Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sopiva "rangaistus" teinille?

Vierailija
27.06.2013 |

teini (tyttö) myöhässä. Kotiintuloaika klo 21.30, ilmestyi kotiin nyt klo 00.47. Sitä ennen ei vastannut puheluihin eikä tekstiviesteihin. Ikää syksyllä 16 v. Menee kyllä luottamus tällaisessa. Mikä avuksi?

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakavn keskustelun paikka. Itse olisin tuossa vaiheessa varmaan soittanut jo poliisille, tästäkin vaihtoehdosta hyvä mainita. Tuo esille myös huolesi kun ei vastannut puhelimeen. Viikon puhelin- ja nettikielto tuntuu silti aika kovalta rangaistukselta koska jää täysin sosiaalisten kuvioiden ulkopuolelle. Jos on meneväistä sorttia, antaisin ehkä mieluummin muutaman päivän kotiarestin ja päivän kännykiellon.

Vierailija
22/43 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko ap sinulle ollenkaan mieleen, etä teinisi kapinoi sen takia että KESÄLLÄ pitää tulla kotiin 21.30 HALOO

Meillä tulee 10 vuotias kavereilta kotiin tuohon aikaan kesälomalla. 

15 v tulee kotiin kun soitan, normaalisti siinä 23.30-12

Ja kuukauden kuluttua 18 v tulee kotiin kun tulee

löysää vähän pipoa.  On jotenkin niin säälittävää että "tuon ikäisenä minä tulin kotiin kello 20 ja kävin koko kesän töissä ja päläpälpä".  Myös minä oli töissä 15 v saakka KOKO KESÄN- aina 8-16.  Mutta silti ymmärrän lapsiani, toisin kuin sinä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 08:37"]

[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 08:05"]

Rangaistukset käydään läpi etukäteen! Niitä ei keksitä sitten, kun sopimusta rikottu vaan nuoretn tulee tietää tahallaan myöhästyessään, mitä siitä seuraa.

Miten te oikein kasvatatte, jos ette ilmoita lapsille, mitä seuraa, jos kotiintuloaikoja ei noudateta?

[/quote]

Meillä kun sovitaan jotain teinin kanssa, lähtökohtana on se, että sovitusta pidetään kiinni ja luotetaan puolin ja toisin. Jos alan etukäteen latelemaan teinille että mitä rangaistuksia sopimuksen rikkomuksesta seuraa, viestitän epäilyä ja epäluottamusta. Tällöin on helposti tuloksena vastareaktio: no kun ei kerran luoteta, niin ei tarvitse olla luottamuksen arvoinenkaan. Eikä tarkoituksena ole myöskään se, että teini alkaisi etukäteen laskelmoida että mikä kannattaa: onko säännön rikkomisesta seuraava ilo suurepi kuin rangaistuksesta tuleva haitta. Kyllä teini jo tietää että sääntöjen rikkomisesta seuraa joku sanktio, ja se riittää. 

[/quote]

Ja se sanktio on kiinni siitä, onko äidillä PMS tai meneekö töissä huonosti tai onko muuten vain sadistinen olo? Sanktiot määritellään etukäteen. Ei niitä luetella vaan ne kerrotaan. Myöhästymisestä tms. ei tarvitse mitään sanktiolitaniaa esitellä vaan riittää yksi seuraus.

Nythän teini tietää, että sääntöjä voi rikkoa, koska sanktiosta voi luikerrella pois. Hyvillä puhelahjoilla sanktion saa olemattomaksi, koska sitä ei alunperinkään ole ollut!

Vierailija
24/43 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pissiskin tolkkuuntuu jos ei oo sitä ihqua mobiilinettipuhelinta mukana enää. Takavarikko. Jos puhelin teidän ostamanne eikä teini tienannut omilla rahoillaan sitä, niin ei se tarvi sitä. Jos ei puhelimeen vastaa, niin mitä sillä puhelimella sitten tekee. Ilmotatte myös että ette maksa puhelinlaskuja, vaatteita yms. Jos ei elä teidän säännöillänne. Aikainen tuo kotiintuloaika minustakin on, mutta jos johtuu siitä että aiemminkaan ei ole noudattanut niitä, niin sitten ymmärrän kyllä.

