tämä jatkuva lihominen on pakko saada pysähtymään! Ainoa paheeni on oikeastaan suklaa, jota tulee syötyä toisinaan viikonloppuisin. Alkoholia en käytä kuin pari kertaa vuodessa.
Arvelisin että painoa on tullut noin 4 kg vuodessa, joka on tosi paljon kun pituutta on selvästi alle 160 cm. :(
Kommentit (62)
Voisiko olla, että keho on siirtynyt säästöliekille liian vähän syömisen takia? En ole mikään ekspertti, mutta olisiko järkevää kokeilla sekä liikkua että syödä enemmän? Itse ainakin laihduin sillä tavalla. Nälkäkuureista ei pidemmän päälle ole mitään hyötyä, tuskin kenenkään aikuisen ihmisen energiatarve on alle 1500 kcal päivässä.
Täytyy sanoa, että jos pitäisi elää 1200 kalorilla päivässä, niin mieluummin olisin lihava ja kuolisin sitten vaikka aiemmin. Ruoka on kuitenkin niin suuri nautinto.
- BMI 22
[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 10:50"]
Täytyy sanoa, että jos pitäisi elää 1200 kalorilla päivässä, niin mieluummin olisin lihava ja kuolisin sitten vaikka aiemmin. Ruoka on kuitenkin niin suuri nautinto.
- BMI 22
[/quote]
Sama juttu. Varsinkin kun jollain 1500 kcal:illa, mistä ap puhuu, ihan taatusti kukaan ei voi olla LIHAVA. Joku tosi hitaan aineenvaihdunnan omaava pienikokoinen nainen voi olla vähän pyöreämpi kuin haaveilisi, jos haaveena on parikymppisen itsen paino, mutta tuskin edes painoindeksin mukaista ylipainoa on, eikä ainakaan lihavuutta (BMI yli 30).
Hiljattain kuulin muuten radiosta, että alhaisin kuolleisuus on yli kolmekymppisellä painoindeksissä 27, eli lievän ylipainon alueella. Ei se terveys taidakaan vaatia samaa kuin nykyinen ulkonäköihanne, eli että olisi kestävyysurheilijan rasvaprosentin omaava kuivan kesän orava.
Minun peruskulutukseni on vajaa 1500 ilman liikuntaa, koko 155/55. Olen pyrkinyt laihtumaan muutaman kilon syömällä 1200-1400, mutta välillä tulee viikkoja, että paino nousee, välillä laskee. Olen arvellut sen johtuvan osittain ruuan laadusta, eli osa ruoista hidastaa aineevaihduntaa ja osa taas nopeuttaa. Esim. kaali ja sitrushedelmät tuntuvat toimivan laihduttajina hyvin. Repsahduksiin ei ole juuri yhtään varaa. Itse kirjaan kyllä kaiken ylös ja punnitsen gramman tarkasti. Kaikkeen ei tosin löydy tietoja, joten sitten joutuu arvaamaan. Tosin olen huomannut, että kalorilaskureissakin on virheitä, molempiin suuntiin.
Ap:n taustoista sen verran että olen noin 5 vuotta sitten laihduttanut yli 10 kg tiukalla ruokavaliolla ja liikunnalla. Tiedän siis mitä laihduttaminen on ja osaan laskea energiasisällöt hyvinkin tarkasti :) Lapsen ja uuden työn mukana paino on kuitenkin kivunnut salakavalasti muutaman vuoden aikana tuolloin saavutetuista mitoista. Nyt arvelisin painavani noin 67 ja pituutta on 157. Tiedän siis miten painoa pudotetaan ja siihen ei tässä elämän tilanteessa ole yksinkertaisesti aikaa ja voimavaroja. En vain kestä tätä ainaista lihomista! :(
Ap, kannattaisi kokeilla pätkäpaastoilua (intermittent fasting) eli ruoansaannin rajoittamista tiettyyn aikaan vuorokaudesta ja usein syömisen lopettamista. Tuon erään kirjoittajan tapa syödä vain kahdesti päivässä on sovellus siitä, ja todella monella tämä saa aikaan laihtumista paljon enemmän kuin tasainen syöminen muutaman tunnin välein.
