Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sopiva "rangaistus" teinille?

Vierailija
27.06.2013 |

teini (tyttö) myöhässä. Kotiintuloaika klo 21.30, ilmestyi kotiin nyt klo 00.47. Sitä ennen ei vastannut puheluihin eikä tekstiviesteihin. Ikää syksyllä 16 v. Menee kyllä luottamus tällaisessa. Mikä avuksi?

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelin pois pitkäksi aikaa ja kulkee vain teidän mukana.

Vierailija
2/43 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo on tiukat (aikaiset) kotiintuloajat teillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itselläni ei ole teinejä vielä mutta itse ottaisin puhelimen pois, kieltäisin netin (ja mahdollisten pelikoneiden) käytön viikoksi.

Vierailija
4/43 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 01:02"]

[/quote]

Niin ja tietty kotiarestia tuon viikon ajaksi.

Vierailija
5/43 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

21.30???

Vierailija
6/43 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkujuttu minusta ja antaisin olla. Jos olisitte sopineet vaikka klo 2 yöllä ja tulisi vasta aamulla kuudelta tilanne olisi toinen. 

Vierailija
7/43 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotiintuloaika on tuo, koska on jo aikaisemmin laiminlyönyt näitä aikoja, eikä se nyt mielestäni kovin aikainen ole, jos hilluu kaupungilla tms. Tuossa iässä olin jo itse kesätöissä ja pitää teininkin asennoitua, että joka päivä ei vain hilluta, vaikka kesäloma onkin.t. Ap

Vierailija
8/43 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh huh jo on aikainen kotiintuloaika. Sietääkin kapinoida vähän tota vastaan.

Vierailija
9/43 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh joo, minä olen 16-vuotiaana muuttanut toiselle paikkakunnalle jossa kukaan ei määrännyt, milloin pitäisi tulla kotiin jne.

Mutta kotona asuessa sovittuja asioita tulee noudattaa. Ehkä ap:n teinillä olisi varaa neuvotella kotiintuloajasta jos ei olisi aikaisemmin jo sössinyt asiaa(?).

Minusta tuossa on pahinta se, että puhelimeen ei vastattu. Ihan oikeasti, kuka teistä ei olisi suuttunut/huolissaan/raivoissaan/tjsp kun lapsi ei vastaa puhelimeen moneen tuntiin?

Vierailija
10/43 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 01:02"]

[/quote] 

hp

Vierailija
11/43 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä kapinoida, vaikka kotiintuloaika olisi kello viisi! Säännöt sovitaan teinin kanssa yhdessä ja teini olisi voinut tällöin sopiessa koettaa neuvotella aikaa vaikka klo 22:een. Sovittuja sääntöjä noudatetaan ja jos niihin tehdään poikkeuksia, niin siitä keskustellaan etukäteen tai viimeistään tosiaan siinä illalla puhelimitse.

Kolmen tunnin myöhästyminen ei ole pikkujuttu, tapahtuipa se mihin kellonaikaan hyvänsä!! Asiasta pitää teinin kanssa keskustella kunnolla. Tee selväksi, miksi kotiintuloaika on olemassa, muistuta vaaroista, kerro rakastavasi teiniä. Jos teinin kavereilla on aivan erilaiset kotiintuloajat, niin keskustele heidän vanhempiensa kanssa asiasta.

Sopivia sanktioitahan tuossa jo esitettiinkin.

Vierailija
12/43 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sinun on ihan itse hoidettava kuntoon äiti-lapsisuhteesi. Mautonta tulla kirjoittelemaan nettisaitille noin avutonta juttua.

Vierailija
13/43 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opeta seksiä.

Vierailija
14/43 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tahallinen myöhästely on hyvin tavallista ja tyttösi hakee rajojaan. Viesteihin ja puheluihin vastaamattomuus on hyvin ärsyttävää käyttäytymistä ja tulet kokemaan ovelamman konstin jossa soittaa tai viestittää kun tietää olevansa reilusti myöhässä ettei muka ole huomannut. Käytän sisaruksia apuna tarvittaessa ilmoittamalla myös heitä koskevista rangaistuksista ja on kumma juttu että aina silloin alkaa tapahtumaan hyvin pian. Ei ole mukavaa laittaa heitä vastakkain mutta joskus ei vaan muuta keinoa ole ollut. 

Vierailija
15/43 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 01:17"]

Noh joo, minä olen 16-vuotiaana muuttanut toiselle paikkakunnalle jossa kukaan ei määrännyt, milloin pitäisi tulla kotiin jne.