Omat rahat ja asunto, omat säännöt.

Vierailija
25/43 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 09:32"]

Tuleeko ap sinulle ollenkaan mieleen, etä teinisi kapinoi sen takia että KESÄLLÄ pitää tulla kotiin 21.30 HALOO

löysää vähän pipoa.  On jotenkin niin säälittävää että "tuon ikäisenä minä tulin kotiin kello 20 ja kävin koko kesän töissä ja päläpälpä".  Myös minä oli töissä 15 v saakka KOKO KESÄN- aina 8-16.  Mutta silti ymmärrän lapsiani, toisin kuin sinä

[/quote]

Kotintuloaika sovittiin YHDESSÄ ja teinillä on myös itse mahdollisuus vaikuttaa siihen. Silloin ei pitäisi olla tarvetta kapinoida. Ja toisekseen puhelimella voi soittaa, jos tarvitsee lisäaikaa. . T. AP 

Vierailija
26/43 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 09:32"]

[/quote]

Ja piti vielä sanomani, että jokainen lapsi on aina vastannut puhelimeen - aina.  Eikä koskaan ole myöhästynyt kotiintuloajoista.  Kun ne eivät ole liian tiukat !!!!

Jokainen lapsi meillä tietää, että jos kotiin ei tulla silloin kun sovitaan /eikä pyydä lisäaikaa, niin silloin ollaan viikko arestissa ilman tietsikkaa tai puhelinta

Vierailija
27/43 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmästi vaan puhelin ja netti viikoksi käyttökieltoon... ja se viikon aresti siihen samalla. Jatkossa sitten viikko lisää ilman puhelinta ja nettiä jos jatkuu törttöilyt, esim seuraavan kerran kun myöhästyy niin kaksi viikkoa ilman puhelinta,, seuraavasta kolme viikkoa jne. luulis menevän jakeluun. 

Järjetöntä kommenttia täällä että viikon puhelinkielto liian kova rangaistus?!? Tai että ap:n pitäisi pipoa löysätä. SOVITUISTA AJOISTA EI SAA POIKETA ja varsinkin tuo puhelimeen vastaamattomuus on todella edesvastuutonta. :(

Vierailija
28/43 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oikeestiko vanhemmat antaa lapsiensa hillua kavereilla ja ulkona puoleen yöhön saakka? Kyllä lomallakin pitää olla jonkinlainen rytmi! Ja jos vanhempien pitää aamulla töihin, niin kyllä 21:30 on teinillekin aivan hyvä kotiintuloaika. Taas tuntuu, että vanhemmuus on nykyajan vanhemmilla pahasti hukassa! 

Olen yläasteen opettaja ja epäilenpä, että nämä kesällä pitkin kyliä yötä myöten hilluajat ovat niitä samoja, jotka koulussa ovat aina väsyneitä. Taitavat siis arkenakin mennä liian myöhään nukkumaan.

Ja tosiaan keskustelu ja rangaistus (aresti ja puhelin pois?) ap:n teinin kanssa on paikallaan. Älä ap anna periksi noille myöhästelyille. Mulle "isot pojat" opetti teininä, että ala myöhästelemään ensin esim. puoli tuntia, sitten tunti jne, niin lopulta vanhemmat eivät enää välitä myöhästelystä. Ja niinhän siinä kävi :) Ei ollut kotiintuloaikoja ja se ei jälkeenpäin ajatellen ollut hyvä juttu. Ja mun teinivuosina ei ollut kännyköitä...

Vierailija
29/43 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä teini tietää, että myöhästymisestä lähtee tärkein kapineensa tietokone määräajaksi pois.

Vierailija
30/43 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olisin eniten huolissani siitä että lapsen ja vanhempien välinen yhteys on niin huonossa jamassa ettei tyttö vastaa puhelimeen. Mistä se johtuu, ja voiko sitä vielä jotenkin korjata..

21.30 on myös mielestäni aivan liian aikainen kotiintuloaika tuon ikäiselle. Eiköhän kannata miettiä niin, että tytön pitää aikuistua ja alkaa kantaa vastuuta omasta elämästään, eikä sellaista opeteta kielloilla ja rangaistuksilla. Parempi yrittää säilyttää yhteys lapseen ja luottaa siihen ettei tee mitään tyhmää.