Siirtyminen tuohon, jos on tottunut syöttämään soluilleen ruokaa suun kautta vähän väiä, on muutaman viikon epämukavaa, mutta kun tottuu, näläntunteet katoavat, kunhan vaan syö tarpeeksi kaloreita syömisikkunan aikana.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 11:38"]
Ap:n taustoista sen verran että olen noin 5 vuotta sitten laihduttanut yli 10 kg tiukalla ruokavaliolla ja liikunnalla. Tiedän siis mitä laihduttaminen on ja osaan laskea energiasisällöt hyvinkin tarkasti :) Lapsen ja uuden työn mukana paino on kuitenkin kivunnut salakavalasti muutaman vuoden aikana tuolloin saavutetuista mitoista. Nyt arvelisin painavani noin 67 ja pituutta on 157. Tiedän siis miten painoa pudotetaan ja siihen ei tässä elämän tilanteessa ole yksinkertaisesti aikaa ja voimavaroja. En vain kestä tätä ainaista lihomista! :(
[/quote]
Olen saman pituinen kuin sinä, ja 2 vuotta sitten painoakin oli tasan saman verran. Onnistuin pudottamaan painoa 1600-1700 kcal ruokavaliolla yli 10 kg, vaikka en pystynyt harrastamaan juuri lainkaan liikuntaa.
Tuntuisi, että jos oikeasti lihot 1500 kcal:lla, niin aineenvaihdunnassasi on jotain pielessä.
Kyllä aterioiden koostumuskin vaikuttaa, ei pelkät kalorit.
Paljon hiilareita sisältävä ruoka lihottaa! Kun syö riittävästi kuitupitoista ruokaa, se vaikuttaa kokonais-aineenvaihduntaan kaloreita polttavasti.
Lihaa ja kalaa voi syödä ihan huoletta.
Siis: sokerit ja valkoiset vehnät kokonaan pois. Tilalle kuitupitoiset hedelmät, juurekset ja vihannekset sekä vain täysjyväviljat ja naposteluun natural pähkinöitä sekä hedelmiä.
KYLLÄ LAIHTUU näillä eväillä!
oon 165cm/50kg ja oon keskimäärin syöny viimiset 2kk 1500kcal / vrk ja laihtunut 2,3kg eli onko se jtn -15000kcal? -15000kcal/60vrk=-250kcal eli ilmeisesti olen kuluttanut n, 1750kcal vrk mikä on mun perusaineenvaihdunta.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 11:38"]
[/quote]
siis miten sitten tiedät lihonneesi/et laihtuneesi jos painosikin on pelkkää arvelua.
Itse lihoin liian vähästä syömisestä. Jos haluat todella laihtua hanki asiantunija eli joku PT joka tietää ravitsemuksesta. Olen omakohtaiseti kokenut tämän ja hyväksi todennut. laihduin PT:n ohjeilla ja runsaammalla syömisellä 64 kilosta 57 kiloon. Olen 164 pitkä.
Minä olen 156/55. Minulla on personal trainerin ruokavalio, missä kulutus on laskettu 1700 kcal/vrk ja siihen liittyy liikuntaa näin: Yht. 8 km työmatka kävellen, sali 3-4 kertaa viikossa ja viikonloppuisin pitkä lenkki. Mutta - olen vähentänyt tuota itse, sillä tuo on liian paljon. Lihon jos syön noin paljon.
Eli kokoisellasi tuo 1500 kcal ei ole laihduttajan ruokavalio, vaan peruskulutus. Kun vielä unohdat kirjata jotain, niin homma on siinä. Juomat ja pienet välipalat unohtuu monelta herkästi. Lasi tuoremehua sisältää aika paljon kaloreita.