Mutta kotona asuessa sovittuja asioita tulee noudattaa. Ehkä ap:n teinillä olisi varaa neuvotella kotiintuloajasta jos ei olisi aikaisemmin jo sössinyt asiaa(?).

Minusta tuossa on pahinta se, että puhelimeen ei vastattu. Ihan oikeasti, kuka teistä ei olisi suuttunut/huolissaan/raivoissaan/tjsp kun lapsi ei vastaa puhelimeen moneen tuntiin?

[/quote]

Mä olen sun kanssa samaa mieltä, että isompi "rikos" tässä nyt oli se puhelimeen vastaamattomuus. Sen takia aresti koskisi enemmän niitä palveluita, kuten puhelimen poisto, netin poisto yms.

Pitääkö siis teiniä rangaista sillä, ettei sillä ole kesätöitä, koska äidilläkin oli hänen ikäisenään ja sen mukaan piti olla kotona.

Meillä hilluu 10 ja 13 vuotiaatkin puolilta öin toki omalla pihalla, mutta muualta kotiintulo on 21.00 nyt kesälomalla. Ja tasan vastaavat puhelimiin, kun soitan.

Vierailija
16/43 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seksiä se haluaa. Mikset auta?

Vierailija
17/43 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rangaistukset käydään läpi etukäteen! Niitä ei keksitä sitten, kun sopimusta rikottu vaan nuoretn tulee tietää tahallaan myöhästyessään, mitä siitä seuraa.

Miten te oikein kasvatatte, jos ette ilmoita lapsille, mitä seuraa, jos kotiintuloaikoja ei noudateta?

Vierailija
18/43 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

sopivan rangaistuksen jälkeen kertoisin teinille, että seuraavalla kerralla kun myöhästyy lähden etsimään häntä ja kyselemään kavereilta, kaupungilta ym. ja laitan heijastinliivinkin päälle, että kaikki huomaavat. Voi sitten teini itse valita tuleeko ajoissa ja vastaako vai etsitäänkö... ja näin myös tekisin, luulen että kerta riittää

Vierailija
19/43 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 08:05"]

Rangaistukset käydään läpi etukäteen! Niitä ei keksitä sitten, kun sopimusta rikottu vaan nuoretn tulee tietää tahallaan myöhästyessään, mitä siitä seuraa.

Miten te oikein kasvatatte, jos ette ilmoita lapsille, mitä seuraa, jos kotiintuloaikoja ei noudateta?

[/quote]

Meillä kun sovitaan jotain teinin kanssa, lähtökohtana on se, että sovitusta pidetään kiinni ja luotetaan puolin ja toisin. Jos alan etukäteen latelemaan teinille että mitä rangaistuksia sopimuksen rikkomuksesta seuraa, viestitän epäilyä ja epäluottamusta. Tällöin on helposti tuloksena vastareaktio: no kun ei kerran luoteta, niin ei tarvitse olla luottamuksen arvoinenkaan. Eikä tarkoituksena ole myöskään se, että teini alkaisi etukäteen laskelmoida että mikä kannattaa: onko säännön rikkomisesta seuraava ilo suurepi kuin rangaistuksesta tuleva haitta. Kyllä teini jo tietää että sääntöjen rikkomisesta seuraa joku sanktio, ja se riittää. 

Vierailija
20/43 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne siis oli se, että kotiintuloaika oli sovittu yhdessä etukäteen. Pahimpana pidin sitä, että neiti ei vastannut puhelimeen tai tekstiviesteihin. Olimme todella huolissamme. Meillä on ollut käytäntönä, että lisäaikaa on perustellusti mahdollista saada, mutta sitä pitää pyytää ennen kuin on jo myöhässä. Meillä myös kotiintuloajat voivat vaihdella, mutta ne sovitaan aina etukäteen. 

Minusta tämä on sellainen asia, jota ei voi nyt päästää villaisella, vanhemmillakin on seuraavana päivänä työpäivä ja eihän siitä tule mitään, jos alkuyö menee valvoessa, kun mietityttää, mihin teini on hävinnyt. Se on sitä välittämistä ja rakastamista. Kyllä ne rajat pitää vielä tuossakin iässä olla. Jos viis veisaisimme siitä, missä teinimme liikkuvat, he voisivat kokea, että vanhemmat eivät välitä. 

Kyllähän nuoren pitää jo saada tuossa iässä vapauksia, mutta luottamus pitää säilyä puolin ja toisin sekä sovituista asioista täytyy pitää kiinni. Pitää muistaa, että me vanhemmat olemme viime kädessä vastuussa kuitenkin lapsistamme, kunnes täyttävät 18, eikä se vanhemmuus vielä siihenkään lopu. T. ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kuusi