Vierailija
31/43 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskusteluyhteys toimii, koska asioista, kuten kotiintuloajasta oli pystytty SOPIMAAN. Oli vaan niin kivaa ulkona, ettei huvittanut tulla sittenkään kotiin. Pahinta tässä oli juuri tuo puhelimeen ja tekstiviesteihin vastaamattomuus. Mutta toisaalta ymmärrän, koska ehkä ei uskaltanut soittaa, koska tiesi toimineensa toisin kuin on sovittu. En ole sanonut, että joka päivä olisi tuo kotiintuloaika. Jos kuitenkin seuraavana päivänä menoa tms. silloin pitää ymmärtää tulla aikaisemmin. Teini-iässä vanhemmilla on vielä suuri rooli, koska esim. syy-seuraussuhteen ymmärtäminen ei ole vielä täysin kehittynyt teininä. T. AP, jonka kotona lapsilla on yhä vielä rajat, vaikka näyttää siltä, että muualla sitten hillutaan, miten sattuu

Vierailija
32/43 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 10:10"]

Siis oikeestiko vanhemmat antaa lapsiensa hillua kavereilla ja ulkona puoleen yöhön saakka? Kyllä lomallakin pitää olla jonkinlainen rytmi! Ja jos vanhempien pitää aamulla töihin, niin kyllä 21:30 on teinillekin aivan hyvä kotiintuloaika. Taas tuntuu, että vanhemmuus on nykyajan vanhemmilla pahasti hukassa! 

Olen yläasteen opettaja ja epäilenpä, että nämä kesällä pitkin kyliä yötä myöten hilluajat ovat niitä samoja, jotka koulussa ovat aina väsyneitä. Taitavat siis arkenakin mennä liian myöhään nukkumaan.

Ja tosiaan keskustelu ja rangaistus (aresti ja puhelin pois?) ap:n teinin kanssa on paikallaan. Älä ap anna periksi noille myöhästelyille. Mulle "isot pojat" opetti teininä, että ala myöhästelemään ensin esim. puoli tuntia, sitten tunti jne, niin lopulta vanhemmat eivät enää välitä myöhästelystä. Ja niinhän siinä kävi :) Ei ollut kotiintuloaikoja ja se ei jälkeenpäin ajatellen ollut hyvä juttu. Ja mun teinivuosina ei ollut kännyköitä...

[/quote]

Luoja mikämummo.  Toivottavasti ei ole meidänl lapsen opettaja.  No, eipä meidän koulussa ole ketään mummoikäistä opettajaa...... huh huh

Vierailija
33/43 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 11:01"]

Keskusteluyhteys toimii, koska asioista, kuten kotiintuloajasta oli pystytty SOPIMAAN. Oli vaan niin kivaa ulkona, ettei huvittanut tulla sittenkään kotiin. Pahinta tässä oli juuri tuo puhelimeen ja tekstiviesteihin vastaamattomuus. Mutta toisaalta ymmärrän, koska ehkä ei uskaltanut soittaa, koska tiesi toimineensa toisin kuin on sovittu. En ole sanonut, että joka päivä olisi tuo kotiintuloaika. Jos kuitenkin seuraavana päivänä menoa tms. silloin pitää ymmärtää tulla aikaisemmin. Teini-iässä vanhemmilla on vielä suuri rooli, koska esim. syy-seuraussuhteen ymmärtäminen ei ole vielä täysin kehittynyt teininä. T. AP, jonka kotona lapsilla on yhä vielä rajat, vaikka näyttää siltä, että muualla sitten hillutaan, miten sattuu

[/quote]

No huoh, ap suuttui.... jos melkein täysikäinen on LOMALLA vaikka kello 24 saakka ulkona niin se on sitten ap:n mielestä edesvastuutonta hillumista.