Ei voikkaa lihota. Joko olet laskenut väärin, tai merkkintäjaksosi ei vastaa täsmälleen keskimääräistä syömistäsi. 1500 kalorilla tuskin kukaan voi olla niin pieni ja passiivinen että lihoisi.
Jos lihot 4kg vuodessa, niin syöt vajaan sata kaloria päivässä liikaa, eli vähemmän ylimääräistä kuin yksi suklaalevy viikossa. Kyse on aika pienestä asiasta, et tarvi suurta muutosta liikuntatapoihisi ja ruokailutapoihisi, niin tuo 4kg/vuodessa lihominen muuttuu yhtä suureksi laihtumiseksi. Riittää että alat käydä vaikka joka toinen päivä tunnin kävelylenkillä.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 13:37"]
Olen sanonut aiemminkin että syy miksi ihmiset ei laihdu on ettei he TIEDÄ TODELLISIA KALORIMÄÄRIÄÄN!!!!!!!!!!!!!! TODELLISET KALORIMÄÄRÄT VOI TIETÄÄ VARMASTI VAIN SYÖMÄLLÄ PAIKOISSA JOISSA KALORIMÄÄRÄT ON KERROTTU TAI OSTAMALLA RUOKIA JOISSA SE SELKEÄSTI LUKEE. Kaikki muu on epäselvää ja niitä ei pidä syödä koskaan jos haluaa laihtua. Älä siis valmista itse ruokaasi on helppo ja paras ohje laihduttajille jos oikeasti haluat laihtua. Kaloriesi päälle voit vapaasti syödä vaikkapa porkkanoita. Huomioi että juomistakin voi tulla kaloreita ja alkoholi sinun on bannattava kokonaan. Laihduttamisen ei tarvitse olla tuskaa ollenkaan vaan voit syödä juuri sitä ruokaa mistä tykkäät. Takaan että laihdut ohjeillani mutta jos et noudata niitä niin turha tulla itkemään taas omaa tyhmyyttäsi!!
[/quote]Samaa mieltä että ensimmäisenä kannattaa panostaa kaloreiden laskentaan, sillä se menee aika helposti pieleen. Kaikki syömänsä pitäisi punnita ja titäisi tietää tarkasti sen kalorisisältö. Ulkona syöminen on kaikkein riskialtteinta, sillä ravintolakokit tykkää käyttää rasvaa ja sokeria. Jos esimerkiksi syö työpaikka lounaansa jokaisena työpäivänä ulkona, niin siinä on jo sellainen ateria, joka voikin olla joka päivä sata tai kaksi sataa kcal suurempi paukku kuin mitä on kuvitellut ja johtaa tuollaiseen 4kg/vuosi lihomiseen, jos muut ruokailut onkin ihan sopivia.
Minusta kylläkin paras tapa tietää kalorit on todellakin se että valmistaa itse ruokansa. Jokaisessa raaka-aineessa lukee kalorit, mutta ne pitää punnita ruokaa valmistaessa.
Aika pienillä muutoksilla on paino lähtenyt laskuun. Tiedostin omat kuoppani eli vaihdoin kahvipullan banaaniin ja iltanaposteluna on nykyään porkkana-ja lanttupaloja.Työeväät vaihdoin einesmikoroaterioista salaatteihin ja hedelmiin sekä maustamattomiin jukurtteihin. Herkkupäivä on kerran viikossa ja silloin syön karkkeja ja muuta hyvää. Ainakin mun kohdalla tuo toimii hyvin, kun ei mistään tarvitse kokonaan kieltäytyä ja herkkupäivät ovat jotain spesiaalia, mitä odottaa :)
Jos mun pitäisi syödä päivässä 1500kcal, jakaisin sen kahdelle aterialle päivässä.
750 aamulla ja toinen 750 päivälliseksi/illalliseksi. Hiilarit aika vähälle ja rasvalla pitäisin nälän loitolla.
Pitkin päivää pienet ateriat pitäisivät minulla ainakin sokerit kokopäivän koholla ja aiheuttaisi lihomista.