Itse et pysty hoitamaan luottamuksellista suhdetta lapseesi,  teinisi ei uskalla pyytää lisäaikaa jos ulkona on mukavaa ja on lomalla.  Tuo asia on huomattavasti pahempi kuin se että jonkun muun teinit saavat olla lomalla kello 24 saakka ulkona, mutta vastaavat puhelimeen, tulevat kotiin kun lupaavat tai pyytävät lisäaikaa

Teillä varmaan on alkoholiinkin samanlainen asenne ?  Voin luvata että siitäkin tulee teillä vielä ongelma !

Vierailija
34/43 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai nyt 15-vuotias saa kesällä olla vähän myöhempään ulkona kuin puoli kymmeneen?? Jos tiedät kuitenkin, missä hän liikkuu ja kenen kanssa? Onko tytöllä ollut tapana käyttäytyä holtittomasti? Jos ei niin tuo vaikuttaa ihan vain kiusalta sinun puoleltasi. Onko perusteltua asettaa kotiintuloaika noin aikaiseksi? On jotenkin ahdistavaa ajatella, että vain sen takia voisit kontrolloida toisen elämää täysin, että hän asuu kanssasi. Tietenkin hän asuu kotona, koska on teini. Kuitenkin hän on sen ikäinen, että tarvitsee jo omaa tilaa. Itse olen aina ahdistunut liian pitkälle menevästä kontrolloinnista ja onneksi omassa nuoruudessani sellaista ei ollut. Ei sille olisi ollut mitään tarvettakaan.

Vierailija
35/43 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä teini-ikäisen äitinä on välillä haastavaa, mutta myös äärimmäisen antoisaa. Tyttäreni on ihana oma persoonansa ja uskon, että jokaisessa perheessä toimitaan hieman eri tavoin kasvatuksellisissa asioissa. Jokainen lapsi on erilainen, kuten myös vanhempansakin ja perheessä on löydettävät sellaiset metodit, jotka sopivat kyseisen perheen elämään.

Haluan, että lapsestani kasvaa tasapainoinen aikuinen (kuten varmasti kaikki vanhemmat). Tämä edellyttää hirmuisesti rakkautta ja sopivasti rajoja. Kotiintuloajoista SOVITAAN yhdessä (itse en niitä enää yksipuolisesti ASETA, vaikka jossain viestissä tämäkin tuli jo mainituksi) ja osa kasvatusta on se, että niistä opetellaan pitämään kiinni.  

Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä! :)  Nyt annan tämän keskustelun alkaa elää omaa elämäänsä. Toivotan kaikille mukavaa kesää ja antoisaa aikaa ihanien teini-ikäisten lastenne kanssa. Ja jos lapsenne ovat vielä pieniä, toivotan onnea tulevaan. T.AP

Vierailija
36/43 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 08:18"]

sopivan rangaistuksen jälkeen kertoisin teinille, että seuraavalla kerralla kun myöhästyy lähden etsimään häntä ja kyselemään kavereilta, kaupungilta ym. ja laitan heijastinliivinkin päälle, että kaikki huomaavat. Voi sitten teini itse valita tuleeko ajoissa ja vastaako vai etsitäänkö... ja näin myös tekisin, luulen että kerta riittää

[/quote]

Tää oli ihan paras, ja varmasti toimivin! =D

Vierailija
37/43 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin pitäisin puhuttelun nimenomaan tuosta ettei vastannut puhelimeen, toki myöhästymisestäkin mutta vastaamatta jättäminen olisi se pääseikka.

Vierailija
38/43 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 00:56"]

teini (tyttö) myöhässä. Kotiintuloaika klo 21.30, ilmestyi kotiin nyt klo 00.47. Sitä ennen ei vastannut puheluihin eikä tekstiviesteihin. Ikää syksyllä 16 v. Menee kyllä luottamus tällaisessa. Mikä avuksi?

[/quote]

Laitat hänet ottamaan vastuuta jatkossa kulkemisestaan. Poliisit perään heti kun ei ole tullut kotiin sovittuun aikaan.

Vierailija
39/43 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

21:30 on IHAN liian aikaisin ton ikäselle 00:00 ehkä vähän liian myöhään mutta rangaistus ois ehkä netti kieltö (paitsi whatsapp koska tappaisit tytöt sosiaalisen elämän)

Vierailija
40/43 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on täyttänyt 16-v, niin voin tulla antamaan sopivan rangaistuksen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kahdeksan