Itse asiassa. Mun perusaineenvaihdunta on siinä 1500 kcal ja kun ketokarppasin, jäi kalorit päivässä usein tuohon 1500. Teen kuitenkin suhteellisen liikkuvaista työtä ja lenkkeilen koiran kanssa, joten laihtuminen oli taattu. Normaalisti olisin vetäissyt helposti 3000kcal mässäilemällä ja virallisperseelliselläkin tavalla olisin mussuttanut viidellä aterialla ainakin sen 2000kcal joka on minulle liikaa.
Ylipainoisellakin ihmisellä voi olla pieni energiankulutus. Etenkin jojolaihduttajalla. En ole ylipainoinen, mutta energiankulutukseni on reippaasti tuon alle. Nopea laihdutus tehostaa rasvan varastoimista ja hidastaa aineenvaihduntaa joten lopettaessa laihdutuksen lihoo yleensä nopeasti samoihin mittoihin tai vähän yli. Normaali ei tällainen aineenvaihdunta toki ole, joten normaalitilaan sitä ei tulekaan verrata. Mutta niille jotka väittää ettei ole mahdollista lihoa 1500 kilokalorilla päivässä niin kyllä se on mahdollista.
Itsellä ei myöskään toimi yhtään tuo "mussuta parin tunnin välein että pysyy tasaisena sokerit". Nälkä ja vitutus vaan tulee. En syö aamupala, enkä iltapalaa. Arkena käytännössä syön töissä aamukahvin, sitten salaattilounas (ilman mitään kastikkeita), sitten kotona vähän lämmintä illallista. Ei muuta. Näin olen onnistunut pitämään käyrän hieman laskusuuntaisena. Eli aikuinen, vähänlaisesti liikkuva (juoksen 2-3 kertaa viikossa joku 5 km) 40-vuotias tällä minimaalisessa ruoalla pystyy juuri ja juuri pitämään kilot kurissa. Mitään kaloreita en laske.
Oletko varmasti muistanut mitata/ punnita ja merkitä kaikki annokset?
Itse ainakin huomasin sortuvani seuraaviin virheisiin:
Annoskoko tuli arvioitua usein väärin ilman mittaamista, eli arvioitu 1 dl olikin usein 1,1 dl tarkistusmittauksessa.
Osa suuhun menneestä unohtui merkitä jos sitä ei merkinnyt heti muistiin. Esim. kun ruokaa valmistaessa ihan vähän vain maistoi juustoa... nämä jäi multa helposti merkkaamatta.
Paljon kasviksia ja hedelmiä oli pakko sisällyyttää ruokavalioon, että nälkä pysyi poissa, samoin riittävästi proteiinia ja ja rasvaa, etenkin aamupalalle ja lounaalle. Hiilareiden karsimiseen oli kiinnitettävä erityistä huomiota.
-15 kg 1500 kcal dieetillä. Lähtö 156 cm/70kg. Kotona olen lasten kanssa, ei autoa, joten hyötyliiikuntaa tulee kaupassakäynneistä ym.
Lisäksi olen "yliaktiivinen" eli en osaa lainkaan olla paikoillani. TV:tä katsellessakin teen jotain pientä koko ajan: vaihdan asentoa, silitän pyykkiä, venyttelen, heilutan jalkoja, takapuolta jne. Bussipysäkillä odottaminen on tuskaa joten ravaan edestakaisin kuin heikkopäinen.jne. Tämä varmasti lisää peruskulutustani
Jos olet ennen kirjaamisen aloittamista syönyt eri tavalla? Se että pitää kirjaa syömisistään, hillitsee yleensä sitä. Eli ehkä söit ennen kirjanpidon alkua enemmän? Riippuu painosta, ei pituudesta, paljonko kuluttaa. Eli älä usko niitä jotka täällä sanovat että kyllä pitää vielä vähemmän syödä. Jos sinulla on ylipainoa, niin olitpa miten lyhyt tahansa, alle 1500 kcal:lla laihtuu kyllä.